Onhan tämä nyt kumma jos aikaisemmin on ollut TE-palvelun asiakas ja on tehnyt Työllistymissuunnitelman, jolloin on saanut Työmarkkinatukea. Ei ole ollut Sosiaalitoimen asiakas, siis hakenut Toimeentulotukea tai täydentävää Toimeentulotukea.
Nyt ilmeisesti automaattisesti joutuu Sosiaalitoimen asiakkaaksi tämän Kuntakokeilun aikana, vaikka ei ole hakenut Toimeentulotukea tai täydentävää Toimeentulotukea.
Voiko Sosiaalitoimen asiakkuudesta kieltäytyä jotenkin? Ei kiinnosta olla tekemissä näiden holhoavien uteliaiden tanttojen kanssa ja omat asiat eivät heille kuulu mitenkään.
Voiko edelleen vaatia pelkästään tavallisen Työllistymissuunnitelman tekemistä?
Monialainen työllistymissuunnitelma = TYP / Mopa asiakkaaksi?
19
2710
Vastaukset
- Anonyymi
Missä niin sanotaan?
- Anonyymi
Vahva epäilys että näin tulee tapahtumaan.
- Anonyymi
Multa taas kysyttiin haluanko TYPiin ja vaihdetaanko TE-toimiston asiakkuus sinne. Sanoin en halua vaihtaa ja en laittanut allekirjoitusta. Sillä selvä. Eli ei ainakaan täällä ole pakko vaihtaa. Vielä sanoivat, että vaatii työttömän oman suostumuksen koska itse saa päättää asioiko te-toimistossa vai TYP:ssä. Aika jännä juttu kun näissä ei ole minkäänlaista standardia kuinka toimivat. Sitten samalla sanoi, että toivoisi, että lähden opiskelemaan mutta siihenkin sanoin, että en lähde ja on jo 3 ammattia. Työttömän tärkein tehtävä on etsiä kokoaikatyötä ja olla valmis ottamaan vastaan sellainen jos tulee vastaan tai TE-toimisto lähettää haettavan työpaikan. Käytännössä melkeinpä kaikesta muusta voikin kieltäytyä vaikka millä uhkailevat. Kannattaa opiskella ne työttömän oikeudet ja velvollisuudet hyvin muuten kyllä vievät kuin pässiä narussa.
- Anonyymi
Soittivatko sinulle vai kävitkö jossain tapaamisessa? Siis missä tilanteessa kysyivät tätä?
Oletko ollut työttömänä kuinka kauan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Soittivatko sinulle vai kävitkö jossain tapaamisessa? Siis missä tilanteessa kysyivät tätä?
Oletko ollut työttömänä kuinka kauan?Soittivat joulukuussa. Sanoivat, että päivitetäänpäs työnhakusuunnitelmasi kun edellisestä oli jo aikaa. Muistaakseni sitä edellinen soitto työkkäristä oli 2016. Käytännössä siis vasta nyt joulukuussa tekivät sen haastattelun missä jokainen työtön on "haastateltava". Eikös tuosta tullut joskus joku määräys, että kaikki työttömät on haastateltava. Työttömänä oon käytännössä ollut aina vuodesta 2005 kun valmistuin diplomi insinööriksi. Jos muutamaa kunnan 6kk sääli palkkatukityöpaikkaa ei lasketa mukaan.
- Anonyymi
"Työttömän tärkein tehtävä on etsiä kokoaikatyötä ja olla valmis ottamaan vastaan sellainen jos tulee vastaan "
Työttömänkään ei ole otettava vastaan yhtään mitään.
Kenenkään ei ole suostuttava tekemään sellaista työtä joka ei häntä itseään hyödytä mitenkään. Voisit kysyä myös miten niin kenenkään olisi edes hyväliksainen duuni otettava vastaan jos ei halua? Tuskin sellaisia ihmisiä on olemassakaan jotka kieltäytyisivät hyväpalkkaisesta työstä. Mutta ajatus että "koska olet työtön sinun on suostuttava mihin tahansa", paljastaa että työttömien ei ajatella enää olevan edes normaaleja kansalaisia joita koskevat aivan normaalit itsemääräämisoikeudet kuten oikeus päättää itse siitä mihin elämänsä haluaa kuluttaa. Miksi kenenkään pitäisi joutua tekemään työtä jos palkka on niin alhainen että on pakko hakea toimeentulotukea kun palkalla ei pärjää?
