Uusi paavi on valittu. Se on "vanhoilliseen" leiriin kirjoittautunut kardinaali Ratzinger.
Valinnan edessä voidaan vetää ensimmäiset inhimilliset johtopäätökset: katolista kirkkoa odottaa huono aika, jolloin jatkuu järkeviin ja edistyksellisiin teologeihin kohdistuva vaino ja jolloin keskustelu ja dialogi kirkon sisällä ja kirkon ulkopuolellakin tulevat hankaliksi miltei mahdottomiksi.
Tiedämme kuitenkin, että Jumala ei jätä meitä ja Pyhä Henki onnistuu kääntämään positiivisiksi myös huonoilta tuntuvat asiat.
Toistaiseksi ehdottaisiin, että muutkin katolilaiset rupeavat miettimään, miksi paaville on annettu niin paljon valtaa (ts. miksi paavi on sallinut itselleen niin paljon valtaa...eikö hän ole palvelijoiden palvelija?). Kunnes vähän järkeä ei tule näkyvissä Katolisen Kirkon sisällä, itse pidättäydyn osallistumasta kirkon taloudellisesta tuesta sekä mietin, onko lapselleni parempi ortodoksi- tai luterilaista opetusta.
Ratzingerista
203
34492
Vastaukset
- UnaSancta
Kaikki katolilaiset eivät jaa Johannes XXIV:n näkemyksiä, vaan useat heistä ovat vilpittömän onnellisia siitä, että kirkkomme sai hyvän ja Kristuksen tahdolle uskollisen paavin. Valitettavasti monet kokevat tämän pettymyksenä, mutta Kirkon tehtävänä ei ole miellyttää kunkin ajan muotivirtauksista haltioituneita jäseniään. Kirkon tehtävä on pitää kiinni omasta 2000-vuotisesta uskostaan ja Herrastaan, Jeesuksesta Kristuksesta.
- Sanna
Olen samaa mieltä!
Jumalan oppi ei muutu trendien mukaan.
Taivaan Isä on kertonut tarkasti mitä meidän pitää tehdä ja se tule koskaan muuttumaan!
Jälleen Johannes Paavali II:sta lainaan:
"Suvaitsevaisuus ei tee onnelliseksi" - Buona
Sanna kirjoitti:
Olen samaa mieltä!
Taivaan Isä on kertonut tarkasti mitä meidän pitää tehdä ja se tule koskaan muuttumaan!
"Suvaitsevaisuus ei tee onnelliseksi"Selvä, mutta muistakaa myös, että liioin suvaitsemattomuus ei tee onnelliseksi.
- paroni von Münchhausen
Buona kirjoitti:
Selvä, mutta muistakaa myös, että liioin suvaitsemattomuus ei tee onnelliseksi.
Scientific Americanin artikkeli Tyranny of Choice April 2004, jossa todetaan, että monet ovat ihmiset ovat onnettomia, jos heidän täytyy valita itse moinista vaihtoehdoista. Siis osalle on siis parempi, että ei ole mitään valittavaa, vaan mennään sokeasti johtajien perässä, jotka kertovat mitä pitää tehdä ja valita.
Erityisesti jahkaajat ja täydellisyyden tavoittelijat kuuluvat tuhon ryhmään. Ongelma siis on, että valinnan seurauksena saadusta asiasta koituva ilo on pienempi kuin suru niistä mitä ei saa. Näin on erityisesti silloin kun valinta on poissulkeva, siis että kun valitsee yhden ei saa muuta. Klassinen esimerkki on se, että miksi kaverin pitsa näyttää aina parmmalta kuin oma.
Tätä voi sitten käyttää sen asian ymmärtämiseen, miksi jotkut ovat onnellisia käyttäessään mustavalkoista ajattelua. - vasta-paavi
Sanna kirjoitti:
Olen samaa mieltä!
"Suvaitsevaisuus ei tee onnelliseksi"voitte tehdä mitä huvittaa ja elää miten haluatte mutta jos yritätte pakottaa muut elämäään omalla tavallanne, olette katoliset syvällä paskassa. Tällä kertaa muut eivät ole altavastaajina.
- Johannes XXIV
Hyvä UnaSancta, tiedät kai että kaikki historian paavit ajattelivat olevansa sanoin "Kristuksen tahdolle uskollisia". Monet paavit kuitenkin osoittautuivat huonoiksi, vai mitä?
Jos/kun väität, että "Kirkon tehtävänä ei ole miellyttää kunkin ajan muotivirtauksista haltioituneita jäseniään" voit myös selittää paremmin, kuka on Kirkko. Eli, onko paavi Kirkko... Tai onko paavi se, joka määrää kirkon kursista, kuten tekivät esimerkiksi Pius IX taikka Aleksanteri VI tai Julius II.
Muista, että paavi on IHMINEN ja että hänen pitäisi palvella kirkkoaan (eikä päinvastoin). OK?
Viimeinen väitteesikin askarruttaa minua:
"Kirkon tehtävä on pitää kiinni omasta 2000-vuotisesta uskostaan ja Herrastaan, Jeesuksesta Kristuksesta". Eikö ole niin, että Jeesus pitää kiinni omasta kirkostaan? - UnaSancta
Johannes XXIV kirjoitti:
Hyvä UnaSancta, tiedät kai että kaikki historian paavit ajattelivat olevansa sanoin "Kristuksen tahdolle uskollisia". Monet paavit kuitenkin osoittautuivat huonoiksi, vai mitä?
Jos/kun väität, että "Kirkon tehtävänä ei ole miellyttää kunkin ajan muotivirtauksista haltioituneita jäseniään" voit myös selittää paremmin, kuka on Kirkko. Eli, onko paavi Kirkko... Tai onko paavi se, joka määrää kirkon kursista, kuten tekivät esimerkiksi Pius IX taikka Aleksanteri VI tai Julius II.
Muista, että paavi on IHMINEN ja että hänen pitäisi palvella kirkkoaan (eikä päinvastoin). OK?
Viimeinen väitteesikin askarruttaa minua:
"Kirkon tehtävä on pitää kiinni omasta 2000-vuotisesta uskostaan ja Herrastaan, Jeesuksesta Kristuksesta". Eikö ole niin, että Jeesus pitää kiinni omasta kirkostaan?"Eikö ole niin, että Jeesus pitää kiinni omasta kirkostaan?"
Joh 14: 20-21
Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä. Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni. - Elisabeth
pysyy kyllä kristittyjen eli Häneen uskovien kanssa, mutta saattaa olla epätodennäköistä, että Hän tuntisi kirkkoaan sen nykyisessä tilassa.
- Johannes XXIV
UnaSancta kirjoitti:
"Eikö ole niin, että Jeesus pitää kiinni omasta kirkostaan?"
Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä. Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni....ilmenee selvästi, ettei tarvita paavin ohjauksia ollakseen hyviä kristittyjä.
Oletko nyt samaa mieltä kanssani, että paavin rooli pitäisi olla paljon pienempi katolilaisessa kirkossa??? - Michael
Johannes XXIV kirjoitti:
...ilmenee selvästi, ettei tarvita paavin ohjauksia ollakseen hyviä kristittyjä.
Oletko nyt samaa mieltä kanssani, että paavin rooli pitäisi olla paljon pienempi katolilaisessa kirkossa???Kardinaali Cassidy kävi Suomessa vuonna 2000. Hän toimi ainakin silloin Katolisen kirkon kristittyjen ykseyden edistämisen neuvoston puheenjohtajana. Henrikin seurakuntasalissa järjestetyssä tilaisuudessa hän kertoi, että paavi Johannes Paavali II oli halukas keskustelemaan paavin asemasta, jotta voitaisiin päästä läheisempään ykseyteen. Toisin sanoen JP2 ei halunnut korostaa paavin valtaa, vaan halusi vähentää sitä, jos mahdollista, niin että paavin asema ei olisi esteenä kirkkokuntien lähentymiselle. Olisi kiinnostavaa tietää, mitä Pentti XVI tästä ajattelee. Vaatiiko uskon puhtaus entistä keskitetympää paavin valtaa, vai kenties toisin päin?
- Etsivä
Jumalan sanaa ei voi muuttaa vain sen vuoksi mikä ihmisille olisi helpompaa tai trendikästä. Eikä Paavi voi lähteä helpolle tielle ihmisiä miellyttääkseen. Kyllä kirkon pään on oltava puhtaasti Jumalan sanan takana. Turha syyttää Paavia Aids-ongelman pahentumisesta jne. jos ihmiset eläisivät kuten oikein on, ei näitä asioita tapahtuisi, mutta kun eletään lihanhimojen mukaan, niin synnin palkka on kuolema. Kuten edellinen Paavi sanoi Jumalan sanaa ei muuteta kuin perustuslakia.
- samaa mieltä
Etsivä kirjoitti:
Jumalan sanaa ei voi muuttaa vain sen vuoksi mikä ihmisille olisi helpompaa tai trendikästä. Eikä Paavi voi lähteä helpolle tielle ihmisiä miellyttääkseen. Kyllä kirkon pään on oltava puhtaasti Jumalan sanan takana. Turha syyttää Paavia Aids-ongelman pahentumisesta jne. jos ihmiset eläisivät kuten oikein on, ei näitä asioita tapahtuisi, mutta kun eletään lihanhimojen mukaan, niin synnin palkka on kuolema. Kuten edellinen Paavi sanoi Jumalan sanaa ei muuteta kuin perustuslakia.
Paavi on edustettava Jumalan muuttumatonta tahtoa eikä ihmisten alati muuttuvia mielipiteitä. Kenenkään ei ole pakko kuulua kirkkoon ja on valittavana useita uskontoja maailmassa, mutta Paavin opetusten kumoamista toivovat haluaisivat mädättää kirkon sisältä päin.
- Nimetön
Etsivä kirjoitti:
Eikös tuo raamattu ole aivan tulkinnanvarainen juttu?? Mistä sitä tietää mikä se "sana" siinä oikeasti on??
- Truth
Nimetön kirjoitti:
Eikös tuo raamattu ole aivan tulkinnanvarainen juttu?? Mistä sitä tietää mikä se "sana" siinä oikeasti on??
Se joka ymmärtää sanaa on herrasta, pedot lukevat raamattua omien tarkoitusperien mukaan. Johanneksen ilmestyksessä sanotaan että raamattuun ei saa lisätä eikä muuttaa mitään.
- avovaimo
Etsivä kirjoitti:
Niin että missähän kohtaa sitä Raamattua mahdetaan esim. kieltää ehkäisy? Ei ole sattunut silmiin, vaikka ko. kirjaa luenkin aina välillä. Kunnioitan Raamattua, mutta terve järki käteen muutamissa asioissa: Raamatussahan kielletään esim. kivunlievitys synnytyksen yhteydessä ja hyvän kuninkaan käsketään heittää kansastaan jumalattomat pois ja ajaa puimajyrällä heidän ylitseen...
Joka tapauksessa mielestäni katolinen kirkko voisi sallia ehkäisyn, vaikkei aborttia hyväksyisikään. Ihmiset harrastavat seksiä, avioliitossa ja sen ulkopuolella. Ja aviollisista velvollisuuksista voisi nainenkin nauttia, mikäli koko ajan ei tarvitsisi pelätä raskautta (mikä ns.kehitysmaissa usein johtaa äidin kuolemaan...). - ulkopuolinen
avovaimo kirjoitti:
Niin että missähän kohtaa sitä Raamattua mahdetaan esim. kieltää ehkäisy? Ei ole sattunut silmiin, vaikka ko. kirjaa luenkin aina välillä. Kunnioitan Raamattua, mutta terve järki käteen muutamissa asioissa: Raamatussahan kielletään esim. kivunlievitys synnytyksen yhteydessä ja hyvän kuninkaan käsketään heittää kansastaan jumalattomat pois ja ajaa puimajyrällä heidän ylitseen...
Joka tapauksessa mielestäni katolinen kirkko voisi sallia ehkäisyn, vaikkei aborttia hyväksyisikään. Ihmiset harrastavat seksiä, avioliitossa ja sen ulkopuolella. Ja aviollisista velvollisuuksista voisi nainenkin nauttia, mikäli koko ajan ei tarvitsisi pelätä raskautta (mikä ns.kehitysmaissa usein johtaa äidin kuolemaan...).seksi on syntiä, sillä siisti ja pulinat pois.
- Nimetön
Truth kirjoitti:
Se joka ymmärtää sanaa on herrasta, pedot lukevat raamattua omien tarkoitusperien mukaan. Johanneksen ilmestyksessä sanotaan että raamattuun ei saa lisätä eikä muuttaa mitään.
Kaikki eri Kristinuskon lahkot on varmaan sitten niitä "petoja".. Jokainenhan voi luulla lukevansa oikean "sanan", mutta mikä niistä on oikea?? Kuka sen tietää kuka ymmärtää sen oikein??
- avovaimo
ulkopuolinen kirjoitti:
seksi on syntiä, sillä siisti ja pulinat pois.
Lienen siis syntinen. Mutta tarkoitin tuossa myös sitä, että ei avioliitossakaan varmasti koko ajan haluta lisää lapsia, vaikka tekee mieli seksiä, joten ehkäisy on tervetullutta. Eikä se ehkäisy varmasti tällöin yllytä aviottomiin suhteisiin, vaan mahdollistaa vaan sen, että seksistä voi nauttia ilman raskauden pelkoa. Elämästä pitää voida nauttiakin. Ja niin kauan kun Raamattuun ei lisätä kappaletta ehkäisykiellosta, niin en näe miksi minkään kirkkokunnan sitä tulisi vastustaa. Eikö parempi ole ehkäistä kuin tehdä mahdollisesti abortti? Harvalla on varaa tai halua hankkia kahtakymmentä lasta...
- piitoiseen
UnaSancta kirjoitti:
"Eikö ole niin, että Jeesus pitää kiinni omasta kirkostaan?"
Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä. Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni.Ihmiset perustivat kirkon.
- lääkäri
Etsivä kirjoitti:
Kondoomi läpäisee viruksia kuten HI -viruksen.
Siksi sen käyttö on hyödytöntä.
Tämä väite ei pidä paikkaansa. Silti se on Vatikaanin virallinen kanta - erittäin valitettavaa! - K-J
...kannattajat toteavat BBC:n mukaan, että hänen kokemuksensa natsien hallinnon alaisuudessa saivat hänet vakuuttuneeksi, että kirkko on totuuden ja vapauden puolustaja".
Tässä yhteydessä on aiheellista kysyä, onko toisinajattelijoiden mielipiteiden tukahduttaminen kirkossa totuuden ja vapauden puolustamista? Jokin yhteys tässä kyllä lienee olevan suhteessa natsien hallintojärjestelmään.
Hänen ekumeenista ajatteluaan leimaa se, että muut kirkot ovat hänen mielestään vähempiarvoisia kuin katolinen kirkko, joka käsitys tietenkin liittyy hänen edelliseen virkaansa uskonopin kongregaation johtajana.
Nähtäväksi jää, muuttuvatko hänen mielipiteensä paaviuden myötä. Sitä asennetta, että katolinen kirkko olisi ikäänkuin ylempänä muita kirkkoja eivät liene hyväksyvän kaikki katolisetkaan. - Elisabeth
samaa mieltä kirjoitti:
Paavi on edustettava Jumalan muuttumatonta tahtoa eikä ihmisten alati muuttuvia mielipiteitä. Kenenkään ei ole pakko kuulua kirkkoon ja on valittavana useita uskontoja maailmassa, mutta Paavin opetusten kumoamista toivovat haluaisivat mädättää kirkon sisältä päin.
Väitteessäsi on sanoja, jotka ajattelevat puolestasi...
- boy
Sanna kirjoitti:
Olen samaa mieltä!
"Suvaitsevaisuus ei tee onnelliseksi"enpä okein tiedä jos olet kerta nainen tai tyttö niin eikö sinun pitäisi vihata benediktus 206ta koska hän ei pitänyt naisista.
- Turust
lääkäri kirjoitti:
Kondoomi läpäisee viruksia kuten HI -viruksen.
Siksi sen käyttö on hyödytöntä.
Tämä väite ei pidä paikkaansa. Silti se on Vatikaanin virallinen kanta - erittäin valitettavaa!kondomitehtaan ei pidä päästää valmistamiaan tuotteitaan myyntiin, mikäli sen kondomit ovat noin heikkolaatuisia.
Turust - *elukka*
paroni von Münchhausen kirjoitti:
Scientific Americanin artikkeli Tyranny of Choice April 2004, jossa todetaan, että monet ovat ihmiset ovat onnettomia, jos heidän täytyy valita itse moinista vaihtoehdoista. Siis osalle on siis parempi, että ei ole mitään valittavaa, vaan mennään sokeasti johtajien perässä, jotka kertovat mitä pitää tehdä ja valita.
Erityisesti jahkaajat ja täydellisyyden tavoittelijat kuuluvat tuhon ryhmään. Ongelma siis on, että valinnan seurauksena saadusta asiasta koituva ilo on pienempi kuin suru niistä mitä ei saa. Näin on erityisesti silloin kun valinta on poissulkeva, siis että kun valitsee yhden ei saa muuta. Klassinen esimerkki on se, että miksi kaverin pitsa näyttää aina parmmalta kuin oma.
Tätä voi sitten käyttää sen asian ymmärtämiseen, miksi jotkut ovat onnellisia käyttäessään mustavalkoista ajattelua.Minusta on hyvä ettei menty enään sosialistiseen suuntaan vaan saatiin oikeistolainen paavi,rikkaat juutalaisetkin muuttavat jo joukolla saksaan.
Asiat alkavat kehittyä taas hyvään suuntaan. - pysyvät
Elisabeth kirjoitti:
Väitteessäsi on sanoja, jotka ajattelevat puolestasi...
Jumala lähetti poikansa maanpäälle opettamaan mikä on oikein ja mikä on väärin. Jos Jumala määrittelee oikean ja väärän uudelleen, ilmoittaa hän niistä varmasti näkyvällä tavalla.
- tähän on
avovaimo kirjoitti:
Lienen siis syntinen. Mutta tarkoitin tuossa myös sitä, että ei avioliitossakaan varmasti koko ajan haluta lisää lapsia, vaikka tekee mieli seksiä, joten ehkäisy on tervetullutta. Eikä se ehkäisy varmasti tällöin yllytä aviottomiin suhteisiin, vaan mahdollistaa vaan sen, että seksistä voi nauttia ilman raskauden pelkoa. Elämästä pitää voida nauttiakin. Ja niin kauan kun Raamattuun ei lisätä kappaletta ehkäisykiellosta, niin en näe miksi minkään kirkkokunnan sitä tulisi vastustaa. Eikö parempi ole ehkäistä kuin tehdä mahdollisesti abortti? Harvalla on varaa tai halua hankkia kahtakymmentä lasta...
NFP, Natural Family Planning eli suomeksi luonnollinen perhesuunnittelu, joka on Kirkon hyväksymä. Se toimi hyvin ja on luotettava.
http://www.ccli.org/ - nanna
avovaimo kirjoitti:
Joka tapauksessa mielestäni katolinen kirkko voisi sallia ehkäisyn, vaikkei aborttia hyväksyisikään. Ihmiset harrastavat seksiä, avioliitossa ja sen ulkopuolella. Ja aviollisista velvollisuuksista voisi nainenkin nauttia, mikäli koko ajan ei tarvitsisi pelätä raskautta (mikä ns.kehitysmaissa usein johtaa äidin kuolemaan...).Mielenkiintoinen seikka on tämä..
Raamatussa seisoo "Älä koskaan heitä siementäsi maahan, sillä siellä siemenesi ei ota kasvaakseen. Laita se enemmin vaikka porton mahaan."
Ok, tästä voisi 'lukea rivien välistä' että ei saisi kortsuakaan käyttää. Mutta mitäs hittoa! Avioliiton ulkopuolinen seksi onkin OK??
Vai koskiko tämä kohta vain naimattomia miehiä..? - Milla
Tätä voi sitten käyttää sen asian ymmärtämiseen, miksi jotkut ovat onnellisia käyttäessään mustavalkoista ajattelua.Uskon että tuollainen tutkimus on tehty, ja voi tosiaan olla, että tietyntyyliset ihmiset olisivat onnellisempia jos heille kaikki annettaisiin valmiiksi, ilman omaa päätösvaltaa, mutta yleisesti ottaen ei vapauden riisto ole hyvä vaihtoehto ja sitä paitsi se on sivistyneen yhteiskuntajärjestelmän vastainen! Tiedän esim. ihan satavarmasti itsestäni, että jos multa vietäisiin vapaus päättää tulevaisuudestani, niin olisin helvetin onneton.
Sitä paitsi mun tietääkseni ne on juuri niitä TYHMIÄ LAMPAITA jotka seuraavat johtajaansa, "hyvää paimenta", täysin kritiikittä... - utelias
nanna kirjoitti:
Mielenkiintoinen seikka on tämä..
Raamatussa seisoo "Älä koskaan heitä siementäsi maahan, sillä siellä siemenesi ei ota kasvaakseen. Laita se enemmin vaikka porton mahaan."
Ok, tästä voisi 'lukea rivien välistä' että ei saisi kortsuakaan käyttää. Mutta mitäs hittoa! Avioliiton ulkopuolinen seksi onkin OK??
Vai koskiko tämä kohta vain naimattomia miehiä..?Missä päin kyseinen teksti on?
- Elisabeth
K-J kirjoitti:
...kannattajat toteavat BBC:n mukaan, että hänen kokemuksensa natsien hallinnon alaisuudessa saivat hänet vakuuttuneeksi, että kirkko on totuuden ja vapauden puolustaja".
