Tänään on laiva ajanut karille !
amorella karille
35
87
Vastaukset
- Anonyymi
Laivoja ei enään ohjaa kapteeni vaan tietokone joka on yhdistetty GPS navikaattoriin
ja näin laiva suunnistaa automaattisesti reitin väliä !- Anonyymi
Ei laivoja ja lentokoneita ole vuosikausiin enään ohjattu ,vaan automaattipilot hoitaa homman !
- Anonyymi
Tuskinpa laivoja on koskaan kapteeni ohjannutkaan, ainakaan reittiliikenteessä matkan aikana, ehkä satamaolosuhteissa?
Silloin kun laivoja vielä ohjasi ihminen, sen hoiti ruorimies, eikä kapteeni. Hierarkiassa on vielä perämies välissä, ja heitäkin on yleensä useita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa laivoja on koskaan kapteeni ohjannutkaan, ainakaan reittiliikenteessä matkan aikana, ehkä satamaolosuhteissa?
Silloin kun laivoja vielä ohjasi ihminen, sen hoiti ruorimies, eikä kapteeni. Hierarkiassa on vielä perämies välissä, ja heitäkin on yleensä useita.Laivalla näkee monasti kun kannella on että ohjaamossa ei ole ketään !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laivalla näkee monasti kun kannella on että ohjaamossa ei ole ketään !
Laivaa ohjas MARINE TRAFFIK PILOT kun karahti kiville !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laivalla näkee monasti kun kannella on että ohjaamossa ei ole ketään !
Juu komentosillalle pääsee matkustajat nykyään, voi juoda olutta ja ohjata laivaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu komentosillalle pääsee matkustajat nykyään, voi juoda olutta ja ohjata laivaa.
Karahti vikinline karille kun tietokone gps hoiti reitti ajamisen .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Karahti vikinline karille kun tietokone gps hoiti reitti ajamisen .
Et ehkä tunne kovin läheisesti noita laiva- asioita...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa laivoja on koskaan kapteeni ohjannutkaan, ainakaan reittiliikenteessä matkan aikana, ehkä satamaolosuhteissa?
Silloin kun laivoja vielä ohjasi ihminen, sen hoiti ruorimies, eikä kapteeni. Hierarkiassa on vielä perämies välissä, ja heitäkin on yleensä useita.Asiat ovat kilpailun myötä muuttuneet. Kaikki kulut saatava mahdollisimman alas. Usein ainakin pienemmissä rahtilaivoissa kipparilla on ihan ikioma vahti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laivalla näkee monasti kun kannella on että ohjaamossa ei ole ketään !
Kyllä siellä komentosillalla on merellä aina joku! Väite, että kannelta katsoen kertoo, että katsojan aika käydä optikolla.
Periaatteessa jos vahtipäällikkö on yksin, niin jopa vessassa käynnin ajaksi pitäisi pyytää joku vahtiin. No käytännössä jättää veskin oven auki niin on muka keskeytyksettä vahdissa ;-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu komentosillalle pääsee matkustajat nykyään, voi juoda olutta ja ohjata laivaa.
Pakinoitsija Origon versio yhden Ruotsin ja Ahvenanmaan väliä 1970-luvulla liikennöineen botskin rantaanajosta (siitä oli Hesarissa komea kuva, keula rantalepikossa): "humalainen suomalainen kiipesi komentosillalle ja luuli käskynvälitintä yksikätiseksi bandiitiksi!"
- Anonyymi
Vaikuttaisi AIS-jäljen perusteella että Märrskär:n saaren koilispuolella oleva pohjoispoiju on jäänyt väärälle puolelle. Tätä sattuu niin ammatilaisille kuin meille harrastelijoille, kokemusta on. Toki vika voi olla myös tekniikan pettäminen
- Anonyymi
Olettaa sopii että tekninen vika, esim black out. Brygalla on normaalisti min kolme henkilöä toimessaan, ei luulisi vahingossa ajavan väärältä puolelta viittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olettaa sopii että tekninen vika, esim black out. Brygalla on normaalisti min kolme henkilöä toimessaan, ei luulisi vahingossa ajavan väärältä puolelta viittaa.
Sähkökatkosta olisivat innolla kertoneet heti jopa matkustajat, se voidaan sulkea pois! Olettaa sopii että inhimillinen erehdys on tapahtunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkökatkosta olisivat innolla kertoneet heti jopa matkustajat, se voidaan sulkea pois! Olettaa sopii että inhimillinen erehdys on tapahtunut.
Tämä viesti on pelkkä inhimillinen erehdys:))))
- Anonyymi
Kannatta tutustua kuinka tuo AIS-jälki toimii ennen kommentointia; laiva ei jäljen pisteiden välillä kulje suoraa viivaa pitkin. Paikka on tiedossa ainoastaan pisteen kohdalla.
Tässä Amorellan reitti AIS tietojen perusteella onnettomuus kohdassa: https://imgur.com/a/iPQ9pQW - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannatta tutustua kuinka tuo AIS-jälki toimii ennen kommentointia; laiva ei jäljen pisteiden välillä kulje suoraa viivaa pitkin. Paikka on tiedossa ainoastaan pisteen kohdalla.
Tässä Amorellan reitti AIS tietojen perusteella onnettomuus kohdassa: https://imgur.com/a/iPQ9pQWMistäs tämä on saatu? Maksullinen Marinetraffic? Maksamatta ei näy merikarttaa pohjana ja keskellä lähimpänä jääpoijua oleva piste puuttuu. Ohjausvirheeltähän tuo vaikuttaa. Vähän liian vasemmalle ajauduttu ennen kapeikkoa ja sitten korjattu liikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistäs tämä on saatu? Maksullinen Marinetraffic? Maksamatta ei näy merikarttaa pohjana ja keskellä lähimpänä jääpoijua oleva piste puuttuu. Ohjausvirheeltähän tuo vaikuttaa. Vähän liian vasemmalle ajauduttu ennen kapeikkoa ja sitten korjattu liikaa.
Tosin nopeuskin on hidastunut reilusti jo ennen jääpoijua. Onkohan taas mennyt koneet ja brygga pois pelistä? Vai miksi tuossa olisi noin paljon hidastettu tahallaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistäs tämä on saatu? Maksullinen Marinetraffic? Maksamatta ei näy merikarttaa pohjana ja keskellä lähimpänä jääpoijua oleva piste puuttuu. Ohjausvirheeltähän tuo vaikuttaa. Vähän liian vasemmalle ajauduttu ennen kapeikkoa ja sitten korjattu liikaa.
Tähän asti näkyneiden kartta- ja reittijälkikuvien perusteella vaikuttaa enemmänkin siltä, että siinä kapeikossa on tullut osuma eteläpoijujen eteläpuolella. Saattaa tulla mielenkiintoinen selvittely siitä, ovatko väylätiedot oikein jne. Pelivaraahan ei ole paljon ja kuten palstalla mahdollisesti joskus piipahtavat ammattilaiset tietävät ja osaavat minua paremmin selittääkin, ei se ole aina niin yksioikoista, että vesi riittäisi, vaikka virallisen vedenkorkeuden ja aluksen virallisen syväyksen välinen erotus olisikin positiivinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tähän asti näkyneiden kartta- ja reittijälkikuvien perusteella vaikuttaa enemmänkin siltä, että siinä kapeikossa on tullut osuma eteläpoijujen eteläpuolella. Saattaa tulla mielenkiintoinen selvittely siitä, ovatko väylätiedot oikein jne. Pelivaraahan ei ole paljon ja kuten palstalla mahdollisesti joskus piipahtavat ammattilaiset tietävät ja osaavat minua paremmin selittääkin, ei se ole aina niin yksioikoista, että vesi riittäisi, vaikka virallisen vedenkorkeuden ja aluksen virallisen syväyksen välinen erotus olisikin positiivinen.
Täällähän on aiemmin tässä ketjussa linkki, jossa AIS-pisteet näkyvät kartalla. Tuossahan näkyy paikoista ja kursseista, että on kaartanut pohjoisjääpoijun lähellä. Ja sitten on valokuvia murjotusta pohjoispoijusta.
Kai se nyt aika selvää on, että on osunut pohjoispoijun varoittamaan matalaan. Tuossahan on heti 6 m käyrä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällähän on aiemmin tässä ketjussa linkki, jossa AIS-pisteet näkyvät kartalla. Tuossahan näkyy paikoista ja kursseista, että on kaartanut pohjoisjääpoijun lähellä. Ja sitten on valokuvia murjotusta pohjoispoijusta.
