alkajalle sopiva

gaia

heissan

olen tässä ajatellut digijärjestelmäkameran hankkimista. Nykyinen kamerani on Sonyn dsc-t1. Olen ollut tyyytyväinen kameraan, mutta se meni toiminta kelvottomaksi kovan iskun johdosta, joka ei mene takuun piikkiin. Korjaaminen maksaisi 300e, siksi olenkin harkinnut uuden ostamista.

Sen takia tahtoisin kysäistä:

että mihin järjestelmäkamerassa on hyvä kiinnittää huomiota? Ja mitkä objektiivit ovat laadukkaita ja kohtuu hintaisia? KOska eihän objektiivejä tule mukana?!

Tiedän ettei alle 1000e kuulemma saa hyvää digijärjestelmäkameraa, mutta uskon että minun käyttötarkoitukselle voisi löytyä. Vaihtoehtoja riittää pilvin pimein. Siksi olisinkin kiitollinen jos te joilla on jotain käsitystä näistä vempaimista voisitte antaa pari viisasta neuvoa. Olisin valmis maksamaan 500-900e.

ENtä Canon verrattuna Nikoniin? Tavallisissa digikameroissa joistajoudun tietämään suhteellisen paljon työni takia luottaisin Canoniin, mutta onko järkkäreissä sama?

Olen kovin innostunut kuvaamisesta ja haluisin alkaa harrastaa kuvaamista. Siksi digijärjestelmä kamera kuulostaakin hyvältä.

14

4950

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alex

Moi !

Kumpikin on hyvä kameramerkki. Niin on myös Fuji, Pentax, ...

Makuasioita, enimmäkseen. Jos olet tavallinen harrastaja etkä himoitse eksoottisia optiikoita niin voit valita sen mikä käteen parhaiten tuntuu istuvan, Olympus tai Pentax, Canon tai Nikon, kuvien LAATU riippuu pääasiassa sinusta, ei kamerasta.

--

• ---------

Toki alle 1000€ saa hyvän digijärkkärin, ehkei ihan ammattilaistasoista, mutta riittää monellekkin.

Tästä tulee taas kamala väittely kun mainitsen pari sanaa joita jotkut täällä ei hyväksy. Suosittelen Canonin 300D kittiä, jossa on obtiikka mukana, jos sitä vielä jostain liikkeestä löytää, kun on tullut uudempi parempi malli. Saksasta sais 625€. Uudempi 350D kit maksaa 790€ joten kenties pieni lisäsijoitus kannattaisi. 350D:n etuja on myös näpsäkkä koko, joten sitä on helppo kuljettaa mukana.

Sekä jos myöhemmin tarvitset parempaa, niin pelkän rungon vaihto parempaan riittää, voit käyttää samaa obtiikkaa, joten obtiikkaan kannattaa satsata.

Canonilla on laadukkaita ja edullisia obtiikoita, samoin Sigmallakin. Canonilta löytyy myös todella laadukkaita, mutta ne sit maksaakin, mutta hinta/laatu suhde on kuitenkin kohdallaan.

Kit pakettia suosittelisin siksi, että voisit tutustua järkkärin ominaisuuksiin kuvaillessa, ja sitten vasta hankkia obtiikoita mitä tarvitset, kun obtiikan valinta riippuu mitä, missä ja miten kuvaat.

Jos Canonin on kokenut hyväksi, niin eipä merkkiä kannata vaihtaa. Canon on tällähetkellä suosituin ja eniten myyty digikamera merkki, niin pokkareissa kuin järkkäreissäkin.

300D http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/

350D http://www.dpreview.com/articles/canoneos350d/

Muutenkin noihin sivuihin kannattaa tutustua tarkemmin.

Eipä nykäpäivänä noita halvempia kameroita kannata korjautaa, kun yleensä uusi tulee halvemmas ja siinä on takuukin, korjauksen jälkeen annetaan yleensä 1vk - 1kk takuu, mutta mikään ei takaa, etteikö kolaus olisi vahingoittanut jotain muitakin osia, jotka hajoavat lopullisesti vasta hetken kuluttua.

• gorp

Pieleen ei voi mennä, jos jomman kumman Canonin valitsee. Muistuttaisin silti, että jos vain voi, kannattaa koittaa noita kädessä. 350D voi olla vähän epämukava isompaan käteen. Ja kädessähän sitä kameraa kuitenkin ainakin nykyään vielä pidetään...

• gorp

Pieleen ei voi mennä, jos jomman kumman Canonin valitsee. Muistuttaisin silti, että jos vain voi, kannattaa koittaa noita kädessä. 350D voi olla vähän epämukava isompaan käteen. Ja kädessähän sitä kameraa kuitenkin ainakin nykyään vielä pidetään...