Tässä yhteydessä on aiheellista kysyä, onko toisinajattelijoiden mielipiteiden tukahduttaminen kirkossa totuuden ja vapauden puolustamista? Jokin yhteys tässä kyllä lienee olevan suhteessa natsien hallintojärjestelmään.
Hänen ekumeenista ajatteluaan leimaa se, että muut kirkot ovat hänen mielestään vähempiarvoisia kuin katolinen kirkko, joka käsitys tietenkin liittyy hänen edelliseen virkaansa uskonopin kongregaation johtajana.
Nähtäväksi jää, muuttuvatko hänen mielipiteensä paaviuden myötä. Sitä asennetta, että katolinen kirkko olisi ikäänkuin ylempänä muita kirkkoja eivät liene hyväksyvän kaikki katolisetkaan.Katolisessa kirkossa Suomessa on menossa siihen suuntaan, että viimeistään kymmenen vuoden kuluttua monet ajattelevat ekumeniasta ja kirkkokuntien "paremmuudesta" samoin kuin nykyinen paavi NÄYTTÄÄ ajattelevan ja julkituovan. Käykää katsomassa www.catholic-sivuilla! - Suurin vaikutus on kuitenkin kodeilla, kuten kaikessa koulutuksessa. Kodeissa ratkaistaan, tuleeko lapsesta fanaatikko vai kristitty. Fanaatikot eivät toimi kristillisesti.
Korostin paavin yhteydessä sanaa näyttää, koska vasta lähiajat osoittavat meille Vatikaanin suosiman todellisuuden. - frank
Nimetön kirjoitti:
Kaikki eri Kristinuskon lahkot on varmaan sitten niitä "petoja".. Jokainenhan voi luulla lukevansa oikean "sanan", mutta mikä niistä on oikea?? Kuka sen tietää kuka ymmärtää sen oikein??
Turha saivartelu pois, noudatetaan 10-käskyä ja luetaan Jumalan sana sellaisena kuin se on kirjoitettu eikä muuteta sitä omien himojen mukaan. Kyllä se sydän kertoo mikä on oikein ja mikä väärin.
- remeria
Sanna kirjoitti:
Olen samaa mieltä!
"Suvaitsevaisuus ei tee onnelliseksi"kaikki uskonnothan on perustettu loppujen lopuksi trendien mukaan!? Kautta aikojen on ollut trendi olla toisinajattelija tai hyväntekijä (siis "rahvaan" keskuudessa. vallassa olevathan ovat tietenkin aina tyytyväisiä vallitsevaan tilanteeseen). Sellaisia ihmisiä on aina pidetty arvossa, ja vahvoina yksilöinä...ja kannatusta on aina lisännyt marttyyriksi joutuminen. olen sitä mieltä, että tämäkin valinta on trenditietoinen, ja sillä kirkko pyrkii osoittamaan olevansa kaiken arvostelun ja kritiikin yläpuolella valinnoissaan, ja kerätä ns. voimapisteitä.
Valinnasta en osaa sanoa vielä juuta enkä jaata...aika näyttää, mihin tämä uusi paavi on kykenevä...olkoon se sitten hyvään taikka pahaan. - Lehtiä lukeva
7-päivää lehdessä luki että uusi paavi olisi kuulunut Hitler-Jugendiin.Vaikka ei siinä mitään
pahaa ole.Ihmettelen vaan että miksi paavi kun se valitaan niin sen täytyy ollan vähintään 70 vuotias=) Onko nuorempi taitamattomampi vai onko se vain tyylisyy? - ....
Järkee valita noin vanha äijä!!Kohta joudutaan valitteen uus!
Tosi järkee... - Schottesham_pet
.... kirjoitti:
Järkee valita noin vanha äijä!!Kohta joudutaan valitteen uus!
Tosi järkee...Valittiin paaviksi iäkäs ihminen, joka oli edellisen paavin läheisimpiä avustajia. Hän siis tuntee asiat, joiden eteen nyt joutuu. Korkea ikä ei tarkoita, että ihminen olisi käynyt kyvyttömäksi ymmärtämään asioita ja tekemään päätöksiä.
Paavi Benedictus ei todennäköisesti tule olemaan virassa erityisen pitkää kautta. Henkilönä hän oli osalle valitsijoista hyvinkin mieleen, osalle ei. Jälkimmäiset eivät ole ihan niin pettyneitä kuin he olisivat, jos odotettavissa olisi pitkä kausi.
Jos sitten paavi Benedictus ryhtyykin uudistuksiin, vastoin meidän pessimistisiä odotuksiamme, hän tunnettuna konservatiivina saa muut konservatiivit helpommin hyväksymään ne uudistukset kuin joku progressiiviseksi tunnettu henkilö saisi.
Siis kyllä vaalin tuloksessa saattoi hyvinkin olla järkeä. Odotetaan nyt vähän ja katsotaan. - Elisabeth
pysyvät kirjoitti:
Jumala lähetti poikansa maanpäälle opettamaan mikä on oikein ja mikä on väärin. Jos Jumala määrittelee oikean ja väärän uudelleen, ilmoittaa hän niistä varmasti näkyvällä tavalla.
kaksiosainen rakkauden käsky: Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi (Luuk 10:27).
Silti en ymmärrä, mitä tarkoitat Jumalan muuttumattomalla tahdolla? Mistä sinä tiedät sen? Mistä joku muu tietää sen?
Minä uskon, että Jumala ja Pyhä Henki johdattavat meitä. Näin ollen Jumalalla on muuttuvakin tahto, joka ohjaa elämäämme. Etsivä kirjoitti:
Onko tullu mieleen että joku ei ees tiedä että paavi on olemassa? Joku ei tiedä että tällanen usko on olemassa. Joku ei tiedä että se muka olis syntiä. Kyllä tota aids-ongelmaa on tietämykseni mukaan paljon enemmän esim. Afrikassa kuin Suomessa.
- opiskelija
Etsivä kirjoitti:
Jumalan sanaa ei voi muuttaa mutta sitä voi tulkita eri tavoin. Joten käsite "jumalan sana" on täysin subjektiivista. Itseäni huvittaa suuresti kristittyjen (varsinkin katolilaisten) käsitys omasta pyhyydestään on aika nurinkurinen. Sillä keskiajalla vaikuttaneet paavit maallisine ambitioineen olivat yksi niistä tekijöistä jotka johtivat taloudelliseen eritasa-arvoon kolmannen maailman ja "sivistyneen" maailman välillä. Myös se yksinkertainen fakta, että aids tarttuu lapsiin niitä kantavien äitien kehoista, johtaa noidan kehään josta suuri osa afrikasta ei edes tiedä mitään.
Ja edellisestä paavista sen verran että vaikka oli kaiken kuulemani mukaan hyvä ihminen olisi maailam silti paras paikka jos jokaisella ihmisellä olisi yhtä paljon valtaa. - opiskelija
Truth kirjoitti:
Eli kun raamattu sallii esimerkiksi oman tyttären myymisen pitäsi kaikkien ihmisten hyväksyä se mukisematta koska jollekkin vanhalle kävelijälle on käynyt outoja tapauksia joita hän väittää ilmestyksiksi. Raamattu on yhtä kulttuurisidonnainen ja uskottava kuin aku ankka.
- Elisabeth
opiskelija kirjoitti:
Eli kun raamattu sallii esimerkiksi oman tyttären myymisen pitäsi kaikkien ihmisten hyväksyä se mukisematta koska jollekkin vanhalle kävelijälle on käynyt outoja tapauksia joita hän väittää ilmestyksiksi. Raamattu on yhtä kulttuurisidonnainen ja uskottava kuin aku ankka.
Minä en ainakaan muista, että Uuden Testamentin eli evankeliumeiden puolella olisi suositeltu tyttärien myymistä.
- Elisabeth
utelias kirjoitti:
Missä päin kyseinen teksti on?
Veikkaan vahvasti, että jossain päin Vanhaa Testamenttia.
Näyttää siltä, että jotkut lukevat "kuin piru raamattua". Sieltähän saa poimituksi vaikka kuinka pöyristyttäviä asioita. Siis nimenomaan Vanhan Testamentin puolelta. Monet lahkolaiset lukevat pääasiassa Vanhaa Testamenttia. - Elisabeth
opiskelija kirjoitti:
Jumalan sanaa ei voi muuttaa mutta sitä voi tulkita eri tavoin. Joten käsite "jumalan sana" on täysin subjektiivista. Itseäni huvittaa suuresti kristittyjen (varsinkin katolilaisten) käsitys omasta pyhyydestään on aika nurinkurinen. Sillä keskiajalla vaikuttaneet paavit maallisine ambitioineen olivat yksi niistä tekijöistä jotka johtivat taloudelliseen eritasa-arvoon kolmannen maailman ja "sivistyneen" maailman välillä. Myös se yksinkertainen fakta, että aids tarttuu lapsiin niitä kantavien äitien kehoista, johtaa noidan kehään josta suuri osa afrikasta ei edes tiedä mitään.
Ja edellisestä paavista sen verran että vaikka oli kaiken kuulemani mukaan hyvä ihminen olisi maailam silti paras paikka jos jokaisella ihmisellä olisi yhtä paljon valtaa.Me kaikki rakennamme pahaa maailmaa. Meillä on hyvä tarkoitus, mutta joskus tekomme muuttuvat päinvastaisiksi kuin olimme halunneet. Meillä on taipumus nähdä omat aikaansaannoksemme, tarkoituksemme ja mielipiteemme parempina kuin toisten. Se kuuluu ihmisluontoon, valitettavasti.
Yhteiskunnassa eläessämme voimme aina sanoa, että "rapatessa roiskuu" tai "tekevältä tulee jotakin, hyvääkin, huonoakin, mutta tekemättömältä ei mitään". Meidän virheelliset aikaansaannoksemme on helpompi korjata kuin kirkon tekemät erehdykset. Se johtuu siitä, että me yksilöinä vastaamme itse tekemisistämme. Kirkon päätökset saatetaan tehdä ja usein tehdäänkin kollektiivisesti, jolloin muutamat julistavat toisille "totuuden". Näitä totuuksia sitten oi'otaan vuosisatojen tai -kymmenten mentyä.
Meidän on siis tänäkin päivänä muistettava, että järjen käyttö on sallittu - se on välttämätöntä -ja että meistä jokainen vastaa itse omista teoistaan, joihin kuuluvat myös tekemättä jättämiset. Sillä: nykyajan kaikkein suurin synti on välinpitämättömyys. - nettiraamatusta
Elisabeth kirjoitti:
Veikkaan vahvasti, että jossain päin Vanhaa Testamenttia.
Näyttää siltä, että jotkut lukevat "kuin piru raamattua". Sieltähän saa poimituksi vaikka kuinka pöyristyttäviä asioita. Siis nimenomaan Vanhan Testamentin puolelta. Monet lahkolaiset lukevat pääasiassa Vanhaa Testamenttia.Ei kyseistä lausetta näyttänyt löytyvän koko Raamatusta!!!
- ...........
nettiraamatusta kirjoitti:
Ei kyseistä lausetta näyttänyt löytyvän koko Raamatusta!!!
Ensmäinen Mooseksen kirja luku 38..
- LunaTic
........... kirjoitti:
Ensmäinen Mooseksen kirja luku 38..
Kyllä on mukava lukee näit juttui ja varsinkin niitten, jotka käyttää vain ja ainoastaan nettiä apunaan, omaa laiskuuttan ei viitsi hieman lukea ja katsella. Raamattu oppi ei ole pahasta. Sitten vielä alkaa sanomaan ettei löytänyt, sen sijaan voisi kysyä ystävällisesti 'mistä löytyy' kyseinen kohta...
- Ateisti
ulkopuolinen kirjoitti:
Jos ei usko Jumalaan, ei myöskään tarvitse uskoa siihen, mitä kristinuskossa sanotaan. Minä en usko, että seksi on synti avioliiton ulkopuolella vain koska Jumala sanoo niin, sillä en usko Jumalaan. Minusta on jokaisen oma asia milloin ensimmäisen kerran haluaa harrastaa seksiä, kunhan tietää itse olevansa valmis siihen. Usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Ketään ei saa tuomita, jos ei usko tai uskoo.
- hölmistyny
Kohta ihmiset joutuu valitteen uuden
paavin.Sehä on kauheen vanhakin..
Miksei ne anna nuorten tulla hoitaan niitä juttuja?Ihan outoo Ateisti kirjoitti:
Jos ei usko Jumalaan, ei myöskään tarvitse uskoa siihen, mitä kristinuskossa sanotaan. Minä en usko, että seksi on synti avioliiton ulkopuolella vain koska Jumala sanoo niin, sillä en usko Jumalaan. Minusta on jokaisen oma asia milloin ensimmäisen kerran haluaa harrastaa seksiä, kunhan tietää itse olevansa valmis siihen. Usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Ketään ei saa tuomita, jos ei usko tai uskoo.
Ei seksi voi olla syntiä jos Raamattukin on melkein täynnä seksiä!!!
- Pakana(M)
ulkopuolinen kirjoitti:
Raamattu ei kiellä avioliiton ulkopuolista seksiä. Raamattu kieltää miestä harrastamasta seksiä toisen miehen naisen kanssa. Nainen puolestaan ei saa harrastaa seksiä, koska silloin rikkoo omistajaansa vastaan.
Mutta Raamattu sallii avioossa olevalle miehelle useamman vaimon, rajattomasti rakastajattaria ja jopa porton palveluiden käyttämisen.
Miksi te uskovaiset valehtelette niin paljon siitä mitä Raamattu sanoo tai ei sano? - Pakana(M)
Elisabeth kirjoitti:
Minä en ainakaan muista, että Uuden Testamentin eli evankeliumeiden puolella olisi suositeltu tyttärien myymistä.
Evankeliumien Jeesus sanoo, ettei yksikään lain piirto häviä ennen hänen toista tulemistaan. Siispä Tyttäriä saa myydä toistaiseksi!
- luterilainen vaimoke
Elisabeth kirjoitti:
Me kaikki rakennamme pahaa maailmaa. Meillä on hyvä tarkoitus, mutta joskus tekomme muuttuvat päinvastaisiksi kuin olimme halunneet. Meillä on taipumus nähdä omat aikaansaannoksemme, tarkoituksemme ja mielipiteemme parempina kuin toisten. Se kuuluu ihmisluontoon, valitettavasti.
Yhteiskunnassa eläessämme voimme aina sanoa, että "rapatessa roiskuu" tai "tekevältä tulee jotakin, hyvääkin, huonoakin, mutta tekemättömältä ei mitään". Meidän virheelliset aikaansaannoksemme on helpompi korjata kuin kirkon tekemät erehdykset. Se johtuu siitä, että me yksilöinä vastaamme itse tekemisistämme. Kirkon päätökset saatetaan tehdä ja usein tehdäänkin kollektiivisesti, jolloin muutamat julistavat toisille "totuuden". Näitä totuuksia sitten oi'otaan vuosisatojen tai -kymmenten mentyä.
Meidän on siis tänäkin päivänä muistettava, että järjen käyttö on sallittu - se on välttämätöntä -ja että meistä jokainen vastaa itse omista teoistaan, joihin kuuluvat myös tekemättä jättämiset. Sillä: nykyajan kaikkein suurin synti on välinpitämättömyys.Näin keskustelua paavinvalinnasta pitkään sivusta seuranneena haluaisin sanoa sinulle, Elisabeth, että olet kyllä kunniaksi katoliselle kirkolle (ymmärsin sinun olevan sen jäsen). Et provosoidu typeristä väitteistä, vaan vastaat asiallisesti ja uskallat arvostella myös oman kirkkosi näkemyksiä joissakin asioissa. Toivoisin, että sinunlaisiasi olisi - kaikissa kirkkokunnissa - enemmän, koska vaikutat oikeasti sellaiselta ihmiseltä, joka lukee Raamattua sydämellä ja järjellä eikä kirjaimellisesti ja pariin sanaan takertuen.
Jumalan siunausta sinulle! - uksnA
jos tulisi keskuuteemme...? Hän suututti aikanaan fariseuksia, muistuttaisiko hän siitä, mikä uskossa pitäisi olla olennaista- rakkaus ja anteeksianto... Eikä tuomitseminen...Paavilla ei ole mitään sijaa minun uskossani...
- pohdiskelija e*
Tätä voi sitten käyttää sen asian ymmärtämiseen, miksi jotkut ovat onnellisia käyttäessään mustavalkoista ajattelua.Niin, se voi olla että valinnan vapaus ei takaa onnellisuutta. Mutta unohtuiko että onnellisuuden tavoittelu on inhimillinen huvite. Jumala on itse antanut meille vapauden valita uskoako vaiko eikö, silläkin uhalla että joutuisimme tuskastelemaan valinnan kanssa, valinnan ei kuulukkaan olla helppo, valinnan kuuluu olla vaikea, ja ihmisen ikuinen kohtalo on kärsiä, vaikka sitten vaikean valinnan kuten uskomisen edessä. Jumala ei halua että seuraamme häntä (Tai ketään muutakaan) täysin sokeina, sillonihan oltaisiin vain mupetteja joita kiskotaan naruista, itse tehty valinta seurata jumalaa on se arvokkain.
sitä mieltä pohdiskelijalta - Elisabeth
Pakana(M) kirjoitti:
Evankeliumien Jeesus sanoo, ettei yksikään lain piirto häviä ennen hänen toista tulemistaan. Siispä Tyttäriä saa myydä toistaiseksi!
mutta muuhun sanon: Heko heko!
- paroni von Münchhausen
Pakana(M) kirjoitti:
Raamattu ei kiellä avioliiton ulkopuolista seksiä. Raamattu kieltää miestä harrastamasta seksiä toisen miehen naisen kanssa. Nainen puolestaan ei saa harrastaa seksiä, koska silloin rikkoo omistajaansa vastaan.
Mutta Raamattu sallii avioossa olevalle miehelle useamman vaimon, rajattomasti rakastajattaria ja jopa porton palveluiden käyttämisen.
Miksi te uskovaiset valehtelette niin paljon siitä mitä Raamattu sanoo tai ei sano?porton palveluiden käyttäminen ole aviorikos? Tai siis joissakin versioissa kai puhutaan huoriintekemisestä. Siis aviorikoksen tekeminen rikkoo kuudetta käskyä vastaan.
Minun käsityksen mukaan avioliiton ulkopuolinen seksi on aviorikos. Oli sitten kyse esiaviollisesta seksistä tai avioliiton ulkopuolisista suhteista. - Elisabeth
luterilainen vaimoke kirjoitti:
Näin keskustelua paavinvalinnasta pitkään sivusta seuranneena haluaisin sanoa sinulle, Elisabeth, että olet kyllä kunniaksi katoliselle kirkolle (ymmärsin sinun olevan sen jäsen). Et provosoidu typeristä väitteistä, vaan vastaat asiallisesti ja uskallat arvostella myös oman kirkkosi näkemyksiä joissakin asioissa. Toivoisin, että sinunlaisiasi olisi - kaikissa kirkkokunnissa - enemmän, koska vaikutat oikeasti sellaiselta ihmiseltä, joka lukee Raamattua sydämellä ja järjellä eikä kirjaimellisesti ja pariin sanaan takertuen.
Jumalan siunausta sinulle!Aitona suomalaisena tulen nöyräksi ja noloksi kiitoksista. Kuitenkin ne lämmittivät. Kiitos kiittämisestä!
- Elisabeth
uksnA kirjoitti:
jos tulisi keskuuteemme...? Hän suututti aikanaan fariseuksia, muistuttaisiko hän siitä, mikä uskossa pitäisi olla olennaista- rakkaus ja anteeksianto... Eikä tuomitseminen...Paavilla ei ole mitään sijaa minun uskossani...
(Olen tietenkin lukenut kirjoja sen jälkeenkin!)
Kyseessä oli romaani, jossa kuvattiin Jeesuksen uutta tulemista ja kuinka katolisen kirkon valtiaat eivät tunnustaneet Häntä. Ainoan poikkeuksen teki silloinen paavi, joka komeasti syrjäytettiin, sillä Jeesuksen uusi tuleminen juuri tuolloin ei sopinut kardinaalien suunnitelmiin.
Jeesus oli ilmoittanut paaville tulostaan ja antanut myös merkkien ja tapahtumien tarkan kuvauksen.
Koomista on, etten enää muista, miten koko juttu päättyi. Luultavasti hyvin Kristusta ja koko kristikuntaa ajatellen.
Muistiini jäi päällimmäiseksi tuo Kristuksen ilmoitus paaville ja kardinaalien epäusko ja pelko oman vallan menettämisestä.
Juutalainen kirjailija kuvasi mielestäni hyvin ahneuden ja vallanhimon vaikutusta ihmisten vaikuttimiin ja tekoihin. - paroni von Münchhausen
Milla kirjoitti:
Uskon että tuollainen tutkimus on tehty, ja voi tosiaan olla, että tietyntyyliset ihmiset olisivat onnellisempia jos heille kaikki annettaisiin valmiiksi, ilman omaa päätösvaltaa, mutta yleisesti ottaen ei vapauden riisto ole hyvä vaihtoehto ja sitä paitsi se on sivistyneen yhteiskuntajärjestelmän vastainen! Tiedän esim. ihan satavarmasti itsestäni, että jos multa vietäisiin vapaus päättää tulevaisuudestani, niin olisin helvetin onneton.