Kai se nyt aika selvää on, että on osunut pohjoispoijun varoittamaan matalaan. Tuossahan on heti 6 m käyrä.Eihän tuon linkin perusteella ole käynyt edes lähellä pohjoispoijua. Eikä sellaisesta ole kuviakaan ollut missään.
Sinulta on tainnut mennä etelä ja pohjoinen sekaisin. Vihjeeksi: poijun nimi kertoo, miltä puolen se pitää sivuuttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuon linkin perusteella ole käynyt edes lähellä pohjoispoijua. Eikä sellaisesta ole kuviakaan ollut missään.
Sinulta on tainnut mennä etelä ja pohjoinen sekaisin. Vihjeeksi: poijun nimi kertoo, miltä puolen se pitää sivuuttaa.Joo, siis tietysti eteläpoiju!
- Anonyymi
Tuliko nyt Järsön rannasta uusi Alang?
"– Laiva makaa mutapohjassa tuhdisti, mutta kiviä ei onneksi ole."
"Tilanne on kaiken aikaa ollut aluksella vakaa. "
Onko tämä yllättävää, kun alus makaa saaren rantamudassa?
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5073381/Pohjakosketuksen saanut Amorella yha tukevasti paikallaan vaurioita selvitellaan matkustajat saatiin turvallisesti evakkoon
https://www.youtube.com/watch?v=D-fTpCi9PNc- Anonyymi
Aika moni, eivät suinkaan kaikki kirjoittajat, on kuin Liisa ihmemaassa. Miehet ulkona asiasta kuin lumiukot, mutta vaan täytyy saada kommentoida. Eivät nämä paatit vielä nykyään kulje automaateilla miehittämättöminä, vaan ihmiset niissä hallitsevat tilanteita. Ottakaa selvää mitä automaattiohjaus tarkoittaa laivoilla, miten esimerkiksi komentosilta on miehitetty jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika moni, eivät suinkaan kaikki kirjoittajat, on kuin Liisa ihmemaassa. Miehet ulkona asiasta kuin lumiukot, mutta vaan täytyy saada kommentoida. Eivät nämä paatit vielä nykyään kulje automaateilla miehittämättöminä, vaan ihmiset niissä hallitsevat tilanteita. Ottakaa selvää mitä automaattiohjaus tarkoittaa laivoilla, miten esimerkiksi komentosilta on miehitetty jne.
Totta kirjoitat. Eniten ihmettää kommentit ”miten laiva voi ajaa karille nykyteknologialla?” Ei selkeästi ymmärretä miten laivaa ohjataan, ei ymmärretä että tekniikka ei ole satavarmaa, ei ymmärretä että koulutettukin ammattilainen tekee virheitä eikä ymmärretä kuinka vaativia väyliä ruotsinlaivat ajavat. Paras kommentti oli kun joku oli kuvitellut että laivan pohjan alla on aina vähintään satoja metrejä vettä saaristossakin....oli kauhuissaan kun luki että ei sie välttämättä ole kuin pari metriä matalimmissa kohdissa.
- Anonyymi
Ei taida noilla vehkeillä irrota. Vatuloivat köysien kanssa ja ne näyttääkin aika heppoisilta noille hinaajille, jos vääntää nupit kaakkoon. IS llä suorana juuri nyt.
- Anonyymi
Vaikee sanoa, kun niin kaukaa kuvataan. Miehiin verraten ovat kyllä aika jykevää tavaraa.
- Anonyymi
Hinaajissa on kyllä ihan omat hinausvaijerit ja ne kestävät sen voiman minkä hinaaja kykenee kehittämään. Irrotusyritystä ei ole vielä edes aloitettu, tuo yksi hinaaja kiinni laivan perässä ainoastaan varmistaa että laivan peräpää ei pääse tuulen voimasta painumaan yhtään oikealle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinaajissa on kyllä ihan omat hinausvaijerit ja ne kestävät sen voiman minkä hinaaja kykenee kehittämään. Irrotusyritystä ei ole vielä edes aloitettu, tuo yksi hinaaja kiinni laivan perässä ainoastaan varmistaa että laivan peräpää ei pääse tuulen voimasta painumaan yhtään oikealle.
Nyt se viimein irtosi ja näytti siltä, että yksi hinaaja nykäisi sen ulos. Olisiko saatu vettä pumpattua niinpaljon, että keula keveni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinaajissa on kyllä ihan omat hinausvaijerit ja ne kestävät sen voiman minkä hinaaja kykenee kehittämään. Irrotusyritystä ei ole vielä edes aloitettu, tuo yksi hinaaja kiinni laivan perässä ainoastaan varmistaa että laivan peräpää ei pääse tuulen voimasta painumaan yhtään oikealle.
Mikä kestää, mikä ei.
https://www.alfonshakans.fi/fleet/kraft/
Bollard pull 51 tonnia.
Pulling power of winch 60 tons
Towing hook Seebeck, 50 SW
https://www.alfonshakans.fi/fleet/kraft/overview/
Towing hook Seebech 50 tons SW
Eli turvallinen kuorma koukulla 50 tonnia, mutta vinssi kykenee kiskomaan 60 tonnia.
Jos käytössä on ankkuri ja/tai touvi maihin, niin vinssillä voinee vetää koukun rikki.
Potkurin veto aluksen ollessa paikallaankin on tuon mukaan 61 tonnia, eli yli 50 tonnia.
Riippuu kummasta linkistä lukee, että kestääkö koukku tuon. onko Safe working Load siis 50 tonnia vaiko 50 tonnia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä kestää, mikä ei.
https://www.alfonshakans.fi/fleet/kraft/
Bollard pull 51 tonnia.
Pulling power of winch 60 tons
Towing hook Seebeck, 50 SW
https://www.alfonshakans.fi/fleet/kraft/overview/
Towing hook Seebech 50 tons SW
Eli turvallinen kuorma koukulla 50 tonnia, mutta vinssi kykenee kiskomaan 60 tonnia.
Jos käytössä on ankkuri ja/tai touvi maihin, niin vinssillä voinee vetää koukun rikki.
Potkurin veto aluksen ollessa paikallaankin on tuon mukaan 61 tonnia, eli yli 50 tonnia.
Riippuu kummasta linkistä lukee, että kestääkö koukku tuon. onko Safe working Load siis 50 tonnia vaiko 50 tonnia?Koukut mieltäsi vaivaavat...Kestävä ne koukut kuitenkin esim. jäänmurtajissa ja muissa kookkaammissa hinaajissa vaikka paaluvetokyky on 200- 400 tonnia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä kestää, mikä ei.
https://www.alfonshakans.fi/fleet/kraft/
Bollard pull 51 tonnia.
Pulling power of winch 60 tons
Towing hook Seebeck, 50 SW
https://www.alfonshakans.fi/fleet/kraft/overview/
Towing hook Seebech 50 tons SW
Eli turvallinen kuorma koukulla 50 tonnia, mutta vinssi kykenee kiskomaan 60 tonnia.
Jos käytössä on ankkuri ja/tai touvi maihin, niin vinssillä voinee vetää koukun rikki.
Potkurin veto aluksen ollessa paikallaankin on tuon mukaan 61 tonnia, eli yli 50 tonnia.
Riippuu kummasta linkistä lukee, että kestääkö koukku tuon. onko Safe working Load siis 50 tonnia vaiko 50 tonnia?Niillä koukuilla on "hieman" turvakertoimia. Hyvä jos vinssi kelaa sen minkä lupaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niillä koukuilla on "hieman" turvakertoimia. Hyvä jos vinssi kelaa sen minkä lupaa.
Tarkoitat kai lujuus- eli varmuuskertoimia?
Mutta olenpa ollut vuosia sitten jäänmurtajalla hommissa kun hinausvaijeri katkesi, se kun ei kuitenkaan saa olla samalla liian vahva. Juttu onkin niin että vaijerissa on heti siinä ulostulopäässä pätkä hieman muuta osaa ohuempaa vaijeria, se sitten katkeaa jos jotain katkeaa. Sinne peräkannelle ei hinauksen aikana menty tallustelemaan, tuollainen katkennut 50-70 millinen vaijeri sivaltaa tulla aika voimalla...
Hinauksia ei suoriteta vinssillä kelaamalla, se olisi lähinnä varppaamista. Hinauksia tehdään hinaamalla.
- Anonyymi
Rimmaa: amorille karilla, amorilla karille.
Kiva meripelastusharjoitus hyvässä säässä ja lähes tyhjällä aluksella.
Olisi ollut vähän toista syysmyrskyssä 2500 henkilöä paatissa...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465287Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5311812Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77953
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53931- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748