Menimme muutamia vuosia sitten koulukaverin kanssa töihin samaan virastoon. Määräaikaiset samanmittaiset työsuhteet molemmilla. Itse olen se tekevämpi meistä, aikaansaamampi ja vähemmän sairauslomalla. Hän kerran kuukaudessa viikon saikulla ja minä kerran vuodessa päivän.
Kaverini avopuolisonsa kanssa asui tuolloin kun töihin mentiin vuokralla ja minä avopuolison ja lastemme kanssa myöskin. Meni muutama viikko kun olimme työssä aloittaneet, kun kaverini ilmoitti, että he ovat ostamassa oman asunnon. Hintaa muistaakseni 170 000€. Meillä oli sama tilanne perheen kanssa, mutta pankissa meille ei lainaa myönnetty. Kaverille samassa tilanteessa laina myönnettiin. Molemmilla siis ihan identtinen tilanne ja puolisoilla vakituiset työpaikat julkisella sektorilla. Mietin vain, että miten he saivat lainaa ja me emme. Useista pankeista kysyttiin. Oliko nyt niin, että tälle kaverille työnantaja olikin kirjoittanut jonkun todistuksen, että tämän työsuhde muuttuu virkasuhteeksi, koska tällä kaverilla oli selvästi suhteita joilla oli töihin edes päässyt. Ihmisenä ei ollut se paras mahdollinen, vaan enemmänkin sellainen introvertti ja itsekäs (rottamainen). Aika paljon hän siellä johdon päässä kävi ja hyvin tuntui toimeen tulevan, kun itse vaikka olenkin ihan eri avoin ihminen verrattuna häneen, niin aina piti tietyllä tavalla lakki kourassa siellä johdon päässä asioida.
Myohemmin sitten minun työsuhde katkesi parikin kertaa, mutta kaverin ei. Hänelle aika keksittiin joku tehtävä, jossa hän ei suoraan sanottuna saanut juurikaan aikaan. Etätyössä hän varmaan nukkui kotona. Muistan kun oli virkoja auki, niin tämä ei hakenut. Kertoi syyksi että ei hae alemman palkkaluokan paikkoja. Hän selvästi odotti sitä hänelle pedattua paikkaa. Ja se tulikin sitten, ja hän rehvakkaasti naureskellen sen viran sai. Se oli oletettavasti pedattu vielä alalle mille tällä kaverilla ei ole mitään kosketuspintaa. Hänellä on todella niukka työkokemus ja ihan eri alalta. Muutenkin persoona väärä. Itselläni on edelleen määräaikainen työsuhde ja emme me vain sillä lainaa saa, vaikka olisi mitkä takaajat.
Eli menikö tämä asia nyt taas niin, että suhteilla otettiin tämä kaveri töihin ja hänelle pelattiin se virka minkä nyt sai? Ja hänelle kirjoitettiin joku todistus että työtä tulee olemaan ja virka on tiedossa?
Itselläni ei ole ollut ikinä suhteita, vaan on pitänyt ihan töitä tehdä jotta saa edes näitä määräaikaisia.
Minusta tässä tapauksessa on sellaisia piirteitä että epäilen suosimista. Ja tällainen oikeasti syö työmotivaatiota ja uuvuttaa.
Kokemuksianne tällaisesta?
Lainan saanti Oulun pankeissa ja suosiminen työhönotossa
7
123
Vastaukset
- Anonyymi
Ainakin itse pääsin puhtaasti suhteilla määräaikaiseen virkaan juuri kuten kerrot ja vakinainen virkakin oli jo odottamassa muutaman vuoden kuluttua, joten pikkujohtaja kirjoitti todistuksen ja lainaa hakiessa virkasuhteeni laitettiin olemaan toistaiseksi voimassa oleva/ vakinainen. Saatiin taloon ja autoon lainat heti. Tästä on aikaa pari vuotta. Alunperin määräaikaisiin virkoihin piti saada valtion työllistämistukea, joten siksi olin taktisesti työttömänä sen aikaa että edellytykset täyttyy. Näin se homma toimii kun on suhteita🤝
- Anonyymi
En tiedä, mutta kyllä täysin kieroissakin ihmisissä on usein hyviä puolia. Esim. psykopaattikin on monesti tosi viihdyttävää seuraa varsinkin huumeissa ollessaan.
- Anonyymi
Eipä ole kokemusta suosimisesta itsellä, mutta on kyllä kokemusta painostuksesta, häirinnästä, savustamisesta. Moni firmaan on sitäpaitsi vain kulissi rikollista toimintaa ja rahanpesua yms. varten. Heillä ei välttämättä ole oikeudenmukaisuus päällimmäisenä mielessä. Ehkä lapsenakin on tullut turpaan kotona ja koulussa.
- Anonyymi
Näinhän se näyttää menevän.
- Anonyymi
Eli tyydytään vain kohtaloon ja katsellaan nöyränä vierestä? Nykyisin jo voi kannella esimerkiksi syrjinnästä.
- Anonyymi
Kela, mites sinne?
- Anonyymi
Rahanpesu.fi-verkkopalvelun osoite on rahanpesu.fi. Etusivulla on mukana uutisia rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 447306
- 324048
- 573575
- 503110
- 172796
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons492269- 512265
- 372258
- 432238
- 162226