Ranskalainen, sveitsiläinen ja italialainen marenki

4

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Salmonella-Ella kuolee 74-asteessa, joten pelkkä kuuman sokeri-liemen lisääminen vaahdotettuun valkuaiseen tuskin tappaa bakteeria ja olisin hyvin varovainen sen marengin kanssa.

Perinteinen Tiramisukin valkuais- ja keltuaisvaahdoilla on aika riskaabelia ainakin ulkomailla - raakojahan ne munat ovat.

Itse teen tiramisun nykyään kevyempänä versiona eli tomusokerilla ja vaniljalla maustettu mascarbone sekoitetaan vaahdotettuun kermaan ilman kananmunia ja annos jääkaappiin jähmettymään muutamaksi tunniksi. Toki keksit on maustettu amaretto-liköörillä maustetetulla vahvalla kahvilla kuitenkaan kastamatta niitä liikaa.

Ennen tarjoilua annospalat kuorrutetaan hyvällä kaakaojauheella siivilän läpi ja saadaan kaunis, tasaaisen ruskea pinta.

• Katsotaanpas... https://www.thespruceeats.com/tip-safe-cooking-temperatures-913410

"But note that the temperatures at which bacteria are killed vary according to the microbe. For example, salmonella is killed by heating it to 131 F for one hour, 140 F for a half-hour, or by heating it to 167 F for 10 minutes. When it comes to killing microorganisms, both heat level and time affect the equation."

Suomennos:

"Mutta huomatkaa että lämpötilat joissa bakteerit kuolevat riippuu itse mikrobista. Esimerkiksi salmonella tapetaan kuumentamalla se 55 C tunniksi, 60 C puoleksi tunniksi tai 75 C 10 minuutiksi. Mitä mikro-organismeihin tulee niin sekä kuumuus että aika vaikuttavat yhtälöön."

Mitäs tuo 120 C sokerisiirapin efekti sitten on? Se kyllä jo reilusti yli 75 asteen ja kuumentaa varmaan koko kipon muutamaksi minuutiksi.

• Anonyymi
        Nolime kirjoitti:

Katsotaanpas... https://www.thespruceeats.com/tip-safe-cooking-temperatures-913410

"But note that the temperatures at which bacteria are killed vary according to the microbe. For example, salmonella is killed by heating it to 131 F for one hour, 140 F for a half-hour, or by heating it to 167 F for 10 minutes. When it comes to killing microorganisms, both heat level and time affect the equation."

Suomennos:

"Mutta huomatkaa että lämpötilat joissa bakteerit kuolevat riippuu itse mikrobista. Esimerkiksi salmonella tapetaan kuumentamalla se 55 C tunniksi, 60 C puoleksi tunniksi tai 75 C 10 minuutiksi. Mitä mikro-organismeihin tulee niin sekä kuumuus että aika vaikuttavat yhtälöön."

Mitäs tuo 120 C sokerisiirapin efekti sitten on? Se kyllä jo reilusti yli 75 asteen ja kuumentaa varmaan koko kipon muutamaksi minuutiksi.

Kananmunan valkuainen hyytyy jo 60 asteessa http://www.siipi.net/index.php/kananmunatiedotus/kananmuna-keittioessae/338-koaguloituminen, joten marengista tulisi valkuaismunakas, jos kuuma sokeriliemi ei jäähtyisi voimakkaasti kaadettaessa. Näin 74 asteen lämpötilaa marenki ei koskaan saavuta eikä marenkin lämpötila siis tapa salmonella-ellaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Kananmunan valkuainen hyytyy jo 60 asteessa http://www.siipi.net/index.php/kananmunatiedotus/kananmuna-keittioessae/338-koaguloituminen, joten marengista tulisi valkuaismunakas, jos kuuma sokeriliemi ei jäähtyisi voimakkaasti kaadettaessa. Näin 74 asteen lämpötilaa marenki ei koskaan saavuta eikä marenkin lämpötila siis tapa salmonella-ellaa.

Itsekin olen kyllä noita reseptejä kokeillut ja kummasti ne muistuttavat kuivaamatonta marenkia vaikka niitä onkin kuumalla jotenkin käsitelty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6953
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3918
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3290
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2899
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2672
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2123
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2057
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      39
      1990
    Aihe