Työttömille köyhille vi..llaan jatkuvasti että: mitä suostutte? Teitä käytetään hyväksi niin kauan kun siihen itse suostutte. Mitä olette tyhmiä? Mitä suostutte olemaan tahdottomia passiivisia ulkoa ohjattavia pässejä joita viedään narussa?
JA samaan aikaan saarnataan että mitä tahansa paskaa on pakko ottaa vastaan ja mihin tahansa suostuttava, koska työtöntä ei jotenkin koske enää edes itsemääräämisoikeudet koska työtön on niin syyllinen. Työtön on Suomelle elämänsä velkaa laiskottelustaan ja vastikkeettomista tulonsiirroista että hänen on tämä syntivelkansa sovitettava loppuelämän kestävällä ilmaistyöllä ja dyykattava siinä ohessa ruokansa roskiksista koska palkalla ei tule toimeen.
Etuoikeutettujen pääosin kouluttamattomien ikäihmisten kohdalla, jotka pääsivät nauttimaan suomen nousukauden parhaat palat ja rakentelemaan mukavan elämän itselleen, työttömyys oli heitä itseään kohdannut suuri tragedia, johon he itse eivät olleet syyllisiä. Nuorempien sukupolvien kohdalla työttömyys on rikollisuuteen verrannollinen asia, josta työtöntä elämänsä alussa olevaa, tai jo keski- ikään ehtinyttä koko elämänsä köyhyydelle menettänyttä pitää kaikin keinoin rangaista ja kurittaa. Varsinkin taloudellisesti. Koko ajan lisää ja lisää. Jatkuvasti keksitään uhkailu- ja rangaistustoimia koska se auttaa johonkin. Työttömien taloudellinen kuritus ja pakkotyöllä rankaiseminen auttaa työllisyyttä kasvamaan ja lisää hyvinvointia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Soittivat joulukuussa. Sanoivat, että päivitetäänpäs työnhakusuunnitelmasi kun edellisestä oli jo aikaa. Muistaakseni sitä edellinen soitto työkkäristä oli 2016. Käytännössä siis vasta nyt joulukuussa tekivät sen haastattelun missä jokainen työtön on "haastateltava". Eikös tuosta tullut joskus joku määräys, että kaikki työttömät on haastateltava. Työttömänä oon käytännössä ollut aina vuodesta 2005 kun valmistuin diplomi insinööriksi. Jos muutamaa kunnan 6kk sääli palkkatukityöpaikkaa ei lasketa mukaan.
Työttömän tehtävä on etsiä olemattomia töitä koko elämänsä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Soittivat joulukuussa. Sanoivat, että päivitetäänpäs työnhakusuunnitelmasi kun edellisestä oli jo aikaa. Muistaakseni sitä edellinen soitto työkkäristä oli 2016. Käytännössä siis vasta nyt joulukuussa tekivät sen haastattelun missä jokainen työtön on "haastateltava". Eikös tuosta tullut joskus joku määräys, että kaikki työttömät on haastateltava. Työttömänä oon käytännössä ollut aina vuodesta 2005 kun valmistuin diplomi insinööriksi. Jos muutamaa kunnan 6kk sääli palkkatukityöpaikkaa ei lasketa mukaan.
Minulle tuli vaan 2016 kirje että teillä on tapaaminen mopassa. Olivat siirtäneet sinne minulta mitään kysymättä. En tiedä oliko laillista.
Lopulta hain lääkäriltä todistuksen jossa luki että olen sairas ja työkyvytön. Kela ei päästänyt sairauspäivärahalle, mutta mopasta pääsin pois ja te-toimistossa olen kategoriassa "työkyvyttömät työnhakijat". Sieltä ei enää kuulu mitään yhteydenottoja.
- Anonyymi
Kuntakokeilussa ja TYPissä on samat palvelut vaikka on eri nimi. Pääsee eroon kuntakokeilun jutusta (kuntakokeilun asiakkuus) vain kun katkaisee työnhaun. Pääsee eroon TYPistä kun/jos jättää tulematta varatulle TYPin ajalle. Nykyään kuntakokeilun asiakkuus on pakollinen. TYPin asiakkuus on pakollinen myös. Kunnan (sossu) virkailija on mukana kuntakokeilussa. Arvoisat keskustelupalstan lukijat, lue kuntakokeilun juttuja keskustelupalstan sivulta.
Yksi asia. Kuntakokeilun virkailijapaska ei suostunut siirtämään asiakkuuttani takaisin TE-toimistolle vaikka olen vaatinut useita kertoja. Tappelin kuntakokeilun virkailijapaskan kanssa asiasta puolitoista viikkoa. Katkaisin työnhakuni koska asiakkuuttani ei suostuttu siirtämään takaisin TE-toimistolle. Siis tavallinen TE-toimisto. En suostunut uusimaan työnhakuani sen jälkeen kun katkaisin työnhakuni. Pelkään asiakkuuden (mun asiakkuuteni) siirtyvän kuntakokeiluun taas jos uusin työnhakuani. Pitää odottaa, että se perkeleen kuntakokeilu päättyy. Muistaakseni kuntakokeilu päättyy kesäkuun lopulla 2022 tai 2023.
Varokaa kuntakokeilua ja TYPiä oikeesti.........- Anonyymi
Miksi sitä pitää varoa? Ei tullut selville tuosta sekavasta sepostuksesta.
- Anonyymi
Kyllä on kuntakokeilu saanut päät sekaisin. Kuntakokeilu ei käytännössä poikkea millään tavoin TE- toimiston kanssa asioimisesta työttömän kannalta. Mikä kuntakokeilussa pelottaa noin kovin, hui?
TYP -asiakkuus on tarkoitettu monivikaiseksi ongelmaisiksi työttömyyden keston perusteella leimatuille pitkäaikaistyöttömille. Pitkäaikaistyöttömän työllistämissuunnitelmassa haastattelija ujuttaa lupaa kysymättä TYP- asiakkuuden työnhakusuunnitelmaan vaikka asiasta ei välttämättä ole ollut edes puhetta koko haastattelun aikana. Tästä voi tulla käsitys että TYP- asiakkuus on pakollista. Näin ei kuitenkaan ole eikä voi olla. Työttömän on itse voitava olla omien asioidensa ohjaksissa ja päättää itse minkä palveluiden asiakas haluaa olla. TYP:iin voi vain ilmoittaa että terve, en halua olla asiakkaanne enkä tarvitse palveluitanne. Tästä ei voi eikä saa seurata minkäänlaista rangaistusta.
Työtön ei tarvitse palveluita. Työtön tarvitsee palkkaa tekemästään työstä. - Anonyymi
TYP:n tarkoitus on varmistaa erilaisten voittoa tavoittelemattomien sosiaalisten yritysten ja yhdistysten toiminta. TYP:n toiminnalla ei ole mitään tekemistä työttömien työllistämisen kanssa. Työtön on pelinappula jota kierrätetään sosiaalisissa yrityksissä joko eri nimillä kulkevissa 9 euron ylläpitokorvaushääräilyissä tai sitten palkkatukijaksoilla.
TYP:n tavoite on myöskin haravoida vajaaälyisten umpihomeisten epähygienisten työttömien joukosta ne jotka siirretään työkyvyttömyyseläkkeille. Näin ollen TYP:n kautta on helppo päästä esim. psykiatrin pakeille saamaan jotain saatanan ketamiiinia suoraan suoneen loppuelämäksesi joka jääkin lyhyeksi jos siihen leikkiin erehdyt mukaan, tai arvauskeskuksen potilaita pilkkanaan pitävän vittuilevan valelääkärin pakeille arvioitsettavaksi jotka sitten keksivät kaikenlaisia henkilökohtaisia ongelmia työttömälle, joiden perusteella työtön vihdoin saadaan tilastoista pois kuleksimasta mappi ööhön.
