Kaivarin nosturiturma

Anonyymi

74

1133

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Katso kuvia 150 m korkeasta nosturista. Sen ohuen teleskooppipuomin päässä on paljon yli kymmenen tonnia painava valtavan kokoinen teräksinen ristikkorakenteinen ehkä n. 75 m jatkovarsi. Ihmettele sitten, miten tuollainen rakennelma voi pysyä pystyssä edes tyynellä säällä.

      Nosturia ei varmasti olisi saanut jättää jatkovarsineen pystyyn, jos on ennustettu voimakasta tuulta. Nosturin alaslasku (ja sitten ylöslasku) on hidas ja kallis operaatio. Tietoinen ja tahallinen riski tuottojen maksimoimiseksi.

      Google: 150m benjihyppy kaivopuisto

      https://www.riemurasia.net/video/Ilmakuvaa-Kaivopuiston-150m-benjista-2015/165350

      • Helsinkiläiset tarvitsivat tervehenkistä harrastusta synkeän koronakevään jälkeen, nyt kun ei pääse kaikille kivoille pakettimatkoillekaan maailmalle.

        Kyllä nyt menivät joidenkin polttariohjelmatkin uusiksi.

        Eikö Linnanmäki riitä?


      • Anonyymi

        Herravarjele mikä tappi!


      • Anonyymi

        Ilta-Sanomien mitta-asteikolla varustetun kuvan mukaan se ristikkorakenteinen jatkovarsi on n. 95 m ja puomi-osa n. 55 m.

        Tietääkö joku, kuinka paljon se yläosan 95 m ristikkorakennelma painaa? Ristikkorakennetta hiukan vinossa pitävissä ala-osaan kiinnitetyissä vaijereissa on lisäksi valtava vetojännite. Lisäävät teleskooppipuomin ala-osan rasitusta ehkä ristikkorakennelman painon verran lisää. Ja jos tuuli vähänkin heiluttaa yläosaa, niin lopputulos selviää kuvista.


    • Anonyymi

      Liebherr käyttänyt läkkipeltiä. Puomi toimi eräänlaisena "sulakkeena". Vahvemmasta pellistä tehty nosturi olisi kiepsauttanut alustan nurin.

      • Anonyymi

        Niin, hyvä, että petti "turvallisella" tavalla , tosiaan sulakkeena voi ajatella.


    • Anonyymi

      tuulikuorma hoiti hommansa

    • Anonyymi

      Metalli väsyy, kun se on pitkään jatkuvassa pienessä taivutuksessa, lienee hyppytorniksikin otettu muusta käytöstä poistettu nostopuomi, jota aikoinaan rasitettu kovastikin. Kun metalli tarpeeksi väsyy, se menee poikki melkein itsestään. Saman ilmiön takia tankkereita ja rahtilaivoja poistetaan käytöstä, ne on vaarassa muuten katketa.

    • Anonyymi

      "Kaivarin nosturiturma"

      Turma on onnettomuus jossa kuolee ihmisiä.

      • Anonyymi

        Jos on nosturiturma, niin kai siinä nosturi kuolee, eikä ihmiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on nosturiturma, niin kai siinä nosturi kuolee, eikä ihmiset.

        RIP nosturiauto. :(


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Maksimi todellinen nostokorkeus on eri juttu kuin maksimikorkeus ilman kuormaa. Samoin maksiminostokyky on vain pari tonnia, jos varsi on vähänkin enemmän vinossa. Maksimi nosto 350 tonnia onnistuu vain lähes suorassa asennossa jollakin lyhyehköllä puomin korkeudella. Ja tietysti ilman erikoispitkää jatkovartta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksimi todellinen nostokorkeus on eri juttu kuin maksimikorkeus ilman kuormaa. Samoin maksiminostokyky on vain pari tonnia, jos varsi on vähänkin enemmän vinossa. Maksimi nosto 350 tonnia onnistuu vain lähes suorassa asennossa jollakin lyhyehköllä puomin korkeudella. Ja tietysti ilman erikoispitkää jatkovartta.

        Max. hoist height 134 m

        Mitä tuo hoist tarkoittaa?


    • Anonyymi

      Ilmassa roikkuva teräsvaijerikin katkeaa itsestään , jos se vaan on riittävän pitkä!

      10 kilsaa voi karkeasti kai olla maksimimitta.

      • Anonyymi

        Kaikella on oma vetomurtolujuutensa. Tietyllä vaijerilla ja köydellä on vetomurtolujuus ja se lasketaan siitä, että kuinka paljon vaijeri/köysi painaa / metri. Siitä voidaan laskea, että kuinka monta metriä voidaan roikottaa vapaana ennen kuin se katkeaa oman painonsa alla.


    • Anonyymi

      Eipä ole paljon varmuuskertoimista välitetty, kun tuuli puhaltaa poikki.

    • Anonyymi

      "Tällaista ei pitäisi tapahtua." NIIIIH.

    • Anonyymi

      Väärin suunniteltu kun noin tuulipinnaltaan ohuen rakenteen saa pikku puhuri katkeamaan. Eihän nyt ollut edes myrsky, lähellekään, tuulen nopeus ei ollut edes 10 m/s.

    • Anonyymi

      Varsinaisesta rakennuskaytosta poistettu nosturi, jolla nostellaan ihmisia tuulisessa paikassa. Nyt vttu!
      No taitaa olla joku ulkomaalaisten huithapeli yritys.
      ne 'alynlahjat taas..

      • Anonyymi

        Helaakosken mukaan nosturi on ollut normaalissa käytössä ja on vuosimallia 2014. Nettilehdistä löytyy tietoa,lukekaa. Vai onko vaikeaa kun ei ole tavuviivoja?


    • Anonyymi

      Tuo nosturi näyttää kaatunen taaksepäin. Eli jatkovarsi on ollut yöksi käännettynä rantaan päin. Kaatumiskuvissa näkyvät jatkovartta vaijereilla tukevat vaakasuorat takana sijaitsevat apupuomit ovat meren puolella.

      Ilkivallan varalta on jossakin varmasti (muutaman kympin) valvontakamera tai useampikin.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kun tuo nosturi on pystyssä niin siihen pitäisi mahtua kaksi stadionin tornia päällekkäin ja tollokin näkee, että se ei ole totta.

    • Anonyymi

      Oli hyvä että katkesi nyt. Olisi katkennut myöhemmin joku kerta kun asiakkaita kyydissä.

      Käsittämätöntä, että tuollaisilla Pelle Peloton- viritelmillä saa Suomessa vaarantaa kansalaisten hengen. Mutta eihän täällä ihmisellä mitään arvoa olekaan. Muutama tuhatlappunen, jos tilastoja tutkii.

      Hämeenlinnassa viimevuonna benjihyppääjien vahinkoja ei suostuttu paikallisessa sairaalassa edes tutkimaan. Joten miksi riskeerata?

      https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1244725

    • Anonyymi

      Eikö nuo benjihypyt olisi helpompi tehdä helikopterista? Hyppääjä naru nilkassa kyytiin, nousu tarpeeksi korkealle, hyppy, ja hyppääjän palautus maanpinnalle.

      • Anonyymi

        Tuo oli hyvä idea..


    • Anonyymi

      Onneksi tuota nosturia ei käytetty benjihyppyjen ulkopuolisena aikana varsinaiseen nostotyöhön. Vai käytettiinkö?

    • Anonyymi

      Paikallisten huhujen mukaan Kaivopuistossa asuva vanhempi hyypiö hiippaili rautasahan kera nosturin liepeillä.
      Että älkää laittako Liebherrin syyksi.

      • Anonyymi

        Ja ihon väri?????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ihon väri?????

        Miten värillä voi olla muka väliä, värisokea ei mitään välitä.


      • Anonyymi

        Kaivopuiston miljonäärit ovat kuulemma saaneet tarpeekseen rockin rytkytyksestä nosturin suunnalta.