Sitä paitsi mun tietääkseni ne on juuri niitä TYHMIÄ LAMPAITA jotka seuraavat johtajaansa, "hyvää paimenta", täysin kritiikittä...Ei minun tarkoitus ollutkaan sanoa, että olette onelisempia, jos tottelette piispaa ja seuraatte kirkon opetusta. Tarkoitus oli vain todeta, että joillekin sokea kuuliaisuus sopii ja se tekee heidät onnellisisksi.
Liiallinen vapauden tavoittelu ei siis tee välttämättä ihmistä onnelliseksi.
Monet soken kuuliaiset ovatkin tosi vaarallisia, sillä he pelkäävät sitä, mitä itsenäiset ajattelijat edustavat, eli vapautta. Tämä pelko tekee heistä vaarallisia ympärsitölleen, sillä he vaativat kaikkien käyttäytyvän samoin kuin he itse. Aiheesta on tehty mielenkiintoinen elokuva: Easy Rider. - paroni von Münchhausen
pohdiskelija e* kirjoitti:
Niin, se voi olla että valinnan vapaus ei takaa onnellisuutta. Mutta unohtuiko että onnellisuuden tavoittelu on inhimillinen huvite. Jumala on itse antanut meille vapauden valita uskoako vaiko eikö, silläkin uhalla että joutuisimme tuskastelemaan valinnan kanssa, valinnan ei kuulukkaan olla helppo, valinnan kuuluu olla vaikea, ja ihmisen ikuinen kohtalo on kärsiä, vaikka sitten vaikean valinnan kuten uskomisen edessä. Jumala ei halua että seuraamme häntä (Tai ketään muutakaan) täysin sokeina, sillonihan oltaisiin vain mupetteja joita kiskotaan naruista, itse tehty valinta seurata jumalaa on se arvokkain.
sitä mieltä pohdiskelijaltaMutta mikä on sitten hyvän elämän mitta ellei onnellisuus?
Tottakai olen samaa mieltä, että ihmisen tulee eläessään muistaa mistä on tullut ja minne on menossa, jotta sielumme autuus ei vaarannu. Lisäksi minä olen vahvasti sitä mieltä, että ihmisen todellinen onni on seurata Kristusta eikä viinassa ja vapaassa rakkaudessa. Siten siis ainakin minä ihan vapaehtoisesti luovun monista vapuksista ja pyrin seuraamaan kirkon opetusta, vaikka aivoni joskus ehdottelevatkinnihan muuta.
Päätös luopua vapaudesta täytyy tietysti olla tehty vapaehtoisesti ja se täytyy tehdä sisäisin motivaation, muuten se ei merkitse yhtään mitään vaan on pelkästään orjuuttamista. - Elisabeth
Mutta mikä on sitten hyvän elämän mitta ellei onnellisuus?
Tottakai olen samaa mieltä, että ihmisen tulee eläessään muistaa mistä on tullut ja minne on menossa, jotta sielumme autuus ei vaarannu. Lisäksi minä olen vahvasti sitä mieltä, että ihmisen todellinen onni on seurata Kristusta eikä viinassa ja vapaassa rakkaudessa. Siten siis ainakin minä ihan vapaehtoisesti luovun monista vapuksista ja pyrin seuraamaan kirkon opetusta, vaikka aivoni joskus ehdottelevatkinnihan muuta.
Päätös luopua vapaudesta täytyy tietysti olla tehty vapaehtoisesti ja se täytyy tehdä sisäisin motivaation, muuten se ei merkitse yhtään mitään vaan on pelkästään orjuuttamista.Kreikkalainen näytelmäkirjailija Menandros (342-291 eKr.)on kirjoittanut: Oikea elämä on sitä, mikä täyttää ihmisen ilolla.
Ja suomalaisessa rallatuksessa laulelemme: Ei meitä surulla ruokita, se on ilo, joka elättelee!
Arvoisa paroni, Teidän ei tarvitse luopua vapaudestanne. Viettäkäämme hyvää elämää ja olkaamme vapaasti onnellisia ja iloisia kristittyjä. - periaate?
Elisabeth kirjoitti:
Kreikkalainen näytelmäkirjailija Menandros (342-291 eKr.)on kirjoittanut: Oikea elämä on sitä, mikä täyttää ihmisen ilolla.
Ja suomalaisessa rallatuksessa laulelemme: Ei meitä surulla ruokita, se on ilo, joka elättelee!
Arvoisa paroni, Teidän ei tarvitse luopua vapaudestanne. Viettäkäämme hyvää elämää ja olkaamme vapaasti onnellisia ja iloisia kristittyjä.Kaikki mikä minusta tuntuu hyvältä, on oikein. Kaikki mikä minulle tuottaa iloa, on oikeaa elämää. Tämäkö pitäisi olla joku kristillisyyden objektiivinen mittari? Oletkohan ajatellut asiaa ihan loppuun saakka?
- paroni von Münchhausen
Elisabeth kirjoitti:
Kreikkalainen näytelmäkirjailija Menandros (342-291 eKr.)on kirjoittanut: Oikea elämä on sitä, mikä täyttää ihmisen ilolla.
Arvoisa paroni, Teidän ei tarvitse luopua vapaudestanne. Viettäkäämme hyvää elämää ja olkaamme vapaasti onnellisia ja iloisia kristittyjä.onnellisuus ja iloisuus eivät välttämättä ole ihan sama asia. Esimerkiksi monet munkit ovat tosi onnellisa eläessään luostarissa klausuurissa, mutta he eivät välttämättä ole jatkuvasti iloisia.
- Elisabeth
onnellisuus ja iloisuus eivät välttämättä ole ihan sama asia. Esimerkiksi monet munkit ovat tosi onnellisa eläessään luostarissa klausuurissa, mutta he eivät välttämättä ole jatkuvasti iloisia.
on vaikeaa ja tarvitsisi olla pyhimys jaksaakseen iloita kaikesta. Mutta aina kannattaa edes yrittää.
Ystäväni kautta olen tutustunut fransiskaaniseen "filosofiaan".
P. Franciscus opetti, että paholaiselle ei pidä antaa mahdollisuutta riemuitsemiseen. Hän painottaa, että sielun ilo on yhtä tärkeää kuin ruumiin veri. Alakuloisuutta hän nimitti babylonialaiseksi pahaksi (itse asiassa portoksi, mutta kun se minusta on niin ruma sana...), joka leikkii paholaisen kanssa ja altistaa meidät hänen nuolilleen. Paholainen menettää kärsivällisyytensä seisoessaan Jumalan palvelijan edessä, kun tämä pakottaa itsensä säilyttämään ilonsa eikä paholainen siten saakaan otetta hänen sielustaan.
Mitään reseptiä en osaa antaa. Jokainenhan elää ihan itse ikiomaa elämäänsä ja tekee itse ratkaisunsa.
Halusin vain piristää arvoisaa paronia, koska hän tuntui olevan alakuloinen. - Elisabeth
periaate? kirjoitti:
Kaikki mikä minusta tuntuu hyvältä, on oikein. Kaikki mikä minulle tuottaa iloa, on oikeaa elämää. Tämäkö pitäisi olla joku kristillisyyden objektiivinen mittari? Oletkohan ajatellut asiaa ihan loppuun saakka?
ei ollut kristitty, koska eli ennen kristinuskoa. Mutta mielestäni hän kyllä osasi nähdä elämän myönteisiä puolia. Ei ole paha, jos minusta tuntuu hyvältä, kunhan en vahingoita toisia.
Mitä tulee kristillisyyden objektiiviseen mittariin tai mittaamiseen, niin mielestäni kristillisyyttä ei voi mitata objektiivisesti.
Minä olen kyllä ajatellut, että "usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan". Kuinkapa sen mittaisi? Meidän jokaisen usko ja kristillisyys on meidän itsemme näköinen. - periaate
Elisabeth kirjoitti:
ei ollut kristitty, koska eli ennen kristinuskoa. Mutta mielestäni hän kyllä osasi nähdä elämän myönteisiä puolia. Ei ole paha, jos minusta tuntuu hyvältä, kunhan en vahingoita toisia.
Mitä tulee kristillisyyden objektiiviseen mittariin tai mittaamiseen, niin mielestäni kristillisyyttä ei voi mitata objektiivisesti.
Minä olen kyllä ajatellut, että "usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan". Kuinkapa sen mittaisi? Meidän jokaisen usko ja kristillisyys on meidän itsemme näköinen.Olkaamme huoleti, Kristus kyllä tulee kerran mittamaan itse kunkin "kristillisyyden". Samalla tuomiolla me kaikki kerran seisomme, sinä, minä ja Menandros.
- paroni von Münchhausen
Elisabeth kirjoitti:
on vaikeaa ja tarvitsisi olla pyhimys jaksaakseen iloita kaikesta. Mutta aina kannattaa edes yrittää.
Ystäväni kautta olen tutustunut fransiskaaniseen "filosofiaan".
P. Franciscus opetti, että paholaiselle ei pidä antaa mahdollisuutta riemuitsemiseen. Hän painottaa, että sielun ilo on yhtä tärkeää kuin ruumiin veri. Alakuloisuutta hän nimitti babylonialaiseksi pahaksi (itse asiassa portoksi, mutta kun se minusta on niin ruma sana...), joka leikkii paholaisen kanssa ja altistaa meidät hänen nuolilleen. Paholainen menettää kärsivällisyytensä seisoessaan Jumalan palvelijan edessä, kun tämä pakottaa itsensä säilyttämään ilonsa eikä paholainen siten saakaan otetta hänen sielustaan.
Mitään reseptiä en osaa antaa. Jokainenhan elää ihan itse ikiomaa elämäänsä ja tekee itse ratkaisunsa.
Halusin vain piristää arvoisaa paronia, koska hän tuntui olevan alakuloinen.Ai kuulostinko alakuloiselta. Hmm.
Kyllä minäkin nauramisesta ja iloitsemisesta pidän. Jotenkin tulee mieleen Econ Ruusun nimi, jossa oli karikatyyrisiä fransiskaaneja, dominikaaneja ja benediktiinejä. - Elisabeth
periaate kirjoitti:
Olkaamme huoleti, Kristus kyllä tulee kerran mittamaan itse kunkin "kristillisyyden". Samalla tuomiolla me kaikki kerran seisomme, sinä, minä ja Menandros.
Niinpä niin...
- uskotko jo?
Kiitollisena Jumallalle katolilaiset yhdessä rukoilevat uudelle paavillemme pitkää ikää ja jatkuvaa uskollisuutta Kirkon ohjaajana, Kristuksen vikaarina ja koko katolisen kirkon maallisena päänä. Jumala itse on luvannut pitää huolen Kirkostaan, huolimatta sielunvihollisen kätyreiden jatkuvasta vastustuksesta, ja paavissa - Kirkon johtajassa - tämä lupaus on parhaiten näkyvillä.
Benedicte, multos annos!- Johannes XXIV
Johannes Paavali II:n aikana ei kukaan ihmetellyt, kun häntä nimitettiin "Wojtylaksi". Herättääkö nimi Ratzinger sinussa epämääräisiä ongelmia?
Muista myös, että paavi on ihminen, kuten ihminen oli myös pyhä Pietari.
Pietarista (ja ensimmäisistä paaveista) puheen ollen, he tyytyivät siihen, että heitä kutsuttiin omalla tavallisella nimellään. Ja paavit olivat ainoastaan Rooman piispat. USKO JO!!! - katolinen tyttö
Johannes XXIV kirjoitti:
Johannes Paavali II:n aikana ei kukaan ihmetellyt, kun häntä nimitettiin "Wojtylaksi". Herättääkö nimi Ratzinger sinussa epämääräisiä ongelmia?
Pietarista (ja ensimmäisistä paaveista) puheen ollen, he tyytyivät siihen, että heitä kutsuttiin omalla tavallisella nimellään. Ja paavit olivat ainoastaan Rooman piispat. USKO JO!!!Kyllähän Karol Józef Wojtylaakin kutsuttiin Johannes Paavali toiseksi, miksi sitten ei Josef Ratzingeria voitaisi kutsua Benedictus kuudeksitoista????
- Ignatius
Johannes XXIV kirjoitti:
Pietarista (ja ensimmäisistä paaveista) puheen ollen, he tyytyivät siihen, että heitä kutsuttiin omalla tavallisella nimellään. Ja paavit olivat ainoastaan Rooman piispat. USKO JO!!!Pietari nimi oli kylla Simon ennen kuin Kristus teki hanesta Kirkkonsa johtajan....
- Johannes XXIV
Ignatius kirjoitti:
Pietari nimi oli kylla Simon ennen kuin Kristus teki hanesta Kirkkonsa johtajan....
Niinpä niin, vaikka Simon oli kirkkonsa johtaja, hänen nimensä pysyi aina "Simon Pietari". Ja monen vuosisadan aikana paavi oli ainoastaan Rooman piispa.
- sinä
Johannes XXIV kirjoitti:
Niinpä niin, vaikka Simon oli kirkkonsa johtaja, hänen nimensä pysyi aina "Simon Pietari". Ja monen vuosisadan aikana paavi oli ainoastaan Rooman piispa.
Simon, Johanneksen poika, sillä tätä ei sinulle ilmoittanut liha ja veri -- ja sinun nimesi on Keefas (=kallio) ja TÄLLE KALLIOLLE minä perustan kirkkoni ja sitä eivät helvetin portit voita.
(eikö edes näitä perusasioita opeteta enää yhtä selkeästi kuin edellisen piispan ja yleisvikaarin aikana?) - edelliseen
sinä kirjoitti:
Simon, Johanneksen poika, sillä tätä ei sinulle ilmoittanut liha ja veri -- ja sinun nimesi on Keefas (=kallio) ja TÄLLE KALLIOLLE minä perustan kirkkoni ja sitä eivät helvetin portit voita.
(eikö edes näitä perusasioita opeteta enää yhtä selkeästi kuin edellisen piispan ja yleisvikaarin aikana?)Keefas (kr.) = Petrus (lat.) = Pietari (suom.)
- liena
... tosin Pentti XVI.
- Mies Pispalasta
En ole katolinen muttAnäen äitikirkon voiman perinteessä.
Miksi kirkon pitäisi muuttua ja ketkä sitä vaativat?
Kirkon kannatus kasvaa huimasti Afrikassa. BBC:n mukaan Afrikan kirkot olivat iloissaan "vanhoillisuuden" jatkumisesta.
Euroopassa kirkon vahvinta aluetta on Puola ja muu uusi vanha Eurooppa. AamUlehdessä 26-vuotias puolainen juristi, nainen muuten, sanoi pelänneensä asioiden muuttumista, mutta Ratzingerin valinta pitää kurssin oikeana.
Latinalaisen Amerikan "vapautuksen" teologiaa ei pantu kuriin, koska se vaatii sosiaalisia uudistuksia. Johannes Paaval II vastusti riistoa ja puolusti ay-vapauksia kaikissa maissa, vaan koska nuo radikaalipapit liittoutuivat marxilaisten kanssa. Filosofia , jonka mukaan Historia on jumala ja luokkataistelu sen liikkeellepaneva voima oli kilpaileva uskonto, jonka vallassa ja sorrossa oli jo Itä-Eurooppa ja osa Aasiaa.
Olisiko kirkon pitänyt paapoa marxismi-leninismin myötäjuoksijoita?
Lännen liberaaleja kahistuttavat tiukat moraalivaatimukset, mutta voiko kirkko rakentaa mitään näiden vapaamatkustajien varaan?
Mitä tarjoaa dialogi muslmien kanssa? Ovat he kertaakaan olleet valmiita myöntämään, että ristiretket olivat vastaus islamin jihadiin, joka oli alistanut kristikunnan vanhimman alueen ja valloittanut Jerusalemin???- Hippolytus
viestiä ei ole sensuroitu, kun tässä tarjotaan pro-natzinger-propagandaa, kirjoitetaan epäasiallisesti marxismi-leninisteistä ja muslimeista????
- Dinosaurus
Kaikessa mediatohinassa unohtuu, että kyse on irrationalismin, taikauskon ja pappisvallan levittämisestä. Moinen hömppä olisi ehdottomasti saatava pois esimerkiksi kouluista. Verorahoilla ei saa edistää kummitusjuttujen levittämistä.
- Mar Sarug
Hitler-Jugendiin pakkovärvätyn ja myöhemmin sotilaskarkurina Kolmannessa Valtakunnassa(tuossa sodan vaiheessa saksalaiset sotilaskarkurit tuomittiin ja hirtettiin SS/Gestapon toimesta alle varttitunnissa!)eläneen Ratzin attitude juutalaisia kohtaan on kuitenkin huomattavasti kristillisempi ja jalompi kuin esim. suuren uskonpuhdistaja Martti Lutherin.
Hämmästyttävää oder was sagen Sie!? - SunPy
Kyllähän Ratzinger eli Benediktus (miksei sitä nyt muka kirjoiteta K:lla, kun Suomessa ollaan?) on sellainen vanha kalkkis, että hämmentää. Dubya Bush kyllä on mielissään. Kun R./B. nyt on Baijerista, niin huomaa ikävöivänsä sille paikalle oluttuoppiin sylkemätöntä, henkseleitä paukuttavaa lederhosen-paavia.
- -Mauri-
..näkihän Paavin hautajaisissa, että tää äijä veti tunteella ja juonsi koko homman. Oli sanomattakin selvää, että hänestä myös leivotaan uusi paavi.
- minä vaan
ei taida asiat muuttua kyllä paavilassa kauheasti. yhtä vanhoillinen tämäkin on kuin edellinen. olisihan se kiva ollut että olisi tullut vähän modernimpi paavi, mutta äänestetty mikä äänestetty. toisaalta, mitäs me sillä tiedolla kauheesti tehdään? mehän ollaan suomalaisia.
- toinen suomalainen
olen suomalainen ja katolinen
- lode
Muuttui henkilö, mutta saman näköinen, jota monet ovat katuneet...
Mutta kummallakin on aivan sama tehtävä, joten suurta eroa ei ole, Paavihan valitaan siihen samaan tehtävään... - mp69
ajattelin vain et saakohan paavi hyvääkin palkaa ? ja mihin se palkaa etes tarvii ? kun ei "mitään" tee ? siis sillä palkalla ? onko sillä etes omaa elämää ?
- DDD
noh noh paavi on pyhä mies. hänhän tietysti lahjoittaa koko palkkansa hyväntekeväisyyteen...
- Mar Sarug
DDD kirjoitti:
noh noh paavi on pyhä mies. hänhän tietysti lahjoittaa koko palkkansa hyväntekeväisyyteen...
siksi meidän muiden ei tarvikkaan antaa rahaa mihinkään hyväntekeväisyyteen. Kirkkojen tehtävä se on, että me tavikset saadaan rauhassa mellestää ja riehua tjääl rikkaassa Pohjolassa!
- mummeli
DDD kirjoitti:
Paavi kun ei saa palkkaa.
- Stratos
mummeli kirjoitti:
Eli paavi on siis muitten elätettävänä, vai? Ei kai sille elatusta sentään suoraan taivaasta tule?
- TaikaröNsy
mummeli kirjoitti:
..olen tietenkin jäävi sanomaan mitään kun en ole katolinen..mutta arvostan ekumeniaa..tiedän katolisuudesta jonkin verran..olen nauttinut luostarien hengestä mm.Birgittalaisnunnien ystävällisyydestä ja koruttomuudesta katolisessa kirkossa..mutta en ymmärrä paavin valtaa..en käsitä,että joku ihminen on muka pyhä..vanha ja viisas hän on varmaankin..vanha ainakin,sen ikäinen,että muut jo konkkaavat rollaattoreilla ja jos on terve,ei ainakaan pääse julkisiin virkoihin meillä..ei tämäkään vielä mitään,mutta Jeesus oli Jumalan Poika eikä Hänellä ollut mitään krumeluuksia ja maallista hohtoa ympärillään..Hän hohti vain ymmärtämystä..minä en valitettavasti käsitä tällaista henkilöpalvontaa..en sitten millään..
- conditio sine qua non
Isä Robert de Caluwen mukaan on käynnissä hidas murha???!!! Jos joku vielä rahoittaa tätä menoa, niin tietäköön edes mitä on tekemässä. Sinä joka olet lukenut tämän, olet nyt tietoinen asiasta. Uudelta paavilta odotan oikeudenmukaisuuden ja rauhan edistämistä sekä kirkossa että maailmassa.
Hänelle täytyy antaa mahdollisuus eikä arvostella menneisyyden perusteella. Niin, mitä nyt tehdään? - Stratos
Ei sitä vanhoillisuutta tarvitse varmaan kauan kestää, on tuo uusi paavi sen verran vanha, ettei
elä ehkä niinkään pitkään kuin edellinen.- ilona
Kuten on ennustettu, katolilainen kirkko kaatuu kivijaloiltaan parin vuoden sisällä.
Tämä uusi paavi saa jo nyt rivit rakoilemaan, ja ennenpitkää katolilainen kirkko jakautuu.
Todella hieno valinta! - Johannes XXIV
ilona kirjoitti:
Kuten on ennustettu, katolilainen kirkko kaatuu kivijaloiltaan parin vuoden sisällä.
Tämä uusi paavi saa jo nyt rivit rakoilemaan, ja ennenpitkää katolilainen kirkko jakautuu.
Todella hieno valinta!...pahaa katoliselle kirkolle, eikä myöskään muille kirkkokunnille. Olemme kaikki kristityt samassa veneessä! Jos uusi paavi ajattelisi olevansa vain yksi kristitty muiden joukossa ("servus servorum Dei") ekumenian asiat etenisivät eikä pelätty jakautuminen tapahtuisi.
