Mitä öljyä volvo Dp290?

tietämätö

Mitä öljyä olette käyttäneet volvo 290dp-vetolaitteessa? Ohjekirjan mukaan pitäisi laittaa samaa öljyä kuin koneeseen, mutta jonkun väittämän mukaan pitäisi laittaa synteettistä öljyä? Kolme kautta vetolaitteessa on pyörinyt samanlaista öljyä kuin koneessakin, pitäiskö vaihtaa sorttia?

12

6810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haja

      Tämän päivän suositukset ovat 290 duopropille synteettinen vaihteistoöljy 75W-90 API GL-5. Tämän öljyn pintapaineen kesto on tavallisia moottoriöljyjä huomattavasti parempi -> vetolaite kestää pitempään. Jos vaihdat synteettisiin, niin vanhat öljyt on saatava mahdollisimman tarkasti pois. Ne eivät ole sekoituskelpoisia keskenään.

      Moottoriöljyä voi käyttää vanhemmissa yksipotkurisissa vetolaitteissa.

      • AriT

        Jostain syystä valmistaja/maahantuoja on eri mieltä asiasta. Itselläni oli DP 290 vm. -88 ja siihen suositeltiin _vain_ mineraalipohjaista öljyä, ei synteettistä. En alkanut kyselemään miksi, mutta synteettisiä suositeltiin käytettäväksi vain jostakin tietystä vuosimallista/sarjanumerosta alkaen.

        Duoproppejakin on monelaisia ja monen ikäisiä, joten yleistys on tässäkin asiassa hieman arveluttavaa. Itse luottaisin enemmän ohjekirjan ja/tai valtuutetun huollon/maahantuojan suosituksiin kuin keskustelupalstalta saatuihin neuvoihin.


      • Haja
        AriT kirjoitti:

        Jostain syystä valmistaja/maahantuoja on eri mieltä asiasta. Itselläni oli DP 290 vm. -88 ja siihen suositeltiin _vain_ mineraalipohjaista öljyä, ei synteettistä. En alkanut kyselemään miksi, mutta synteettisiä suositeltiin käytettäväksi vain jostakin tietystä vuosimallista/sarjanumerosta alkaen.

        Duoproppejakin on monelaisia ja monen ikäisiä, joten yleistys on tässäkin asiassa hieman arveluttavaa. Itse luottaisin enemmän ohjekirjan ja/tai valtuutetun huollon/maahantuojan suosituksiin kuin keskustelupalstalta saatuihin neuvoihin.

        Unohdin aikaisemmassa viestissäni mainita, että vanhemmat kytkinkartiot eivät kestäisi synteettistä. Jos kartio on vaihdettu viimevuosina niin silloin voi käyttää synteettisiä. Tietysti veneen paino vaikuttaa siihen miten voitelu toimii vetolaitteessa. Kevyellä veneellä moottoriöljyt voitelevat riittävästi. Itselläni DP-A vetari työntää noin 5 tonnin painoista venettä eli vetolaite on kovilla kokoajan ja siihen Volvoa tuntevat huoltomiehet suosittelevat vain synteettistä vaihteistoöljyä juuri sen kovemman pintapaineen keston takia. Esim. Volvon uuteen isoon vetariin tyyppiä en varmuudella muista, mutta taisi olla DPX, mikä on tarkoitettu isoille D6 koneille luokkaa 300 hv. ja varmasti asennetaan myös raskaisiin veneisiin, ainoa öljy on synteettinen 75W-140. Miksiköhän?

        Tieto on muuten peräisin entiseltä Volvon huoltomieheltä, joka nykyään korjaa ja huoltaa Volvoja oman firman kautta ja tekee paljon töitä myös alihankintana Volvon jälleenmyyjille.

        Sitäpaitsi tämä vetolaitetyyppi on noin 20 vuotta vanha ja siinä ajassa on öljyt kehittyneet ja Volvon kokemukset asiasta lisääntyneet.

        Oletteko tulleet ajatelleeksi sitä, että öljyn tyypillä saattaa olla tekemistä myös vetolaitteiden kestoiän kanssa? Tälläkin palstalla aina silloin tällöin haukutaan ettei vetarit kestä yhtään mitään. Voisivat kestää kenties pitempään sopivammilla öljyillä.


      • AriT
        Haja kirjoitti:

        Unohdin aikaisemmassa viestissäni mainita, että vanhemmat kytkinkartiot eivät kestäisi synteettistä. Jos kartio on vaihdettu viimevuosina niin silloin voi käyttää synteettisiä. Tietysti veneen paino vaikuttaa siihen miten voitelu toimii vetolaitteessa. Kevyellä veneellä moottoriöljyt voitelevat riittävästi. Itselläni DP-A vetari työntää noin 5 tonnin painoista venettä eli vetolaite on kovilla kokoajan ja siihen Volvoa tuntevat huoltomiehet suosittelevat vain synteettistä vaihteistoöljyä juuri sen kovemman pintapaineen keston takia. Esim. Volvon uuteen isoon vetariin tyyppiä en varmuudella muista, mutta taisi olla DPX, mikä on tarkoitettu isoille D6 koneille luokkaa 300 hv. ja varmasti asennetaan myös raskaisiin veneisiin, ainoa öljy on synteettinen 75W-140. Miksiköhän?

        Tieto on muuten peräisin entiseltä Volvon huoltomieheltä, joka nykyään korjaa ja huoltaa Volvoja oman firman kautta ja tekee paljon töitä myös alihankintana Volvon jälleenmyyjille.

        Sitäpaitsi tämä vetolaitetyyppi on noin 20 vuotta vanha ja siinä ajassa on öljyt kehittyneet ja Volvon kokemukset asiasta lisääntyneet.

        Oletteko tulleet ajatelleeksi sitä, että öljyn tyypillä saattaa olla tekemistä myös vetolaitteiden kestoiän kanssa? Tälläkin palstalla aina silloin tällöin haukutaan ettei vetarit kestä yhtään mitään. Voisivat kestää kenties pitempään sopivammilla öljyillä.

        Tässä yksi norjalainen sivu vetareista:
        http://www.eurofritid.no/Tegninger/Volvo/page3.htm

        Näyttäisi siltä, että öljysuositus vaihtuu mallissa DP-A2. En tiedä miten luotettava tuo sivu on, mutta siinä DP-X:n kohdalla sanotaan API GL-5 SAE 75W-90. Oleellista on kuitenkin se, minkä itsekin jo korjasit että _kaikkiin_ DP malleihin ei suositella synteettistä, mallin ja sarjanumeron perusteella asiaa tunteva huolto kyllä osaa kaivella valmistajan suosituksen.


    • JRxxx

      ...kysyä suoraan Volvolta, niin on varmimmalla pohjalla. Tosin se, että olet kolme kautta jo selvinnyt tuolla öljyllä tukee sitä, ettei kannata/tarvitse vaihtaa. Tässä oli jokin merkillinen juttu, jonka detaljit olen unohtanut, mutta ilmeisesti suositus riippuu laitteen valmistusajasta. Toisiin laitetaan moottoriöljyä ja toisiin vaihteistoöljyä.

    • AriT
    • Jokke

      Ohjekirja sanoi ,että laitetaan samaa kuin moottoriin (tosin mulla on SP-290). Laitoin sitten Diesel- moottoriöljyä 10w30.

      • Haja

        Yksiporkuriset vetolaitteet eivät ole niin tarkkoja öljyn viskositeetin suhteen kuin duopropit. Sp malleihin useimmiten käykin moottoriöljy.


    • 31:nen

      Kertokaas asiantuntiat mielipiteenne tästä. Olen käyttänyt DPd1:ssä koko ajan synteettistä öljyä. Käytetyt öljyt olen laskenut vatiin, jossa ne ovat seisoneet jonkun aikaa. Vadin pohjalle on laskeutunut jo siinä ajassa "mustaa öljyä". Sen jälkeen olen kaatanut vadista puhtaan öljyn lasipurkkiin. Sen seisoessa siellä muutama kuukausi pohjalle saattaa kertyä vielä tummaa öljyä.Mutta muu aines on melkein yhtä kirkasta kuin uusi öljy. Mitä mieltä olette tämän käytetyn öljyn ominaisuuksista, verrattuna uuteen.Öljyssä ei ole ollut yhtään vettä.Käyttötunteja kesässä on tullut enintään 60. Volvolla synteettinen öljy SAE 75W-90 maksaa 18.50 litra. Käytettyä öljyä ei ole vielä testattu vetolaitteessa.

      • se ole kuitenkin halpaa öljyä ,, jos vertaat vaihtovetolaitteen hintaan. Mutta jos laitat vanhat takaisin , niin kerro 1000 tunnin jälkeen kuinka on laakerit kestänyt.
        Öljynvaihtoväli volvon ohjeissa on kuitenkin 200t. tai kerran vuodessa.


      • Ykä

        Jos putsaat kertomallasi tavalla noin 60h ajetun peräöljyn ja käytät sen uudestaan täydennettynä uudella öljyllä ja teet kahden, max kolmen, (suositus öljynvaihtoväliksi 200h) käytön jälkeen täydellisen öljynvaihdon, niin toimii varmasti, eri asia on sitten paljonko tuosta työstä jää palkkaa. Jos pistää koko homman harrastuksen piikkiin laskematta mitenkään työtunteja niin jäähän siitä jotain.


    • miiku

      riippuu vielä tarkemmasta mallista mitä öljyä valmistaja suosittelee.
      Mulla dp-a 290 ja siihen suositellaan vaihteistoöljyä. Kannattaa kyl uskoo sitä ohjekirjaa tai kysyä volvon edustajalta, jos ohje on muuttunu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      55
      7187
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      714
      3343
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      144
      1630
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      260
      1481
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1230
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe