Tiedän, että vesikiertoisen muovilämmitysputkiston pitää olla happidiffuusiosuojattuja, mutta aina (esim. 1980-luvulla) näin ei ollut. Patterit ruostuvat jossain vaiheessa.
Olen jo vuosia miettinyt, että jos tämän olisi tajunnut ajoissa, niin onko mitään estettä, että käyttäisi järjestelmässä veden sijasta ajoneuvojen jäähdytysnestettä eli ns. pakkasnestettä, glykolia? Vaikka käyttöveden kanssa ei ollakaan kosketuksissa, niin propyleeniglykolihan olisi täysin myrkytöntäkin, vaikka sitä joisi.
Onko mitään estettä?
Propyleeniglykoli lämmitysjärjestelmässä
9
489
Vastaukset
- Anonyymi
Ei taida glykoli ruostumista estää.
Glykoliliuoksen lämmönsiirto-ominaisuudet ovat huonommat kuin puhtaalla vedellä. Vähän pienempi ominaislämpökapasiteetti ja suurempi viskositeetti ts. huonommin pumpattavaa. Tosin näiden käytönnön merkitys on pieni. Suurin haitta on, että tuppaa tihkumaan tiivisteistä läpi helpommin kuin puhdas ves.- Anonyymi
Mutta eikös glykolin käyttöä ajoneuvoissa suositella (jäätymiseneston lisäksi) nimenomaan korroosioneston ja lämmönsiirtokyvyn vuoksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta eikös glykolin käyttöä ajoneuvoissa suositella (jäätymiseneston lisäksi) nimenomaan korroosioneston ja lämmönsiirtokyvyn vuoksi?
Mikähän noista voisi olla se kaikkein kriittisin ominaisuus..?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikähän noista voisi olla se kaikkein kriittisin ominaisuus..?
Ja sopii pohtia sitäkin, onko autoihin laitettava neste pelkkää glykolia...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sopii pohtia sitäkin, onko autoihin laitettava neste pelkkää glykolia...
Vettä 50% (mieluiten akkuvettä) ja etyleeniglykolia yleensä, mutta kuten tässä kysyttiin niin propyleeniglykolia vaihtoehtoisesti, joka on myrkytön vaihtoehto ja sitä on saanut ainakin Nesteen ja Zeron tuotemerkeiltä.
Tässähän kysyttiin nimenomaan sitä, että jos kerran estää korroosiota moottorissa ja johtaa lämpöä, niin onko mitään syytä ettei estäisi niitä pattereita ruostumasta myös? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vettä 50% (mieluiten akkuvettä) ja etyleeniglykolia yleensä, mutta kuten tässä kysyttiin niin propyleeniglykolia vaihtoehtoisesti, joka on myrkytön vaihtoehto ja sitä on saanut ainakin Nesteen ja Zeron tuotemerkeiltä.
Tässähän kysyttiin nimenomaan sitä, että jos kerran estää korroosiota moottorissa ja johtaa lämpöä, niin onko mitään syytä ettei estäisi niitä pattereita ruostumasta myös?Johtaa huonommin lämpöä kuin puhdas vesi. Mutta käytetään moottoreissa tästä haittapuolesta huolimatta, koska on pakko - jäätymisen estämiseksi.
Jäähdytinnesteissä on muutakin kuin sitä xxxglykolia... eli korroosionsuoja-aineita.
https://raskassarja.fi/jaahdytinnesteen-vari-ei-kerro-kaikkea/
- Anonyymi
Mitähän kaikkea muuta suositellaan?
- Anonyymi
Väkivaltaa ja pershuveja?
- Anonyymi
Ei ole estettä.
On vain epämukavuustekijöitä. Jos joutuu tekemään putkistoremontteja, on tuhat ja 1 kertaa miellyttävämpi läträtä vesien kanssa kuin pakkasnesteiden kanssa.
Mikäli mitään jäätymisenestoa ei tarvita, tarjolla on myös inhibiittejä, mm. Sentinel.
https://www.sentinelprotects.com/uk/products/sentinel-x100-inhibitor
Inhibiitti tekee sen saman kuin "pakkasneste" ja pakkasnesteen koorroosionsuojaominaisuudet perustuvat lisäaineisiin, ei siihen glykoliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225534- 324860
- 292794
- 342354
- 372068
- 152018
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121611
- 231492
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons271481