Oletko pitkäjännitteinen ja arvostatko loogista ajattelua?

Anonyymi

Matematiikan arvostus pohjautuu siihen, että se sen kautta opitaan loogista abstraktia ajattelua. Mikään muu aine ei sitä tarjoa samalla tavalla ja kuitenkin tällainen perusoppiminen on välttämätöntä. Tällaista ratkaisutaitoa tarvitaan perustana kaikilla aloilla ja erityisesti luonnontieteissä ja niiden sovellutuksissa vihreässä ja kiertotaloudessa ja digimaailmassa. Nämä ovat tulevaisuuden suuria haasteita, joihin tarvitaan hyvää peruskoulutusta ja sen kautta tutkijakoulutusta. Pienen kansakunnan ei sovi tuhlata yhtään tällaiseen kykenevää yksilöä, koska sellaisten hankkiminen ulkomailta ei ole Suomelle itsestään selvyys.

Tätä perusoppia ja tietoa ei saa esimerkiksi kielten tai monien muiden opintojen kautta. Lukio-opetusta ei ole tarkoitettu valmistamaan työhön, vaan antamaan kunnolliset perusteet oppia työelämässä tarvittavat asiat varsinaisessa ammattiopissa. Lukion opintojen yksi tarkoitus on myös esitellä erilaisia perustietoja ja –taitoja ja antaa mahdollisuus löytää kiinnostavia/tulevaisuudessa tarpeellisia toiminnan kohteita. Tämän työkalupakin kokoamisessa ongelmien ratkomis- ja ajattelukyky ovat faktoja tärkeämpiä, koska monet totena pidetyt asiat voivat muuttua ajan kuluessa ja toisaalta niitä on helppo löytää nykymaailmassa.

Nykyisin opiskelijoilla ei ole (tai on vain harvoin) keskittymiskykyä ratkoa monimuuttuja ilmiöitä ja onkin aihetta kysyä, mistä tuollainen keskittymiskyvyttömyys johtuu. Ovatko rastiruutuun kokeet, joita monissa oppiaineissa käytetään, opettaneet nuorille tällaista lyhytjänteisyyttä vai onko maailman elämäntyyli johtanut tähän toimintatapaan ja onko se vain länsimainen ilmiö? Kuitenkin matemaattisten ongelmien ratkaiseminen antaa koululaisille mahdollisuuden keskittyä oppimaan pitkäjännitteistä toimintaa ja jo pelkästään sillä perusteella sen arvostaminen on hyvin perusteltua. Kansakunnan elinkelpoisuuden kannalta on perusteltua arvostaa matematiikan opettamia kykyjä enemmän kuin faktojen esittelyä tai jonkin muun työkalun hankkimista. On turhaa opetella opettamaan, jos ei ole asiaa, mitä opettaa tai opetella kieltä, jos ei ole mitä sanoa.

0

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

        Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
        Pirkanmaa
        302
        7661
      2. Jos yhdistät nimikirjaimet

        Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
        Ikävä
        85
        5989
      3. Jos olisit täällä

        Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
        Ihastuminen
        167
        3548
      4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

        Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
        Ikävä
        32
        2007
      5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

        Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
        Maailman menoa
        192
        1885
      6. Odotan että sanot

        Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
        Ikävä
        20
        1733
      7. Paljon niitä puheita

        susta liikkuu. 🤮
        Tunteet
        36
        1599
      8. Olet kiva

        Olet kiva :)
        Ikävä
        44
        1484
      9. Miksi haluat alentaa muita?

        Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
        Ikävä
        22
        1431
      10. Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?

        Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan
        Maailman menoa
        66
        1406
      Aihe