Sähköpotkulauta vaarallisempi, kuin sähköpyörä

Anonyymi

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-pahasti-voi-kayda-jos-kaadut-sahkopotkulaudalla-tohtori-aaro-turunen-kertoo-yleisista-vammoista-tarina-olikin-jo-laakareille-entuudestaan-tuttu/8131848#gs.0xq8zi
" Jos sähköpotkulauta lähtee lapasesta, kuski kaatuu eikä saa esimerkiksi otettua käsillä vastaan, pienemmästäkin vauhdista voi aiheutua pahaa jälkeä.
Olennaisimmat löydökset tutkimuksessa ovat suun ja hammasalueen erilaiset vammat ja murtumat hampaissa ja kasvojen luissa. Yleisiä ovat myös haavat, joita täytyy tikata tai muuten korjata, Turunen kuvailee.
– Jos potilaalla on oikein moninainen kasvovamma, jossa useampi luu kasvoista on murtunut, se vaatii isojakin leikkauksia. Myöhemmin kasvojen röntgenkuva saattaa näyttää, miten titaania on monissa ympäriinsä kasvojen luita. Kyllähän sellaisiakin on ollut."

Kyllä on vaarallisia nämä sähköpotkulaudat, kun sellaisella voi mennä nurin, kun niissä on pienet pyörän, niin helposti tökkää kivemurikkaan tai katukivetylseen, niin nurin siin' mennään ja kasvot siinä on vaaravyöhykkeessä.
Sähköpyörä ei ole läheskään yhtä vaarallinen, kuin nämä sähköpotkulaudat, vaikka vakavia vammoja pyörälläkin voi saada, jos ohjaustangon yli lentää ja kasvot asfaltiin törmää.
Pyöräilykypärä ei suojaa leukaa, eikä kasvoja, pitäisi olla suoja myös leuan aluella.

17

2109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa aina katsoa mihin on ajamassa. Tämä pätee kyllä ihan jokaiseen ajoneuvoon. Itse en kyllä ajattele, onko jokin turvallisempi jossain törmäystilanteessa, vaan pyrin välttämään törmäystilanteen joka tapauksessa.

      • Anonyymi

        Jos sähköpotkulaudalla ajetaan tehtaan asettamaa maksiminopeutta, niin jo siitä nopudesta naamalleen kaatuminen tekee pahaa jälkeä. Eihän siinä vauhdissa ehdi näkemään kaikkia pieniä kivenmurikoita tai asfaltinsaumoja. Jos ehtii ottaa käsillä vastaan niin ranteet murtuu. Silti monet kyselee miten sähköpotkulaudasta saa purettua nopeudenrajoittimen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähköpotkulaudalla ajetaan tehtaan asettamaa maksiminopeutta, niin jo siitä nopudesta naamalleen kaatuminen tekee pahaa jälkeä. Eihän siinä vauhdissa ehdi näkemään kaikkia pieniä kivenmurikoita tai asfaltinsaumoja. Jos ehtii ottaa käsillä vastaan niin ranteet murtuu. Silti monet kyselee miten sähköpotkulaudasta saa purettua nopeudenrajoittimen.

        Nämä välineet eivät vain sovi käyttäjille, joiden ajotapa on "aina täysillä". Laite on luonteeltaan niin epävakaa, että 25 km/h on sille normaalinopeudeksi ihan liikaa. Yksi peukalonpään kokoinen kivi väärässä kohtaa pysäyttää laudan ja kuski jatkaa pää edellä ilmassa 25 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähköpotkulaudalla ajetaan tehtaan asettamaa maksiminopeutta, niin jo siitä nopudesta naamalleen kaatuminen tekee pahaa jälkeä. Eihän siinä vauhdissa ehdi näkemään kaikkia pieniä kivenmurikoita tai asfaltinsaumoja. Jos ehtii ottaa käsillä vastaan niin ranteet murtuu. Silti monet kyselee miten sähköpotkulaudasta saa purettua nopeudenrajoittimen.

        Jo kävelyvauhti sattuu, jos törmää.
        Ajoin pyörällä kerran niin läheltä sillankaidetta, että sormet jäi kahvan ja kaiteen metalliosan väliin.
        Nopeutta oli varmaan 1-2km/h, mutta kyllä sattui ja teki kipeää.
        Sormet eivät murtuneet, mutta kyllä pienikin nopeus voi tehdä kipeää.
        Pyöräilen vuodessa tuhansia kilometrejä, eikä ole onnettomuuuksia sattunut.

        Kyllä sähköpotkulaudalla max 25km/h on ihan riittävän suuri nopeus ja kypärä pitäisi olla pakollinen varuste sähköpotkulaudoille.
        Pyöräillessä käytän kypärää ja kun siihen on tottunut, niin ilman kypärää tuntuu, kuin jotain puuttuisi.

        Onhan niitä sähköpotkulautoja netissä myynnissä, joissa on isot renkaat ja joilla pääsee yli 80km/h, mutta ne on tappolaitteita.
        Maastopyörä on vakaa ajettava yli 40km/h nopeudessa ja kilpapyörä vielä suuremmissa nopeuksissa, mutta sähköpotkulauta noissa nopeuksissa vaarallinen ja epävakaa, johtuen pienistä pyöristä ja kuljettajan asennosta, josta horjahtaa helposti nurin, kun lauta lähtee alta.


    • Anonyymi

      Aika moni asia on liikenteessä vaarallista jos ei toimita järkevästi. Järki ja ajatus pitää aina olla mukana kun liikenteessä liikutaan. Tietenkin myös liikennesääntöjen osaaminen ja niiden noudattaminen kuuluu asiaan. Tilanteisiin sopiva nopeus on esim. yksi lain velvoite.

      • Anonyymi

        Lakiin on turha vedota niiden käyttäjien kohdalla, jotka ovat jo poistaneet laudan sinänsä hyvin tarpeellisen nopeusrajoittimen. Järki ei asu samassa päässä vauhdin hurman kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakiin on turha vedota niiden käyttäjien kohdalla, jotka ovat jo poistaneet laudan sinänsä hyvin tarpeellisen nopeusrajoittimen. Järki ei asu samassa päässä vauhdin hurman kanssa.

        Näin se valitettavasti on. Asennevamma tuntuu lisäksi vain yleistyvän.


    • Anonyymi

      Perusvika on liian pienet pyörät. Jos tupyörien halkaisija olisi tuplasti nykyistä isompi, vähenisivät onnettomuudet ja päävammat oleellisesti.

      Toinen syy tietenkin on potkulautailijan päihtymys, mutta päihtyneenä ajamista on vaikea estää tai edes merkittävästi vähentää.

      Jos oltais jenkkilässä, voisi joku itsensä selvinpäin telonut rikastua haastamalla potkulautafirman oikeuteen vaarallisen laitteen vuokraamisesta.

      • Anonyymi

        No nyt ainakin yksi toimija ilmoitti että pudottaa nopeuksia ohjelmallisesti Helsingin keskusta-alueella yöllä. Jospa känniset eivät enää menisi sairaalaan paikkauttamaan pikkukolhujaan.


      • Anonyymi

        Se kuuluisa tilannenopeus ja väärä sellainen.


      • Anonyymi

        Jos sähköpotkulaudassa olisi yhtä isot pyörät, kuin polkupyörässä, niin se olisi turvallinen yli 25km/h nopeudessakin, koska isot pyörät eivät tökkää tiellä oleviin kivenpalasiin, eikä edes kanttikiviin, vaan iso rengas vyöryy niiden yli ongelmitta, mutta pieni rengat tökkää ja tekee äkkipysähdyksen.


    • Anonyymi

      Perusvirhe on se, että sähkpotkureissa on niin naurettavan pienet pyörät.

      Jenkeissä voisi joku itsensä selvin päin telonut haastaa potkulautavuokraajan oikeuteen vaarallisen rakkineen vuokraamisesta, ja saada miljoonakorvaukset.

      Suomessa voisivat viranomaiset vaatia vuokrattavilta laudoilta riittävän turvallisia ajo-ominaisuuksia.

      • Anonyymi

        Joillakin autoilla pääsee lähelle tai yli 300 km/h. Ei tarkoita sitä että niillä pitää sitä ajaa. Ongelma on tyhmä kansa joka ei ymmärrä sovittaa nopeus tilanteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillakin autoilla pääsee lähelle tai yli 300 km/h. Ei tarkoita sitä että niillä pitää sitä ajaa. Ongelma on tyhmä kansa joka ei ymmärrä sovittaa nopeus tilanteisiin.

        Jos sähköpyöriä koskeva laki koskisi autoja, niin jokainen auto olisi laiton, koska suurin sallitu nopeus on 120km/h ja jokainen auto kulkee kovempaa.
        Miksi nopeuden suhteen sähköpyörä on eri asemassa, kuin auto.
        Voisi sähköpyörä kulkea vaikka 50km/h, mutta kuski ajaisi vain sallittua 25km/h.
        Mikähän siinä on sitten, että jos sähköpyörässä on rajoitin 25km/h, mutta 2000W moottori, niin se on laiton.
        Eihän moottorin teholla ole vaikutusta, vaan sillä paljonko pyörä kulkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillakin autoilla pääsee lähelle tai yli 300 km/h. Ei tarkoita sitä että niillä pitää sitä ajaa. Ongelma on tyhmä kansa joka ei ymmärrä sovittaa nopeus tilanteisiin.

        Noiden sähköpotkulautojen käyttäjillä on sellainen älytön käyttötapa, aina pitää ajaa täyttä vauhtia. Potkulaudalta kun lentää naamalleen katuun 25 km/h nopeudesta, siitä tulee pahaa jälkeä.


    • Anonyymi

      Potkulaudan ideana on tarjota kompakti ja yksinkertainen hyvin huoltovapaa liikkumisväline. Se mahtuu helposti auton takakonttiin tai muuhun ahtaaseen tilaan. Pari vuotta on jo kertynyt kokemusta kymppituumaisesta potkulaudasta, jolla olen ajanut myös soraisilla ja kuoppaisilla teillä. En ole kaatunut kertaakaan. Voi olla joillekkin kivaa mennä kuopista ja reunakivetyksistä. Itse olen "neiti" ja väistän pahat kuopat, liian korkeissa reunakivetyksissä hyppään pois ja nostan laudan. Menee siihen muutama sekunti ylimääräistä aikaa kun voisi keula ylhäällä jysäyttää yli ja painaa täysillä kuopista.

    • Anonyymi

      Mielestäni kaikkia moottoriavustettuja ajoneuvoja pitäisi koskea samat rattijuopumustuomiot kuin autojakin.

      Alkoholi on syy miksi viikonloppuisin päivystykset täynnä loukkaantuneita sähköpotkulaudoilla. Ainoa tapa hillitä tätä on laajentaa rattijuopumustuomioita koskemaan kaikki ajoneuvoja missä jonkinlainen moottori.

      Toki nytkin perus polkupyörällä voi saada sakot mutta lähinnä jos selvästi aiheuttaa vaaraa. Mutta sähköavustetuisa ajoneuvoissa tuomio pitäisi automaattisesti tulla aina ja tuomion tulisi olla sama kuin jos autolla ajaisi kännissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1720
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe