Hallituksen esitys eduskunnalle tieliikennelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Anonyymi

https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT alta löytyy esim. seuraavaa. Tästä näkee mitä on mietitty kun lakia on tehty.

24 §.Väistäminen.Väistäminen on merkityksellisimpiä liikennesääntöjä. Väistämissäännöt koottaisiin yhteen pykälään, ja se vastaisi tieliikennesopimuksen 18 artiklaa.

Pykälän 1 momentissa olisi väistämisen perussääntö: oikealta lähestyvää ajoneuvoa olisi väistettävä. Voimassa olevan lain14 §:n 1 momentissa säädetty samanaikaisuus-edellytys poistettaisiin säännöksestä, koska edellytystä on pidettävä tienkäyttäjän kannalta jossain määrin epämääräisenä.

Säännön kohteena olisi tiealueella toisiaan lähestyvät ajoneuvot, ja se koskisi tilanteita, joissa ajoneuvo lähestyy toista ajoneuvoa tekemättä sivuttaista siirtymää. Sääntöä ei sovellettaisi vain risteyksissä, koska ajoneuvot voivat kohdata muuallakin tiealueella kuin risteyksessä, esimerkiksi pysäköintialueella ja torilla.

Pykälän 2 momentin mukaan käännyttäessä olisi väistettävä:

1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa

2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa ajoradalta

3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä

4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa.

Vasemmalle käännyttäessä vastaantulevan liikenteen väistäminen tulkitaan sisältyvän myös 1 kohdassa säädettävään velvollisuuteen. Liikenneturvallisuussyystä on kuitenkin perusteltua, että tarkoitettu 3 kohdan väistämisvelvollisuus säädettäisiin omana erillisenä liikennesääntönään.

Jossain määrin epäselvää on ollut, onko liikenneympyrästä poistuva risteyksessä kääntyvä. Esityksen mukaan olisi nyt selvää, että olisi.

Tieliikennesopimuksen mukaan tulee kansallisesti määritellä, miten väistämisvelvollisuus vähäiseltä tieltä tultaessa toteutetaan. Säännökset olisi sisällytetty pykälän 3 momenttiin. Väistämissäännöt ovat näiltä osin samantyyppiset kaikkialla Euroopassa.

Pykälän 3 momentin mukaan edellä mainittujen 1 ja 2 momentin sääntöjen lisäksi olisi aina väistettävä myös:

1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä tai muulta vastaavalta tieltä;

2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;

3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai muulta vastaavalta vähäiseltä tieltä;

4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;

5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

6) pihakatua tai kävelykatua käyttäviä tienkäyttäjiä tultaessa pihakadulle tai kävelykadulle taikka ylittäessään sitä.

Momenttia sovellettaisiin ensisijaisesti pykälän 1 ja 2 momenttiin nähden. Tämä on osoitettu aina-sanalla.

Momentin 4 kohdassa säädetty väistämisvelvollisuus olisi uusi. Se on käytössä useissa Euroopan valtiossa. Kyse on siitä, että väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki voitaisiin korvata tien rakenteella. Koska momentin 5 kohta velvoittaa väistämään jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa ylitettäessä ajoneuvolla jalkakäytävää tai pyörätietä, on luontevaa, että sama velvollisuus on myös ylityksen jälkeen ajoradan liikennettä kohtaan.

Momentin 5 kohdassa säädetty väistämisvelvollisuus olisi laajempi kuin voimassa olevassa lainsäädännössä, joka kohdistuu vain jalkakäytävää käyttäviin jalankulkijoihin. Velvoite selkeyttäisi nykytilannetta.

Momentin 6 kohdan sääntö olisi myös uusi. Velvoite selkeyttäisi nykytilannetta.

Pykälän 4 momentissa olisi erityisesti pyöräilijöille tarkoitettu väistämissääntö: tultaessa pyörätieltä ajoradalle olisi väistettävä muita tienkäyttäjiä, jos toisella ei olisi väistämisvelvollisuutta edellä 2 momentin tai 3 momentin nojalla. Sääntö liittyy tilanteisiin, joissa pyörätieltä tullaan ajoradalle jota käyttää 2 ja 3 momentissa säädetty ehdoton väistämisvelvollinen.

Pykälän 5 momentinmukaan sivuutettaessa oikealta raitiovaunu tai linja-auto pysäkin kohdalla olisi annettava esteetön kulku raitiovaunusta tai linja-autosta poistuvalle taikka siihen nousevalle matkustajalle. Sääntö on voimassa olevan tieliikennelain 31 §:n mukainen.

Pykälän 6momentissa säädettäisiin pyöräilijän velvollisuudesta antaa esteetön kulku ajoneuvosta tai raitiovaunusta poistuvalle tai siihen nousevalle matkustajalle. . Väistämissääntö olisi tärkeä, koska kaksisuuntaisella pyörätiellä pyöräilijä sivuuttaa ajoneuvon tai raitiovaunun myös vasemmalta puolelta.

- - -
Hallituksen esitys ei ole laki, mutta sitä kannattaa, kuten näkyy, käyttää periaatteen tarkasteluun.

37

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet kovin myöhään herännyt.
      Itselläni on koneelleni tallennettu tuo 28.11.2017.

      • Anonyymi

        Joka päivä syntyy uusia ihmisiä. Joka päivä tulee uusia netinkäyttäjiä. Lähes joka päivä saattaa tulla uusia palstojen lukijoita. Voit yllättyä tästä, mutta tuo hallituksen esitys saattaa olla joillekin aivan uusi asia. Joku saattaa löytää tämän keskustelun vielä 15–20 vuoden päästäkin, niin tämä hänelle uusia asia, tulee tutuksi.

        Lisäksi myös se, että hallituksen esitystä käytetään periaatteiden tarkasteluun eikä sitä lueta kuin lakia, ei välttämättä myöskään ole kaikille itsestään selvä asia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joka päivä syntyy uusia ihmisiä. Joka päivä tulee uusia netinkäyttäjiä. Lähes joka päivä saattaa tulla uusia palstojen lukijoita. Voit yllättyä tästä, mutta tuo hallituksen esitys saattaa olla joillekin aivan uusi asia. Joku saattaa löytää tämän keskustelun vielä 15–20 vuoden päästäkin, niin tämä hänelle uusia asia, tulee tutuksi.

        Lisäksi myös se, että hallituksen esitystä käytetään periaatteiden tarkasteluun eikä sitä lueta kuin lakia, ei välttämättä myöskään ole kaikille itsestään selvä asia.

        Olisikin noin yksinkertaista! Viimekesäinen TLL paketti oli siitä mainio, että se käytiin kokonaisuudessaan läpi myös perusteluineen, joten ne löytyvät nyt yhdestä tiedostosta. Kuitenkin se valtava .pdf, jonka latasin sen ilmestyttyä, oli niin surkea käyttää, että siitä etsiminen on vastemielisen vaikeaa (mutta ei mahdotonta). Mutta kun saman asian tiimoilta on eri lakipäivityksiä, asetuksia ja muita kysymykseen liittyviä lakeja sekä oikeuden tulkintoja, niin kyllä jää kysymys kuin kysymys selvittämättä. TLL perustelut on muuten siitä hauskoja, että valmistelija on kirjannut yhden tai korkeintaan pari aspektia, mutta monitahoisesta ongelmasta jää muut näkökannat täysin käsittelemättä. Siksi onkin niin mielenkiintoista lukea tätä keskustelupalstaa, missä eri ihmiset tuovat esille omia, toisistaan poikkeavia tulkintoja. Ja sitten niistä riidellään. Alan arvostaa yhä enemmän juristiammattikuntaa.

        (En ole anonyymi 12.42)


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Olisikin noin yksinkertaista! Viimekesäinen TLL paketti oli siitä mainio, että se käytiin kokonaisuudessaan läpi myös perusteluineen, joten ne löytyvät nyt yhdestä tiedostosta. Kuitenkin se valtava .pdf, jonka latasin sen ilmestyttyä, oli niin surkea käyttää, että siitä etsiminen on vastemielisen vaikeaa (mutta ei mahdotonta). Mutta kun saman asian tiimoilta on eri lakipäivityksiä, asetuksia ja muita kysymykseen liittyviä lakeja sekä oikeuden tulkintoja, niin kyllä jää kysymys kuin kysymys selvittämättä. TLL perustelut on muuten siitä hauskoja, että valmistelija on kirjannut yhden tai korkeintaan pari aspektia, mutta monitahoisesta ongelmasta jää muut näkökannat täysin käsittelemättä. Siksi onkin niin mielenkiintoista lukea tätä keskustelupalstaa, missä eri ihmiset tuovat esille omia, toisistaan poikkeavia tulkintoja. Ja sitten niistä riidellään. Alan arvostaa yhä enemmän juristiammattikuntaa.

        (En ole anonyymi 12.42)

        Itse olen lähinnä katsonut "YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT" alta löytyvää materiaalia. Hakuni teen ajantasaisen lain pykälien mukaan joiden perään laitan pisteen, esim. tähän tyyliin: 24 §.

        Tuolla tavalla löydän pykälään liittyvän asian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen lähinnä katsonut "YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT" alta löytyvää materiaalia. Hakuni teen ajantasaisen lain pykälien mukaan joiden perään laitan pisteen, esim. tähän tyyliin: 24 §.

        Tuolla tavalla löydän pykälään liittyvän asian.

        Pisteen kun pistää pykälän perään, niin löytyy melko hyvin nuo perustelut.


    • Anonyymi

      Tuo asiakirja on siinäkin mielessä tärkeä, että hankalia tapauksia ratkoessaan tuomioistuimet lukevat lain jälkeen sen perusteluita etsiessään oikeaa ja lain tarkoittamaa tulkintaa.

      Totta myös se, että valmisteluaineistossa on valitettavan kapeat näkökulmat. Tätä se viimeaikainen valittelu julkisuudessa lainvalmistelun heikentymisestä käytännössä tarkoittaa. Etsikääpä tekstistä vaikka taloudellisia vaikutuksia ja arvioita liikenteen tai tienkäyttäjän turvallisuuteen kohdistuvista uhkista ja parannuksista.

    • Anonyymi

      Laissa ei lue näin:
      "Pykälän 2 momentin mukaan käännyttäessä olisi väistettävä:

      1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa

      2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa ajoradalta

      3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä

      4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa."

      Vaan kohta 4 on "tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä."

      • Anonyymi

        Tarkka huomio. Pisteet.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan viestisi tullut väärään keskusteluun? Ei se mitään. Laitan tähän linkin kyseiseen pykälään, niin jokainen voi itse tarkistaa mitä siellä lukee.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24

        Linkki vie siis tieliikennelain 24 §.

        Hallituksen esityksessä on eri ilmaisu kuin laissa. Hänen viesti on aivan oikeassa paikassa.

        - pointsin antaja -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen esityksessä on eri ilmaisu kuin laissa. Hänen viesti on aivan oikeassa paikassa.

        - pointsin antaja -

        OK. Syytä kuitenkin muistaa että hallituksen esitys on lain valmisteluvaiheen dokumentti, jossa näkee että "mitä on mietitty". Sen näkee esityksen kirjoitusasusta, kuten esim. "käännyttäessä OLISI väistettävä". On siis mietitty että laki olisi hyvä olla tuolla tavalla ja lopullisessa laissa lukee siis "ON väistettävä". Varmasti löytyy esityksestä muitakin asioita, jotka ovat eri tavalla lopullisessa laissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK. Syytä kuitenkin muistaa että hallituksen esitys on lain valmisteluvaiheen dokumentti, jossa näkee että "mitä on mietitty". Sen näkee esityksen kirjoitusasusta, kuten esim. "käännyttäessä OLISI väistettävä". On siis mietitty että laki olisi hyvä olla tuolla tavalla ja lopullisessa laissa lukee siis "ON väistettävä". Varmasti löytyy esityksestä muitakin asioita, jotka ovat eri tavalla lopullisessa laissa.

        Etköoikeasti huomaa eroa:

        4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa.

        4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa ===> liikenneympyrästä. <====


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etköoikeasti huomaa eroa:

        4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa.

        4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa ===> liikenneympyrästä. <====

        Huomasin kyllä. Sinä et näköjään sitten "huomannut" sitä pointtia, että hallituksen esitys ei ole laki, vaan valmisteluvaiheen dokumentti ("raakaversio").


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasin kyllä. Sinä et näköjään sitten "huomannut" sitä pointtia, että hallituksen esitys ei ole laki, vaan valmisteluvaiheen dokumentti ("raakaversio").

        Niin. Huomasin, mutta laki ei ole sisällöltään sama kuin oli esityksessä. Tämän olisi voinut kirjoittaa auki, kun siteerasi esitystä.


      • Anonyymi

        Syytä huomioida että tämä 1.6.2020 voimaa tullut "uusi" tieliikennelaki on jo muuttunut muutamaan otteeseen sen voimaan tulon jälkeen.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20200360
        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20201040
        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2021/20210095

        Nämä muutokset on huomioitu ajantasaisessa laissa ( https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729 ). Muutoksia tulee varmaan jatkossakin. Hallituksen esitys ei huomioi näitä muutoksia. Hallituksen esitys on lain valmisteluvaiheen dokumentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasin kyllä. Sinä et näköjään sitten "huomannut" sitä pointtia, että hallituksen esitys ei ole laki, vaan valmisteluvaiheen dokumentti ("raakaversio").

        "Lainsäädännön lisäksi tärkeitä oikeuslähteitä ovat lainsäätäjän tarkoitus ja kansallisten tuomioistuinten ratkaisukäytäntö.

        Lainsäätäjän tarkoitus käy parhaiten esille lain valmisteluasiakirjoista, kuten komiteanmietinnöistä, työryhmäraporteista, hallituksen esityksistä ja eduskunnan valiokuntamietinnöistä. Oikeuskäytännön asema oikeuslähteenä perustuu ajatukseen siitä, että aiempaa ratkaisukäytäntöä vastaava tapaus ratkaistaan samalla tavalla. Oikeuskäytännön osalta eniten painoarvoa on ylimpien tuomioistuinten, eli korkeimman oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden, ratkaisukäytännöllä.

        Oikeudellisessa ratkaisutoiminnassa ja tulkinnassa on mahdollista hyödyntää myös muita oikeuslähteitä. Näiden oikeuslähteiden joukko on dynaamisempi ja painoarvo tilannekohtainen. Muita oikeuslähteitä ovat esimerkiksi tietyllä alalla vakiintuneet tavat ja menettelyt, oikeuskirjallisuus, oikeusvertailevat argumentit sekä käytännölliset, eettiset ja moraaliset argumentit."

        https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/kotimainen_oikeus/kotimaiset-oikeuslahteet/Sivut/Yleista-oikeuslahteista-ja-oikeudellisesta-informaatiosta.aspx


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lainsäädännön lisäksi tärkeitä oikeuslähteitä ovat lainsäätäjän tarkoitus ja kansallisten tuomioistuinten ratkaisukäytäntö.

        Lainsäätäjän tarkoitus käy parhaiten esille lain valmisteluasiakirjoista, kuten komiteanmietinnöistä, työryhmäraporteista, hallituksen esityksistä ja eduskunnan valiokuntamietinnöistä. Oikeuskäytännön asema oikeuslähteenä perustuu ajatukseen siitä, että aiempaa ratkaisukäytäntöä vastaava tapaus ratkaistaan samalla tavalla. Oikeuskäytännön osalta eniten painoarvoa on ylimpien tuomioistuinten, eli korkeimman oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden, ratkaisukäytännöllä.

        Oikeudellisessa ratkaisutoiminnassa ja tulkinnassa on mahdollista hyödyntää myös muita oikeuslähteitä. Näiden oikeuslähteiden joukko on dynaamisempi ja painoarvo tilannekohtainen. Muita oikeuslähteitä ovat esimerkiksi tietyllä alalla vakiintuneet tavat ja menettelyt, oikeuskirjallisuus, oikeusvertailevat argumentit sekä käytännölliset, eettiset ja moraaliset argumentit."

        https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/kotimainen_oikeus/kotimaiset-oikeuslahteet/Sivut/Yleista-oikeuslahteista-ja-oikeudellisesta-informaatiosta.aspx

        Tuo pitää paikkansa, mutta sitten pitää huomioida myös normiristiriidat eri oikeuslähteissä.

        https://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:normiristiriita/laajempi_kuvaus

        Toissijaiset oikeuslähteet ovat nekin huomattavassa roolissa tulkinnoissa, mutta jos kyseessä onkin normiristiriita, eikä tulkinta, niin linkin takaa kerrotulla asialla saattaa olla merkitystä. Esim. jos laki ja toissijainen oikeuslähde ovat ristiriitaisia, niin lain kirjain saattaa hyvinkin "voittaa" toissijaisessa oikeuslähteessä kuvatun määritelmän.

        Tieliikennelain osalta voi sitten miettiä, että paljonko painoarvoa on hallituksen esityksen tekstillä (joka on toissijainen oikeuslähde), jos siinä on selkeä ristiriita valmiiseen lakiin verrattuna.


    • Anonyymi

      En enään koskaan tankkaa Shellillä enkä ylipäätänsä osta sieltä mitään.
      Sisäministeri Maria Ohisalon puoliso Miika Johansson on suomalaisen energiayhtiö St1:n energia liiketoimintayksikön johtaja.
      Shell-huoltamotoiminnan Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa omistaa suomalainen St1.

      • Anonyymi

        Nykyään se on Teboil, jossa ei tankata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään se on Teboil, jossa ei tankata.

        Teboililla tankataan silloin kun siellä on kylän halvin bensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teboililla tankataan silloin kun siellä on kylän halvin bensa.

        En tankkaa koskaan. En tankannut ennen, en tankkaa nyt, enkä tulevaisuudessa. Hinta saa olla ihan mikä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tankkaa koskaan. En tankannut ennen, en tankkaa nyt, enkä tulevaisuudessa. Hinta saa olla ihan mikä tahansa.

        OK. Toki sinä voit tankata aivan missä haluat, niin ja voithan sinä jättää jopa tankkaamatta, ei siitäkään kukaan pahaa tykkää. Sallithan sitten muillekin saman vapauden tankkaamisen suhteen mitä sinulla on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK. Toki sinä voit tankata aivan missä haluat, niin ja voithan sinä jättää jopa tankkaamatta, ei siitäkään kukaan pahaa tykkää. Sallithan sitten muillekin saman vapauden tankkaamisen suhteen mitä sinulla on?

        Vapaus tankata missä haluaa, on toki. Jos haluaa tukea venäjää Lukoilin kautta, niin siitä vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapaus tankata missä haluaa, on toki. Jos haluaa tukea venäjää Lukoilin kautta, niin siitä vaan.

        Teboililla tankkaamalla ei tue sentilläkään Venäjää, kirjoitti joku Teboilin suomen toiminnoita vastaava henkilö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teboililla tankkaamalla ei tue sentilläkään Venäjää, kirjoitti joku Teboilin suomen toiminnoita vastaava henkilö.

        Tietenkin siellä niin kirjoittavat. Omistajuus on kuitenkin Lukoililla, joka on venäläinen yritys.

        On yritetty peitellä omistajuutta eri keinoin (kansainväliset yrityskoukerot). Uusista omistusjärjestelyistä huolimatta Teboilin loppuomistaja on edelleenkin Moskovassa pääkonttoriaan pitävä venäläinen öljyjätti PJSC Lukoil. Kansainvälinen yritysrakenne ei muuta sitä, että lopulta omistajuus on venäläisellä Lukoililla, minkä vuoksi rahaa virtaa Venäjälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin siellä niin kirjoittavat. Omistajuus on kuitenkin Lukoililla, joka on venäläinen yritys.

        On yritetty peitellä omistajuutta eri keinoin (kansainväliset yrityskoukerot). Uusista omistusjärjestelyistä huolimatta Teboilin loppuomistaja on edelleenkin Moskovassa pääkonttoriaan pitävä venäläinen öljyjätti PJSC Lukoil. Kansainvälinen yritysrakenne ei muuta sitä, että lopulta omistajuus on venäläisellä Lukoililla, minkä vuoksi rahaa virtaa Venäjälle.

        Tokihan "siellä" kirjoitetaan kuten asia on.
        Eikä se omistajuus vaikuta siihen , että senttiäkään Teboilin myynnin tuotosta ei mene Venäjälle.
        Joten on katsottava tuon mainitun Teboilin suomen toiminnoita vastaavan tahon tietävän asian oikean laidan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tokihan "siellä" kirjoitetaan kuten asia on.
        Eikä se omistajuus vaikuta siihen , että senttiäkään Teboilin myynnin tuotosta ei mene Venäjälle.
        Joten on katsottava tuon mainitun Teboilin suomen toiminnoita vastaavan tahon tietävän asian oikean laidan.

        Voit uskoa ihan vapaasti.

        https://www.is.fi/autot/art-2000009049638.html


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ^ ja vielä lisää.

        https://www.is.fi/autot/art-2000010549551.html

        Mistään uskosta ei ole kyse kun selviää, ettei suomen Teboilin liiketoiminnasta ei siirry rahaa Venäjälle. Kuten suomen Teboilin edustaja asiasta median kysymykseen kysyttäessä vastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistään uskosta ei ole kyse kun selviää, ettei suomen Teboilin liiketoiminnasta ei siirry rahaa Venäjälle. Kuten suomen Teboilin edustaja asiasta median kysymykseen kysyttäessä vastaa.

        Ja silti on todettu, että rahaa siirtyy omistajan suuntaan. Mikä se sellainen omistaja muka on, joka ei rahojaan huoli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti on todettu, että rahaa siirtyy omistajan suuntaan. Mikä se sellainen omistaja muka on, joka ei rahojaan huoli?

        Kun rahaa ei omistajan suuntaan siirry, vaikka virheellisesti niin on poliittisista syistä on väitetty, ei todettu, niin varmaan se omistaja rahaa huolisi, jos sitä olisi tulossa/saatavissa, nyt ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun rahaa ei omistajan suuntaan siirry, vaikka virheellisesti niin on poliittisista syistä on väitetty, ei todettu, niin varmaan se omistaja rahaa huolisi, jos sitä olisi tulossa/saatavissa, nyt ei ole.

        Jatka ihmeessä tuohon uskomista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatka ihmeessä tuohon uskomista.

        Ei tuossa ole kyse mistään uskomisesta, kun kyseessä on tosiasia.


    • Anonyymi

      Kuka tahansa osaa kopioida tekstiä netistä ja liittää sen keskustelupalstalle.

      Oliko aloittajalla jotain järkevää omaa sanottavaa sen lisäksi?

      • Anonyymi

        Oma sanoma lukee selkeästi viimeisenä. Vaatii toki lukemisen ymmärtämisen taitoa.


      • Anonyymi

        Tää on 5 vuotta vanha juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää on 5 vuotta vanha juttu.

        1.6.2020 voimaan tullut tieliikennelaki on silti edelleen voimassa ja on sitä varmaan vielä monta kymmentä vuotta. Edellinen tieliikennelaki oli 1980-luvun alkupuolelta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      119
      7526
    2. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      77
      6494
    3. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5244
    4. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4595
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4256
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      230
      4159
    7. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4065
    8. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3938
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      58
      3080
    10. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48
      2576
    Aihe