Eläköön ekumenia, jossa rakastetaan lähimmäistä eikä lähimmäisiä tuomita teologisin perustein! - Stratos
Johannes XXIV kirjoitti:
...pahaa katoliselle kirkolle, eikä myöskään muille kirkkokunnille. Olemme kaikki kristityt samassa veneessä! Jos uusi paavi ajattelisi olevansa vain yksi kristitty muiden joukossa ("servus servorum Dei") ekumenian asiat etenisivät eikä pelätty jakautuminen tapahtuisi.
Eläköön ekumenia, jossa rakastetaan lähimmäistä eikä lähimmäisiä tuomita teologisin perustein!Ei uutta paavia tuomitakaan ekumeenisin perustein,
älä sitä pelkää. Mutta mielestäni ei mitenkään edistä lähimmäisenrakkautta tai kaikkien kristittyjen samassa veneessä olemista, jos - kuten katolinen kirkko tekee - joiltakin ihmisiltä kielletään esim. asiallinen sukupuolivalistus ja oikeus päättää haluaako lapsia vai ei. Ne, jotka paavin tuomitsevat, ajattelevat varmaan hänen nuoruuttaan ja Hitler-jugendiin kuulumistaan - tosin siihen liittymisen sanotaan olleen pakollista siihen aikaan. Mutta yhden luojanluoman ominaisuutensa, seksuaalisuutensa, kieltäminen tuottaa katolisten kirkonmiesten piirissä sitten näitä kuoripoikiin sekaantuvia pedofiilejä, jotka käyttävät korkeaa uskonnollista asemaansa väärin. Ei sekään juuri lähimmäisiä ilahduta. Siihen kaatuuko katolinen kirkko parissa vuodessa en ota kantaa.
- aattelin vaan
Eikö ne aattele yhtään asioita vähän pidemmälle, toi Ratzinger, anteeks vaan maks. viis vuotta, ja sit sekin viskaa lusikan nurkkaan. Johan sen terveydestä on kuulunu yhtä sun toista.
- Rienzi
Joo, parempikohan olisi se paavi joka sanoo "jos haluat tehdä abortion ja tappaa lapsesi, se on ok!", ja "Jeesus kyllä hyväksyisi kuolemantuomion". Laki ei aina voi palvoa hyvää moraalia - hyvän moraalin palvominen on ennen kaikkea kirkon tehtävä. Ehkäisyvälineitten tuomitsemisella paavi vain tuomitsee pahan, luonteeltaan vain aistillisen seksin, johon ihmisten mielestä ei kuulu minkäänlaista vastuuta. Vastenmielistä, pelkkää lihallista nautintoa vailla vastuuta ehkäisyvälineiden avulla. Usein se on esiaviollinen seksiä - tämä se on aitoa pahuutta.
Kunniottakaamme ihmisten yksityisyyttä. Homoseksuaalisuutta ei voida kieltää laissa, mutta sen tuomitsemisessa kirkko on johdonmukainen itselleen. Pelkkä lihallinen nautinto on se, jonka perusteella joku valitsee samaa sukupuolta olevan elämänkumppanin. Hyväksymällä homojen avioliitot siunaamme tämän epäpyhän liiton!
Vuonna 1986 Ratzinger kuvaili rock-musiikkia "sekularisoitunuksi muunnelmaksi" vanhasta "uskonnosta" jossa ihminen käyttää musiikkia -- ja huumeita ja alkohoolia -- madaltaakseen "individualiteetin ja personaallisuuden rajoja" ja "vapauttaakseen itsensä tietoisuuden taakasta Musiikista tulee ekstasiaa... yhdistyminen universumin kanssa (hän tarkoittanee aistillisessa merkityksessä)". Tämä on Ratzingerin mukaan "täysi antiteesi kristillisyyden uskolle vapautukseen". Tarvitsemme tätä kokonaan aistillista eli Jumalatonta musiikkia vastaan tällaisen paavin. Eläköön Benedictus XVI!- Johannes XXIV
Fundamentalismissa on mm. se huono puoli, ettei se hyväksy dialogia eikä myöskään erilaisuutta.
Esimerkiksi, jos joku ajattelee olevansa oikeassa, sen kun... Mutta kun sama henkilö ajattele myös toisten olevansa väärässä, siinä on fundamentalismi.
Fundamentalisteja olivat esim. Hitler, Stalin, Paavi Pius IX ja (pienemmässä miittakaavassa) myös paavi Johannes Paavali II.
Monet kristityt (minäkin!) ajattelevat, että Raamatussa on Jumalan sana. Se on OK. Mutta Raamatun Sanan tulkitsemisessa on eroja monen teologin (piispan ja paavin) välissä.
Ennen vanhaan kirkko-ihmiset ajattelivat - eseimerkiksi - orjuuden olevan Jumalan tahto, sodan olevan oikeutettu jne. Joku paavi myös antoi ihmisille oikeus avio-eroon ilman perusteita. Tästä näkyy, että myös Kirkon opetuksissa on eroja.
Nyt edessämme on maailmanlaajuista nälänhätää, sotia, pakolaisia, oikeudenmukaisuutta koskevia ongelmia. Itse haluaisin, että kirkkoni keskittyisi enemmän niiden ongelmien ratkaisemiseksi ja jättäisi vähälle seksiin liittyvät ongelmat.
Sinä taas puhut miltei ainoastaan seksistä ja näin odotetaan tekevan myös Paavi Benedictus XVI. Sallit, että olen pettynyt. Ja kun väität, että paavi kykenee varmasti antamaan hyviä ohjeita kaikille kristityille (myös seksiä koskevissa asioissa) osoittaudut fundamentalistiksi. - iso enska
En ole kyllä homo, mutta en usko, että joku valitsee homosuhteen pelkästään lihallisten nautintojen vuoksi. Luulen, että myös homoliitoissa on kyse aidosta rakkaudesta ihmisten kesken.
Todennäköisesti et ole suomalainen, tai jos olet, niin olet syntynyt ja kasvanut kaupungissa. Minä nimittäin juuri kuvailisin noin, olla yhtä universiumin kanssa tai luonnon kanssa hienoimpia hetkiäni luonnossa.
Ajattele, että olet yksin iltavalkealla erämaassa järvenrannalla. Sumu nousee järvestä ja on täysin hiljaista. Yht'äkkiä kuikka laulaa. Ja taas on täysin hiljaista. Sinun kannataisi kokeilla moista. Se räjäyttää todella tajunnan. - iso enska
kappaleita jotka saavat minun karvani nousemaan pystyyn ja menemään ekstaasii:
Bach: Toccaata d-minor (täytyy soittaa täysiä, että musiikin tuntee), The Platters: Great Pretender, Elvis: Are you lonsome tonight?, Uriah Heep: Lady in Black, Metallica Unforgiven, Jerry Lee Lewis: Great Balls of Fire, Dingo: Autiotalo ... - titulaaripiispa
sairaan tekstiä. JA EIPÄ OlE SETSUURI ISKENYT. Ei enää tätä listaa minulle!
- Filbert
titulaaripiispa kirjoitti:
sairaan tekstiä. JA EIPÄ OlE SETSUURI ISKENYT. Ei enää tätä listaa minulle!
En tietenkään voi setsuroida, kun Rienzille on tullut niin loistavia vastauksia! Ne poistuisivat auttamattomasti samalla.
- Rienzi
iso enska kirjoitti:
En ole kyllä homo, mutta en usko, että joku valitsee homosuhteen pelkästään lihallisten nautintojen vuoksi. Luulen, että myös homoliitoissa on kyse aidosta rakkaudesta ihmisten kesken.
Todennäköisesti et ole suomalainen, tai jos olet, niin olet syntynyt ja kasvanut kaupungissa. Minä nimittäin juuri kuvailisin noin, olla yhtä universiumin kanssa tai luonnon kanssa hienoimpia hetkiäni luonnossa.
Ajattele, että olet yksin iltavalkealla erämaassa järvenrannalla. Sumu nousee järvestä ja on täysin hiljaista. Yht'äkkiä kuikka laulaa. Ja taas on täysin hiljaista. Sinun kannataisi kokeilla moista. Se räjäyttää todella tajunnan.En ole katolilainen fundamentalisti - olen skeptinen ev. lut. Elämäni arvot ovat lähempänä Schopenhauerin filosofiaa, mutta ihailen katolilaisen kirkon pitkälti samoihin arvoihin perustuvaa moraalia. Schopenhauerin korkein ajatus, kuten minunkin, on vapautuminen pahasta ei-henkisestä - eli aistillisisten nautintojen haluamiseen. Itse asiassa jos mies-naissuhteen voi perustua yhtä paljon pelkkään lihalliseen halumiseen kuin homosuhde. Seksi, perhe ja kulttuuri ovat ikäänkuin pyhä kolmiyhteys, ja kun seksi irrotetaan näistä, siitä tulee pelkkää sitä lihallista haluamista johon tämä sinun "rakkautesi" perustuu. Ota huomioon etten pidä itseänikään viattomana - olen yhtä syntinen ihminen kuin monet muut, mutten ole ylpeä siitä.
Aistilliset halut, kuten raha, omaisuus, alkoholi, seksi, pornografia, eivät edistä muuta kuin henkistä huonovointiamme. Toivon että jonain päivänä löydät luonnon kautta myös henkisen elämän ja näet sen ohi mikä luonnossa on aistillista. Kuten katolilaiset väittäisivät, universumin takana on Jumala. Tutustu Schopenhaueriin, ja ymmärrät miksi tuen katolilaista kirkkoa. - Rienzi
Johannes XXIV kirjoitti:
Fundamentalismissa on mm. se huono puoli, ettei se hyväksy dialogia eikä myöskään erilaisuutta.
Esimerkiksi, jos joku ajattelee olevansa oikeassa, sen kun... Mutta kun sama henkilö ajattele myös toisten olevansa väärässä, siinä on fundamentalismi.
Fundamentalisteja olivat esim. Hitler, Stalin, Paavi Pius IX ja (pienemmässä miittakaavassa) myös paavi Johannes Paavali II.
Monet kristityt (minäkin!) ajattelevat, että Raamatussa on Jumalan sana. Se on OK. Mutta Raamatun Sanan tulkitsemisessa on eroja monen teologin (piispan ja paavin) välissä.
Ennen vanhaan kirkko-ihmiset ajattelivat - eseimerkiksi - orjuuden olevan Jumalan tahto, sodan olevan oikeutettu jne. Joku paavi myös antoi ihmisille oikeus avio-eroon ilman perusteita. Tästä näkyy, että myös Kirkon opetuksissa on eroja.
Nyt edessämme on maailmanlaajuista nälänhätää, sotia, pakolaisia, oikeudenmukaisuutta koskevia ongelmia. Itse haluaisin, että kirkkoni keskittyisi enemmän niiden ongelmien ratkaisemiseksi ja jättäisi vähälle seksiin liittyvät ongelmat.
Sinä taas puhut miltei ainoastaan seksistä ja näin odotetaan tekevan myös Paavi Benedictus XVI. Sallit, että olen pettynyt. Ja kun väität, että paavi kykenee varmasti antamaan hyviä ohjeita kaikille kristityille (myös seksiä koskevissa asioissa) osoittaudut fundamentalistiksi.Sitä ettei usko mihinkään eikä osaa kantaa, sitä monet peittelevät "suvaitsevaisuudella", vedoten subjektiivisuuteen. Ratzinger itse on sanonut, "Kun kaikkia mielipiteitä pidetään subjektiivisina, jäljelle ei jää mitään moraalista perustaa jolla protestoida valheita ja epäoikeudenmukaisuuksia." Objektivismi on usko siihen että on olemassa totuus - eli ei pelkkää relativismia.
Paavilla ei pysty pysäyttää kaikkia sotia, kuten ei hän myöskään voi pysäyttää kaikkia katolilaisia tekemästä abortteja tai väkivaltaa. Mutta tuomitsemalla ne, hän voi vaikuttaa paljoon ihmisten moraalittomuuteen. Jos kaikki katolilaiset eläisivät Johannes Paavali II:sen esimerkin mukaisesti, maailmassa olisi enemmän rauhaa (ja korkeampi elintaso koska yhteiskunnan resurssit eivät palaisi sotaan ja rikollisuuteen), mutta kaikki eivät osaa olla niin hyviä. Syy on heidän, ei paavin.
Benedictus XVI tulkitsee Jeesuksen oppeja näin, ja minä olen yrittänyt perustella miksi eräät näistä moraaliset arvot ovat lähimpänä totuutta. - iso Enska
Rienzi kirjoitti:
En ole katolilainen fundamentalisti - olen skeptinen ev. lut. Elämäni arvot ovat lähempänä Schopenhauerin filosofiaa, mutta ihailen katolilaisen kirkon pitkälti samoihin arvoihin perustuvaa moraalia. Schopenhauerin korkein ajatus, kuten minunkin, on vapautuminen pahasta ei-henkisestä - eli aistillisisten nautintojen haluamiseen. Itse asiassa jos mies-naissuhteen voi perustua yhtä paljon pelkkään lihalliseen halumiseen kuin homosuhde. Seksi, perhe ja kulttuuri ovat ikäänkuin pyhä kolmiyhteys, ja kun seksi irrotetaan näistä, siitä tulee pelkkää sitä lihallista haluamista johon tämä sinun "rakkautesi" perustuu. Ota huomioon etten pidä itseänikään viattomana - olen yhtä syntinen ihminen kuin monet muut, mutten ole ylpeä siitä.
Aistilliset halut, kuten raha, omaisuus, alkoholi, seksi, pornografia, eivät edistä muuta kuin henkistä huonovointiamme. Toivon että jonain päivänä löydät luonnon kautta myös henkisen elämän ja näet sen ohi mikä luonnossa on aistillista. Kuten katolilaiset väittäisivät, universumin takana on Jumala. Tutustu Schopenhaueriin, ja ymmärrät miksi tuen katolilaista kirkkoa.en ole koskaan ymmärtänyt ajatusta, että materia on pahaa ja henki hyvää.
Jos homojen rakkaus on lihallista haluamista pohjimmiltaan, niin samoin on myös silloin tavallinen heterorakkaus. Ainoa ero on, että heteroseksistä saattaa syntyä jälkeläisiä.
Saattaa ola, että raha ei välttämättä edistä henkistä hyvinvointia, mutta hyvin usein se edistää fyysistä hyvinvointia. Ruumis on fyysinen ja se on sielun koti. Siis mikäli ei pidä huoltaan ruumiistaan niin se tulee heijastumaan myös sielun hyvinvointiin.
Totta kai sitten kun riittävä toimeentulo on turvattu on helppoa keskittyä myös hengen asioihin. Useimmillle ihmisille ei näin ole vaan heidän koko energiansa menee riittävän toimeentulon hankkimiseksi itselle ja muille perheen jäsenille.
Mitä seksiin tulee, niin en näe sitä mitenkään esteenä henkiselle hyvinvoinnille. Päin vastoin olen sitä mieltä, että seksi kuuluu henkiseen hyvinvointiin. Ihminen on minusta pohjimmiltaan laumaeläin ja kaipaa seuraa ja jotakuta joka pitää hyvänä.
Luulen, että useille ihmisille masturbaatio ja pornon kulutus ei ole ensi sijassa seksuaalisen nautinnon lähde, vaan pikemminkin sen kautta he hakevat lohtua yksinäisyyteen; kun ei ole ketään pitämässä hyvänä ja ottamassa syliin. Ongelma ei siis pohjimmiltaan ole seksuallisten halujen tyydyttämmisessä väärällä tavalla, vaan se on seurausta yksinäisyydestä. - Johannes XXIV
Rienzi kirjoitti:
Sitä ettei usko mihinkään eikä osaa kantaa, sitä monet peittelevät "suvaitsevaisuudella", vedoten subjektiivisuuteen. Ratzinger itse on sanonut, "Kun kaikkia mielipiteitä pidetään subjektiivisina, jäljelle ei jää mitään moraalista perustaa jolla protestoida valheita ja epäoikeudenmukaisuuksia." Objektivismi on usko siihen että on olemassa totuus - eli ei pelkkää relativismia.
Paavilla ei pysty pysäyttää kaikkia sotia, kuten ei hän myöskään voi pysäyttää kaikkia katolilaisia tekemästä abortteja tai väkivaltaa. Mutta tuomitsemalla ne, hän voi vaikuttaa paljoon ihmisten moraalittomuuteen. Jos kaikki katolilaiset eläisivät Johannes Paavali II:sen esimerkin mukaisesti, maailmassa olisi enemmän rauhaa (ja korkeampi elintaso koska yhteiskunnan resurssit eivät palaisi sotaan ja rikollisuuteen), mutta kaikki eivät osaa olla niin hyviä. Syy on heidän, ei paavin.
Benedictus XVI tulkitsee Jeesuksen oppeja näin, ja minä olen yrittänyt perustella miksi eräät näistä moraaliset arvot ovat lähimpänä totuutta....on perusteellisempi. Kiitos sinulle.
Mielestäni kuitenkin "objektivismi", "subjektivismi" taikka "relativismi" ovat pelkästään filosofien keksimät ilmaisut. Jokaisessa meistä on oltava (ja on) osa objektivismista mutta myöskin osa subjektivismista. Kun esimerkiksi katselemme ihmisten käyttäytymistä emme voi vedota siihen, että sama laki koskee kaikkia aivan samalla tavalla. Myös tuomioistuin yleensä yrittää saada selville, miksi rikos tapahtuu. Motiivin perusteella langetaan tuomiot.
Eli, on olemassa Totuus (objektiivisuus) mutta myös inhimillisuus.
Edellisessä viestissäsi olet tuonut esille erilaisia seksiä koskevia esimerkkeja. Seksin alueessa subjektiivisuus (ts. inhimillisuus) pelaavat erittäin suurta roolia, joten myös paavin on oltava varovainen tuomitaessaan muita ihmisiä. Näin teki myös Jeesus, joka ymmärsi myös prostituoitujen asemaa.
Jos/kun puhutaan muista ongelmista, silloin usein kirkko on äärimmäisen varovainen. Etelä-Amerikassa (ja muuallakin maailmassa) kirkko on usein ollut myös rikkaiden puolesta. Ja ihailemasi Johannes Paavali II on ollut köyhiä puolestavan Vapauden Teologian vihollinen!
En halua tässä arvostella kirkko-ihmisiä, koska hekin ovat ihmisiä. Minulle riittäisi, että lähdettäisiin inhimillisestä pohjasta ollaksemme hyviä kristittyjä. Valitettavasti, monet odottavat urotekoja uudesta paavista (joka on ihminen) tietämättä edes tuleeko hänestä hyvä ja oikeudenmukainen paavi! - Rienzi
iso Enska kirjoitti:
en ole koskaan ymmärtänyt ajatusta, että materia on pahaa ja henki hyvää.
Jos homojen rakkaus on lihallista haluamista pohjimmiltaan, niin samoin on myös silloin tavallinen heterorakkaus. Ainoa ero on, että heteroseksistä saattaa syntyä jälkeläisiä.
Saattaa ola, että raha ei välttämättä edistä henkistä hyvinvointia, mutta hyvin usein se edistää fyysistä hyvinvointia. Ruumis on fyysinen ja se on sielun koti. Siis mikäli ei pidä huoltaan ruumiistaan niin se tulee heijastumaan myös sielun hyvinvointiin.
Totta kai sitten kun riittävä toimeentulo on turvattu on helppoa keskittyä myös hengen asioihin. Useimmillle ihmisille ei näin ole vaan heidän koko energiansa menee riittävän toimeentulon hankkimiseksi itselle ja muille perheen jäsenille.
Mitä seksiin tulee, niin en näe sitä mitenkään esteenä henkiselle hyvinvoinnille. Päin vastoin olen sitä mieltä, että seksi kuuluu henkiseen hyvinvointiin. Ihminen on minusta pohjimmiltaan laumaeläin ja kaipaa seuraa ja jotakuta joka pitää hyvänä.
Luulen, että useille ihmisille masturbaatio ja pornon kulutus ei ole ensi sijassa seksuaalisen nautinnon lähde, vaan pikemminkin sen kautta he hakevat lohtua yksinäisyyteen; kun ei ole ketään pitämässä hyvänä ja ottamassa syliin. Ongelma ei siis pohjimmiltaan ole seksuallisten halujen tyydyttämmisessä väärällä tavalla, vaan se on seurausta yksinäisyydestä.Sanoisin että Schopenhauerin mukaan seksin tai aistillisen tarpeen tyydyttäminen ei itsessään ei ole se paha, vaan seksin tai aistillisen tarpeen haluaminen. Vaikka eläisimme selibaatissa, emme silti välttämättä ole vapautuneita seksin haluamisesta, jos meissä elää vielä potentiaalinen itsekäs paha. Emme voi luopua teoista, ellemme pääse eroon tarpeista.
Itsekäs, piinallinen aistillisen tyydytyksen haluaminen - eikö tuo ole se mikä piinaa meitä enemmän tai vähemmän koko elämämme ajan? Schopenhauerin mukaan vain silloin kuin olemme luopuneet kaikesta haluamisesta, löydämme täydellisen rauhan (vertaa "Nirvana").
