Olen aina ihmetelly että miksi suomenkielessä rallin nuotinlukijaa sanotaan kartanlukijaksi.. Eihän se mitään ..tun suunnistusta ole! Jossain aavikkorallissa voi joutua suunnistamaan, mutta tuskin mitään paperikarttoja sielläkään tutkitaan kun hiekkaa joka suunnassa.. Tosin englanninkielen sana co driver(ajokaveri, kakkoskuljettaja) ei ole paljon kuvaavampi, mutta kun suomenkielessä on luotainen sana nuotinlukija niin miksi sitä ei käytetä? Tuskin sitä kukaan sekottaisi musiikki sävellyksistä kiinnostuneeseen henkilöön..
Kartanlukijat??
5
76
Vastaukset
- Anonyymi
Silloin ennen kun ralli alkoi niin lähdössä annettiin kartta ja läpinäkyvä kalvo joka sijoitetaan kartan päälle. Siitä näki reitin joten kyllä se aikmoista suunnistusta on ollut. Toi nimi ehkä jäänne niiltä ajoilta.
- Anonyymi
Rallissahan ei ole oikeasti yhtään kartanlukijaa. Kilpa-autossa on vain kaksi ohjaajaa joista toinen on ykkös ohjaaja ja toinen kakkos ohjaaja.
Autosuunnistuksessa, entinen ST-ajo käytettiin noita peitepiirroksia ja sitä jatketaan myös nykyisessä AS-ajossa. Siis rallissa ei ole "viralliseti" kartenlukijaa olemassakaan eikä nuotinlukijaa. - Anonyymi
Kyllä mä olen tarvinnut kartanlukijaa esim siirtymillä suunnistaessa kartan avulla pätkän lopusta seuraavan pätkän alkuun. En yksin olisi pystynyt suoriutumaan annetussa ajassa. Karttaahan oli luettava ainakin - 90 luvulla ralleissa. Tarviiko nykyään, kun MAPSit ym käytössä?
- Anonyymi
Mutta on silti vain 1 ohjaaja ja 2 ohjaaja. 2 ohjaajan tehtävä on pitää kilpailupari autoineen reitillä ja aikataulussa . Suunnistuskisoissa suunnistetaan ja rallissa mennään tiekirjan mukaan jossa on kaikki tarpeellinen tieto reitistä ja pikataipaleista. Ns nuotit on sitten asia erikseen.
- Anonyymi
No pitäähän sinne pätkällekkin löytää.. siihen tarvitaan kartanlukijaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 477705
- 334263
- 573735
- 503210
- 172896
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons652601- 642498
- 522403
- 402349
- 162296