Hdj.80 ja koneen kesto

Nimetön

Miksi lähes kaikki esim.keltaisen pörssin hdj 80 cruiseria koskevissa myynti-ilmotuksissa on esim aj.320tkm konerem.tehty. Mulla oli hj61 vm.89 aikoinaan 7vuotta ja olihan kestävä juhta. Mielessä on käynyt tuon hdj.n osto mutta arveluttaa kun tuntuu että koneet ei kestä ja remonttihan maksaa aiva hemmetisti. Onko se vaan käyttäjävikaa?? Omaani hj-61.een laitoin ajastimen TURBO-timerin.Eli sitä ei sammumaan saanut välittömästi kun vaihteella. Kävi aina ajon jäleen 2-3min ja herätti kummastusta sammuttuaan yleisillä paikoilla itekseen =) NAFTAKO LOPPUI

16

5368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HDJ 80

      Mulla on 550000km mittarissa eikä ole mitään tehty eikä ole tarviskaan. 10000km välein synteettiset öljyt ja suodatin eikä tartte välissä öljyä lisäillä. Hyvä ja luotettava peli.

      • Hunter

        Tiedän yhden jolla on auto ollut uudesta ja ajetto n650000 tkm. Mutta näitä lauenneita onkin sitten kosolti enemmän. Ehkä ne hajoaa omistajan piittaamattomuuden takia. Eli ei muuta kun ajeta.


    • Jusa

      samaa asiaa,että onko HDJ80 moottori tosiaan noin löyhä,että löysää jo 300tkm.
      Voihan olla että on pantu kylmästä käymään huonoilla öljyilla,tai jälkikäynti unohdettu,mutta kuitenkin kun pitäisi kestää 600-700tkm.

    • timo

      Ko. moottorin kiertokangenlaakereissa käytetty materiaali ei kestä moottorissa esiintyviä rasituksia, etenkin jos koneella vedätetään pienillä kierroksilla. Muualla maailmassa ongelma on hyvin tunnettu, esim. Australiassa asiaa on tutkittu paljon, kun koneet on hajonneet minimissään alle 100tkm matkalla ja keskimäärin 200tkm paikkeilla. Vaurion syntymekanismi on seuraava: Laakeriliuskan pohjana olevan teräksen päälle kiinnitetty alumiini-tina seoksinen laakerimetalli on liian heikko voiteluöljyn aiheuttamiin paineiskuihin nähden (metallista kosketustahan ei ole) ja laakerimetalli alkaa eroosion tavoin kuoriutua laakerin pohjana olevasta teräksestä irti. Kun laakerin tehollinen pinta-ala on tarpeeksi pienentynyt, se tietenkin pettää, seurauksena useimmiten vähintään myös kiertokangen ja kampiakselin vaurio. Ainakin Australiassa Toyota on myöntänyt kyseessä olevan valmistusvirheen, ja korvannut vanhojakin autoja takuuseen osien ja osittain työn osalta. Kyselin asiaa jokin aika sitten Suomen Toyotalta heidän ns. infonsa kautta, ja vastaus oli odotettu: Suomessa ei ole havaittu ongelmia ko. moottorissa, jos sitä ei ole muutettu...jne.
      Kuitenkin merkkiliikkeen huollon kaverit sanovat, että jokaisessa avatussa moottorissa laakerit ovat olleet samannäköisiä. Mitähän suomen kuluttajaviranomaiset sanoisivat tästä?
      Olen kuullut puheita, että jostakin vuosimallista lähtien laakereita olisi parannettu (4 venttiilikoneet), MUTTA jos teillä on HDJ80:n 1HD-T koneen kanssa pieninkään epäilys kiertokangenlaakereiden kunnosta, esim. hiukan laskenut öljynpaine, jotain tikittävää tai kolkottavaa ääntä moottorissa tai tinamaista metallihilettä moottoriöljyn seassa, TARKISTUTTAKAA MOOTTORINNE. Kiertokangenlaakerit voidaan vaihtaa moottoria irrottamatta alakautta ja se on pieni kustannus verrattuna siihen että vaurio ehtii syntyä. Siinä tapauksessa useimmiten kampiakseli menee vaihtoon, koska Toyotalta saa vain enimmillään puolen millin alikokolaakereita, akselin hinta kuulopuheiden mukaan n.3500E.