• e-tietoinen

Jäi hieman epäselväksi, mitkä ne sanat oikein ovat joita jotkut täällä eivät hyväksy? Olen vielä sen verran noviisi, että en oikein näitä juttuja.

Btw... yks pikku juttu: eikös tuo obtiikka ole oikeasti optiikka??? Voin olla väärässäkin ja varmasti olenkin kun aloittelija olen, mutta optiikka tuntuu jotenkin oikeammalta.

• Topi
        e-tietoinen kirjoitti:

Jäi hieman epäselväksi, mitkä ne sanat oikein ovat joita jotkut täällä eivät hyväksy? Olen vielä sen verran noviisi, että en oikein näitä juttuja.

Btw... yks pikku juttu: eikös tuo obtiikka ole oikeasti optiikka??? Voin olla väärässäkin ja varmasti olenkin kun aloittelija olen, mutta optiikka tuntuu jotenkin oikeammalta.

Tämä Kanonin obtiicko on näitä:
        "tänään musta on valkoinen ja taas huomenna ei ole asiasta oikeastaan puhunut mitään".
        Luonto ei anna näemmä periksi, kun kerran on mokannut ja kirjoittanut tämän obtiikkansa!
        Voihan vihtu...
        Luovuta jo!

• e-tietoinen
        Topi kirjoitti:

Tämä Kanonin obtiicko on näitä:
        "tänään musta on valkoinen ja taas huomenna ei ole asiasta oikeastaan puhunut mitään".
        Luonto ei anna näemmä periksi, kun kerran on mokannut ja kirjoittanut tämän obtiikkansa!
        Voihan vihtu...
        Luovuta jo!

Tuossa oli varmasti paljon asiaakin, mutta häveten täytyy myöntää että nyt en oikein ymmärrä...

• CaNinokonisti
        e-tietoinen kirjoitti:

Tuossa oli varmasti paljon asiaakin, mutta häveten täytyy myöntää että nyt en oikein ymmärrä...

Kysymys on vaan siitä että tuo kaveri jonka nimimerkki on pelkkää viivaa (kuvaa varmaanki sen aivosähkökäyrää) on joskus oikeesti luullut että optiikka kirjotetaan obtiikka. Nyt se käyttäytyy niiku olis tahallaan alunperinkin käyttänyt väärää termiä ja sen on pakko käyttää sitä edelleen että luultaisiin sen olevan tosi kova pro. Vähän sama juttu kun siinä vitsissä jossa vaimo löysi sukkahousut liikemiehensä matkalaukusta ja mies väitti että on alkanut käyttämään itse sukkahousuja. Noh, sen on pakko käyttää niitä nyt sitten että vaimo uskois tarinan. Jep. Ei muuta. Moi.

• ---------
        e-tietoinen kirjoitti:

Toisen sanan löysitkin jo, optiikkahan se olisi, mutta minähän sen kirjoitan obtiikka, ja sitähän muutamat ei hyväksy, periksi tässä asiassa en anna ;)

Toinen sana on Canon, eritoten Canon 300D josta tulee yleensä hirveä väittely aikases.

Asialliset huomautukset on sallittu ja niihin yleensä vastaankin, mutta useinmiten aletaan hakkua ton yhen ainoan kirjaimen takia, ihan kuin mailmassa ei olisi tärkeempiä asioita kuin yksi kirjain.

• Nikokissa
        --------- kirjoitti:

Toisen sanan löysitkin jo, optiikkahan se olisi, mutta minähän sen kirjoitan obtiikka, ja sitähän muutamat ei hyväksy, periksi tässä asiassa en anna ;)

Toinen sana on Canon, eritoten Canon 300D josta tulee yleensä hirveä väittely aikases.

Asialliset huomautukset on sallittu ja niihin yleensä vastaankin, mutta useinmiten aletaan hakkua ton yhen ainoan kirjaimen takia, ihan kuin mailmassa ei olisi tärkeempiä asioita kuin yksi kirjain.

18-70 ja 70-300 mm Opjegdiivit.

• Zepi

Olin itse samassa tilanteessa pari kk sitten. Olen kuvannut MV ja DIA kuvia vuodesta -78 ja nyt ajattelin minäkin siirtyä digi aikaan. Sitä kuvittelee pärjäävänsä halvimmalla ja jo vähän vanhentuneellakin mallilla, mutta mutta ... Ihmismieli on ihmeellinen, aina tekee mieli parempaa ja tänään ostetun hinnalla saa huomenna paljon kehittyneemmmän version. Ainakaan köyhän ei kannata ostaa halpaa sanotaa ja se kyllä pitää paikkansa. Osta heti vähän yläkanttiin siitä tarpeesta johon tänään kuvittelet kameraasi käyttäväsi, silloin kallis hankitasi palvelee sinua tyydyttävästi vielä huomennakin.
      Itse toimin eo. kaavalla useimmissa hankinnoissani ja pitkän päälle satunnaisella harrastajalla se palkitsee.

Kuvaaminenhan digillä on lähes ilmaista. Olen huomannut itsessäni, että laukaisin painuu nykyään paljon suruttomammin pohjaan kuin filmille kuvatessa. En osaa päättää onko se hyvä vai huono asia. Ennen tuli harkittua, sommiteltua ja suunniteltua huolellisemmin otokset. Kuvauskaava lipsuu herkästi seuraavaksi: räpsäisen - tarkistan - korjaan - tarkistan - ...

Aiheeseen: Tutustu liikkeessä valikoimaan, valitse mieleisesi ja osta pykälää parempi/kalliimpi versio samasta. Linsseissä ei kannata säästää. Rungot vaihtuvat, optiikka on ikuista. Ainakin lähes.

• MYös minä olin samassa tilanteessa pari kuukautta sitten. Kävin liikkeessä katsomassa Canon D300:a ja Nikon D70:ä. Ostin sitten Nikonin omalla Nikkorin kittiputkella. Lähinnä Nikon siksi, että tuntui istuvan käteen aika paljon paremmin. Olisihan tuo Canon ollut edullisempi...

Tosi tyytyväinen olen ollut Nikoniin. Minkätahansa digijärkkärin ostatkin, niin hyvän laitteen saat!

• gaia

Juuh, on sitä huomannut kuinka ahneus kasvaa.. T1 ei todellakaan ole mikään pilipali digikamera, mutta silti tuntuu että jotain siitä puuttuu..

Järkkäri saisi olla kyllä mahdollisemman pieni, näin naispuoliselle henkilölle. Kiitos teille vinkeistä, ehkä on todella kaikista viisainta mennä liikkeeseen ja kokeilla eri vaihtoehtoja kädessä.

Mutta on hyvä jos tietää edes jotain mitä lähteä etsimään. Canonissa on ainakin etuna tälläisille huonoille kielipäille suomenkieliset valikot, onko Nikonissa?

Optiikasta sen verran, että netanttilassa olisi Canonin Eos350d 8.0mpix kit s18-55, mukana tulee muistikortti. Sen nyt ymmärsin että "s18-55" viittaa optiikkaan, mutta mitä se sitten kertoo? pahoittelen tyhmiä kysymyksiäni.

Tahjouksessa saisin 256mb kortin mukaan hintaa 999e ja siitä saisin vielä satasen hintaa tiputettua henkilökunta alennuksella. Mitä mieltä olette? Jos käyn kokeilemassa kameraa kädessä ja se osottautuu mukavaksi, kannattaisiko kamera ostaa ominaisuuksien puolesta?   

• Zepi
        gaia kirjoitti:

Juuh, on sitä huomannut kuinka ahneus kasvaa.. T1 ei todellakaan ole mikään pilipali digikamera, mutta silti tuntuu että jotain siitä puuttuu..

Järkkäri saisi olla kyllä mahdollisemman pieni, näin naispuoliselle henkilölle. Kiitos teille vinkeistä, ehkä on todella kaikista viisainta mennä liikkeeseen ja kokeilla eri vaihtoehtoja kädessä.

Mutta on hyvä jos tietää edes jotain mitä lähteä etsimään. Canonissa on ainakin etuna tälläisille huonoille kielipäille suomenkieliset valikot, onko Nikonissa?

Optiikasta sen verran, että netanttilassa olisi Canonin Eos350d 8.0mpix kit s18-55, mukana tulee muistikortti. Sen nyt ymmärsin että "s18-55" viittaa optiikkaan, mutta mitä se sitten kertoo? pahoittelen tyhmiä kysymyksiäni.

Tahjouksessa saisin 256mb kortin mukaan hintaa 999e ja siitä saisin vielä satasen hintaa tiputettua henkilökunta alennuksella. Mitä mieltä olette? Jos käyn kokeilemassa kameraa kädessä ja se osottautuu mukavaksi, kannattaisiko kamera ostaa ominaisuuksien puolesta?   

Osta pois, jos käteen sopii. Saat hyvän kameran ja hintakin on satasen alle Rajalan hinnan. 18 - 55 mm on objektiivin polttoväli, johon käyttämällä kerrointa 1,6 saadaan vastaavuus filmijäjestelmän objektiiveihin.
        Jos on mahdollista, niin ota koekuvia, siinä saa ensivaikutelman myös kameran hallintalaitteista käytönnössä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      119
      7556
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      79
      6716
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5274
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4625
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4276
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      230
      4169
    7. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4125
    8. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3958
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      59
      3103
    10. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48