    • Anonyymi

      Olen yhden kerran nähnyt benji-hypyn. Se oli sitä aikaa kun se vasta "tuli muotiin", 1980-90-lukujen taite. Paikka: Vuosaaren Meri-Rastila. Se torni ei kuitenkaan ollut läheskään tuon korkuinen.

      Muistan yhden hyppääjän: nuoren miehen. Kun hän lopulta hyppäsi ja putosi alaspäin, hän huusi aivan kuolemanhädässä: "Äiti! Äiti! Äiti auta!" Ressukka. Teki ihan mieli mennä jälkeenpäin halaamaan, mutten menny.

      Sodassakin monet haavoittuneet miehet huutavat äitiä. Äiti yleensä on se ihmiselle läheisin, jonka sylissä vauvana imi maitoa... Lups, lups, lups... Johon hädän hetkellä vaistomaisesti turvaa...
      ~

      • Anonyymi

        Keskenkasvuiset poikaset voi huutaa äitiä, niitä paljon sodassa kyllä käytettiin. Aikuiselta mieheltä jää luonnostaan pois äidin huutelemiset ja kiljumiset, naiset kiljuu lopun ikäänsä.


    • Anonyymi

      Alla olevassa kuvassa näytetään tuo nosturi jatkovarren ollessa vielä alhaalla.

      https://www.j-helaakoski.fi/wp-content/uploads/P5150345.jpg

      Nosturi on todellakin kaatunut taaksepäin. Puomi ja jatkovarsi ovat olleet todennäköisesti mahdollisimman pystysuorassa ja jatkovarsi mantereelle päin. Joku on ehkä kiristänyt tukivaijereita aivan liikaa varmuuden vuoksi. Niillä saanee satojen tonnien rasituksen puomin alaosaan. Sitten muutama tuulenpuuska hoitaa loput. Ei murru tietystikään ihan uutena, mutta vuosien mittaa heikkenee pikku hiljaa.

    • Anonyymi

      Joidenkin perseestä sojottaa kaatunut torni kun useammassa jutussa niin sanotaan. Kuvissa näkyy kylläkin nosturiauto jonka puomi on katkennut.

    • Anonyymi

      YLE:n reportteri haastattelee haastattaemasta päästyäänkin, yli 6 minuutin ajan miestä, joka sattui olemaan samassa kaupunginosassa kaatumisen aikaan. Kukaan ei nähnyt, joku kertoi kuulleensa rysähdyksen.
      https://yle.fi/uutiset/3-11463556

      Nolottaa reportterin puolesta, kun pitkittää nollatasoista haastatteluansa ihan maailman tappiin saakka.

    • Anonyymi

      Kaikkein törkeintä asiassa on se, ettei Helaakosken toimitusjohtajan mukaan ollut virhe jättää ylikorkean 150 m:n nosturin puomia laskematta ala-asentoon. Nosturihan ei ollut millään suljetulla työmaa-alueella vaan ihan julkisella paikalla. Joka puolella liikkuu koko ajan ihmisiä. Myös veneilijöitä rannan vieressä. Onko jollakin nosturiliikkeen "tomitusjohtajalla" jotain pätevyyttä päättää toisten elämästä ihan vaan laiskuuden ja osaamattomuuden vuoksi. Suosittelen alan vaihtoa. Koska ei ole ennenkään kaatunut tai katkennut Kaivopuistossa, ei mitään onnettomuuksia voi sattua tulevaisuudessakaan. Täysin väärä asenne.

      • Anonyymi

        Mikä mahtaa olla nosturin valmistajan kanta asiaan?

        Voihan nosturi mennä katki käyttäessäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä mahtaa olla nosturin valmistajan kanta asiaan?

        Voihan nosturi mennä katki käyttäessäkin.

        Et tuota ylikorkeaa käyttöä ole edes speksattu. Kaikkea speksaamatonta saa tietysti tehdä, jos oikeasti ymmärtää mitä tekee. Nyt ei yksinkertaisesti ymmärretty. Tulos on nähtävissä. Tuon kevytrakenteisen yleisillä teillä kulkemaan suunnitellun nosturin saa rikki kymmenillä eri tavoilla. Noita kaatuu tai murtuu tai niistä katkeaa vaijereita Venäjällä, Kiinassa, Intiassa ym päivittäin. Ei ylitä uutiskynnystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tuota ylikorkeaa käyttöä ole edes speksattu. Kaikkea speksaamatonta saa tietysti tehdä, jos oikeasti ymmärtää mitä tekee. Nyt ei yksinkertaisesti ymmärretty. Tulos on nähtävissä. Tuon kevytrakenteisen yleisillä teillä kulkemaan suunnitellun nosturin saa rikki kymmenillä eri tavoilla. Noita kaatuu tai murtuu tai niistä katkeaa vaijereita Venäjällä, Kiinassa, Intiassa ym päivittäin. Ei ylitä uutiskynnystä.

        Normaali käyttötilanne, johon on valmistaja myös määritellyt maksimit.

        https://www.liebherr.com/external/products/products-assets/172934/liebherr-technical-data-sheet-mobile-crane-180-ltm-1350-6-1-td-180-04-defisr.pdf Sivulla 81 nostokorkeuksia jatkovarren kanssa.


    • Anonyymi

      Hyvin ohutta putkea näkyy oleva taittumiskohdasta. Ei kestäny omaa painoaan.

      • Anonyymi

        Oikeissa raskaissa nostotilanteissa pitkän jatkovarren kanssa alimman (liikkuvan) teleskooppipuomin osan pitäisi tietysti olla ala-asennossa. Ja koko teleskooppipuomi pitäisi tietysti vetää sisään yön ajaksi, jos on pienikin vaara voimakkaista tuulenpuuskista. Ja jos tulee oikea myrsky, myös jatkovarsi on laskettava alas. Aivan normaalia sivistysmaissa. Suomessa oletetaan, että vakuutukset korvaavat kaiken ja vahinkoja pitää sattua eikä niitä saa estää ennalta. Jos estettäisiin, ei tarvittaisi vakuutusyhtiöitä. Tämä ei tietystikään kannata vakuutusyhtiöiden omistajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeissa raskaissa nostotilanteissa pitkän jatkovarren kanssa alimman (liikkuvan) teleskooppipuomin osan pitäisi tietysti olla ala-asennossa. Ja koko teleskooppipuomi pitäisi tietysti vetää sisään yön ajaksi, jos on pienikin vaara voimakkaista tuulenpuuskista. Ja jos tulee oikea myrsky, myös jatkovarsi on laskettava alas. Aivan normaalia sivistysmaissa. Suomessa oletetaan, että vakuutukset korvaavat kaiken ja vahinkoja pitää sattua eikä niitä saa estää ennalta. Jos estettäisiin, ei tarvittaisi vakuutusyhtiöitä. Tämä ei tietystikään kannata vakuutusyhtiöiden omistajille.

        "pitäisi tietysti vetää sisään yön ajaksi"

        Ei tarvitse vetää yhtään mihinkään. Nosturia on käytetty täysin oikein. Kyseessä on materiaalivirhe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pitäisi tietysti vetää sisään yön ajaksi"

        Ei tarvitse vetää yhtään mihinkään. Nosturia on käytetty täysin oikein. Kyseessä on materiaalivirhe.

        Taas joku Helaakosken edustaja vauhdissa. Ei enää mitään uskottavuutta!

        Kyse on selvästä käyttövirheestä. Ei mitään epäselvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas joku Helaakosken edustaja vauhdissa. Ei enää mitään uskottavuutta!

        Kyse on selvästä käyttövirheestä. Ei mitään epäselvää.

        Kyseessä on päivänselvä materiaalivirhe. Ei mitään epäselvää sen suhteen. Ehjän nosturin puomi ei väänny ylösalaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on päivänselvä materiaalivirhe. Ei mitään epäselvää sen suhteen. Ehjän nosturin puomi ei väänny ylösalaisin.

        Älä selitä. Kaiken saa rikki, jos toimii väärin ja typerästi. Ei tietysti ihan heti, mutta ajan kanssa. Opit tuon kyllä joskus. Se, että on väärin toimineen yrityksen palveluksessa, ei oikeuta valehtemaan. Siitä saa tietysti palkkaa, mutta ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä selitä. Kaiken saa rikki, jos toimii väärin ja typerästi. Ei tietysti ihan heti, mutta ajan kanssa. Opit tuon kyllä joskus. Se, että on väärin toimineen yrityksen palveluksessa, ei oikeuta valehtemaan. Siitä saa tietysti palkkaa, mutta ...

        Turhaan mussutat. Ehjä nosturi ei väänny nurinniskoin itsestään. Kyseessä on selvä materiaalivika kriittisessä kohdassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaan mussutat. Ehjä nosturi ei väänny nurinniskoin itsestään. Kyseessä on selvä materiaalivika kriittisessä kohdassa.

        Ei ollut materiaalivika. Tuo todettiin jo heti alussa. Ehjä nosturi murtui nurinniskoin, koska sitä käytettiin täysin väärin. Ei mikään nosturi kestä voimakasta sivuvääntöä. Ei noita harusvaijereita ole suunniteltu estämään heilumista lähes pystysuoran puomin kanssa puuskittaisessa tuulessa. Ei onnistu millään kovin pitkään. Aina joskus heiluminen ja tuulensuunnat vaihtelut osuvat pahasti yhteen. Lopputuloksen näet sinäkin kuvista.

        Olet täysin noviisi suunsoittaja tai tuon firman paveluksessa. Ihan sama juttu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut materiaalivika. Tuo todettiin jo heti alussa. Ehjä nosturi murtui nurinniskoin, koska sitä käytettiin täysin väärin. Ei mikään nosturi kestä voimakasta sivuvääntöä. Ei noita harusvaijereita ole suunniteltu estämään heilumista lähes pystysuoran puomin kanssa puuskittaisessa tuulessa. Ei onnistu millään kovin pitkään. Aina joskus heiluminen ja tuulensuunnat vaihtelut osuvat pahasti yhteen. Lopputuloksen näet sinäkin kuvista.

        Olet täysin noviisi suunsoittaja tai tuon firman paveluksessa. Ihan sama juttu!

        Älä lässytä. Kyseessä on päivänselvä materiaalivika. Jos kyseessä olisi suunnittelu- tai käyttövirhe, niin vastaavia nostureita vääntyilisi jatkuvasti.


    • Anonyymi

      Joinakin vuosina ei vaakasuoria tukivarsia ja harusvaijereita ole ollut vanhojen ja videoiden ja kuvien perusteella käytössä. Miksi?

      Toimivatko tukivarret harusvaijereineen aktiivisesti heilumisen vaimentimina? Tänäänkin niitä on avattu ja tutkittu muutama tunti. Niiden sisällä näyttäisi olevan elektroniikkaakin. Jos toinen niistä vioittuu, niin toinen ehkä kaataa koko nosturin. Testaamaton ohjelmabugi? Käyttis lienee Windows XP.

    • Anonyymi

      Hellaakoski on nyt mennyttä. Hänen serkkunsa Liettähipelöi aikoo kuulemma jatkaa tästä eteen päin.

    • Anonyymi

      Tämä valitettava tapaus oli onneton työtapaturma, koska jatkopuomi jäi reivaamatta ennen tuulenpuuskia!

      • Anonyymi

        Ei kyse ole tapaturmasta, vaan tahallisesta ja suunnitelmallisesta nosturin väärinkäytöstä.

        Vedotaan siihen, että jos joku laite ei ole hajonnut väärinkäytettynä aikaisemmin, ei se voi hajota tulevaisuudessakaan. Kaikki perustuu vain omaan mitättömään kokemukseen ja valikoivaan unohtamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole tapaturmasta, vaan tahallisesta ja suunnitelmallisesta nosturin väärinkäytöstä.

        Vedotaan siihen, että jos joku laite ei ole hajonnut väärinkäytettynä aikaisemmin, ei se voi hajota tulevaisuudessakaan. Kaikki perustuu vain omaan mitättömään kokemukseen ja valikoivaan unohtamiseen.

        Sinä taas yksi some-ekspertti antamassa asiantuntijalausuntoja.

        Nosturin vääntyminen on seurausta sen rakenteessa piilleessä viasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä taas yksi some-ekspertti antamassa asiantuntijalausuntoja.

        Nosturin vääntyminen on seurausta sen rakenteessa piilleessä viasta.

        Ei ollut mikään pilevä rakennevika, vaan osaamaton käyttö! Näin kaikki asiantuntijat ovat jo todenneet. Jopa Helaakosken tj kertoi, että tuolainen yhdistelmä voi kaatua ihan mihin suuntaan vain. Ja jos joku jää alle, se uhrien vika. Pitäsi ymmärtää olla varovainen heiluvan tuuliviirin lähellä. Tuo on firman yleinen politiikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut mikään pilevä rakennevika, vaan osaamaton käyttö! Näin kaikki asiantuntijat ovat jo todenneet. Jopa Helaakosken tj kertoi, että tuolainen yhdistelmä voi kaatua ihan mihin suuntaan vain. Ja jos joku jää alle, se uhrien vika. Pitäsi ymmärtää olla varovainen heiluvan tuuliviirin lähellä. Tuo on firman yleinen politiikka.

        Älä nyt viitsi jauhaa omiasi. Nosturit eivät vääntyile itsestään. Toki ne kaatua voivat, jos alusta pettää, mutta tällä kertaa nosturi ei kaatunut, vaan puomi vääntyi materiaalivirheen vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt viitsi jauhaa omiasi. Nosturit eivät vääntyile itsestään. Toki ne kaatua voivat, jos alusta pettää, mutta tällä kertaa nosturi ei kaatunut, vaan puomi vääntyi materiaalivirheen vuoksi.

        Vääntyi törkeän ja tahallisen käyttövirheen vuoksi. Älä selitä omiasi. Et usko höpinöitäsi itsekään. Tiedän hyvin, että sinut on koulutettu puolustamaan oman firman virheitä ja syyttämään aina muita. Kuuluu määrättyjen alojen kulttuuriin. Aina löytyy uusia silminnäkijöitä yms. tekaistuja todistajia. Sitten kun katsotaan joku onnettumuus tms. videolta, niin alkaa selittelyt. Onko tuttua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt viitsi jauhaa omiasi. Nosturit eivät vääntyile itsestään. Toki ne kaatua voivat, jos alusta pettää, mutta tällä kertaa nosturi ei kaatunut, vaan puomi vääntyi materiaalivirheen vuoksi.

        Jos sinne ylös (70 m) jätetään puuskittaiseen sivutuuleen yli 30 tonnia painava ylipitkä (80 m) ristikkopuomi sivuvarsineen, niin ei voi muuta kuin vaihtaa alaa. Tuosta ei liene kukaan eri mieltä.

        Liebherr:n on tehnyt yli miljoona nosturia. Ei koskaan materiaalivirheita. Kaikki tarkistetaan monessa eri vaiheessa. Ja nuo isojen koneiden kriittiset kohdat kahteen kertaan ennen toimitusta. Liebherr:n keskutelupaltalta löytyy aiheesta lisää. On siinä saksalaisilla naurussa pitelemistä.


    • Anonyymi

      Nosturitalliinhan se olisi pitänyt yöksi ajaa, kuten yleensä muutkin nosturit!

    • Anonyymi

      Liian korkea nosturi sille paikalle!

    • Anonyymi

      Aaro hellaan koski, ja sormensa poltti :D
      Ei vais, tolla joku jo aiemmin oli tajunnu mistä on kysymys. Eli takapuolen tukivaijereita on kiristtetty liikaa, ja sitten tuulikuorma hoiti loput.

    • Anonyymi

      Miten sinne ne basehyppääjät pääsivät? Ei nosturiin varmaan sentään jätetä ovia auki ja avaimia hyttiin että kuka vaan sivullinen pääsee sillä nostelemaan?

    • Anonyymi

      Yhdestä asiastaolaan samaa mieltä
      Nosturi kaatui vaikka ei pi t änyt olla mahdollista.

      Täytyy olla demarien v ika.

      Kun ovat ollet hallitksessa ja vuoden ei keskusan vika ji y ka olleet johdossa jo 20 vuotta

    • Anonyymi

      Kaikki muutkin vastaavat nosturit voivat katketa, jos ovat samoin tehtyjä.
      150m pituinen varsi kehittää hirvittävän vääntövoiman siihen pisteeseen, josta tuo nosturin varsi meni poikki.

      • Anonyymi

        Kuka tietää, kuinka korkea se nosturi oikeasti oli ja kuinka korkella se nostokori oli. Jos nostokori olikin vaikka vain 135 m:n korkeudella, niin sillä on suuri merkitys base-hypyille.

        Oliko se luvattu 150 m:n korkeus vain pelkkää normaalia tavanomaista valheellista mainosta? Jos oli, niin kaikille benji-hyppääjille on maksettava rahat takaisin.


      • Anonyymi

        Sivuttaista vääntöä varten nosturiin oli asennettuna ylimääräiset tukivarret niihin kiinnitetyt pitkät harusvaijerit. Haruvaijereiden kireyttä ohjataan jollakin logiikalla. Tuulenpuuskissa ohjaus saattoi jotenkin seota ja yrittää kiristää vuorotellen haruksia väärässä rytmissä tuulen vaihteluihin. Videossa näkyy lähes varmasti voimakas sivuttaiheilunta. Huipulla varmasti useita metrejä. Kymmenien tonnien heilunta tuossa korkeudessa johtaa joko alustan kaatumiseen tai varren katkeamiseen tyvestä. Valinta lantin heitolla. Nyt tuli kruuna. Peruskallio ei joustanut yhtään tukijalkojen alla, joten sitä kautta ei syntynyt lisää heiluntaa ja alusta pysyi pystyssä.

        Heilunnan vaikutusta on helppo tutkia, jos Liebherr toimittaa tänne pari täysin vastaavaa kokoonpanoa. Muutamassa kuukaudesa nähdään varmasti mistä kohtaa murtuu.


    • Anonyymi

      Kaiken maailman hyppyhullut savat luvan perustaa oman läänin ja loikkia siellä järjellistä yhteiskuntaa häiritsemäti niin paljon, kun kuuppa kestää. Sanomatta selviö, että mitään terveyspalveluja on turha tulla kyselemään muualta.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Hyppikööt jossain muualla tai vaikka Linnanmäen ympäristössä.

        Miksi pilata Helsingin upein merimaisema tuollaisella kammottavan rumalla ja kerrostaloja korkeammalla metallihärvelillä.


    • Anonyymi

      Kuvien perusteella ristikkorakenteinen jatkovarsi on väännetty vaijereita väkisin kiristämällä lähes pystysuoraan asentoon, jotta päästäsiin n. 150 m (?) hyppykorkeuteen. Tuollaista asentoa ei Liebherrin dokujen mukaan ole speksattu millekään kuormalle. Jokainen voi arvata miksei ole. Syitä on varmasti monia. Dokuissa on kyllä esitetty satoja muita vaihtoehtoisia käyttötilanteita ja niiden kuormituksia eri korkeuksille ja eri ulottuvuuksille eri suuntiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      120
      3287
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2116
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1905
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      406
      1826
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1671
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1487
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      122
      1353
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1241
    9. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1216
    10. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      442
      1116
    Aihe