Osaako joku neuvoa mihin voi ilmoittaa metsärikoksesta? Kyse on sellaisesta hakkuusta, jonka metsänhoitoyhdistys suunnitteli, teki metsänkäyttöilmoituksen, leimikonsuunnittelun ja oli joka lailla valtuutettu hoitamaan kaikki hakkuuseen liittyvät asiat. Lisäksi mhy:n kaveri kertoi kulkeneensa metsän läpi. Hakkuun jälkeen huomasimme, että kaksi metsälähdettä (toisen halkaisija yli 5 m) oli parturoitu rantaan asti ja lisäksi lähteet olivat täynnä hakkuujätettä. Mhy:n kaverille on kerrottu asiasta ja hän kävi hakkuun jälkeen merkkaamassa suoja-alueen, niin ettei muita metsänhoitotoimia enää alueella tehdä. Mutta vahinko on jo tapahtunut. Muuta vastuuta kaveri ei ota, vaikka lähteen vesi luultavasti on juomakelvotonta pitkään tämän jälkeen ja tietysti myös luonnon monimuotoisuutta tuhottu, joka tekee asiasta metsärikoksen.
Olisiko hyviä neuvoja? Jotain mättää nyt pahasti mhy:n prosesseissa, koska näin tärkeää asiaa ei tarkistettu metsäomistajilta.
Metsärikoksesta ilmoittaminen
7
59
Vastaukset
- Anonyymi
Mikset kertonut lähteistä suunnittelijalle etukäteen?
- Anonyymi
Hyvä kysymys, jota olen itsekin miettinyt. Siihen on kaksikin syytä.
Aiemmin teimme yhteistyötä toisen mhy:n kaverin kanssa, joka kertoi meille että näiden lähteiden ympäristö on suojeltavaa aluetta eikä puustoa saa ihan läheltä hakata. Kun sitten yhteistyökumppani mhy:n puolella vaihtui, ei tullut suoraan sanottuna mieleenkään, että tässä tapauksessa sama tieto pitäisi nyt kertoa mhy:n suuntaan.
Lisäksi mhy:n kaveri oli erittäin itsevarma ja antoi vaikutelman, että hän kyllä tietää mitä on tekemässä varsinkin, jos hakkuiden etenemisessä oli jotain josta olin eri mieltä. Jossain vaiheessa luovutin hakkuiden kommentoinnin, koska enhän tosiaan ole alan ammattilainen ja päätin luottaa tähän ammattilaiseen.
- Anonyymi
Rikoksista ilmoitetaan poliisille.
- Anonyymi
Heittele omin pienin kätösin hakkutähteet pois lähteestä ja istuta koivuntaimia ympåristöön ne kasvaa nopeasti. Metsärikoksesta voisi ilmoittaa vaikka tv:stä tuttuun "pitääkö olla huolissaan" ohjelmaan.
- Anonyymi
Metsäkeskus on taho, joka näitä virallisesti tutkii. On kuitenkin senlaatuinen taho, että se katsoo asioita relaskoopin kautta. Paikallinen luonnonsuojelupiiri on paras vaihtoehto.
- Anonyymi
Mitä osaamista luonnonsuojelupiirillä on metsäasioista? On nähty, että nämä vihreän aatteen ihmiset eivät kykene juuri muuhun kuin tukkimaan liikennettä tiellä istumalla.
En luottaisi siihen seurakuntaan yhtään.
- Anonyymi
Teet tutkintapyynnön poliisille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465297Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5381835Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77953
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748