TYP:iin pääsee myös TE- toimiston kautta joten kuntakokeilu ei tässä muuta asiaa mitenkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on kuntakokeilu saanut päät sekaisin. Kuntakokeilu ei käytännössä poikkea millään tavoin TE- toimiston kanssa asioimisesta työttömän kannalta. Mikä kuntakokeilussa pelottaa noin kovin, hui?
TYP -asiakkuus on tarkoitettu monivikaiseksi ongelmaisiksi työttömyyden keston perusteella leimatuille pitkäaikaistyöttömille. Pitkäaikaistyöttömän työllistämissuunnitelmassa haastattelija ujuttaa lupaa kysymättä TYP- asiakkuuden työnhakusuunnitelmaan vaikka asiasta ei välttämättä ole ollut edes puhetta koko haastattelun aikana. Tästä voi tulla käsitys että TYP- asiakkuus on pakollista. Näin ei kuitenkaan ole eikä voi olla. Työttömän on itse voitava olla omien asioidensa ohjaksissa ja päättää itse minkä palveluiden asiakas haluaa olla. TYP:iin voi vain ilmoittaa että terve, en halua olla asiakkaanne enkä tarvitse palveluitanne. Tästä ei voi eikä saa seurata minkäänlaista rangaistusta.
Työtön ei tarvitse palveluita. Työtön tarvitsee palkkaa tekemästään työstä.kuntakokeilun asiakaspalvelioiksi siirtyi työvoimatoimiston virkailioita :D joten samaa "puljua" on. vain heidän palkan maksaja on eri... vai onko :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kuntakokeilun asiakaspalvelioiksi siirtyi työvoimatoimiston virkailioita :D joten samaa "puljua" on. vain heidän palkan maksaja on eri... vai onko :D
Työvoimatoimistoa ei ole ollut olemassa enää aikoihin. Se on Työ- ja Elinkeinotoimisto.
TE- toimisto ei ole työnvälittäjä kuten työvoimatoimisto oli. TE- toimiston pääasiallinen tehtävä on olla valvova elin joka etsii kuin hyeena tekosyitä työttömien taloudelliseen rankaisemiseen ja erilaisten haistapaskakurssien ja spedekoulutusten sekä orjatöiden välittämiseen työttömille.
TE- toimisto on työttömyystilastojen siistimiseen tarkoitettu laitos. TE- toimiston tehtävä on löytää kissojen ja koirien kanssa suurennuslasilla työttömän toiminnasta jotakin pikku virhettä tai mokaa, jonka perusteella te- asiantuntija voi pistää lausuntoa Kelaan "moitittavasta toiminnasta" jotta työttömiä päästään rankaisemaan taloudellisesti ja työssäolovelvoitteilla.
Kuntia ja kaupunkeja v*tuttaa suunnattomasti jokainen työtön josta kunta joutuu maksamaan sakkomasuja. Ja yleinen asenneilmapiiri on se, että vika on aina työttömässä eikä esimerkiksi työnantajissa, kun työtön ei työllisty. Työtön on umpihomeinen epähygieeninen ruma paska huono ja tyhmä ihminen eikä halua tehdä töitä kivassa työpaikassa mukavien työkavereiden kanssa ja saada siitä palkkaa ja rakentaa elämäänsä, vaan mieluummin elää kituuttaa 40% leikatun toimeentulotuen perusosalla koko elämänsä yhteiskunnan virallisena oksennuspussina koska se on paljon helpompaa ja mukavampaa elämää se. Tällä tavoin työttömistä oikeasti ajatellaan. Näin ollen kostotoimet katsotaan oikeutetuiksi.
Kuntakokeilu ei poikkea tästä millään tavoin. Kuntakokeilun ideana oli vain se, että kunnissa tunnetaan kunnan omat työnantajat ja yritykset parhaiten ja näin ollen uskottiin että työttömät olisi helpompi kohtaannottaa avoimiin työpaikkoihin. Että paikallisesti tiedetään omat asiat parhaiten ja että ne osataan myös paikallisesti hoitaa parhaiten. Mutta koska työttömät ovat umpihomeisia epähygieenisiä rumia tyhmiä paskoja ihmisiä jotka eivät ole osaajia, eivätkä edes oppimaan kykeneväisiä, ei tämä kuntakokeilijalauma onnistu tätä kohtaannottamistaan suorittamaan koska työtön ei kelpaa mihinkään.
Jotain syystä samojen epähygieenisten rumien paskojen tyhmien työttömien tekemä ilmaistyö kyllä kelpaa kun heitä sijoitetaan ilmaistyöhön työllistämisyhdistyksiin pyörän ja auton huoltoja, huonekalujen entisöintejä, tai muita asiakastöitä tekemään. Siis asiakastöitä joista asiakkaita laskutetaan aivan normaalisti. Jotenkin se työttömän osaamattomuus ei siinä kohtaa haittaa ollenkaan.
Tämä kustannetaan verorahoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työtön ei tarvitse palveluita. Työtön tarvitsee palkkaa tekemästään työstä.Niin, vaan ensin pitää työttömän hankkia se työpaikka. Missä tehdään työsopimus, ja sitten töihin, eka palkka antaa osviittaa mitä kk ansiot voi olla, kun tekee sitten täyden kk.
Mitä itse olen lukenut näiltä työttömyyteen liittyviltä saiteilta, moni on ihan ulalla siitä mikä on työsopimus.
Se on paperi, jossa sovitaan työnteon ja palkanmaksun ehdot.
Sen paperin yläreunassa on sana, työsopimus.
Kun lukee ja haluaa vaikkapa tehdä töitä joista saa xx määrän tunnille, tai kuukauteen, asia on okei. Eikun nimi alle pulisematta ja nopeasti.
Työsopimuksia tehdään yrityksissä kaiken aikaa. Ei missään työkkäriin hämärästikään liittyvässä.
- Anonyymi
On kyllä outoa nyky yhteiskunnassa jossa ajetaan kaikessa tasa-arvoa niin työttömät ovat yleinen potkupussi ja arvostelun kohde , tätä eivät edes päättäjiä tunnu juuri hetkauttavan , taitavat vaan juoksuttaa turhaan ihmisiä entistä enempi , hmetyttää kansan kohtelu ryhmää kohtaan kun samalla ollaan niin avuliaita elättämään elintasopakolaisia yms.
- Anonyymi
Työministeri Haatainenkin näkee työttömät säälittävinä epäihmisinä, jotka kaipaavat "tunnetta siitä että heistä välitetään".
Tämä on meidän työministerimme käsitys siitä mitä työttömät tarvitsevat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työministeri Haatainenkin näkee työttömät säälittävinä epäihmisinä, jotka kaipaavat "tunnetta siitä että heistä välitetään".
Tämä on meidän työministerimme käsitys siitä mitä työttömät tarvitsevat.Työministeri haatainen pitäisi hakea holhouksen alaiseksi. Hän ei ole osaaja.
- Anonyymi
Itselläni oli jokuaijaa sitten Typissä aika ja tänään tuli postissa lappu. Monilainen työllistymissuunitelma: Todetaan, että JTYPL.n mukaiset työllistymistä edistävät palvevut eivät ole nyt ajankohtaisia, ensisijainen palveluntarve sosiaalipalvelut ja päihdepalvelut, koska olen korvaushoidossa, päihdehoito on ensisijainen, asiakas ei ole työnhakukuntoinen, asiakas siirtyy toimeentuloasiakkuuteen ensi kuun alusta.
Siis mitä ihmettä, olen ollut korvaushoidossa kohta 10 vuotta ja vasta nyt heittivät työnhausta pois, vaikka mielestäni olen kyllä ihan työkykyinen ja olen niiden kaikkiin aikoihin osallistunut.
En käsitä tätä toimintaa, siis jos on nykyään korvaushoidossa, niin ei ole työkykyinen enään ja lentää ulos työhaun piiristä sosiaalipalveluihin.Huhhuh.
En taida mennä enään noihin aikoihin, lähtekööt kaikki etuudet sitten samantien.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 447296
- 324048
- 573575
- 503110
- 172796
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons492259- 372258
- 492245
- 432238
- 162226