      Tarvikeosiahan tähän moottoriin ei suomesta saa mitään, ainakaan vielä. Olen tilannut omaan moottoriin Australialaisen ACL:n valmistamia osia,
      mäntiä, männänrenkaita, tiivistesarjoja, kannenpultteja ja laakereita. Laakerit ovat ns. tri-metal tyyppiä, kupari-lyijy-tina seosta, joka on tunnetusti vahvempaa. Muutama sarja saatta jäädä yli, jos jotakuta kiinnostaa.

      • Jusa

        rintaäänellä,mutta onhan kyllä ihme että tuollainen vika on 80:ssä kun vanhemmassa 61:ssä on luja moottori.
        Mutta tosi on että noissa myynti-ilmoituksissa jo 300tkm ajettuissa autoissa on yleensä koneremontti tehty.
        Mistä vuosimallista lähtien koneessa pitäisi olla jo vahvemmat liuskat.


      • timo
        Jusa kirjoitti:

        rintaäänellä,mutta onhan kyllä ihme että tuollainen vika on 80:ssä kun vanhemmassa 61:ssä on luja moottori.
        Mutta tosi on että noissa myynti-ilmoituksissa jo 300tkm ajettuissa autoissa on yleensä koneremontti tehty.
        Mistä vuosimallista lähtien koneessa pitäisi olla jo vahvemmat liuskat.

        ja muutamia muita asioita yritin kysyä infosta, mutta eipä sieltä ole ennenkään mitään asiallista tietoa saanut. Maailmalta löytyneiden tietojen mukaan ongelma on ainakin vuosimalleissa 90-94. Naputelkaa Googleen: toyota 1hd-t big end, ja johan alkaa karu totuus paljastumaan. Tietoa vioista on, ja paljon. Esim. www.safari4x4.com alkuisista osoitteista löytyy kuvia viallisista laakereista ja tietoa siitä, minkälaiseen liemeen Toyota joutui Australiassa asian takia. Tietenkään suomessa ei normaalin tavan mukaan tunnusteta mitään. Ymmärtäähän sen, aihe on taatusti arka.

        TP


      • olisitpa

        kirjoittanut tuon jutun aiemmin.
        Moottorista kuului tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla kilkuttava ääni aivan kuin olisi männänhelmat hakanneet ja kylmänä hyvät öljynpaineet lämpimänä paineet laski aika runsaasti, vikaa etsittiin ja etsittiin eikö löydetty, laakeripinnat oli hyvän näköiset mutta olisko sittenkin ollut kysymys niistä kiertokangen laakereista.


      • Timo
        olisitpa kirjoitti:

        kirjoittanut tuon jutun aiemmin.
        Moottorista kuului tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla kilkuttava ääni aivan kuin olisi männänhelmat hakanneet ja kylmänä hyvät öljynpaineet lämpimänä paineet laski aika runsaasti, vikaa etsittiin ja etsittiin eikö löydetty, laakeripinnat oli hyvän näköiset mutta olisko sittenkin ollut kysymys niistä kiertokangen laakereista.

