Tiepohjan rakentaminen.

telafriikki

vihdoin ja viimein sain mun telakuormaajan (MF3366) kuntoon, takana 10kk perusteellinen huolto ja kunnostus urakka... ja kyllä kannatti! vehje vetää ja repii ihan eri malliin :) vaihdoin turbiinin öljyt, suodattimet ja telalaput uusiksi, ne ovat kait suurin tekijä asiassa.
aivan mahtava kokemus repii routaista maata kynnellä (pitäiskö mennä hoitoon?) =D

no joo, asiaan:
olin luvannut tehdä hyvälle ystävälle tienpohjan saviselle pellolle, nyt olis tarkoitus toteuttaa tämä! mutta miten...
se pohja lähinnä kiinnostais, et paljonko soraa ja kuinka karkeata laitetaan?
oma suunnitelma olis tällänen:
- kuorin pois noin 50cm savee
- matto pohjalle
- päälle noin 30cm karkeata musketta (100?)
- 20cm 32 mursketta
- 10cm 0-16 pinnaksi

olisko tämä hyvä? vai olisko teillä ammattilaisilla parempia ehdoituksia ;) tie on tarkoitettu lähinnä kevyelle liikenteelle, paitsi kun kraana tulee asentamaan älvsbyhysii kasaan joskus kesällä...

odotan innolla huomista että pääsen taas tonkimaan =D

18

9476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amatimies

      Hyvä tuosta tulee, mä tosin jättäsin ton viimeisen kerroksen laiton siihen vaiheeseen kun rakennustouhut alkaa olla loppusuoralla eikä raskasta liikennettä juurikaan ole.Siinä vaiheessa voi vetää pintakerroksen ja oikoa mahdolliset painaumat,antaa viimeinen silaus tielle.Mut tää on vaan mielipide muiden joukossa.

    • volvokuski

      Me ollaan tehty ok-talojen tien/pihanpohjia samaan tyyliin painumia voi aina tulla mutta yleensä pohjatöissä jää aina ylimääräistä materiaalia jolla voi tasoittaa painumat.
      Se 0-16mm kannattaa levittää vasta pihatöiden aikana pyöristä ym leviää aina savea.

    • Saetkae

      sanoisin etä tuo kuullostaa aika oikealta. Vedenhallintaa kannattaa houmioida heti kun puskee pois savet, eli tekee tieurasta loivan W:n joka on ojien verran tietäyttöä leveämpi jotta vedet valuu sivuille, tavallaan valmiisiin ojiin,heti. Savella varsinkin pohjan muotoilu on tärkeä jotta ei jää vesi seisomaan vääriin paikkoihin.
      Nykyään on harvinaista että tiepohja tehdään puskemalla, taitaa olla hyvistä kuskeista puutetta, mutta sinähän olet kohta yksi!! :)
      Täällä Keravalla tekivät viimekesänä pätkän kevytliikenneväylää puskemalla. Muutoin en ole oikein puskureita nähnyt kuin laani- tai penkkakoneina.

      • Imam

        Mutta saetkae on mielestäni oikeassa. Puskukoneella tienteko on joutavaa ajanhukkaa. Kaivinkóneella työ tulee paljon nopeammin valmiiksi, jopa persveivarilla. Puskukoneella homma menee turhanpäiväiseksi pyörimiseksi.


      • telafriikki
        Imam kirjoitti:

        Mutta saetkae on mielestäni oikeassa. Puskukoneella tienteko on joutavaa ajanhukkaa. Kaivinkóneella työ tulee paljon nopeammin valmiiksi, jopa persveivarilla. Puskukoneella homma menee turhanpäiväiseksi pyörimiseksi.

        ideahan ei oo *olla suomen nopein* vaan lähinnä testailla miten "tosi miehet" muokkas suomen routaista maata :)
        ja jos siinä kestää kauan, mikäs siinä saa ajaa paljon... lupasin kummiski ajaa nafta kuluilla (siis vähän parempi kate ku tielaitokselle :D).

        tohon pyörimis teoriaan en oikeen usko ;) osa syy miksi puskukoneilla ei suomessa duunailla on kait se että tää pohja on yhtä kivee, toinen se ettei löydy kuskeja jotka osaa (tai ainaski harvas). ainaski moni maanrakennus firma jolla on joku pillari sanoo että löytyy pelkästään ns peruutus lanaaja kuskeja.

        kunnon keskikokonen pillari (D6-D7)tekee aika varmasti leikkausta yhtä tehokkaasti kun vastaavan painonen hydrauli lapio, ojia sillä ei hirveesti tehdä (mutta kyllä sekin onnistuu).
        valitettavasti moni firma puskee niin pienillä laitteilla, D4 kokoset on lähinnä viimestelyä varten. jos vertaa D4- D6 niin eroa ei voi sanoin selitellä, molempia ajaneena. polttoainekustannukset ovat isolla jopa alhaisempia, jos kattoo mitä on saanut tehtyy litra määrällä. nelkkua kun joutuu huudattaan pahemmin kun kunnat huudattaa urakoitsijoita :D

        no onneks mä meen mun telakuormaajalla tonkiin, sillä saa jopa siistit ojat tehtyy =D.


      • Juippi
        telafriikki kirjoitti:

        ideahan ei oo *olla suomen nopein* vaan lähinnä testailla miten "tosi miehet" muokkas suomen routaista maata :)
        ja jos siinä kestää kauan, mikäs siinä saa ajaa paljon... lupasin kummiski ajaa nafta kuluilla (siis vähän parempi kate ku tielaitokselle :D).

        tohon pyörimis teoriaan en oikeen usko ;) osa syy miksi puskukoneilla ei suomessa duunailla on kait se että tää pohja on yhtä kivee, toinen se ettei löydy kuskeja jotka osaa (tai ainaski harvas). ainaski moni maanrakennus firma jolla on joku pillari sanoo että löytyy pelkästään ns peruutus lanaaja kuskeja.

        kunnon keskikokonen pillari (D6-D7)tekee aika varmasti leikkausta yhtä tehokkaasti kun vastaavan painonen hydrauli lapio, ojia sillä ei hirveesti tehdä (mutta kyllä sekin onnistuu).
        valitettavasti moni firma puskee niin pienillä laitteilla, D4 kokoset on lähinnä viimestelyä varten. jos vertaa D4- D6 niin eroa ei voi sanoin selitellä, molempia ajaneena. polttoainekustannukset ovat isolla jopa alhaisempia, jos kattoo mitä on saanut tehtyy litra määrällä. nelkkua kun joutuu huudattaan pahemmin kun kunnat huudattaa urakoitsijoita :D

        no onneks mä meen mun telakuormaajalla tonkiin, sillä saa jopa siistit ojat tehtyy =D.

        ???


      • Imam
        telafriikki kirjoitti:

        ideahan ei oo *olla suomen nopein* vaan lähinnä testailla miten "tosi miehet" muokkas suomen routaista maata :)
        ja jos siinä kestää kauan, mikäs siinä saa ajaa paljon... lupasin kummiski ajaa nafta kuluilla (siis vähän parempi kate ku tielaitokselle :D).

        tohon pyörimis teoriaan en oikeen usko ;) osa syy miksi puskukoneilla ei suomessa duunailla on kait se että tää pohja on yhtä kivee, toinen se ettei löydy kuskeja jotka osaa (tai ainaski harvas). ainaski moni maanrakennus firma jolla on joku pillari sanoo että löytyy pelkästään ns peruutus lanaaja kuskeja.

        kunnon keskikokonen pillari (D6-D7)tekee aika varmasti leikkausta yhtä tehokkaasti kun vastaavan painonen hydrauli lapio, ojia sillä ei hirveesti tehdä (mutta kyllä sekin onnistuu).
        valitettavasti moni firma puskee niin pienillä laitteilla, D4 kokoset on lähinnä viimestelyä varten. jos vertaa D4- D6 niin eroa ei voi sanoin selitellä, molempia ajaneena. polttoainekustannukset ovat isolla jopa alhaisempia, jos kattoo mitä on saanut tehtyy litra määrällä. nelkkua kun joutuu huudattaan pahemmin kun kunnat huudattaa urakoitsijoita :D

        no onneks mä meen mun telakuormaajalla tonkiin, sillä saa jopa siistit ojat tehtyy =D.

        Ajattelin työn tilaajaa. Jos hommasta pitäisi maksaa normitaksa koneelle niin puskukoneella työ tulisi järkyttävän paljon kalliimmaksi. En tiennyt että olet asevelihengessä liikkeellä ja pelkällä löpörahalla ajelet. No menestystä projektille. Laitahan kuvia palstalle kun homma alkaa hahmottumaan.


      • telafriikki
        Imam kirjoitti:

        Ajattelin työn tilaajaa. Jos hommasta pitäisi maksaa normitaksa koneelle niin puskukoneella työ tulisi järkyttävän paljon kalliimmaksi. En tiennyt että olet asevelihengessä liikkeellä ja pelkällä löpörahalla ajelet. No menestystä projektille. Laitahan kuvia palstalle kun homma alkaa hahmottumaan.

        ajattelin kyllä laittaa kuvia mun touhuista jonneki, mutta ku en oikeen tiedä minne olis hyvä laittaa?
        tähen saakka olen laittanut www.ibdozing.com saitille...
        sitte vielä jos sais video pätkät kans jakoon :D


      • telafriikki
        Juippi kirjoitti:

        ???

        kävin äskeen paikanpäällä tarkastamassa tilanteen. lapiolla kaivoin ruokamultaan noin 30cm syvän kuopan lapiolla, vastaan tuli moreeni ja hetken kuluttua kuoppa oli täynnä vettä...
        joudun nähtävästi lähtee loppuviikosta kaivaan ojat sinne jotta saan alueen kuivumaan, vesipinta pitäis olla noin 2m pellon alapuolella.
        sen jälkeen kun on ojat tehty niin alkaa kuoriminen, poistan noin 30cm ja pusken sen kasoiksi niistä voi sitten ottaa tarpeen mukaan ainesta nurmikolle jne.

        pitäis eka vaan saada mf 300 FOPS hytti asennettuu, ihan avo vehkeellä ei viittis duunailla :D


      • Saetkae
        Imam kirjoitti:

        Mutta saetkae on mielestäni oikeassa. Puskukoneella tienteko on joutavaa ajanhukkaa. Kaivinkóneella työ tulee paljon nopeammin valmiiksi, jopa persveivarilla. Puskukoneella homma menee turhanpäiväiseksi pyörimiseksi.

        EN SANONUT SEN OLEVAN AJANHUKKAA!! Kyllä puskurilla hyvä mies tekee peltoon tiepohjaa nopeammin kun kaivuri. Harjoittelua se toki vaatii.
        Jotenkin olen ymmärtänyt että Herra Telafriikki tekee maanrakennustöitä koska se on hauskaa, ja se on minusta ainut oikea syy tehdä yhtään mitään!!

        Telafriikki, onko routa jo lähtenyt maasta? Minäkin tein yhtä peltoon tehtävää parkkipaikka varten tänään koekuoppaa, ja siinä kävi veden suhteen samoin. Mutta kun kaivoin syvemmälle tuli jäätä vastaan. Eli pinta on "kuivaa" sitten tulee jäätä, noin 40-50cm syvällä ja jään päälle kertyy vettä kun odottaa hetkisen.
        Herrasmies joka omistaa pellon sanoi että vedenpinta on oikeasti, viimekesän sateista huolimatta, noin pinta -140cm. Eli sitä hommaa ei lähdetä vielä tekemään, odotetaan että jäät sulaa ensin.


      • telafriikki
        Saetkae kirjoitti:

        EN SANONUT SEN OLEVAN AJANHUKKAA!! Kyllä puskurilla hyvä mies tekee peltoon tiepohjaa nopeammin kun kaivuri. Harjoittelua se toki vaatii.
        Jotenkin olen ymmärtänyt että Herra Telafriikki tekee maanrakennustöitä koska se on hauskaa, ja se on minusta ainut oikea syy tehdä yhtään mitään!!

        Telafriikki, onko routa jo lähtenyt maasta? Minäkin tein yhtä peltoon tehtävää parkkipaikka varten tänään koekuoppaa, ja siinä kävi veden suhteen samoin. Mutta kun kaivoin syvemmälle tuli jäätä vastaan. Eli pinta on "kuivaa" sitten tulee jäätä, noin 40-50cm syvällä ja jään päälle kertyy vettä kun odottaa hetkisen.
        Herrasmies joka omistaa pellon sanoi että vedenpinta on oikeasti, viimekesän sateista huolimatta, noin pinta -140cm. Eli sitä hommaa ei lähdetä vielä tekemään, odotetaan että jäät sulaa ensin.

        kun kaivoin mekaanisella pistokauha kaivurilla (Lapiolla) noin 40 cm ei ainaskaan ollu routaa, mutta mahdollisesti kyllä syvemällä. mutta ei se oikaestaan haittaa, repijä odottaa innossaan että pääsis hommiin :D
        parhaimillaan on hytin asennus menneillään ja tarkoitus olis saada asennettuu se viikonlopuksi, jos vaan jaksaa tehä 14h päivää...
        kuhan saan koneen kuntoon otan belkun ja teen 20km tappo reissun lavetin kans, kaivan kunnon ojat alueelle jotta sais sen kuivaksi piakkoin ;)


    • pusku ja rolle

      Älkäähän nyt lannistako kaveria, joka kunnialla pitää hengissä perinteitä ja rakentaa tietä puskukoneella, minusta kunnioittavaa touhua! Onhan suomenkin maanteistä valtaosa tehty samalla tekniikalla, jotta eiköhän mökkitiekin onnistu. Eikähän kai kyse ole ammattimaisesta hommasta vaan puuhailusta omaksi iloksi.
      Mutta itse asiaan: suodatinkangas on tosiaan savikolla ehdottoman hyvä, sitten maa-aineksien osalta riippuu, mitä on saatavilla. Mikäli tavara pitää ostaa, kannattaa kankaan päälle laittaa hiekkaa, se on halpaa ja toimii hyvin eristeenä routimista vastaan. Äkkiä katsoen ehdottamasi rakenne näyttää kantavuuden puolesta jopa ylimitoitetulta, siksikin murskekerroksia kestäisi ohentaa.
      Onko tarkoitus käyttää luonnonsoraa vai kalliomursketta? Jos kalliomurskeesta kyse, niin tuo 0-100 tavara alkaa olla aikamoista louhetta, käyttäisin hiekan päällä 0-55 tai 0-64 mursketta. Tekemisen kannalta kovin monen kerroksen levittäminen on hankalaa. Siksi tekisin pintakerroksen 0-16 tai 0-20 jopa suoraan karkean murskeen pintaan, tai enintään kiilaisin sen 0-32:lla.
      Eli rakenne voisi mennä näin:
      -suodatinkangas
      -hiekka 400mm
      -KaM # 0-55 300mm
      -KaM # 0-20 50mm
      Leikkaussyvyyteen vaikuttaa, kuinka korkealle haluaa valmiin tien tasauksen tulevan. Ja ethän sitten unohda kunnon kuivatusta, sivuojat molemmin puolin vähintään 20 cm alimman rakennekerroksen alapuolelle kaivettuna ja silleen, että ojat myös purkavat johonkin. Ilman kuivatusta homma menee hukkaan.

    • jse

      Tuollaisilla aineilla ja vahvuuksilla tulee
      hyvä ja kalliskin tie.
      Kunnon ojat pitävät pohjan kuivana.
      Ottaisin vain humuskerroksen pois ja matto siihen.
      sitten kiviaineksilla ylöspäin.

    • tpp

      ei sun peltotielle tarvi enään tota viimestä kerrosta laittaa ja 20 tilalle 35 jos ei tuu kevyttä liikennettä. ny pitäis sääntöjen mukaan pohustuksen olla metri.

    • mies

      no oletko telafriikki saanut tien tehtyä?

    • Anonyymi

      Tien rakentaminen, sen loppu silaus..

      Liikenne merkit ovat, kuin Puhelimen SIM kortti kelkka
      suunnittelija sen tekijä on syötette ajattu loppuun.
      huutaa pitää että läpi menee signaali.
      .
      Liikennemerkit nopeuden rangaistava osuus, liikemnerkit liian lähellä toisinaan.

      Rekka lähtee vielä jarru valojen mukaan ohitamaan, sillat jarrutus ..
      aloitus Haapajärvi Pyhäjärvi reitti., Liisa lippalakki jako.
      Myynti kiinteistöt Hirvi kulku reitit merkintä siirrot.
      Rekka myös lähti ohitus tilanteeseen,suositus merkki aluellaa, joka on sillan jälkeen.

      Nenä rengas linjasto naiset vielä kahvileivillä, tulevat blondi kaupan sulku kortti väkivallan ruokineen.

      Nenä renkaalliset huuli renkaalliset pitää laittaa tarkat kävely rajat kameran käyttö julkinen käyttö aina on kuin naapurin nainen jotain Vailla.
      Myynti näihin pitää olla niiden omaa id ja maksu liikenne ilman Allin tiedon varastamista kirkkoherran puhelimella.
      Kärsämäki koko ajan hautaus vaan muille mielessä

    • Anonyymi

      Oikeanpuolen kaasujalan Hautaajat Kärsämäki joka volvoaan Irto ripsien kanssa oikeaa puolta kävelee

    • Anonyymi

      Empt joka tekee kuitteja Kärsämäki tekee naiset kävelee väärin oikeaa puolta kävellen ja miehet pojat vasenta puolta polkupyörä ajaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4324
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      19
      3391
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      402
      2331
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2011
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1954
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1949
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1704
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1578
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1337
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1301
    Aihe