G-vectoring??

Anonyymi

Näissä kovasti mainostetaan tuota G-vectoring juttua että parantaa paljon ajettavuutta ja kääntymistä mutkissa.. mutta kääntöpuolella siis käyttää jarruja automaattisesti ja huomaamattomasti tuon toiminnon toteuttamiseksi, Tämä toiminto ilmeisti ollut jo olemassa ainakin viimeistet viisi vuotta ainakin mazda 6:ssa ja varmaan muissakin?

Kysymykseni on siis että kuinka paljon enemmän tuo kuluttaa jarrupaljoja ja levyjä? Millä kilometreillä menee palaa ja levyä vaihtoon?`Paljonko maksaa kierros korjaamolla?

Itsellä on ollut Subaruja ja vaikka onkin todella hauskaa talvella vetää nelipyöräluisussa niin samalla luistonesto hakkasi jarruja ja lopputulos oli muutaman talven jälkeen kierros paloja ja levyjä noin 50tkm kohdalla, eikä se nyt kovin halpaa ollut mutta kyllä sen maksoi koska onhan sitä hauskaakin pidetty.

2

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      G-vectoring järjestelmästä on kaksi erilaista versiota. Vanhempi G-vectoring järjestelmä ei käytä jarruja ollenkaan, vaan ainoastaan hiuskarvan verran rajoittaa moottorin voimantuottoa riippuen siitä, että miten paljon käännät rattia ajessasi mutkaan. Uudempi G-vectoring järjestelmä sitten tekee muuten samat asiat kuin vanhempi järjestelmä ajaessasi mutkaan. Mutta lisäksi mutkasta poistumisen yhteydessä erittäin kevyesti hipaisee ulomman puoleista jarrua silloin kun joudut kääntämään rattia nopeammin takaisin suoraksi sellaisessa tilanteessa jossa mutka onkin yllättävän lyhyt ja tie onkin taas suoraa. Eli mitään tehokasta jarrutusta G-vectoring järjestelmä ei rupea tekemään. Vaan mahdolliset tehokkaammat jarrutukset tekee tarvittaessa varsinainen ajoneuvonhallintajärjestelmä.

      Mazdan ajoneuvonhallintajärjestelmä/luistonesto sallii pikkuisen enemmän renkaiden sutimista kuin useimpien muiden automerkkien autoissa. Mutta ei salli niin paljoa sutimista että auto lähtee kuskin hallinnasta. Jos Mazdan järjestelmä havaitsee sutimista niin ensisijaisesti järjestelmä rajoittaa hieman moottorin voimantuottoa, eikä käytä jarruja lainkaan jos tilanne oikeasti ei ole niin paha että jarruja on pakko käyttää. Tämän tarkoituksena on estää sellaista tilannetta tapahtumasta missä tavallinen ajoneuvonhallintajärjestelmä katkaisisi yllättäen kokonaan moottorin voimantuotannon, samalla jarruttaen voimakkaasti jokainen kerta silloin kun tapahtuu pientäkin renkaiden sutimista esim. ajettaessa liukkaaseen ja hieman mutkaiseen ylämäkeen sillä seurauksella, että auto pysähtyy paikalleen ja kuski joutuu peruuttamaan autoa takaisin ylämäen alapuolelle ja kiihdyttämään auton uudestaan vauhtiin päästäkseen mäen huipulle.

      Tästä on hyötyä myös jos ohitat esim. rekka-autoa koska Mazdan järjestelmä ei katkaise moottorin voimantuotantoa jos ohituksen aikana tapahtuisi pientä renkaiden suitimista. Vaan järjestelmä antaa sinun ohittaa rekka-auton. Mazdalla asia menee niin että kuski lähtökohtaisesti hallitsee mitä auto tekee, järjestelmät sitten toimivat kuskin apurina mahdollisimman huomaamattomasti. Eivätkä järjestelmät saa häiritä auton ajamista, eikä kuski joudu olemaan ajossa sellaisena matkustajana jota auton järjestelmät hallitsevat.

    • Anonyymi

      En oikeesti tiedä, miten temppu tehdään, mutta mulla oli sijaisautona Volvo V40, jolla yritin ajaa duunimatkan samalla vauhdilla ja mutkissa tuntui aika huikeelta. Jälkikäteen selvis, että Volvon mittarivirhe oli Mazdaa surkeampi, eli ajoin n. 3 km/h hitaammin. Pisteet Mazdalle 5-0.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4644
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3785
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      408
      2474
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2201
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2054
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1969
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1858
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1738
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1517
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1391
    Aihe