        alkaa tässä tapauksessa silloin, kun laakeri on niin väljä että mäntä alkaa hipaista kanteen. Silloin se on jo siinä kunnossa että varmasti sen huomaa, kun katsoo. Kyseessä ei ole mikään normaali tasainen kuluma, vaan laakerimetalli irtoaa laakerista ensin pieninä ja vähitellen suurenevina n. millin syvinä läntteinä. Se ei pitkään aikaan aiheuta mitään tuntuvaa välystä tai ääntä. Loppuvaiheessa kun laakerin kantava pinta-ala on pienentynyt tarpeeksi, jäljelle jäänyt laakerimetalli alkaa painua kasaan ja välys syntyy. Tämä laakerin lopullinen pettäminen voi käyttötilanteesta riipuen tapahtua niin äkkiä, ettei mitään erikoista kerkeä etukäteen huomaamaan. Ainoa varma asia, mistä vian voi etukäteen huomata, on pienentynyt öljynpaine tyhjäkäynnillä, tai metallihileet moottoriöljyssä.
        Vika näkyy VAIN ylemmissä kiertokangen laakeriliuskoissa (männän puolella). Alemmat, jotka tulevat ensin näkyviin, kun laakerikannet avataan, ovat yleensä moitteettomassa kunnossa. Niissä voi loppuvaiheessa näkyä irronneiden metallihileiden aiheuttamia painumia.
        Onko konetta jo aikaisemmin laitettu, mikä vuosimalli ja km-lukema? Voi olla että sinun tapauksessa on kyse jostain muusta, esim. suutinviasta, on myös tapauksia, jossa ennakonsäädin on jumittunut. Jos tätä kiertokangen alapään laakeriongelmaa ei oteta lukuun, on männäntapin hela ehkä ensimmäinen paikka tässä koneessa, jossa välystä alkaa tulla. Öljynpaine on normaalistikin tyhjäkäynnillä pienempi kun kone on lämmennyt, verrattuna kylmään koneeseen. Kuvaamassani tapauksessa paine on pienempi, kuin se on aikaisemmin tyhjäkäynnillä ollut ehjillä laakereilla, varsinkin lämpimänä.
        En ole itsekään tästä ongelmasta tiennyt pitkään, mutta valitettavasti suurin osa HDJ:n koneista on jo kerennyt hajoamaan tämän takia.
        Jos jotain positiivista asiasta haluaa esiä, se on se, että laakerit voi vaihtaa alakautta konetta irrottamatta, kunhan sen tekee ennen yhden laakerin täydellistä pettämistä. Silloin kampiakselissa ei ole vielä mitään jälkiä, eikä sitä tarvitse hioa. Runkolaakerit kestää normaalisti, kuormitus on erityyppinen. Ja vielä: Tämä ongelma koskee alkuperäisiä, tehtaalla asennettuja laakereita. En tiedä, onko myöhemmissä laakereissa tapahtunut parannusta, koska maahantuoja ei ole sitä suostunut kertomaan. Mutta sehän olisi sama kuin myöntäisi ongelmia olleen?

        TP


      • Jusa
        Timo kirjoitti:

        alkaa tässä tapauksessa silloin, kun laakeri on niin väljä että mäntä alkaa hipaista kanteen. Silloin se on jo siinä kunnossa että varmasti sen huomaa, kun katsoo. Kyseessä ei ole mikään normaali tasainen kuluma, vaan laakerimetalli irtoaa laakerista ensin pieninä ja vähitellen suurenevina n. millin syvinä läntteinä. Se ei pitkään aikaan aiheuta mitään tuntuvaa välystä tai ääntä. Loppuvaiheessa kun laakerin kantava pinta-ala on pienentynyt tarpeeksi, jäljelle jäänyt laakerimetalli alkaa painua kasaan ja välys syntyy. Tämä laakerin lopullinen pettäminen voi käyttötilanteesta riipuen tapahtua niin äkkiä, ettei mitään erikoista kerkeä etukäteen huomaamaan. Ainoa varma asia, mistä vian voi etukäteen huomata, on pienentynyt öljynpaine tyhjäkäynnillä, tai metallihileet moottoriöljyssä.
        Vika näkyy VAIN ylemmissä kiertokangen laakeriliuskoissa (männän puolella). Alemmat, jotka tulevat ensin näkyviin, kun laakerikannet avataan, ovat yleensä moitteettomassa kunnossa. Niissä voi loppuvaiheessa näkyä irronneiden metallihileiden aiheuttamia painumia.
        Onko konetta jo aikaisemmin laitettu, mikä vuosimalli ja km-lukema? Voi olla että sinun tapauksessa on kyse jostain muusta, esim. suutinviasta, on myös tapauksia, jossa ennakonsäädin on jumittunut. Jos tätä kiertokangen alapään laakeriongelmaa ei oteta lukuun, on männäntapin hela ehkä ensimmäinen paikka tässä koneessa, jossa välystä alkaa tulla. Öljynpaine on normaalistikin tyhjäkäynnillä pienempi kun kone on lämmennyt, verrattuna kylmään koneeseen. Kuvaamassani tapauksessa paine on pienempi, kuin se on aikaisemmin tyhjäkäynnillä ollut ehjillä laakereilla, varsinkin lämpimänä.
        En ole itsekään tästä ongelmasta tiennyt pitkään, mutta valitettavasti suurin osa HDJ:n koneista on jo kerennyt hajoamaan tämän takia.
        Jos jotain positiivista asiasta haluaa esiä, se on se, että laakerit voi vaihtaa alakautta konetta irrottamatta, kunhan sen tekee ennen yhden laakerin täydellistä pettämistä. Silloin kampiakselissa ei ole vielä mitään jälkiä, eikä sitä tarvitse hioa. Runkolaakerit kestää normaalisti, kuormitus on erityyppinen. Ja vielä: Tämä ongelma koskee alkuperäisiä, tehtaalla asennettuja laakereita. En tiedä, onko myöhemmissä laakereissa tapahtunut parannusta, koska maahantuoja ei ole sitä suostunut kertomaan. Mutta sehän olisi sama kuin myöntäisi ongelmia olleen?

        TP

        tosi arvokkaasta tiedosta,minä olen etsinyt muutaman kuukauden HDJ80:stä,mutta nyt alkaa tuntumaan,että taidan unohtaa koko jutun,nimittäin siinä palaa rahaa ja paljon,jos ostaisi ja sitten jos hetikohta moottori jysähtää,niin 6-koneen korjaus vaikka työt tekisikin itse niin osat maksaa tojoihin hemmetisti alkuperäisosina ja sanoit tuossa aijemmin että hdj80 ei saa tarvike osia juuri ollenkaan,onko siinä muuten jakopää ketjulla vai hihnalla vai hammasrattailla,kun näyttäisi että pumppu toimii vain hihnan välityksellä.


      • vaan vastauksesta
        Timo kirjoitti:

        alkaa tässä tapauksessa silloin, kun laakeri on niin väljä että mäntä alkaa hipaista kanteen. Silloin se on jo siinä kunnossa että varmasti sen huomaa, kun katsoo. Kyseessä ei ole mikään normaali tasainen kuluma, vaan laakerimetalli irtoaa laakerista ensin pieninä ja vähitellen suurenevina n. millin syvinä läntteinä. Se ei pitkään aikaan aiheuta mitään tuntuvaa välystä tai ääntä. Loppuvaiheessa kun laakerin kantava pinta-ala on pienentynyt tarpeeksi, jäljelle jäänyt laakerimetalli alkaa painua kasaan ja välys syntyy. Tämä laakerin lopullinen pettäminen voi käyttötilanteesta riipuen tapahtua niin äkkiä, ettei mitään erikoista kerkeä etukäteen huomaamaan. Ainoa varma asia, mistä vian voi etukäteen huomata, on pienentynyt öljynpaine tyhjäkäynnillä, tai metallihileet moottoriöljyssä.
        Vika näkyy VAIN ylemmissä kiertokangen laakeriliuskoissa (männän puolella). Alemmat, jotka tulevat ensin näkyviin, kun laakerikannet avataan, ovat yleensä moitteettomassa kunnossa. Niissä voi loppuvaiheessa näkyä irronneiden metallihileiden aiheuttamia painumia.
        Onko konetta jo aikaisemmin laitettu, mikä vuosimalli ja km-lukema? Voi olla että sinun tapauksessa on kyse jostain muusta, esim. suutinviasta, on myös tapauksia, jossa ennakonsäädin on jumittunut. Jos tätä kiertokangen alapään laakeriongelmaa ei oteta lukuun, on männäntapin hela ehkä ensimmäinen paikka tässä koneessa, jossa välystä alkaa tulla. Öljynpaine on normaalistikin tyhjäkäynnillä pienempi kun kone on lämmennyt, verrattuna kylmään koneeseen. Kuvaamassani tapauksessa paine on pienempi, kuin se on aikaisemmin tyhjäkäynnillä ollut ehjillä laakereilla, varsinkin lämpimänä.
        En ole itsekään tästä ongelmasta tiennyt pitkään, mutta valitettavasti suurin osa HDJ:n koneista on jo kerennyt hajoamaan tämän takia.
        Jos jotain positiivista asiasta haluaa esiä, se on se, että laakerit voi vaihtaa alakautta konetta irrottamatta, kunhan sen tekee ennen yhden laakerin täydellistä pettämistä. Silloin kampiakselissa ei ole vielä mitään jälkiä, eikä sitä tarvitse hioa. Runkolaakerit kestää normaalisti, kuormitus on erityyppinen. Ja vielä: Tämä ongelma koskee alkuperäisiä, tehtaalla asennettuja laakereita. En tiedä, onko myöhemmissä laakereissa tapahtunut parannusta, koska maahantuoja ei ole sitä suostunut kertomaan. Mutta sehän olisi sama kuin myöntäisi ongelmia olleen?

        TP

        Joo suuttimet uusittiin (maksoi 850€ töineen) ei vaikutusta ehkä entistä terävämpänä kuului naputus.
        Vaihdettiin siihen myös kiertokankien alapään laakeriliuskat.

        No eipä sen kanssa enää tarvi taistella hävitin pois.


      • Timo
        Jusa kirjoitti:

        tosi arvokkaasta tiedosta,minä olen etsinyt muutaman kuukauden HDJ80:stä,mutta nyt alkaa tuntumaan,että taidan unohtaa koko jutun,nimittäin siinä palaa rahaa ja paljon,jos ostaisi ja sitten jos hetikohta moottori jysähtää,niin 6-koneen korjaus vaikka työt tekisikin itse niin osat maksaa tojoihin hemmetisti alkuperäisosina ja sanoit tuossa aijemmin että hdj80 ei saa tarvike osia juuri ollenkaan,onko siinä muuten jakopää ketjulla vai hihnalla vai hammasrattailla,kun näyttäisi että pumppu toimii vain hihnan välityksellä.

        älä nyt noin vähästä säikähdä. Kone on muuten vahva ja laakeriongelmakin on helposti korjattu, kunhan sen vaan tekee ajoissa. Ei olisi ollut todellakaan mikään iso asia silloin aikoinaan, jos maahantuoja vain olisi halunnut hoitaa homman tyylikkäästi. Ei paha rasti, eikä kohtuuttoman kallis edes alkuperäisosilla. Raidetanko irti, öljypohja alas ja hommiin, 2-3 tuntia kotioloissa. No, suomestahan ei niitä tarvikeosia ole saanut, tilasin itselleni australialaista alkuperää olevia osia, joita ko. valmistajan suomalainen edustaja ei ole ollut halukas tuomaan maahan. Tämän tiedon sain sieltä australialaiselta tehtaalta, kun asiaa kysyin, (ja taas ihmettelee hän eli minä tätä suomalaista autokulttuuria). Mutta onneksi he myyvät osia mielellään siellä australiassa, joten tilasin niitä nyt omiksi tarpeiksi ja vähän taitaa jäädä ylimääräisiä laakereitakin tarvitseville. Muitakin osia sieltä saa, ja hinnat on todella kohtuulliset verrattuna näihin laillistettua ryöstöä vastaaviin alkuperäishintoihin. Voin vaikka tilata lisää jos kiinnostusta asiaan löytyy.
        Se jakopää muuten on hammaspyörillä pääosin; ruiskutus-, öljy-, alipaine- ja ohjaustehostimenpumppu on hammaspyörillä, nokka-akseli on hammashihnan päässä, ikävä kyllä. Tosin tässä ei ole ollut tietääkseni mitään ongelmia, jos hihna on vaihdettu suosituksen mukaan 100tkm välein.
        Muutenhan HDJ on kyllä ehdoton ykkönen tuon ajan vehkaistä, myös kestävyydeltään, lukuunottamatta tuota onnetonta tehtaan mokaa noiden laakereiden kanssa.


      • luovuta
        Jusa kirjoitti:

        tosi arvokkaasta tiedosta,minä olen etsinyt muutaman kuukauden HDJ80:stä,mutta nyt alkaa tuntumaan,että taidan unohtaa koko jutun,nimittäin siinä palaa rahaa ja paljon,jos ostaisi ja sitten jos hetikohta moottori jysähtää,niin 6-koneen korjaus vaikka työt tekisikin itse niin osat maksaa tojoihin hemmetisti alkuperäisosina ja sanoit tuossa aijemmin että hdj80 ei saa tarvike osia juuri ollenkaan,onko siinä muuten jakopää ketjulla vai hihnalla vai hammasrattailla,kun näyttäisi että pumppu toimii vain hihnan välityksellä.

        Etti vaan rauhassa hyvä yksilö.
        Ostit sitten minkä tahansa muun merkkisen samanikäisen niin kyllä niihin rahaa saa uppoamaan jos ne pitää viimeisenpäälle hyvässä kunnossa.

        On tuo kasikymppi kuitenkin mahtavimpia vehkeitä ikäisekseen mitä tienpäällä näkee ja on itse tullut jonkinverran ajettua sellaisella.

        Vaikka ne on vanhoja niin ei niissä paikat natise ja kolise niinkuin jossain (anteeks vaan pajeromiehet) esim. Pajerossa.


      • hj61

        Joo tuttavalla oli 230tkm hdj.n mittarissa kun alkasi kone naputtamaan no tämä oli sen verran jästipäinen että ajoi vielä 25km vaikka naputtikin.Seuraavana päivänä dieselhuoltoon ja diagnoosi oli että kiertokangenlaakerit sökönä.Auto ollut uudesta samalla tyypillä.Selvisi muistaakseni 3000-4000 eurolla. Samassa kone rengastettiin yms..


      • Jusa
        Timo kirjoitti:

        älä nyt noin vähästä säikähdä. Kone on muuten vahva ja laakeriongelmakin on helposti korjattu, kunhan sen vaan tekee ajoissa. Ei olisi ollut todellakaan mikään iso asia silloin aikoinaan, jos maahantuoja vain olisi halunnut hoitaa homman tyylikkäästi. Ei paha rasti, eikä kohtuuttoman kallis edes alkuperäisosilla. Raidetanko irti, öljypohja alas ja hommiin, 2-3 tuntia kotioloissa. No, suomestahan ei niitä tarvikeosia ole saanut, tilasin itselleni australialaista alkuperää olevia osia, joita ko. valmistajan suomalainen edustaja ei ole ollut halukas tuomaan maahan. Tämän tiedon sain sieltä australialaiselta tehtaalta, kun asiaa kysyin, (ja taas ihmettelee hän eli minä tätä suomalaista autokulttuuria). Mutta onneksi he myyvät osia mielellään siellä australiassa, joten tilasin niitä nyt omiksi tarpeiksi ja vähän taitaa jäädä ylimääräisiä laakereitakin tarvitseville. Muitakin osia sieltä saa, ja hinnat on todella kohtuulliset verrattuna näihin laillistettua ryöstöä vastaaviin alkuperäishintoihin. Voin vaikka tilata lisää jos kiinnostusta asiaan löytyy.
        Se jakopää muuten on hammaspyörillä pääosin; ruiskutus-, öljy-, alipaine- ja ohjaustehostimenpumppu on hammaspyörillä, nokka-akseli on hammashihnan päässä, ikävä kyllä. Tosin tässä ei ole ollut tietääkseni mitään ongelmia, jos hihna on vaihdettu suosituksen mukaan 100tkm välein.
        Muutenhan HDJ on kyllä ehdoton ykkönen tuon ajan vehkaistä, myös kestävyydeltään, lukuunottamatta tuota onnetonta tehtaan mokaa noiden laakereiden kanssa.

        Voisitko antaa yhteystietosi puhelin numeron ja sp osoitteen,jos jatkossa tarvitsisin jotakin,niin voisin ottaa yhteyttä sinuun,kun sinä saisit edullisemmin niitä osia HDj:n
        Sähköpostiosoitteeni on lippo@netti.fi
        Voit antaa yhteystietosi tuonne sähköpostiin,jos et halua että kaikki täällä käyvät näkevät ne.


      • hj61
        hj61 kirjoitti:

        Joo tuttavalla oli 230tkm hdj.n mittarissa kun alkasi kone naputtamaan no tämä oli sen verran jästipäinen että ajoi vielä 25km vaikka naputtikin.Seuraavana päivänä dieselhuoltoon ja diagnoosi oli että kiertokangenlaakerit sökönä.Auto ollut uudesta samalla tyypillä.Selvisi muistaakseni 3000-4000 eurolla. Samassa kone rengastettiin yms..

        Onko suomessa merkkihuollossa korjatut hdj.t sitten kasattu samoilla huonoilla kampiakselin laakereilla?? Jotka taas saattavat kestää sen 200tkm. Paljonko toi laakeriremppa hyvillä laakereilla(austria) noin suurinpiirtein maksaa?? Tiedosta varsin kiitollinen =)


    • DemonicDoc

      Myykö joku kampuakselia hdj80seen, kiertokanki puuttuu myös

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5287
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      531
      1812
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      953
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      931
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe