Dacian kolmas vallankumous?

Anonyymi

Dacian sivuilta lainattua: ”Dacia on määrittelemässä uudelleen oleellisen. Meidät tunnetaan autoalalla aiheuttamistamme vallankumouksista. Ensimmäinen oli Logan ja sitten Dusterin avulla toimme katumaasturin kaikkien ulottuville. Nyt on vuorossa Dacian kolmas vallankumous, nimeltään Dacia Spring. Tyylikkäänä ja muodikkaana se muuttaa pelin säännöt halpana sähköllä liikkumisen ratkaisuna jokaiselle.”

Aikamoisia ylisanoja. Mitään uutta ja vallankumouksellistahan tuossa autossa ei ole, koska se on täysin sama auto kuin Renault K-ZE joka on jo pari vuotta ollut myynnissä Kiinassa, ja nyt vain tuodaan tänne Daciaksi halvennettuna. Huhun mukaan se jopa valmistettaisiin Kiinassa eikä Romaniassa?
Huippunopeus on jostain syystä nostettu 125km/h:iin Kiinan version 105:stä. Ilmeisesti EU vaatii että motarinopeus saavutetaan.

Dacia voi kuitenkin mullistaa käsityksesi sähköautoista - Varsinkin, jos käsityksesi on, että sähköautot ovat tehokkaita, nopeita ja haluttavia. Dacia Spring mahdollistaa sen, että nyt myös sähköauto voi olla hidas ja nolo. Siitä pitää Springin Fiat 127:sta, Simca 1000:sta tai Renault 5TL:sta tuttu 33kW moottoriteho huolen vieden ajofiiliksen takaisin 70-luvulle. Nykyautoista ei nimittäin noin pieniä teholukemia enää löydy.
Sinulle, jolle on tärkeää, että auto on auttamattoman alitehoinen eikä herätä kateutta, mutta haluat jostain selittämättömästä syystä silti sähköauton, Dacia Spring on juuri oikea valinta🤣

Renault K-ZE oli AutoExpressin koeajossa, ja siitä voi päätellä minkälainen auto on kyseessä. Esim. automaattista regenerointia ei ilmeisesti ole, vaan kun nostaa kaasupolkimen, auto rullaa vapaalla. Vasta jarrupolkimeen koskemalla auto alkaa hidastaa.

”Nevertheless, you can’t expect any miracles from the K-ZE - after all, it produces just 44bhp. If you set the rotary gearlever to D and floor the pedal, you’ll hit 60kmh (37mph) in less than seven seconds, but beyond that the K-ZE runs out of puff. High speed driving is tough and the top speed is limited to just 105kmh (65mph); that’s where the VW e-Up! takes the lead.
The Renault lacks anything in the way of energy recuperation, too, because that would cost too much money. The K-ZE simply rolls out when you take your foot off the accelerator pedal; if you want to brake properly, you have to hit the pedal yourself. Experienced EV drivers might find that strange, but those coming from a petrol car shouldn’t find it too much of a problem.”
(Thomas Geiger, AutoExpress)

3

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tosiaankin, Moottori-lehden mukaan
      ”Renault K-ZE -sähköcrossoveriin perustuva Dacia Spring valmistetaan Kiinassa Renaultin, Nissanin ja Dongfeng Automotiven yhteistehtaalla.”
      Eli auto on siis kiinalainen eikä romanialainen, tiedä sitten kumpi parempi?
      Ilmalämpöpumppua siinä ei ole, joten soveltuvuus talvikäyttöön on kyseenalainen, toimintamatka lyhenee paljon?
      On joka tapauksessa kumma, ettei sitä voi tänne tuoda Renaultin nimellä, vaikka se oikeasti sellainen on ja rellun tehtaalla tehdään!
      Ilmeisesti ei haluta siitä liian suurta myyntimenestystä, joten laitetaan keulalle nimi joka hillitsee kiinnostusta? Loganin ja Dusterin kanssahan joillakin markkinoilla toimittiin juuri toisin päin, laitettiin Rellun logo keulalle, ja siinähän jo on vähän huijauksen makua.
      Uskoisin, että alkuperäinen Renault K-ZE menisi täälläkin kaupaksi ihan hullun lailla. Minäkin tiedän monta sellaista, joka voisi hyvin ajaa Renaultilla, mutta ei koskisi pitkällä tikullakaan Daciaan.
      Ilmeisesti kiinalaisetkin ovat sellaisia.
      Suorastaan harmittaa, että tästä on täytynyt euroopan markkinoille tehdä tämmöinen ”Ceausescu-Edition” -versio. Aika tyhmä päätös Renaultilta, jos aikomus on oikeasti myydä paljon näitä autoja. Itsekin voisin aivan hyvin kuvitella ostavani tällaisen sähkö-Renaultin. Mutta Daciaa en, koska arvostan itseäni sentään jonkin verran.

      • Anonyymi

        Koska sinulla on noin paljon tietoa Renaultista ja Daciasta ja arvostat itseäsi sentään jonkin verran, en kommentoi enempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska sinulla on noin paljon tietoa Renaultista ja Daciasta ja arvostat itseäsi sentään jonkin verran, en kommentoi enempää.

        ”Tyylikkäänä ja muodikkaana se muuttaa pelin säännöt halpana sähköllä liikkumisen ratkaisuna jokaiselle.”
        Hahaha! Renault K-ZE onkin jotenkin tyylikäs keulailmeeltään, mutta Daciaan on saatu loihdittua merkille tunnusomainen ankeus ja karu olemus, vaikka kori sinänsä on sama. Halpuudesta sentään on luovuttu ja jokaiselle sopivuuden estää jo pelkkä merkki. Kyllä nyt Renault-Group sai hyvän mahdollisuutensa ryssittyä täysin. Renault K-ZE on ihan nätti pieni auto, paino 921kg, tavaratila 300 litraa, kiihtyvyys 15s/0-100, hinta Kiinassa alle 9000€.
        Dacia Spring on huomattavasti tylsemmän näköinen, paino 950kg (mistäköhän syystä?) tavaratila 270 litraa (mihin sieltäkin on saatu 30l hukattua?), kiihtyvyys 19,1s, hinta 17 000 €. K-ZE:n esittelykuvissa ollutta kosketusnäyttöäkään ei Dacian esittelykuvissa näkynyt lainkaan. Miten ihmeessä ne kuvittelevat myyvänsä Eurooppaan kaikin tavoin esikuvaansa huonompaa autoa lähes tuplahintaan? Ei peeveli mitä touhua!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5304
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4498
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2621
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2284
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2028
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1968
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1627
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1551
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1297
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1214
    Aihe