Kitkarenkaat 205/55/16
1. NOKIAN Hakkapeliitta R3 8,3*
Hyvää
-Ajettavuus kaikissa keleissä
-Vierintävastus
Huonoa
-
Valmistusmaa Suomi
Nokia on hiljainen ja sen vierintävastus on erityisen matala. Uriakin Nokia sietää, vaikka vaatii hieman korjailua.
2. CONTINENTAL ContiVikingContact 7 8,1*
Hyvää
-Pito jäällä ja lumella
-Ajettavuus jäällä ja lumella
Huonoa
-Ajettavuus kuivalla
Valmistusmaa Saksa
Uraisella tiellä Continental on keskimääräisen vakaa rengas. Sen vierintävastus on keskitasoa eikä melu vaivaa.
3. MICHELIN X-Ice Snow 8,0*
Hyvää
-Pito lumella ja jäällä
-Rauhallinen ajokäytös kaikissa olosuhteissa
Huonoa
-Jarrutuspito asfaltilla
Valmistusmaa Kanada
Michelin on hiljainen ja se on vakaa ajettava uraisellakin tiellä. vierintävastus on hyvällä tasolla.
4. GOODYEAR Ultra Grip Ice 2 7,8*
Hyvää
-Pitkittäispito jäällä
-Ominaisuudet asfaltilla
Huonoa
-Sivuttaispito jäällä
Valmistusmaa Puola
Goodyear on vakaa uraisellakin tiellä ajettaessa. Vierintävastus on matala eikä melukaan suuremmin vaivaa.
5. PIRELLI Ice Zero FR 7,8*
Hyvää
-Sivuttaispito jäällä
-Jarrutuspito kuivalla
Huonoa
-Jarrutuspito märällä
Valmistusmaa Venäjä
Pirelli on hiljainen rengas ja sen vierintävastus on keskitasoa. Uraisella tiellä Pirelli kiemurtelee hieman.
6. HANKOOK Winter I*Cept IZ2 W616 7,7*
Hyvää
-Pito jäällä
-Vierintävastus
Huonoa
-Pito ja ajettavuus märällä
Valmistusmaa Korea
Hankookin vierintävastus on matala. Uraherkkyydeltään Hankook on kitkarenkaiden keskitasoa.
7. SAVA Eskimo Ice 7,6*
Hyvää
-Suuntavakaus
Huonoa
-Ajettavuus jäällä
-Jarrutuspito asfaltilla
Valmistusmaa Puola
Sava on hiljainen rengas. Se on uraisellakin tiellä vakaa ajettava, mutta vierintävastus on keskitasoa korkeampi.
8. BRIDGESTONE Blizzak Ice 7,4*
Hyvää
-Rauhallinen ajettavuus lumella
Huonoa
-Ajokäytös märällä asfaltilla
Valmistusmaa Japani
Bridgestone on hiljainen rengas. Tienpinnan urat tuntuvat pienenä kiemurteluna ja vierintävastus on korkeahko.
9. NEXEN Winguard Ice Plus WH43 7,0*
Hyvää
-Kohtuullinen ajettavuus lumella
Huonoa
-Ominaisuudet märällä asfaltilla
Valmistusmaa Korea
Nexen on uraisella tiellä epävakaa ja vaatii runsaasti korjailua ohjauksella. Sen vierintävastus on korkeahko.
10. Petlas Glacier W661 7,0*
Hyvää
-Pito ja ajettavuus asfaltilla
Huonoa
-Ominaisuudet talviolosuhteissa
-Suuntavakaus
Valmistusmaa Turkki
Petlas ei viihdy uraisella tiellä vaan kiemurtelee tuntuvasti. Vierintävastus ja melu ovat keskitasoa.
11. TOYO Observe GSI-6 HP 7,0*
Hyvää
-Pito lumella
Huonoa
-Ajettavuus jäällä
-Vierintävastus
Valmistusmaa Japani
Toyo on urissa epävakaa rengas ja vaatii korjailua ohjauksella. Vierintävastus on korkea ja melukin kuuluu selvästi.
TM talvirengasvertailu kitkarenkaat 2020 205/55/16
19
1158
Vastaukset
- Anonyymi
Mjaa. Aiemmin tuon kokoluokan Suomessa myytävä nokialainen oli tehty Pietarissa.
- Anonyymi
Voi olla hyvinkin, testissä mukana oli Suomessa valmistettu.
- Anonyymi
Nämä tiedot löytyy netistä ilman Suolen tiedottajaakin.
- Anonyymi
Kyllä nyt mielensä pahoitti, sinä niin täydellinen ihminen🤣. Mihin suoli joutuisikaan, ilman kaltaisiasi älypäitä🤔😂.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä nyt mielensä pahoitti, sinä niin täydellinen ihminen🤣. Mihin suoli joutuisikaan, ilman kaltaisiasi älypäitä🤔😂.
Kiitos samoin, hymiöpoika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos samoin, hymiöpoika.
Voi tokkiisa, lisää pahoitit mieltäsi 👌🤣😂.
- Anonyymi
Jokainen kitkarengas oli parempi kuin huonoin nastarengas.
- Anonyymi
Loistavaa. Siis parempia kuin huonoin nastarengas! Mahtavaa!
😅🤣👏 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Loistavaa. Siis parempia kuin huonoin nastarengas! Mahtavaa!
😅🤣👏Niin, etkö ymmärtänyt? Nastat ei kesää tee sen paremmin kuin kitkatkaan.
Hymiöpoika, tirsk! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, etkö ymmärtänyt? Nastat ei kesää tee sen paremmin kuin kitkatkaan.
Hymiöpoika, tirsk!Toki ymmärsin. Onhan se suuren hehkutuksen paikka kun mukaanvalitut kitkarenkaat olivat parempia kuin mukaan valittu huonoin nastarengas. Melkoinen saavutushan se on, joten kyllä kannattaa siitä riemuita. Kehitys kehittyy näköjään talvirengasalallakin 😎😂
Ei tietenkään mikään rengas tee kesää, mistä moinen ajatuksesi edes päähäsi on pesiytynyt.
Valtavalla suolamäärien kylvämisillä ja hiekotuksella vielä täydentäen sitä ilmeisesti yritetään, mutta sekään ei onnistu kuin korkeintaan hetkeksi kerrallaan luomaan kesäkelin näköisen olosuhteen. Ymmärrähän kai tämän? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki ymmärsin. Onhan se suuren hehkutuksen paikka kun mukaanvalitut kitkarenkaat olivat parempia kuin mukaan valittu huonoin nastarengas. Melkoinen saavutushan se on, joten kyllä kannattaa siitä riemuita. Kehitys kehittyy näköjään talvirengasalallakin 😎😂
Ei tietenkään mikään rengas tee kesää, mistä moinen ajatuksesi edes päähäsi on pesiytynyt.
Valtavalla suolamäärien kylvämisillä ja hiekotuksella vielä täydentäen sitä ilmeisesti yritetään, mutta sekään ei onnistu kuin korkeintaan hetkeksi kerrallaan luomaan kesäkelin näköisen olosuhteen. Ymmärrähän kai tämän?Kolme parasta kitkarengasta sai samat tai paremmat pisteet kuin nastojen 4-5 sija.
Hyvä, että jotkut viitsivät ajaa nastoilla, että he karhentavat liukkautta silloin harvoin kun sitä on. Lumella kitkat ovat parempia ja paljaalla asfaltilla pärjää kaikilla riittävän hyvin. Se ero mitä noissa on, on ainoastaan sileällä jäällä ja sitä keliä on todella harvoin, tuskin 3% kaudesta ja silloinkin parhailla kitkoilla pärjää oikein hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolme parasta kitkarengasta sai samat tai paremmat pisteet kuin nastojen 4-5 sija.
Hyvä, että jotkut viitsivät ajaa nastoilla, että he karhentavat liukkautta silloin harvoin kun sitä on. Lumella kitkat ovat parempia ja paljaalla asfaltilla pärjää kaikilla riittävän hyvin. Se ero mitä noissa on, on ainoastaan sileällä jäällä ja sitä keliä on todella harvoin, tuskin 3% kaudesta ja silloinkin parhailla kitkoilla pärjää oikein hyvin.Aivan, kolme parasta kitkaa oli siis yhtä hyviä kuin 4-5 parhaat nastarenkaat. Erinomainen saavutus kitkoilta.
Totta on, että kaikissa muissa olosuhteissa ero kitkojen ja nastojen välillä on pieni ja yleensä nastojen hyväksi, paitsi kaikilla liukkailla olosuhteissa. Ja mitä liukkaampaa niin sitä suurempi eri nastojen hyväksi. Liukkaat olosuhteet eivät ole kovin yleisiä täällä pk-seudulla, koska suolaus ja hiekoitus on niin valtaisaa. Täällä erityisesti pärjää oikein hyvin kitkoillakin. Muualla, jossa suolataan selvästi vähemmän jäiset ja kovaksi tamppautuneet lumiset tienpinnat ovat melkoisen tavallisia.
’Lumella’ on aika epämääräinen käsite. Pehmeällä lumella kitkat ovat hyvin lähellä nastoja, jos lumen alla ei ole jäätä. Pehmeä lumi on tosin melkoisen harvinainen olosuhde muualla kuin syrjäisimmillä alueilla ja hetkittäin runsaan lumen sateen jälkeen kun auraus ei ole ehtinyt vielä paikalle. Kovaksi tamppautunut lumi on liukas ja siinä nastat taasen ovat selvästi paremmat.
Nastojen hyvä ominaisuus on myös liukkauden poistaminen karhentamalla ja kuluttamalla jäätä ja lunta pois. Tämä tietysti auttaa kitkoilla ajavia kuten muutakin liikennettä, joka ei nastoja käytä. Vähentää myös suolaustarvetta ja sitä myöden edelleen ympäristön tuhoja.
Eihän kyse ole siitä, etteikö kitkoillakin pärjää. Kesärenkaillakin pärjää oikein hyvin varsinkin pk-seudulla. Valittavana on kuitenkin halukkaille parempia talviolosuhteisiin tarkoitettuja renkaita ja sitten myös heikompia.
Tämä sama koskee kaikkea muutakin turvallisuutta lisääviä varusteita. Kyllä heikommillakin turvavälineillä pärjää eikä kaikki hanki parhaita niissäkään. Jotkut vieläpä vähät välittävät turvallisuusjutuista olipa kyse renkaista tai mistä tahansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan, kolme parasta kitkaa oli siis yhtä hyviä kuin 4-5 parhaat nastarenkaat. Erinomainen saavutus kitkoilta.
Totta on, että kaikissa muissa olosuhteissa ero kitkojen ja nastojen välillä on pieni ja yleensä nastojen hyväksi, paitsi kaikilla liukkailla olosuhteissa. Ja mitä liukkaampaa niin sitä suurempi eri nastojen hyväksi. Liukkaat olosuhteet eivät ole kovin yleisiä täällä pk-seudulla, koska suolaus ja hiekoitus on niin valtaisaa. Täällä erityisesti pärjää oikein hyvin kitkoillakin. Muualla, jossa suolataan selvästi vähemmän jäiset ja kovaksi tamppautuneet lumiset tienpinnat ovat melkoisen tavallisia.
’Lumella’ on aika epämääräinen käsite. Pehmeällä lumella kitkat ovat hyvin lähellä nastoja, jos lumen alla ei ole jäätä. Pehmeä lumi on tosin melkoisen harvinainen olosuhde muualla kuin syrjäisimmillä alueilla ja hetkittäin runsaan lumen sateen jälkeen kun auraus ei ole ehtinyt vielä paikalle. Kovaksi tamppautunut lumi on liukas ja siinä nastat taasen ovat selvästi paremmat.
Nastojen hyvä ominaisuus on myös liukkauden poistaminen karhentamalla ja kuluttamalla jäätä ja lunta pois. Tämä tietysti auttaa kitkoilla ajavia kuten muutakin liikennettä, joka ei nastoja käytä. Vähentää myös suolaustarvetta ja sitä myöden edelleen ympäristön tuhoja.
Eihän kyse ole siitä, etteikö kitkoillakin pärjää. Kesärenkaillakin pärjää oikein hyvin varsinkin pk-seudulla. Valittavana on kuitenkin halukkaille parempia talviolosuhteisiin tarkoitettuja renkaita ja sitten myös heikompia.
Tämä sama koskee kaikkea muutakin turvallisuutta lisääviä varusteita. Kyllä heikommillakin turvavälineillä pärjää eikä kaikki hanki parhaita niissäkään. Jotkut vieläpä vähät välittävät turvallisuusjutuista olipa kyse renkaista tai mistä tahansa.Eiköhän tuo lumikeli tarkoita nimen omaan tamppaantunutta lunta jota teiltä löytyy, tuskin ne mihinkään umpihankeen tai neitseelliseen lumeen testejä tekee.
Tamppaantunut lumi ei anna nastalle pitoa ja kuten tuossa TM:ssä todettiin, niin kumin materiaali ja kuvio on ratkaisevampi ja siksi kitkat yö nastarenkaat aika puhtaasti. Nastasta on iloa vain kiillottuneella jäällä ja varsinkin jos se on märkää ja sellaisia olosuhteita ei tahdo olla kuin keväisin jossain maaseudulla sivuteillä kun kevät aurinko on sulattanut pintaa ja tiessä on paksulti pelkkää jäätä.
Meillä jotka ajelemme hoidetuilla teillä ei nastoille ole tarvetta sillä niitä liukkaita ei juurikaan ole ja risteyksissä ja jossain kiertoliittymissä joissa on muutaman kerran liukasta talvessa, niin ne voi ennakoida. Kitka on monissa olosuhteissa parempi ja ennen kaikkea mukava ja säästää teitä.
Kokemattomalle kuskille suosittelen nastoja, mutta nekin pitää olla sieltä parhaasta päästä, että niistä olisi todellista hyötyä ja vaihtaa rittävän usein.
- Anonyymi
Einarin vanhat nastakumit ei pidä hevonvittua missään kelissä!
- Anonyymi
Selvähän se sitten..
- Anonyymi
No ei ne Erkin vanhat kitkakumitkaan pidä edes sitä missään kelissä
- Anonyymi
Nastat tekevät talvesta kesän!
BMW puppeliboy.- Anonyymi
Sää teki kesän viime talvesta etelässä.
SAMMAKKOMIES. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sää teki kesän viime talvesta etelässä.
SAMMAKKOMIES.Ilmastonmuutos tekee suomesta ikuisen kesän paratiisin!
AMG King Kong.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225634- 335040
- 292884
- 342394
- 372088
- 152038
- 281690
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191667- 121631
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons351569