Se oli ajatukseni, että heterorakkaus on pohjimmiltaan myös itsekästä lihallista haluamista. Mutta perheen perustamisen ja isovanhemmuuden myötä tämä itsekäs haluamisen rakkaus jää vähemmän tärkeäksi. Vanhetessamme laumaeläin oppii paremmin elämään muiden vuoksi kuin itsemme vuoksi, ja suurin teko uhrautuminen muiden vuoksi ja rauhan löytäminen (Jeesuksen esimerkin mukaisesti). - Johannes XXIV
Rienzi kirjoitti:
Sanoisin että Schopenhauerin mukaan seksin tai aistillisen tarpeen tyydyttäminen ei itsessään ei ole se paha, vaan seksin tai aistillisen tarpeen haluaminen. Vaikka eläisimme selibaatissa, emme silti välttämättä ole vapautuneita seksin haluamisesta, jos meissä elää vielä potentiaalinen itsekäs paha. Emme voi luopua teoista, ellemme pääse eroon tarpeista.
Itsekäs, piinallinen aistillisen tyydytyksen haluaminen - eikö tuo ole se mikä piinaa meitä enemmän tai vähemmän koko elämämme ajan? Schopenhauerin mukaan vain silloin kuin olemme luopuneet kaikesta haluamisesta, löydämme täydellisen rauhan (vertaa "Nirvana").
Se oli ajatukseni, että heterorakkaus on pohjimmiltaan myös itsekästä lihallista haluamista. Mutta perheen perustamisen ja isovanhemmuuden myötä tämä itsekäs haluamisen rakkaus jää vähemmän tärkeäksi. Vanhetessamme laumaeläin oppii paremmin elämään muiden vuoksi kuin itsemme vuoksi, ja suurin teko uhrautuminen muiden vuoksi ja rauhan löytäminen (Jeesuksen esimerkin mukaisesti).Hyvä Rienzi, mitä pahaa seksi on tehnyt sinulle? Ei edes uusi paavi voisi hyväksyä teologian tai Raamatun perusteella sinun "kieltäytymisiä"! Seksi on tärkeä osa ihmiselämästä aivan samalla tavalla kuin järki ja tunteet. Selibatti on vaikea valinta eikä se useammille ole viisas valinta.
Jumala on antanut meille seksistä aiheutuvan ilon. Tästä lahjasta on syytä olla kiitollisia. Rakkauden avulla myös osamme kyllä ymmärtää, mitkä ovat oikeat rajoitukset! Siinä selibaatissa elävät papit ovat yleensä "häviöllä" verrattuna maallikkoihin! - Rienzi
Johannes XXIV kirjoitti:
Hyvä Rienzi, mitä pahaa seksi on tehnyt sinulle? Ei edes uusi paavi voisi hyväksyä teologian tai Raamatun perusteella sinun "kieltäytymisiä"! Seksi on tärkeä osa ihmiselämästä aivan samalla tavalla kuin järki ja tunteet. Selibatti on vaikea valinta eikä se useammille ole viisas valinta.
Jumala on antanut meille seksistä aiheutuvan ilon. Tästä lahjasta on syytä olla kiitollisia. Rakkauden avulla myös osamme kyllä ymmärtää, mitkä ovat oikeat rajoitukset! Siinä selibaatissa elävät papit ovat yleensä "häviöllä" verrattuna maallikkoihin!Siinä tapauksessa, miksi paavi elää selibaatissa? Se mitä sinä teet makuuhuoneessasi ei ole minun asia, ja päinvastoin. Toisin sanoen, en olekkaan sanonut että seksiä pitäisi mitenkään kieltää, ja mielestäni homot saavat tehdä mitä tekevät makuuhuoneessa (kunhan eivät työnnä tekemisiään minun naamaan retoriikallaan ja pride-paraateillaan). Selibaatin ei minun mielestäni pitäisi olla "valinta"; ei tarvitse ryhtyä selibaattiin niin kauan kuin itsekäs himo palaa meissä. Mutta niin kauan kuin lihan himo palaa meissä, olemme itsekkäämpiä. Kirkko sanoisi, että älä ole aistillisen nautinnon (Saatanan) orja, vai Jumalan palvelija.
Jumala on ehkä antanut meille seksistä aiheutuvan ilon. Mutta sanon vielä, että ei seksi itsessään ole pahaa, vaan pahuus on se itsekäs aistillisten tarpeiden tyydyttäminen, joka on syy seksiin useammin kuin muiden vuoksi oleminen - aito rakkaus Jumalaan! - Michael
iso Enska kirjoitti:
en ole koskaan ymmärtänyt ajatusta, että materia on pahaa ja henki hyvää.
Luulen, että useille ihmisille masturbaatio ja pornon kulutus ei ole ensi sijassa seksuaalisen nautinnon lähde, vaan pikemminkin sen kautta he hakevat lohtua yksinäisyyteen; kun ei ole ketään pitämässä hyvänä ja ottamassa syliin. Ongelma ei siis pohjimmiltaan ole seksuallisten halujen tyydyttämmisessä väärällä tavalla, vaan se on seurausta yksinäisyydestä.Hyvä, että joku tuo tasapuolisia ajatuksia esiin. On tietysti totta, että halujen orjana oleminen ja irstailu on kamalaa, mutta miksi ihmeessä kaikki lihalliset halut tuomitaan syntinä tai huonona. Jos Jumala on tarkoittanut, että ihmiset elävät, heille on annettu myös haluja, jotta elämä olisi mahdollista.
Ei kaikki ruumiillinen ole irstasta. Päinvastoin, jos vauvoja ja isompiakin lapsia ei hyväillä tarpeeksi ja pidetä sylissä, he vahingoittuvat peruuttamattomasti.
Homojen rakkaudesta. Minulla on katolilainen kaveri, joka ei ole suomalainen, ettekä siis tunne häntä. Hän kertoi, että oli seitsemän vuoden ajan yrittänyt vastustaa rakkauttaan. Hän kävi 5-7 kertaa viikossa messussa ja rukoili lähes taukoamatta. Hän ei kuitenkaan voinut mitään, rakkaus voitti. Aivan turha tulla väittämään minulle, että tämä on irstailua. Hän ei kuitenkaan voi käydä kommuuniolla. - kuikka
iso enska kirjoitti:
Ajattele, että olet yksin iltavalkealla erämaassa järvenrannalla. Sumu nousee järvestä ja on täysin hiljaista. Yht'äkkiä kuikka laulaa. Ja taas on täysin hiljaista. Sinun kannataisi kokeilla moista. Se räjäyttää todella tajunnan.silloin voi melkein kuulla Jumalan puhuvan......... kun olet vain osa luontoa
- Katoton kirkko
Rienzi kirjoitti:
Siinä tapauksessa, miksi paavi elää selibaatissa? Se mitä sinä teet makuuhuoneessasi ei ole minun asia, ja päinvastoin. Toisin sanoen, en olekkaan sanonut että seksiä pitäisi mitenkään kieltää, ja mielestäni homot saavat tehdä mitä tekevät makuuhuoneessa (kunhan eivät työnnä tekemisiään minun naamaan retoriikallaan ja pride-paraateillaan). Selibaatin ei minun mielestäni pitäisi olla "valinta"; ei tarvitse ryhtyä selibaattiin niin kauan kuin itsekäs himo palaa meissä. Mutta niin kauan kuin lihan himo palaa meissä, olemme itsekkäämpiä. Kirkko sanoisi, että älä ole aistillisen nautinnon (Saatanan) orja, vai Jumalan palvelija.
Jumala on ehkä antanut meille seksistä aiheutuvan ilon. Mutta sanon vielä, että ei seksi itsessään ole pahaa, vaan pahuus on se itsekäs aistillisten tarpeiden tyydyttäminen, joka on syy seksiin useammin kuin muiden vuoksi oleminen - aito rakkaus Jumalaan!Niin täällä on ollut komenntia puolesta ja vastaan uudesta paavista ja kaikkea katolliseen kirkkoon liittyvää...
Olen itse ollut katolilainen ja käynyt rippikoulun ja ensimmäisen kommunion,jne...,mutta en tuntenut itseäni sen jälkeen siihen kirkko kuntaan kuuluvaksi joten erosin siitä rahan keruu yhteisöstä ja väärän kuvan antajista uskonnon suhteen enkä liittynyt mihinkään muuhun uskonto ryhmän viejäksi,vaikken ole Jumalaa väheksyvä enkä en sitä kieltävä missään suhteen. Uskon siihen,että on jokin korkea voima ja joku on luonut kaiken tämän ympärillä olevan,jne...
Se mitä tiedetään yleisesti katollisesta kirkossa Suomessa on yhä hyvin minimaallista ja rajoittuneista,syytä en siihen keksi vaikka nykyään viestintä on korkea luokaista tasoa; mm. nähdään television kautta ulkomaan tv kanavat/mm. uutiset ja muut sekä internet,jne...
Tästä aiheesta voisi kirjoittaa tietysti sivu tolkulla,mutta jätetään se toiseen kertaan...
Seksi on katollisen kirkon uskon miehillä aivan yhtä tavanomaista kuin normaalilla kadulla kulkevalla rahvaalla, vaikkakin(!) se uskonto sanoo sitä ja tätä esi. selibaatista,mutta eihän ihmis yksilö ole tässä maailmassa tehty jonkun normin mukaan toimivaksi vaan vapaaksi yksilöksi jolla on halunsa ja tarpeensa ja joka luotu sosialiseen toimintaan muiden ihmisten kanssa ...
Katollisilla papeilla(esim. etelä Euroopassa,Suomesta ei ole käsistystä) on omat naisensa joidenka kanssa harjoitetaan sukupuolista kanssa käymistä ja välillä syntyy myös tulosta, ts. syntyy lapsia,mutta ne ovat asioita joista vaietaan vaikka ne tiedostetaan.
Paljon ilmenee homo pappeja ja heidän välisiä suhteita kirkon sisällä ja toisia jotka ovat homoja,mutta eivät syystä tai toisesta tule hyväksytyksi muiden parissa ja elämänsä tehdään tosi vaikeaksi...
Sitten se,että aina kun tule puheeksi,että katollisen kirkon papit siellä ja tuolla on jäänyt kiinni insestistä ei kuulu ainaostaan roomalais katolilaisen kirkon joukkoon. Siitä vaan kerrotaan jostain syystä enemmä, saamaa tapahtuu muissa yhteisöissä kuten esim . jehovien keskuudessa(yli 20.00 tapausta),mutta he vaikenevat ko. asioista kuin muuri ja eivätkä anna asiaan minkäälaista komenttia lain virkamiehille(esim. poliisille), jotka jäävät näppejä nuolemaan sekä ainoastaan vääryyttä kärsineen tytön/pojan tietojen varaan...
Espanjalainen katollinen kirkko on hyväksynyt kondomin käytön ja allekirjoittanut sopimuksen yhdessä terveys ministöriön kanssa Vatikaanin vastuessa asiaa!!.Eli ts. esp. katollinen kirkko on edellä kävijä!.
Katollisen kirkon sisällä on huomattavasti salattavaa kuten mm. Opus Dein(yksi monista katollisen kirkon lahkoista!) toiminta(jäseninä normaali kansaa ja elitti henkilistöä),jolla on monta rautaa tulessa,monasti eri nimikkeiden alla ja monella on Paavin antama siunaus kaikki tuo on laillista...
Uskonnon varjolla on tehty NIIN paljon kamalia asioita...
Aito rakkaus Jumalaan aivan toinen asia ja kunnioitettava asia!!.
- hipsu
On hyvä et uusi paavi löytyi näinkin pian , ja kiva katolilaisille, itse en tosin ole katollinen =) mut kuitenkin..
- Mediatutkija
Konservatiivinen uusi paavi tuomitsi v.2004 radikaalifeminismin. Katolinen kirkko edustaa siinä mielessä syvää naisvihamielisyyttä. Oli pääasiassa radikaalifeministien ansiota, että naiset meillä Suomessakin saivat äänioikeuden 1906 (toisena maana maailmassa, 1. oli Uusi-Seelanti). Feministit ja heidän tasa-arvoisuutta edistävät ajatuksensa vain on pyritty vaientamaan patriarkaalisia asenteita edelleenkin tunnustavassa mediassa.
Tuomitessaan radikaalifeminismin Benedictus XIV siis tuomitsee mm. naisten ääni- ja vaalikelpoisuuden. Ei feminismillä haluta poistaa perhettä, kuten nykyinen paavi on väittänyt. Tarkoituksena on ollut alusta asti lisätä tasa-arvoisuutta sekä perheiden sisällä, niiden välillä että yksilöiden kesken sukupuoleen, luokkaan, rotuun tms. katsomatta.
Populaari-ideologia (joka on saanut alunperin vaikutteita uskonnosta, mutta on sitetmmin alkanut elää aivan omaa elämäänsä)ja median viesti on ollut 1980-luvulta alkaen enenmmin feminismin vastainen kuin sitä sietävä. On alettu ajatella, että tasa-arvo on jo toteutunut eikä kenelläkään ole enää syytä valittaa mistään. Samalla on todellisuudessa naisten aseman kohdalla alettu liukua taaksepäin, ja mm. sukupuolten väliset palkakkerot ovat lakanneet pienenemästä. Tätä tukee mainio uusi paavi, Benedictus XIV.
No, hyvä että katolisuus on vain yksi uskonsuunta. Ja rockin syntisyys? Synti voi kyllä liittyä yhtä hyvin gospelin, virsien, rockin kuin iskelmienkin kuunteluun. Rock musiikkigenrenä itsessään tuskin on syntinen, syntiseksi musiikin tekee vasta käyttöyhteys, ja siten moni muukin genre on potentiaalisesti syntinen ja samalla perusteella tuomittavissa...
Tarkoituksenani oli monipuolistaa tätä keskustelua.- Mediatutkija
Äskeiseen otsikkoon pujahti kirotusvihree... huomasitte varmaan
- nimetön
vanha paavi oli paljon parempi kun nykyinen mut elämä on ei voi minkää jos se kuoli vastatkaa tähä vistii jos ootte samaa mieltä
- suzuki80cc
mitäs tommost vanhaa ukkoo siihe valitaa ko kuolee jo alle 10 vuoden sisäl
- Filbert
Suzukisi selässä!
- honda shadow
Ehkäpä hänet valittiinkin jonkinlaiseksi välikausipaaviksi JP2 jälkeen, hänen sandaalejaan on vaikea täyttää
- Maria_w
Mua ihan ärsyttää nää kaikki viestit, mitä ootte kirjoittanu Paavista...Teillä ihmisillä ei taida olla yhtään mitään hajua mitä Paavi merkitsee niille miljardille katolilaiselle... ettehän te luterilaiset sitä tiedä, vaikka kummatkin uskonnot kristittyjä ovat.
Mister Universum??!! Todella hauskaa, ihan naurattaa, mutta nämä viestit ei varmasti katolilaisia naurattais! Teidän pitäisi suhtautua Paaviin vähän kunnioittavemmin...vaikka Paavi ei täällä Suomessa niinkään mitään merkitsisi!
Mutta asiaan.. uusi Paavi Benediktus herättää minussa hieman epävarmuutta. Hän on 78-vuotias..liian vanha hänella oli v.-91 aivoverenvuoto ja 2 vuotta sitten hän kärsi jo uupumuksesta (tälläisen uskonnolisen elämän ei pitäisi uuvuttaa ihmistä ja nyt vielä Paavius!) hänhän kuolla kupsahtaa jo parin vuoden päästä! Ja se, että hän kuului Hitlerin nuorten miesten natzi-kerhoon! Hitlerin aikana hallinut Paavi lähti maanpakoon, koska seisoi sanojensa takana..mutta tämä Benediktus liittyi natzi kerhoon, koska hänellä ei ollut "muuta vaihto-ehtoa"...Ja just niin! Enpä usko, että tämä Paavi oli se "oikea" Ei Paavin tarvitse olla aina se vanhin kardinaali!! - veli Pantelei
Pentti XVI on mies paikallaan, järkkymätön uskon puolustaja. Menestyksekkäitä uskon puolustajiahan on Saksasta tullut ennenkin.
- löytynyt
Miksi valita noin iäkäs tuohon tehtävään.Kohta saa taas olla vaihtamassa paavia.
- katselija 2
löytynyt kirjoitti:
Miksi valita noin iäkäs tuohon tehtävään.Kohta saa taas olla vaihtamassa paavia.
nuoremmalla paavilla ei yksinkertaisesti ole kokemusta siinä määrin tähän vaativaan tehtävään...paavilla on vieläkin valtaa nykyaikana, se on facta!
- Tuumailija
Olen vuosia jo seurannut Ratzingerin esillä oloa, ja odotin tätä tulosta. Nyt hän on paljon vartijana, erehtymätön paavi, jonka sana on laki. Onko se yli Raamatun, sen tulemme näkemään. Katsomme, miten hän hoitaa tehtäväänsä. Kristuksen seuraajana hän on nöyrin palvelija, kuten hän sanoikin. Toivon niin.
- Michael
Miksi tuo väärinkäsitys tulee aina uudelleen ja uudelleen esiin? Kuka katililainen on sanonut, että paavi on erehtymätön?
Sanotaan nyt vielä kerran: paavi on erehtymätön silloin kun hän lausuu julki jonkin uskontotuuden, jota on valmisteltu piispojenkokouksissa ja muutenkin ympäri kirkkoa vuosikausia. Sellaisia tapauksia kutsutaan "ex cathedra" -tilanteiksi, eli on kysymys aivan erikoisesta tilanteesta, jossa paavi lausuu "katederilta" eli "oppituolista" jonkin dogmin.
Näitä tapauksia on ollut kaksi. Toinen niistä on Marian ottaminen taivaaseen. Se merkitsee, että katolilainen saa turvallisesti uskoa Marian taivaaseenottamiseen ruumiineen ja sieluineen osana uskonnollista mielikuvamaailmaansa.
Toista en muista, muistaako joku muu?
Mitä sitten tulee näihin kondomi- ym. juttuihin, niin niihin pätee seuraava: Katolilaisen tulee kuunnella ja kunnioittaa kirkon johtajan mielipidettä. Esimerkiksi: jos joku haluaa käyttää ehkäisyä avioliitossa, hänen on mietittävä asia tarkkaan, suoritettava elämäntilanteen kartoitus ja omantunnon tutkiskelu. Sen jälkeen hän on vapaa tekemään ratkaisunsa.
Kysymys on siis siitä, että katolilaiselta nimenomaan edellytetään tietoista toimintaa tärkeissä elämänvalinnoissa, eikä päinvastoin, niin kuin täällä jatkuvasti selitetään tietämättömyyksissään. - nutero
Michael kirjoitti:
Miksi tuo väärinkäsitys tulee aina uudelleen ja uudelleen esiin? Kuka katililainen on sanonut, että paavi on erehtymätön?
Sanotaan nyt vielä kerran: paavi on erehtymätön silloin kun hän lausuu julki jonkin uskontotuuden, jota on valmisteltu piispojenkokouksissa ja muutenkin ympäri kirkkoa vuosikausia. Sellaisia tapauksia kutsutaan "ex cathedra" -tilanteiksi, eli on kysymys aivan erikoisesta tilanteesta, jossa paavi lausuu "katederilta" eli "oppituolista" jonkin dogmin.
Näitä tapauksia on ollut kaksi. Toinen niistä on Marian ottaminen taivaaseen. Se merkitsee, että katolilainen saa turvallisesti uskoa Marian taivaaseenottamiseen ruumiineen ja sieluineen osana uskonnollista mielikuvamaailmaansa.
Toista en muista, muistaako joku muu?
Mitä sitten tulee näihin kondomi- ym. juttuihin, niin niihin pätee seuraava: Katolilaisen tulee kuunnella ja kunnioittaa kirkon johtajan mielipidettä. Esimerkiksi: jos joku haluaa käyttää ehkäisyä avioliitossa, hänen on mietittävä asia tarkkaan, suoritettava elämäntilanteen kartoitus ja omantunnon tutkiskelu. Sen jälkeen hän on vapaa tekemään ratkaisunsa.
Kysymys on siis siitä, että katolilaiselta nimenomaan edellytetään tietoista toimintaa tärkeissä elämänvalinnoissa, eikä päinvastoin, niin kuin täällä jatkuvasti selitetään tietämättömyyksissään.Katolilainen saa tehdä myös syntiä mielin määrin,tärkein pointti on se että katuu sitä,ja katumusta voi osoittaa esim.olemalla antelias
Elikkä jos on työnantajana tullut kohdeltua jotakin työ miestä huonosti painostaen ja kiusaten niin että hän lopulta on surmannut itsensä,ja häneltä on jäänyt kaunis leski niin työnantaja voi sovittaa syntiään hoitamalla leskeä,saa hyvän ja hurskaan nimen yhteisössä.
Vaikka meidän kulttuurissa asia käsitettäisiin toisin. - Filbert
nutero kirjoitti:
Katolilainen saa tehdä myös syntiä mielin määrin,tärkein pointti on se että katuu sitä,ja katumusta voi osoittaa esim.olemalla antelias
Elikkä jos on työnantajana tullut kohdeltua jotakin työ miestä huonosti painostaen ja kiusaten niin että hän lopulta on surmannut itsensä,ja häneltä on jäänyt kaunis leski niin työnantaja voi sovittaa syntiään hoitamalla leskeä,saa hyvän ja hurskaan nimen yhteisössä.
Vaikka meidän kulttuurissa asia käsitettäisiin toisin.tämmöisen kummallisen käsityksen katolisesta opetuksesta olet saanut? Siinä ei ollut oikein mitään muuta oikein kuin se, että syntinsä voi saada anteeksi. Se edellyttää aitoa katumusta.
- EinoV
Miksi valittiin noin vanha mies? Kaksi vuotta menee ja kuolla kupsahtaa. Lisäksi aika harvalla miehellä on täysi järki enää 78-vuotiaana. Näytti poissaolevalta jo virkaanastujaisissa.
Tämä taas todistaa kuinka uskonnon asioissa ei pystytä ajattelemaan käytännöllisesti. - boy
kiitos että te olette tulleet tapaamaan minua
- tositane
kondomikielto jatkuu ja aids leviää afrikassa
edelleen.. mitä hyötyä ihmiskunnalle paavista?
Samanlaista fundamentalismia kuin muissakin uskonlahkoissa. Entinenkin paavi piti katollilaisuutta ainoana oikeana uskontona.- Tros
Ihan totta puhut, aivan käsittämättömiä mielipiteitä ihmiseltä jota väitetään viisaaksi!! Toi Pectus 16 on HUONO valinta, lienee juuri niitä vihonviimesiä vaihtoehtoja koko maailman hyvinvoinnin kannalta. Sääli, että miljardi ihmistä saa taas kärsiä jonkun vanhan ukon 1800-luvulta peräisin olevien mielipiteiden vuoksi.
Tros - Rienzi
Tros kirjoitti:
Ihan totta puhut, aivan käsittämättömiä mielipiteitä ihmiseltä jota väitetään viisaaksi!! Toi Pectus 16 on HUONO valinta, lienee juuri niitä vihonviimesiä vaihtoehtoja koko maailman hyvinvoinnin kannalta. Sääli, että miljardi ihmistä saa taas kärsiä jonkun vanhan ukon 1800-luvulta peräisin olevien mielipiteiden vuoksi.
TrosIhmiset saavat kärsiä itsensä aiheuttamien lyhyitten seksisuhteiden, esiaviollisen seksin, pikapanojen, prostituution, parinvaihdon, ja ryhmäseksin takia. Eivät ne ole paavin vika.
- UnaSancta
Rienzi kirjoitti:
Ihmiset saavat kärsiä itsensä aiheuttamien lyhyitten seksisuhteiden, esiaviollisen seksin, pikapanojen, prostituution, parinvaihdon, ja ryhmäseksin takia. Eivät ne ole paavin vika.
...se tuli. Harva kiinnittää huomiota siihen, mikä on monien mielestä tärkein asia tällä hetkellä maailmassa. Se on miehen ejakulaatio.
Kuinkahan paljon miesten ja naisten sosiaalisella statuksen tavoittelulla, fyysisella ulkomuodon muokkamisella, pukeutumisvalinnoilla, varallisuudella ja sen tavoittelulla, koulutuksella ja sen lisäämisellä jne. on pohjimmiltaan tekemistä juuri tämän asian kanssa? Luulisin, että hyvin paljon. Tämän prioriteetin edessä voidaan uhrata oma terveys, avioliitto, ystävyys, lasten hyvinvointi, tai mikä tahansa muu kilpaileva insentiivi, joka on ejakulaation esteenä.
Joskus asioita täytyy pelkistää, jotta niiden todellisen ytimen voisi havaita. - kohtuutta kaipaava
Rienzi kirjoitti:
Ihmiset saavat kärsiä itsensä aiheuttamien lyhyitten seksisuhteiden, esiaviollisen seksin, pikapanojen, prostituution, parinvaihdon, ja ryhmäseksin takia. Eivät ne ole paavin vika.
siis sitten ihan oikeutetusti kärsivät vaikkapa prostituutioon pakotetut lapset / naiset eri puolilla maailmaa, niinkö?
- tertullianus
Olen luterilainen ja hieman paavikriittinen lähtökohdiltani. Edesmenneestä paavista jäi kuitenkin hyvä muisto. Vaikuttaa siltä, että pieni vanhanaikaisuus/konservatiivisuus ei ole hyvien asioiden esilläpitämisen este. Uuden paavin arvellaan jatkavan edesmenneen linjoilla. Evankeelinen kristillisyys on kovin pirstoutunutta "edistyksellisyydestään" huolimatta. Tuskin paavin konservatiivisuus on katolisen kirkon ykseyden uhka. Toivottavasti myös uusi paavi on elämän ja uskon tinkimätön puolustaja. Silloin hänkin kokoaa hajalleen mennyttä kristikuntaa.
- asdgloal
No niin, jälleen on leima lyöty ja asia hallinnassa. Uutta johtajaa arvioidaan vain akselilla vanhoillinen-radikaali. Tosiasiassa nyt valittu paavi on erittäin ammattitaitoinen. Oman alansa eli teologian kiistaton asiantuntija maailmassa. Peryhtykääpä hänen teologiseen työskentelyynsä ensin ja arvostelkaa vasta sitten. No, kansan puheet on aina kansan puheita.
- pena3
... osoitus uskollisuudesta katolisen kirkon perinteille tilanteessa, jolloin niitä ollaan valmiita horjuttamaan jopa kirkon piirissä.
- Hämmentynyt
Toisaalta tämä paavihomma hämmentää minua, sillä välillä tuntuu siltä että häntä palvotaan kuin Jumalaa, toisaalta on ehkä hyvä että ihmisillä on joku josta ottaa esimerkkiä...
Mutta tärkein asia mitä olen pohtinut on se, onko aito ja puhdasmielinen moraali kiinni ajassa? Miten esim. perustelisit sen, jos tappaminen olisi ollut eilen väärin, mutta huomenna ihan sallittua? Tuntuu siltä että jotkin eettiset periaatteet joutuvat nykyään jonkin ihme muotipelleilyn jalkoihin...- Tuomas
Millä lailla "tappaminen on sallittua" ? Kuka sallii ? Erityisen intoutunut sodankäyntiin nykypäivinä on presidentti Bush, joka joka tilanteessa muistaa kertoa, kuinka harras kristitty hän on. Millaista moraalia hän edustaa ?
- Jari L.
Moraali ei sinällään ole aikasidonnaista, mutta ymmärrys oikeasta ja väärästä on sitä tietyllä lailla. Esimerkiksi orjuuden moraalittomuus on tajuttu vasta verrattaen myöhään. Raamatun aikoina orjuus oli täysin hyväksyttyä, eikä sitä Raamatussakaan pidetä minkäänmoisena ongelmana. Orjuus alettiin mieltää moraaliseksi ongelmaksi vasta valistuksen aikaan, joka toi mukanaan humanistisen ihmisihanteen.
Tietysti orjuus on järjestelmänä ollut aina "moraaliton", mutta tätä asiaa ei aina ole selvästi tajuttu. Myös Raamatun orjuutta puoltavat kannanotot ovat tässä mielessä "moraalittomia". - Nimetön
Tuomas kirjoitti:
Millä lailla "tappaminen on sallittua" ? Kuka sallii ? Erityisen intoutunut sodankäyntiin nykypäivinä on presidentti Bush, joka joka tilanteessa muistaa kertoa, kuinka harras kristitty hän on. Millaista moraalia hän edustaa ?
Olen satavarma että se on ulkokultaisuutta, jolla hän kalastelee kannatusta, eikä aitoa uskoa. Tai sitten hän on ymmärtänyt asioita todella väärin(mitä en Bushin kohdalla todellakaan ihmettelisi).
- tytteli
Jari L. kirjoitti:
Moraali ei sinällään ole aikasidonnaista, mutta ymmärrys oikeasta ja väärästä on sitä tietyllä lailla. Esimerkiksi orjuuden moraalittomuus on tajuttu vasta verrattaen myöhään. Raamatun aikoina orjuus oli täysin hyväksyttyä, eikä sitä Raamatussakaan pidetä minkäänmoisena ongelmana. Orjuus alettiin mieltää moraaliseksi ongelmaksi vasta valistuksen aikaan, joka toi mukanaan humanistisen ihmisihanteen.
Tietysti orjuus on järjestelmänä ollut aina "moraaliton", mutta tätä asiaa ei aina ole selvästi tajuttu. Myös Raamatun orjuutta puoltavat kannanotot ovat tässä mielessä "moraalittomia".Olen samaa mieltä! Oi aikoja, oi tapoja! Eikä Raamattu voi antaa selkeitä ohjeita joka asiaan, kun ei sen kirjoittamisen aikana tunnettu nykykeksintöjä (särkylääkkeet, tv, kondomit yms.). Sitä paitsi katol. kirkko taisi taipua sallimaan myös kivunlievityksen synnytyksessä, vaikka Raamatussa selvästi naiselle sanotaan, että kivulla pitää sinun synnyttämän. Katulamppujakinhan se alkuun vastusti koska ne muuttivat yötä päiväksi ja uhmasivat näin luonnollista vuorokaudenkiertokulkua, jonka Herra on säätänyt... Eli järki käteen!
- Viola
Olen evankelisluterilainen, enkä kääntyisi noin vanhoilliseen uskontoon ikinä. Uskon, että JUMALA ei halua ihminten sairastuvan AIDSiin tai saavan ei toivottuja lapsia ongelmallisiin oloihin! Muuten kunnioitan kyllä muiden vakaumusta, erityisesti Paavin hautajaiset tekivät vaikutuksen, tuntui kuin PYHÄ HENKI olisi ollut läsnä. Saanko kommentteja..?
- aqueductis XII
Al Gaidan jälkeen niin kauan kuin nykyinen ehkäisylinja (kondomin- ja abortin kieltoineen) jatkuu. Mikään muu ei nykypäivänä aiheuta niin paljon turhaa kärsimystä ja tuskaa kuin tuo tiukkapipoinen suhtautuminen!
Aids tappaa Afrikassa ja katulapset Etelä-Amerikassa lahdataan pyssymiesjoukkojen toimesta valtioiden katsoessa muualle.
Siinä minusta Paapalle selityksen paikka ja aihetta rukoiluun - jo ihan omasta puolestaankin! - Mies Pispalasta
Täällä on usein väitetty, että paavi Benedictus XVI olisi natsitaustaine.
Sodan aikana vasta teini-ikäinen Ratzinger oli puolueen jäsenyyteen liian nuorikin, alaikäinen.
Katolilaiset eivät yleensäkään suosineet puolueen jäsenyyttä, koska se oli katolisen kirkon ja kristinuskon vastainen. Kristalliyönä 1938 natsit tuhosivat Baijerissa myös katolisia kirkkoja.
Natsien vahvinta aluetta oli luterilainen Saksa, jossa myös marxilaiset olivat olleet vahvoilla.
Kts. eim Heinrich Böllin nuoruuden muistelmia Kölnin katolilaisten suhteesta natseihin.
Ratzinger kuului Hitler Jugendiin, mikä oli pakollista voden 1938 jälkeen.
Katolilainen nuorisojärjestö kiellettiin, koska
se vastusti Hitler Jugendin virallista asemaa loppuun saakka. Se kuten kaikki muutkin nuorisojärjestöt "yhdistettiin" Hitler Jugendiin.- Jari L.
"Natsien vahvinta aluetta oli luterilainen Saksa."
Ei nyt ihan niinkään. Natsien tukialuetta oli nimenomaan katolinen Baijeri sekä Itävalta. Toinen vahva tukialue oli toki protestanttinen Itä-Preussi, mutta tämä selittyy enemmänkin maantieteellisillä ja poliittisilla kuin uskonnollisilla syillä. Itä-Preussi oli n.k. Puolan käytävän muusta Valtakunnasta eristämä enklaavi, joka koki olonsa kovin uhatuksi. Toisaalta alueen asukkaat kantoivat kaunaa puolalaisia kohtaan, jotka olivat katkaisseet heidän yhteytensä emämaahan. Tämän takia natsipuoleen kansallismielinen ohjelma sai alueella vastakaikua.
- käppäilijä
Nykyinen paavi on lähes kaikissa eettisissä kysymyksissä meidän vanhoillislestadiolaisten kanssa samaa mieltä.
esim. seuraaviin nykyinen paavi suhtautuu nihkeästi, kuten me vanhoillislestadiolaisetkin:
-eutanasia
-naispappeus
-abortti
-ehkäisy
-rock-musiikki
-ihmisen kloonaaminen
-kantasolututkimukset
-keinohedelmöitys(epäeettiset sellaiset)
-esiaviollinen seksi
-itsesaastutus
-homoseksi
-uloste-, suu- ja anaaliseksi
ym. ym.
Ainoa meistä vanhoillislestadiolaisista eroava paavin eettinen kanta, joka äkkiseltään tulee mieleen, on pappien selibaattipakko.
Mutta toki Katolinen kirkko on valtavan kaukana vanhoillislestadiolaisuudesta opillisissa asioissa ja uskonnon vaikuttamisesta ihmisen arkeen. Mutta on lisäksi huomattava, että juuri Ratzinger on ollut ajamassa katolisen kirkon oppeja lähemmäs Raamatullista suuntaa. Tosin hänestä löytyy negatiivisena puolena ekumeenisuus, joka on johtamassa ilmestyskirjan ennustusten toteutumiseen.
Katolisen kirkon eettiset kannat ovat kylläkin yleensä vain kauniita sanoja, ilman läheskään merkityksellistä niiden sanojen toteuttamisen yrittämistäkään arkielämässä.
Mutta sanoisinko, että paras mahdollinen paavi valittiin. Siltä näyttäisi.- katolinen tyttö
Seuraavia asioita en tiennytkään paavin kieltävän...
-rock-musiikki
-uloste-, suu- ja anaaliseksi
ym. ym.
Onko tuo totta? - totuuden mukainen
Jos te saisitte käyttää valtaa ja kaikki olisi niin kuin te haluaisitte. Luulettko että ihmiset
ts. eri mieltä kuin te olisivat onnellsia ?
Tolla fanaattisuudella kätelkää Bushia jenkeissä!
- Sith Witch
Ei millään pahalla, mutta päivän Nyt-liitteen kaksi marjaa oli harvinaisen osuva. :P
- ykä
Valitsivat vanhan,että olisivat itse seuraavassa vaalissa listoilla. Siis silkkaa politiikkaa. Siinä taas katollinen kirkko näytti typeryytensä ja vanhoillisuutensa. Olisi kardinaaleista löytynyt täysin seniilikin vai eikö pokka pitänyt.
- sai ihmettelemään
Se mikä yhdestä näyttää farssilta, on toiselle Pyhän Hengen johdatusta ja kolmas näkee ehkä molempia... Tunnetko tosiaan noiden yli sadan ihmisen motiivit ja tarkoitukset? Yhteen aikaan lapsia opetettiin kunnioittamaan toisen (erilaistakin) vakaumusta. Se taitaa olla ihan kertakaikkisen vanhanaikaista.
- tapi
sai ihmettelemään kirjoitti:
Se mikä yhdestä näyttää farssilta, on toiselle Pyhän Hengen johdatusta ja kolmas näkee ehkä molempia... Tunnetko tosiaan noiden yli sadan ihmisen motiivit ja tarkoitukset? Yhteen aikaan lapsia opetettiin kunnioittamaan toisen (erilaistakin) vakaumusta. Se taitaa olla ihan kertakaikkisen vanhanaikaista.
Tutustuppas katollisen kirkon historiaan,ilman uskonnon aspektia. Paavi on poliitikko siinä missä usa:aan ja vanäjän presidentit. Ja avustajat samaa sakkia oli sitten nimike avustaja tai kardinaali.
- netlife
moi
oon sitä mieltä että olisivat voineet valita jonkun uudistusmielisimmän..kenel ois ollu uusiaideoita..näillä vanhoolliset käyttää aina sitä samaa vanhaa kaavaa ja tekevät asiansa aina samoin kuten muutkin..eli mikää ei tule muuttumaa..vaikka sama seo mulle ketä loppujenlopuks siel on..ja monel muulekki- toista
mutta nyt toivotan vain paljon onnea & siunausta Viinitarhan hoitajalle.
Wherever the Catholis sun doth shine,
There's always laughter and good red wine.
At least I've always found it so.
Benedicamus Domino!
- Hilaire Belloc, The Catholic Sun - sama
toista kirjoitti:
mutta nyt toivotan vain paljon onnea & siunausta Viinitarhan hoitajalle.
Wherever the Catholis sun doth shine,
There's always laughter and good red wine.
At least I've always found it so.
Benedicamus Domino!
- Hilaire Belloc, The Catholic Sunp.o. Wherever the Catholic sun doth shine...
- Make
sama kirjoitti:
p.o. Wherever the Catholic sun doth shine...
Dominum! (?)
- toivon ja odotan
Katolinen kirkko tarvitsee uusia tuulia, mutta miten ne tulisi toteuttaa? Ei paavi voi hyväksyä esiaviollisia suhteita, ja se jo vastaakin moneen kysymykseen. Jos ihmiset eivät harrasta esiaviollisia suhteita, niin eipä taitaisi olla paljon aidsiakaan, eikä niinollen tarvittaisi kondomejakaan aidsin ehkäisyyn. Syntyvyyden säännöstely sinänsä olisi kyllä syytä sallia, niin eipä paljon tarvittaisi aborttejakaan. Toivonpa minäkin, että seuraava paavimme olisi paremmin ihmisen arkea ymmärtävämpi, tämä sitä ei varmaankaan ole. En silti aio luopua kirkostani.
- mä vaan
niin onneksi aids ei tartu esim. äidistä lapseen tai verensiirrossa... eikä enää sitten kun aidsiin sairastunut menee naimisiin. Tajuisin kyllä pointtisi siitä, että ns. huorinteot edistävät aidsia varmaan eniten -ja se on totta. Mutta leviää se muutenkin. Ja kun monissa maissa sitä tiedon puutteen vuoksi on levitetty: esim. seksin neitsyt-tytön kanssa on uskottu parantavan aidsin. Eli seksivalistusta ja maitsemaasi syntyvyydensäännöstelyä (=ehkäisy) minäkin peräänkuulutan!
onko kukaan muu muuten kuullut huhua siitä, että hiv-virus olisi alunperin kehitelty biologiseksi aseeksi suurvaltojen välisiin sotiin, mutta sitten vahingossa päästetty karkuun labrasta? (arvatkaa vapaasti minkä valtion toimesta) Mahtaako se olla totta? - joka sai
mä vaan kirjoitti:
niin onneksi aids ei tartu esim. äidistä lapseen tai verensiirrossa... eikä enää sitten kun aidsiin sairastunut menee naimisiin. Tajuisin kyllä pointtisi siitä, että ns. huorinteot edistävät aidsia varmaan eniten -ja se on totta. Mutta leviää se muutenkin. Ja kun monissa maissa sitä tiedon puutteen vuoksi on levitetty: esim. seksin neitsyt-tytön kanssa on uskottu parantavan aidsin. Eli seksivalistusta ja maitsemaasi syntyvyydensäännöstelyä (=ehkäisy) minäkin peräänkuulutan!
onko kukaan muu muuten kuullut huhua siitä, että hiv-virus olisi alunperin kehitelty biologiseksi aseeksi suurvaltojen välisiin sotiin, mutta sitten vahingossa päästetty karkuun labrasta? (arvatkaa vapaasti minkä valtion toimesta) Mahtaako se olla totta?Nobelin rauhanpalkinnon, on sanonut, että aids-virus on biologinen ase jota käytetään afrikkalaisia vastaan. - On kirja ("The River ...") jossa selvitellään viruksen mahdollista liittymistä Afrikassa vuosikymmeniä sitten tehtyyn rokotuskampanjaan. (Tästä oli ohjelma Ranskan TV5:ssa). - Lääketiede Etelä-Afrikassa apartheidin aikana olisi tutkimisen arvoinen asia. Olen kuullut henkilöstä jota sanottiin tohtori Kuolemaksi juuri aidsiin liittyen. En usko että nobelisti Maathai noin vakavaa syytettä lausuisi ilman mitään perusteita. Tutkiva journalisti/tutkija asialle!
- Michael--Moore
Minua suretti jo edellisen paavin kohtelu. Oli minulle kristillisen elämänkatsomuksen omaavana kauheaa katsella, kun vapisevaa vanhaa miestä vaan pidettiin virassa ja raijattiin pyörätuolilla alamaisten ihmeteltäväksi. Minusta se jos mikä täytti ihmisrääkkäyksen kriteerit sata lasissa.
Paaveilla pitäisi olla eläkeikä, jotta vastavalta vältyttäisiin nykyisen, jo valmiiksi eläkeiässä olevan paavin kohdalla.
Nykyinen paavi pitää laittaa suoraan eläkkeelle, jotta kidutus loppuisi.- se2
Paavihan siis voi itse erota virastaan mikäli näin haluaa. Tosin viimeksi paavi on eronnut virastaan 1200-luvulla.
- ..siinäpä se
se2 kirjoitti:
Paavihan siis voi itse erota virastaan mikäli näin haluaa. Tosin viimeksi paavi on eronnut virastaan 1200-luvulla.
Mietippä mikä skandaali syntyisi jos nyt joku paavi eroaisi virastaan. Olisi lehdet täynnä lööppejä ja vanhusrukan loppuelämä ei varmastikaan olisi miellyttävä. Kyllä se olisi helpompaa, kun huonokuntoiset paavivanhukset laitettaisiin pakolla eläkkeelle. Saisivat elää viimeiset vuotensa tai kuukautensa rauhassa.
- se2
..siinäpä se kirjoitti:
Mietippä mikä skandaali syntyisi jos nyt joku paavi eroaisi virastaan. Olisi lehdet täynnä lööppejä ja vanhusrukan loppuelämä ei varmastikaan olisi miellyttävä. Kyllä se olisi helpompaa, kun huonokuntoiset paavivanhukset laitettaisiin pakolla eläkkeelle. Saisivat elää viimeiset vuotensa tai kuukautensa rauhassa.
Mietippä sitä miten voisi tulla yhtäkään paavia jos vaatimuksena olisi hyvä kunto sun muu hyvinvointi, tällä periaatteellahan paavit olisit 0-12kk virassaan, kun noin nopeasti luo katsauksen noihin nykyisiinkin ehdokkaisiin jotka eivät enää nuoruusvuosissaan olleet...
- luna87
se2 kirjoitti:
Mietippä sitä miten voisi tulla yhtäkään paavia jos vaatimuksena olisi hyvä kunto sun muu hyvinvointi, tällä periaatteellahan paavit olisit 0-12kk virassaan, kun noin nopeasti luo katsauksen noihin nykyisiinkin ehdokkaisiin jotka eivät enää nuoruusvuosissaan olleet...
Kyllä sen paavin pitäisi tietää mihin ryhtyy ja kuinka se joutuu rääkkäykseen siitä että on jo vanha ja ei jaksaisi seistä tai puhua ihmisille. Täysjärkisiä niitten tulisi olla tajutakseen minne se tie heitä on viemässä...
- mepa
Me emme sano Paavista se, särähti silmään pahasti.
Jokainen valitkoon uskonsa itse, voihan tätä Vatikaanin touhua seurata pelkästään historiallisena
spektaakkelina, reaaliajassa tapahtuvaa historian havinaa on ilmassa. - Tompe87
Vaikka olisi saksalainen niin.. no jos hän eläisi 100 vuotiaaksi..
- VANHA PAAVI
ei elä kovin kauan, kohta saa valita taas uuden paavin
- Remahl
Alla olevasta osoitteesta löydätte paljon rehellisiä mielipiteitä. Mutta uuteen paaviin, en rehellisesti ottaen usko että uusi paavi saa mielenrauhaa aikaan edes omiensa joukossa vaan päinvastoin tulehduttaa ennestäänkin arvelluttavat välit muiden kristinuskon kirkkokuntien kanssa. Vanhat ja hyvät katoliset periaatteet ja elintavat ovat päässeet repsahtamaan koska edellisen paavin rautanyrkki ei enää Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen mihinkään käynyt.
Uuden paavin selkein tehtävä lienee siis nykypäivän katolilaisten ruotuun laittaminen tässä maailmassa missä mikään ei ole enää pyhää. Onnea matkaan ja pitkää ikää, näitä kahtahan tuossa virassa kaivataan.
http://majest.genecrew.com/virallista/index.php?PHPSESSID=fb37ccc277015f061d70184ac1b21ecf&topic=195.0 - Elisabeth
Remahl kirjoitti:
Alla olevasta osoitteesta löydätte paljon rehellisiä mielipiteitä. Mutta uuteen paaviin, en rehellisesti ottaen usko että uusi paavi saa mielenrauhaa aikaan edes omiensa joukossa vaan päinvastoin tulehduttaa ennestäänkin arvelluttavat välit muiden kristinuskon kirkkokuntien kanssa. Vanhat ja hyvät katoliset periaatteet ja elintavat ovat päässeet repsahtamaan koska edellisen paavin rautanyrkki ei enää Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen mihinkään käynyt.
Uuden paavin selkein tehtävä lienee siis nykypäivän katolilaisten ruotuun laittaminen tässä maailmassa missä mikään ei ole enää pyhää. Onnea matkaan ja pitkää ikää, näitä kahtahan tuossa virassa kaivataan.
http://majest.genecrew.com/virallista/index.php?PHPSESSID=fb37ccc277015f061d70184ac1b21ecf&topic=195.0jo pelkkä otsikko osoitti sen asiattomaksi.
Lapsi parka, ole niitä down with everything -ihmisiä.
Nousepa pöytäsi äärestä ja lähde luontoon kävelemään, niin mielesi kirkastuu. Tai pese vaikkapa naapurisi ikkunat tai vie vaihteeksi roskat ulos. - down with anything
Elisabeth kirjoitti:
jo pelkkä otsikko osoitti sen asiattomaksi.
Nousepa pöytäsi äärestä ja lähde luontoon kävelemään, niin mielesi kirkastuu. Tai pese vaikkapa naapurisi ikkunat tai vie vaihteeksi roskat ulos.asiallista tekstiä, otsikko hieman raflaava. Täällä otsikko asiallinen, tekstit raflaavia.
Mutta jos lukee pelkät otsikot, niin ymmärrän sinua Elisabeth. Maailma on täynnä paskaa. - Remahl
Elisabeth kirjoitti:
Nousepa pöytäsi äärestä ja lähde luontoon kävelemään, niin mielesi kirkastuu. Tai pese vaikkapa naapurisi ikkunat tai vie vaihteeksi roskat ulos.Täytyy myöntää että sinunkin viestisi sisältö jäi hiukan epäselväksi.
Tarkoititko otsikolla keskustelun otsaketta vai yleensä ottaen koko sivuston otsaketta? Paavi kuoli, Jeesus elää-otsikko saattaa olla monenkin mielestä hyvin epäasiallinen, toisten mielestä sopivan provosoiva. Otsakkeesta kuitenkin selviää pitkälti että kysymyksessä on paavin, kirkon ja uskon välisten tekijöiden arvioiminen. Keskustelussa annetut mielipiteet olivat hyvän maun mukaiset.
Toivottavaa hyvässä keskustelussa on se että ihminen tuo ilmi oman mielipiteensä tai kommentoi jonkun toisen mielipidettä, eikä suinkaan käy arvioimaan toista ihmistä tai käy kommentoimaan toisen tyyliä, juuri niin kuin sinä Elisabeth olet tässä tehnyt. - Nimetön
Sitä täytyy ensin rääkätä. Kuskataan heikkona ja vapisevana pyörätuolissa mikin eteen, eikä puheestakaan enää saa selvää.
Juuri tuosta syystä pitäisi Paavilla olla eläkeikä, jotta jouduttaisiin ennakoimaan se ja valitsemaan nuorempi paavi. Liian vanha paavi on kuin vaavi. Ihminen tulee takaisin lapseksi vanhemmiten, eikä kukaan tiedä, kellä on valta.
Ehkäpä tämä juuri on syynä liian vanhoihin paaveihin. Kun se tulee liian heikoksi pitämään valtaa, muut ottavat vallan, vaikka julkisuuteen esitetään, että paavi on vallassa. - Elisabeth
Remahl kirjoitti:
Täytyy myöntää että sinunkin viestisi sisältö jäi hiukan epäselväksi.
Tarkoititko otsikolla keskustelun otsaketta vai yleensä ottaen koko sivuston otsaketta? Paavi kuoli, Jeesus elää-otsikko saattaa olla monenkin mielestä hyvin epäasiallinen, toisten mielestä sopivan provosoiva. Otsakkeesta kuitenkin selviää pitkälti että kysymyksessä on paavin, kirkon ja uskon välisten tekijöiden arvioiminen. Keskustelussa annetut mielipiteet olivat hyvän maun mukaiset.
Toivottavaa hyvässä keskustelussa on se että ihminen tuo ilmi oman mielipiteensä tai kommentoi jonkun toisen mielipidettä, eikä suinkaan käy arvioimaan toista ihmistä tai käy kommentoimaan toisen tyyliä, juuri niin kuin sinä Elisabeth olet tässä tehnyt.Otsikko oli todellakin niin ruma, että päätin olla enempää rasittamatta likinäköisiä silmiäni.
- Kutja
Elisabeth kirjoitti:
Nousepa pöytäsi äärestä ja lähde luontoon kävelemään, niin mielesi kirkastuu. Tai pese vaikkapa naapurisi ikkunat tai vie vaihteeksi roskat ulos.Ei kannattaisi puuttua asioihin joista ei mitään tiedä. Emmehän mekään tule arvostelemaan sinun asioitasi tai kiinnostuksiesi kohteita saatika niitä tahoja joihin olet sitoutunut.
Tämä foorumi on meille käyttäjille tärkeä asia jossa saamme uusia tuttavuuksia, jopa ystäviä ja jonne voimme kertoa omat mielipiteemme sekä saada uusia näkökulmia asioihin muiden mielipiteiden kautta. Vaikka foorumilla on omalaatuinen nimi, niin mielestäni se ei saisi vaikuttaa ensivaikutelmaan. Katsoitko edes mitään topicien alla olevia tekstejä?
Toisaalta en rupea vaivaamaan päätäni sillä jos et hyväksy foorumiamme. Se vain osoittaa että olet ahdasmielinen ja omiin kaavoihin kangistunut ihminen. Onnea valitsemallasi tiellä.
- !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mitä tarkoitat vanhoillisuudella, sitäkö että pitää kiinni Raamatun opeista?
- Filbert
Niuhotanpa nyt vähän tyylistä.
Olisi nimittäin ollut lukijaystävällisempää (ja ehkä tehokkaampaa) viestintää, jos olisit viitsinyt keksiä puheenvuorollesi otsikon ja itsellesi nimimerkin. - mieskuoron huutaja
Filbert kirjoitti:
Niuhotanpa nyt vähän tyylistä.
Olisi nimittäin ollut lukijaystävällisempää (ja ehkä tehokkaampaa) viestintää, jos olisit viitsinyt keksiä puheenvuorollesi otsikon ja itsellesi nimimerkin.Huutomerkki kuvaa hyvin aiheen tärkeyttä. Huomaatko, vastauksia ei ole tullut. Kaikki nähtävästi pitävät parempana "uudistusmielisyyttä" ts. Raamatun opetusten hylkäämistä. Outoa ja ihmeellistä.
- TuittuTulinenPippuri
Mitä järkee oli valita tollane uus VANHA paavi ku se kuolee koht ni ne joutuu taas valita uuden paavin.
- paroni von Münchhausen
Onhan se mielenkiintoista aina odotella uutta paavia. Joskus tuntuu, että se on jopa mielenkiintoisempaa kuin formuloiden seurailu, kun tietää, että kyllä se mesen moottori vielä leviää. Ja niin kävi taas että akseli hajosi ja melkein kirosin.
- King in crimson
Jonkun kuoleman edeltää yleensä uusiutumista, mutta tällä kertaa sisäsiittoinen papparinki teki uusiutumisesta vain hetken toiveen, joka haihtui ilmaan valkoisen savun mukana.
- Jenna
Kuka on uusi Paavi??
- JP77
Miksi kaiken pitäisi muuttua koko ajan mediaseksikkäästi?
Kirkko on instanssi, jonka soisi pysyvän mahdollisimman muuttumattomana. Kaikki edistyksellisyys ei aina ole hyväksi. - Finch
Uskonpa, että Paavi benediktus lääkitsee ja puhdistaa terveellä tavalla sekularisoituneen ihmiskunnan arvomaailmaa. Tämän ajan aavikko on
jatkuva mukavuuden halun ruokkiminen, itsekeskeisen ahneuden, työn ja viihteellisyyden luoma yksinäisyys. Ihmissuhteita leimaa paljolti väliaikaisuus, rajallisuus, välinpitämätön rationaalisuus ja hedonismi. Lapsi leikkii aikansa, kunnes menettää mielenkiintonsa lelua kohtaan tai kun tämä menee rikki. Vastuu omien tekojen seurauksista muihin ihmisiin koetaan taakkana ikään kuin työpaikan 8 tuntiin mahtuisi
sitä jo ihan tarpeeksi ja vastuun ilmapiiristä paetaan median, materian ja viihdykkeiden haihtuvaan idylliin. Olen kiitollinen, että katolisina emme ole sokeita ja arvomme korostavat
lojaalia lähimmäisen rakkautta. Se ei ole lainkaan taakka vaan omasta luopuessaan tuntee jouluista
kiitollisuutta. Ohessa vielä käännös Paavin sunnuntaisesta saarnasta.
Dear Brothers and Sisters,
During these days of great intensity, we have chanted the litany of the
saints on three different occasions: at the funeral of our Holy Father
John Paul II; as the Cardinals entered the Conclave; and again today, when
we sang it with the response: Tu illum adiuva – sustain the new Successor
of Saint Peter. On each occasion, in a particular way, I found great
consolation in listening to this prayerful chant. How alone we all felt
after the passing of John Paul II – the Pope who for over twenty-six years
had been our shepherd and guide on our journey through life! He crossed
the threshold of the next life, entering into the mystery of God. But he
did not take this step alone. Those who believe are never alone – neither
in life nor in death. At that moment, we could call upon the Saints from
every age – his friends, his brothers and sisters in the faith – knowing
that they would form a living procession to accompany him into the next
world, into the glory of God. We knew that his arrival was awaited. Now
we know that he is among his own and is truly at home. We were also
consoled as we made our solemn entrance into Conclave, to elect the one
whom the Lord had chosen. How would we be able to discern his name? How
could 115 Bishops, from every culture and every country, discover the one
on whom the Lord wished to confer the mission of binding and loosing?
Once again, we knew that we were not alone, we knew that we were
surrounded, led and guided by the friends of God. And now, at this
moment, weak servant of God that I am, I must assume this enormous task,
which truly exceeds all human capacity. How can I do this? How will I be
able to do it? All of you, my dear friends, have just invoked the entire
host of Saints, represented by some of the great names in the history of
God’s dealings with mankind. In this way, I too can say with renewed
conviction: I am not alone. I do not have to carry alone what in truth I
could never carry alone. All the Saints of God are there to protect me,
to sustain me and to carry me. And your prayers, my dear friends, your
indulgence, your love, your faith and your hope accompany me. Indeed, the
communion of Saints consists not only of the great men and women who went
before us and whose names we know. All of us belong to the communion of
Saints, we who have been baptized in the name of the Father, and of the
Son and of the Holy Spirit, we who draw life from the gift of Christ’s
Body and Blood, through which he transforms us and makes us like himself.
Yes, the Church is alive – this is the wonderful experience of these days.
During those sad days of the Pope’s illness and death, it became
wonderfully evident to us that the Church is alive. And the Church is
young. She holds within herself the future of the world and therefore
shows each of us the way towards the future. The Church is alive and we
are seeing it: we are experiencing the joy that the Risen Lord promised
his followers. The Church is alive – she is alive because Christ is
alive, because he is truly risen. In the suffering that we saw on the
Holy Father’s face in those days of Easter, we contemplated the mystery of
Christ’s Passion and we touched his wounds. But throughout these days we
have also been able, in a profound sense, to touch the Risen One. We have
been able to experience the joy that he promised, after a brief period of
darkness, as the fruit of his resurrection.
The Church is alive – with these words, I greet with great joy and
gratitude all of you gathered here, my venerable brother Cardinals and
Bishops, my dear priests, deacons, Church workers, catechists. I greet
you, men and women Religious, witnesses of the transfiguring presence of
God. I greet you, members of the lay faithful, immersed in the great task
of building up the Kingdom of God which spreads throughout the world, in
every area of life. With great affection I also greet all those who have
been reborn in the sacrament of Baptism but are not yet in full communion
with us; and you, my brothers and sisters of the Jewish people, to whom we
are joined by a great shared spiritual heritage, one rooted in God’s
irrevocable promises. Finally, like a wave gathering force, my thoughts
go out to all men and women of today, to believers and non-believers
alike.
Dear friends! At this moment there is no need for me to present a
programme of governance. I was able to give an indication of what I see
as my task in my Message of Wednesday 20 April, and there will be other
opportunities to do so. My real programme of governance is not to do my
own will, not to pursue my own ideas, but to listen, together with the
whole Church, to the word and the will of the Lord, to be guided by Him,
so that He himself will lead the Church at this hour of our history.
Instead of putting forward a programme, I should simply like to comment on
the two liturgical symbols which represent the inauguration of the Petrine
Ministry; both these symbols, moreover, reflect clearly what we heard
proclaimed in today’s readings.
The first symbol is the Pallium, woven in pure wool, which will be placed
on my shoulders. This ancient sign, which the Bishops of Rome have worn
since the fourth century, may be considered an image of the yoke of
Christ, which the Bishop of this City, the Servant of the Servants of God,
takes upon his shoulders. God’s yoke is God’s will, which we accept. And
this will does not weigh down on us, oppressing us and taking away our
freedom. To know what God wants, to know where the path of life is found
– this was Israel’s joy, this was her great privilege. It is also our
joy: God’s will does not alienate us, it purifies us – even if this can be
painful – and so it leads us to ourselves. In this way, we serve not only
him, but the salvation of the whole world, of all history. The symbolism
of the Pallium is even more concrete: the lamb’s wool is meant to
represent the lost, sick or weak sheep which the shepherd places on his
shoulders and carries to the waters of life. For the Fathers of the
Church, the parable of the lost sheep, which the shepherd seeks in the
desert, was an image of the mystery of Christ and the Church. The human
race – every one of us – is the sheep lost in the desert which no longer
knows the way. The Son of God will not let this happen; he cannot abandon
humanity in so wretched a condition. He leaps to his feet and abandons
the glory of heaven, in order to go in search of the sheep and pursue it,
all the way to the Cross. He takes it upon his shoulders and carries our
humanity; he carries us all – he is the good shepherd who lays down his
life for the sheep. What the Pallium indicates first and foremost is that
we are all carried by Christ. But at the same time it invites us to carry
one another. Hence the Pallium becomes a symbol of the shepherd’s
mission, of which the Second Reading and the Gospel speak. The pastor
must be inspired by Christ’s holy zeal: for him it is not a matter of
indifference that so many people are living in the desert. And there are
so many kinds of desert. There is the desert of poverty, the desert of
hunger and thirst, the desert of abandonment, of loneliness, of destroyed
love. There is the desert of God’s darkness, the emptiness of souls no
longer aware of their dignity or the goal of human life. The external
deserts in the world are growing, because the internal deserts have become
so vast. Therefore the earth’s treasures no longer serve to build God’s
garden for all to live in, but they have been made to serve the powers of
exploitation and destruction. The Church as a whole and all her Pastors,
like Christ, must set out to lead people out of the desert, towards the
place of life, towards friendship with the Son of God, towards the One who
gives us life, and life in abundance. The symbol of the lamb also has a
deeper meaning. In the Ancient Near East, it was customary for kings to
style themselves shepherds of their people. This was an image of their
power, a cynical image: to them their subjects were like sheep, which the
shepherd could dispose of as he wished. When the shepherd of all
humanity, the living God, himself became a lamb, he stood on the side of
the lambs, with those who are downtrodden and killed. This is how he
reveals himself to be the true shepherd: “I am the Good Shepherd . . . I
lay down my life for the sheep”, Jesus says of himself (Jn 10:14f). It is
not power, but love that redeems us! This is God’s sign: he himself is
love. How often we wish that God would make show himself stronger, that
he would strike decisively, defeating evil and creating a better world.
All ideologies of power justify themselves in exactly this way, they
justify the destruction of whatever would stand in the way of progress and
the liberation of humanity. We suffer on account of God’s patience. And
yet, we need his patience. God, who became a lamb, tells us that the
world is saved by the Crucified One, not by those who crucified him. The
world is redeemed by the patience of God. It is destroyed by the
impatience of man.
One of the basic characteristics of a shepherd must be to love the people
entrusted to him, even as he loves Christ whom he serves. “Feed my
sheep”, says Christ to Peter, and now, at this moment, he says it to me as
well. Feeding means loving, and loving also means being ready to suffer.
Loving means giving the sheep what is truly good, the nourishment of God’s
truth, of God’s word, the nourishment of his presence, which he gives us
in the Blessed Sacrament. My dear friends – at this moment I can only
say: pray for me, that I may learn to love the Lord more and more. Pray
for me, that I may learn to love his flock more and more – in other words,
you, the holy Church, each one of you and all of you together. Pray for
me, that I may not flee for fear of the wolves. Let us pray for one
another, that the Lord will carry us and that we will learn to carry one
another.
The second symbol used in today’s liturgy to express the inauguration of
the Petrine Ministry is the presentation of the fisherman’s ring. Peter’s
call to be a shepherd, which we heard in the Gospel, comes after the
account of a miraculous catch of fish: after a night in which the
disciples had let down their nets without success, they see the Risen Lord
on the shore. He tells them to let down their nets once more, and the
nets become so full that they can hardly pull them in; 153 large fish:
“and although there were so many, the net was not torn” (Jn 21:11). This
account, coming at the end of Jesus’s earthly journey with his disciples,
corresponds to an account found at the beginning: there too, the disciples
had caught nothing the entire night; there too, Jesus had invited Simon
once more to put out into the deep. And Simon, who was not yet called
Peter, gave the wonderful reply: “Master, at your word I will let down the
nets.” And then came the conferral of his mission: “Do not be afraid.
Henceforth you will be catching men” (Lk 5:1-11). Today too the Church
and the successors of the Apostles are told to put out into the deep sea
of history and to let down the nets, so as to win men and women over to
the Gospel – to God, to Christ, to true life. The Fathers made a very
significant commentary on this singular task. This is what they say: for
a fish, created for water, it is fatal to be taken out of the sea, to be
removed from its vital element to serve as human food. But in the mission
of a fisher of men, the reverse is true. We are living in alienation, in
the salt waters of suffering and death; in a sea of darkness without
light. The net of the Gospel pulls us out of the waters of death and
brings us into the splendour of God’s light, into true life. It is really
true: as we follow Christ in this mission to be fishers of men, we must
bring men and women out of the sea that is salted with so many forms of
alienation and onto the land of life, into the light of God. It is really
so: the purpose of our lives is to reveal God to men. And only where God
is seen does life truly begin. Only when we meet the living God in Christ
do we know what life is. We are not some casual and meaningless product
of evolution. Each of us is the result of a thought of God. Each of us
is willed, each of us is loved, each of us is necessary. There is nothing
more beautiful than to be surprised by the Gospel, by the encounter with
Christ. There is nothing more beautiful than to know Him and to speak to
others of our friendship with Him. The task of the shepherd, the task of
the fisher of men, can often seem wearisome. But it is beautiful and
wonderful, because it is truly a service to joy, to God’s joy which longs
to break into the world.
Here I want to add something: both the image of the shepherd and that of
the fisherman issue an explicit call to unity. “I have other sheep that
are not of this fold; I must lead them too, and they will heed my voice.
So there shall be one flock, one shepherd” (Jn 10:16); these are the words
of Jesus at the end of his discourse on the Good Shepherd. And the
account of the 153 large fish ends with the joyful statement: “although
there were so many, the net was not torn” (Jn 21:11). Alas, beloved Lord,
with sorrow we must now acknowledge that it has been torn! But no – we
must not be sad! Let us rejoice because of your promise, which does not
disappoint, and let us do all we can to pursue the path towards the unity
you have promised. Let us remember it in our prayer to the Lord, as we
plead with him: yes, Lord, remember your promise. Grant that we may be
one flock and one shepherd! Do not allow your net to be torn, help us to
be servants of unity!
At this point, my mind goes back to 22 October 1978, when Pope John Paul
II began his ministry here in Saint Peter’s Square. His words on that
occasion constantly echo in my ears: “Do not be afraid! Open wide the
doors for Christ!” The Pope was addressing the mighty, the powerful of
this world, who feared that Christ might take away something of their
power if they were to let him in, if they were to allow the faith to be
free. Yes, he would certainly have taken something away from them: the
dominion of corruption, the manipulation of law and the freedom to do as
they pleased. But he would not have taken away anything that pertains to
human freedom or dignity, or to the building of a just society. The Pope
was also speaking to everyone, especially the young. Are we not perhaps
all afraid in some way? If we let Christ enter fully into our lives, if
we open ourselves totally to him, are we not afraid that He might take
something away from us? Are we not perhaps afraid to give up something
significant, something unique, something that makes life so beautiful? Do
we not then risk ending up diminished and deprived of our freedom? And
once again the Pope said: No! If we let Christ into our lives, we lose
nothing, nothing, absolutely nothing of what makes life free, beautiful
and great. No! Only in this friendship are the doors of life opened
wide. Only in this friendship is the great potential of human existence
truly revealed. Only in this friendship do we experience beauty and
liberation. And so, today, with great strength and great conviction, on
the basis of long personal experience of life, I say to you, dear young
people: Do not be afraid of Christ! He takes nothing away, and he gives
you everything. When we give ourselves to him, we receive a hundredfold
in return. Yes, open, open wide the doors to Christ – and you will find
true life. Amen.- puhdistettavaa on paljon
Lasten oikeuksien puolesta uusi paavimme ei ainakaan ole kovin hanakasti kampajoinut kardinaalikaudellaan. Toivottavasti meno muuttuu avoimemmaksi.
http://observer.guardian.co.uk/
kardinaalina ollessaan Ratzinger määräsi pappeihin kohdistetut pedofiliaepäilyt salaisiksi.
Vatikaani ei kommentoi, koska Ratzingerin lähettämä määräys on salainen asiakirja. - uksnA
Ei tarvitse olla katolilainen, eikä edes kristitty ymmärtääkseen mainitsemasi asiat nykyarvoista. Minusta itsekkyyttä ja ylpeyttä edustavat myös ahdasmieliset, tuomitsevat uskovat, jotka kokevat, että vain heidän katsomuksensa on oikein.
- Hämmästynyt
Paavi lmoitti että ei olisi halunnutkaan paaviksi!
Se sanoi että aivan kuin gioljotiini olisi tippunut hänen kaulaansa kun ääniä laskettiin!
Paavi vaihtoon! - man-legally
ETT KUINKAS NOIN KÄVIKÄÄN ITSE OLISIN VEIKANNUT 1938-1955 SYNTYNYTTÄ PAAVIA
- XTale
Paavihan on alunperin Jeesuksen opetuslapsen Pietarin seuraaja! Mutta paavi ei kyllä tee yhtään mitään samaa kuin Pietari teki! Minusta on häpeällistä väittää edes tänäpäivänä paavia Pietari seuraajaksi. Kyllä kai jokainen vois istuu korkeella jakkaralla hieno lakki päässä ja piereskellä kaviaaria. Toista se Pietari teki! Hän sentään teki Jumalan ja Herransa Jeesuksen tahdon ja paransi sairaita ja pystytti seurakuntia ynm...
- OLIIVI
OLIIVIPAAVI
Maailman media on uskollisesti välittänyt tietoja ja kuvauksia maailman viimeisen kahden päivän tärkeimmästä uutisesta: Uuden paavin valitsemisesta.
Vaikka valinta ei sinänsä koske suoranaisesti Suomen evankelisia, 1.3 miljardin katolisen ihmisen hengellisen johtajan valinta on sen verran tärkeä, että siihen kannattaa hetkeksi syventyä.
Käsiini sattui ikivanha profetian nimellä kulkeva ennustus, joka käsittelee paaveja.
Esittelen sitä lukijoilleni aivan yleisen mielenkiinnon vuoksi.
Lähdeteokseni löytyvät osoitteista: www.newswithviews:com ja www.bibleprobe.com
Vuonna 1094 syntyi Pohjois-Irlannissa poika arvostettuun perheeseen nimeltä O´Morgair Armagh.
Pojalle annettiin nimeksi Maelmhaedhoc. Vähän vaikeatajuinen, ja sen huomasivat muutkin, sillä nimi yksinkertaistettiin kastetilaisuudessa muotoon Malachy, minkä perhe omisti sukunimekseen.
Pojan suoritettua välttämättömät alkuopinnot perheen pää päätti, että pojasta tulee Rooman kirkon pappi.
Hänet vihittiin papiksi 1119; poika oli silloin 25-vuotias. Malachy eteni urallaan pappina saaden nimityksen korkeampaan ja korkeampaan virkaan. Vuonna 1123 hänet nimitettiin Connorin arkkipiispaksi. Neljä vuotta myöhemmin hänestä tuli Desmondin prinssin Cormac MacCarthyn rippi-isä. Prinssistä tuli sittemmin Irlannin kuningas. Vuonna 1132 hänet ylennettiin Armaghin arkkipiispaksi. Hän kuoli toisella pyhiinvaellusmatkallaan Roomassa vuonna 1148. Paavi Clemente III kanonisoi hänet 1199.
Malachy oli siunattu monilla lahjoilla. Hän paransi sairaita, hän pystyi levitoimaan ja hänellä oli selvänäkemisen lahja. Hänen kerrotaan suorittaneen useita ihmetekoja.
Mutta mikä tärkeintä aiheemme kannalta: Hänellä oli profetoimisen lahja.
Kaikkein tärkein ja arvoituksellisin on hänen profetiansa Rooman paaveista alkaen paavi Innocent II:n, joka valittiin paaviksi 1140, seuraajasta Celestine II:sta, joka tuli paaviksi 1143, aina viimeiseen paaviin asti, joka tulisi nousemaan paaviksi 02.04.2005 kuolleen paavi Johannes Paavali II jälkeen. Tämä uusi paavi, profetian järjestyksessä no 111ja kaikkiaan 265. paavi valittiin 19.04.05. Hän otti nimekseen Benedikt VI, alkuperäinen nimi Joseph Ratzinger, syntynyt 16.04.1927 Bavariassa Saksassa.
Malachy ei käyttänyt tulevista paaveista heidän oikeita nimiään, vaan kutsui heitä vertauskuvallisilla nimillä, jotka tavalla tai toisella liittyivät kuhunkin henkilöön. Hän ei myöskään ennustanut heidän hallitusaikaansa.
Hän sai profetiansa ollessaan matkalla ensimmäiselle pyhiinvaellusmatkalle Roomaan paavi Innocent II:n virkaanasettajaisiin, ja hän luovutti ne uudelle paaville ”lievittääkseen hänen ahdistustaan”.
Malachyn profetia käsittelee 111 paavia, mutta siihen on 1500-luvulla liitetty kardinaali Simoncellin kirjoittama lisäys paavista joka olisi järjestyksessä 112. Sitä pidetään profetiaan kuulumattomana lisänä.
En aio käydä läpi lukemattomia paaveja vuosisatojen ajoilta, mutta muutama esimerkki lienee paikallaan.
Paavi Clement XIII, 1758-1769, omasi läheiset suhteet Umbriaan, jonka tunnus oli ruusu. Malachy käytti hänestä profetiassaan nimeä Umbrian Ruusu, ”Rosa Umbriae”.
Pius II, paavina 1503 vain 26 päivää, sai nimen ”De Parvo Homine”, Pieni Mies, mikä oli hänen alkuperäinen sukunimensä Piccolomini.
Paavi Leo XIII, 1878-1903 sai nimen ”Lumen in Caelo”, Taivaitten Valo. Hänen sukuvaakunansa tunnus on tähdenlento.
Paavi Pius X, 1903-1914, sai nimen ”Ignis Ardens”, Palava Tuli. Hän toimi I maailmansodan aikana.
Benedikt XV, 1914-1922, sai nimen ”Religio Depopulata”, Tuhottu Uskonto. Hänen aikanaan alkoi levitä maailmaan uskonnonvastainen maailmankatsomus ja pyrkimys yhteen maailmanhallitukseen, -kirkkoon ja
-talousjärjestelmään, kuten Ilmestyskirjan luvuissa 13, 17 ja 18 kerrotaan.
Paavi Pius XI, 1922-1939, sai nimen ”Fides Ihtrepida”, Horjumaton Usko. Hänen aikanaan maailma valmistautui ”sodat lopettavaan sotaan”. Uusi maailmanjärjestys alkoi työskentelynsä.
Paavi Pius XII, 1939-1958, Malachy antoi hänelle nimen ”Pastor Angelicus”, Enkelimäinen Paimen.
Paavi Johannes XXIII, 1858-1963, nimi ”Pastor et Nauta”, Pappi ja Merenkulkija. Toimi myös Palestiinassa.
Paavi Paavali VI, 1963-1978, ”Flos Florum”, Kukkien Kukka. Perheen vaakunassa on kolme iiris-kukkaa.
Paavi Johannes Paavali I, 1978 paavina 34 päivää, ”De Medietate Lunae”, Puolikuu.
Paavi Johannes Paavali II, 1989-2005, ”De Lobaore Solis”, Auringonpimennys. Tämä paavi, Karol Wojtyla, syntyi 18.05.1920 Krakovassa Puolassa auringonpimennyksen aikaan. Hänen hautausseremonioittensa aikana 08.04.2005 tapahtui harvinainen hybridi auringonpimennys.
Nykyinen paavi Benedikt VI sai profetiassa nimen ”Gloria Olivae”, Oliivien Kunnia.
Paavi Benedikt VI kuuluu benediktien munkkijärjestöön, joka tunnetaan myös nimellä Olivetans.
Malachyn profetian mukaan hänen kautensa päättyy äkisti, ja kirkkolaitos joutuu suuriin kärsimyksiin. Ehkä siinä toteutuu Ilmestyskirjan 17:15 – 18 profetia. Malachyn profetian mukaan Benedkt VI on viimeinen paavi.
Sitä edeltää rauhan aika, myös Lähi Idässä, mutta se loppuu äkisti, ilman varoitusta.
Malachyn profetiaa säilytetään Vatikaanin arkistossa, ja kirkon nykyinenkin johto varmaan tuntee sen sisällön. Onko sillä mitään vaikutusta heihin tai kirkon politiikkaan, on taas toinen asia. - Pelottaako meitä
OLIIVI kirjoitti:
OLIIVIPAAVI
Maailman media on uskollisesti välittänyt tietoja ja kuvauksia maailman viimeisen kahden päivän tärkeimmästä uutisesta: Uuden paavin valitsemisesta.
Vaikka valinta ei sinänsä koske suoranaisesti Suomen evankelisia, 1.3 miljardin katolisen ihmisen hengellisen johtajan valinta on sen verran tärkeä, että siihen kannattaa hetkeksi syventyä.
Käsiini sattui ikivanha profetian nimellä kulkeva ennustus, joka käsittelee paaveja.
Vuonna 1094 syntyi Pohjois-Irlannissa poika arvostettuun perheeseen nimeltä O´Morgair Armagh.
Pojalle annettiin nimeksi Maelmhaedhoc. Vähän vaikeatajuinen, ja sen huomasivat muutkin, sillä nimi yksinkertaistettiin kastetilaisuudessa muotoon Malachy, minkä perhe omisti sukunimekseen.
Pojan suoritettua välttämättömät alkuopinnot perheen pää päätti, että pojasta tulee Rooman kirkon pappi.
Hänet vihittiin papiksi 1119; poika oli silloin 25-vuotias. Malachy eteni urallaan pappina saaden nimityksen korkeampaan ja korkeampaan virkaan. Vuonna 1123 hänet nimitettiin Connorin arkkipiispaksi. Neljä vuotta myöhemmin hänestä tuli Desmondin prinssin Cormac MacCarthyn rippi-isä. Prinssistä tuli sittemmin Irlannin kuningas. Vuonna 1132 hänet ylennettiin Armaghin arkkipiispaksi. Hän kuoli toisella pyhiinvaellusmatkallaan Roomassa vuonna 1148. Paavi Clemente III kanonisoi hänet 1199.
Malachy oli siunattu monilla lahjoilla. Hän paransi sairaita, hän pystyi levitoimaan ja hänellä oli selvänäkemisen lahja. Hänen kerrotaan suorittaneen useita ihmetekoja.
Kaikkein tärkein ja arvoituksellisin on hänen profetiansa Rooman paaveista alkaen paavi Innocent II:n, joka valittiin paaviksi 1140, seuraajasta Celestine II:sta, joka tuli paaviksi 1143, aina viimeiseen paaviin asti, joka tulisi nousemaan paaviksi 02.04.2005 kuolleen paavi Johannes Paavali II jälkeen. Tämä uusi paavi, profetian järjestyksessä no 111ja kaikkiaan 265. paavi valittiin 19.04.05. Hän otti nimekseen Benedikt VI, alkuperäinen nimi Joseph Ratzinger, syntynyt 16.04.1927 Bavariassa Saksassa.
Malachy ei käyttänyt tulevista paaveista heidän oikeita nimiään, vaan kutsui heitä vertauskuvallisilla nimillä, jotka tavalla tai toisella liittyivät kuhunkin henkilöön. Hän ei myöskään ennustanut heidän hallitusaikaansa.
Hän sai profetiansa ollessaan matkalla ensimmäiselle pyhiinvaellusmatkalle Roomaan paavi Innocent II:n virkaanasettajaisiin, ja hän luovutti ne uudelle paaville ”lievittääkseen hänen ahdistustaan”.
Malachyn profetia käsittelee 111 paavia, mutta siihen on 1500-luvulla liitetty kardinaali Simoncellin kirjoittama lisäys paavista joka olisi järjestyksessä 112. Sitä pidetään profetiaan kuulumattomana lisänä.
En aio käydä läpi lukemattomia paaveja vuosisatojen ajoilta, mutta muutama esimerkki lienee paikallaan.
Paavi Clement XIII, 1758-1769, omasi läheiset suhteet Umbriaan, jonka tunnus oli ruusu. Malachy käytti hänestä profetiassaan nimeä Umbrian Ruusu, ”Rosa Umbriae”.
Pius II, paavina 1503 vain 26 päivää, sai nimen ”De Parvo Homine”, Pieni Mies, mikä oli hänen alkuperäinen sukunimensä Piccolomini.
Paavi Leo XIII, 1878-1903 sai nimen ”Lumen in Caelo”, Taivaitten Valo. Hänen sukuvaakunansa tunnus on tähdenlento.
Paavi Pius X, 1903-1914, sai nimen ”Ignis Ardens”, Palava Tuli. Hän toimi I maailmansodan aikana.
Benedikt XV, 1914-1922, sai nimen ”Religio Depopulata”, Tuhottu Uskonto. Hänen aikanaan alkoi levitä maailmaan uskonnonvastainen maailmankatsomus ja pyrkimys yhteen maailmanhallitukseen, -kirkkoon ja
Paavi Pius XI, 1922-1939, sai nimen ”Fides Ihtrepida”, Horjumaton Usko. Hänen aikanaan maailma valmistautui ”sodat lopettavaan sotaan”. Uusi maailmanjärjestys alkoi työskentelynsä.
Paavi Pius XII, 1939-1958, Malachy antoi hänelle nimen ”Pastor Angelicus”, Enkelimäinen Paimen.
Paavi Johannes XXIII, 1858-1963, nimi ”Pastor et Nauta”, Pappi ja Merenkulkija. Toimi myös Palestiinassa.
Paavi Paavali VI, 1963-1978, ”Flos Florum”, Kukkien Kukka. Perheen vaakunassa on kolme iiris-kukkaa.
Paavi Johannes Paavali I, 1978 paavina 34 päivää, ”De Medietate Lunae”, Puolikuu.
Paavi Johannes Paavali II, 1989-2005, ”De Lobaore Solis”, Auringonpimennys. Tämä paavi, Karol Wojtyla, syntyi 18.05.1920 Krakovassa Puolassa auringonpimennyksen aikaan. Hänen hautausseremonioittensa aikana 08.04.2005 tapahtui harvinainen hybridi auringonpimennys.
Nykyinen paavi Benedikt VI sai profetiassa nimen ”Gloria Olivae”, Oliivien Kunnia.
Paavi Benedikt VI kuuluu benediktien munkkijärjestöön, joka tunnetaan myös nimellä Olivetans.
Malachyn profetian mukaan hänen kautensa päättyy äkisti, ja kirkkolaitos joutuu suuriin kärsimyksiin. Ehkä siinä toteutuu Ilmestyskirjan 17:15 – 18 profetia. Malachyn profetian mukaan Benedkt VI on viimeinen paavi.
Sitä edeltää rauhan aika, myös Lähi Idässä, mutta se loppuu äkisti, ilman varoitusta.
Malachyn profetiaa säilytetään Vatikaanin arkistossa, ja kirkon nykyinenkin johto varmaan tuntee sen sisällön. Onko sillä mitään vaikutusta heihin tai kirkon politiikkaan, on taas toinen asia.Tuosta ennustuksesta ollaan monta mieltä. Sitä epäillään väärennökseksi.
- tertullianus
Pelottaako meitä kirjoitti:
Tuosta ennustuksesta ollaan monta mieltä. Sitä epäillään väärennökseksi.
Onkohan yhtään profetiaa, jota ei epäiltäisi jollakin lailla. Huomaa, että ko. juttu ei juuri kritisoi paavia. Se vain pyrkii ounastelemaan maailman tulevaa menoa. Olisin kiitollinen, jos olisit vaivautunut antamaan pari hyvää perustelua epäilyillesi. Moni kaipaisi hyviä argumentteja. Tälläisenään "oliivipaavi" on uskottavampi kuin "huojentava" kommenttisi. - Toki toivon, että niin kirkko, paavius kuin kaikkinainen inhimillinen elämä saisi vielä monia armorikkaita vuosia tästäkin eteenpäin...
- Filbert
OLIIVI kirjoitti:
OLIIVIPAAVI
Malachyn profetiaa säilytetään Vatikaanin arkistossa, ja kirkon nykyinenkin johto varmaan tuntee sen sisällön. Onko sillä mitään vaikutusta heihin tai kirkon politiikkaan, on taas toinen asia.on jo ylempänä otsikolla "112. paaviprofetiassa lisäys".
Kuten Ignatius totesi, ennustus on löydetty vasta renessanssiajalla. Sen alkuperä on mitä suurimmassa määrin kiistanalainen. Sen sisällössä on paljon hölynpölyä; keinotekoisesti voi tietysti löytää "yhteyksiä" tosielämän paaveihin.
Miten lienee sen lähteen laita, josta toit tekstin taas tälle palstalle? Saako sitä noin vain kopioida vai rikkooko lainauksesi ehkä tekijänoikeuksia?
Yksi kohta nyt joka tapauksessa tekee mieli korjata: paavi Benedictus XVI ei ole benediktiini. Eikä gloria olivae ole suomeksi oliivien kunnia. Oliivien kunnia olisi gloria olivarum.
Gloria olivae voi olla yksikön genetiivi tai datiivi. Siis oliivin/oliivipuun/oliivinoksan kunnia, tai kunnia /-lle. Kunnia oliivinoksalle voisi olla mielekäs ajatus: kardinaali Ratzinger kunnioitti paavi Benedictus XV:ttä nimenvalinnallaan. Tämä oli paavina I maailmansodan aikana ja pyrki aktiivisesti edistämään rauhaa.
- valtaako
Katollinen kirkko on rahan ja ahneuden koti ja tyyssija.. Mitähän todellisuudessa meidän jumalamme ja kaikki valtias sanoisikaan jos meille armossaan esiin saapuisi. mahtaisi pirstoa kaikki temppeleissään pröystäilijät ja rahanahneat ilveilijät kuten jeesuskin teki ja tuomitsi temppeleissä harjoitetun vääryyden.Todellinen nöyrä uskominen ja pyyteetön kristinuskon sanoman levittäminen kun on kokonaan tois arvoista moisille kullan ja ahneuden koristamille punaviitoille. eivät anna omastaan vaan keräävät lisää.. olen varma että jumala ei ole antanut heille valtaansa jota he niin kertovat häneltä saaneen. varmasti ristiin naulitsivat hänet jos meille ilmestyisi.. veisihän se koko katollisen paavin uskottavuuden ..moinen jeesus joka olisi kaltaisemme kuten hän viisaudessan on sanonut.. joka itsensä ylentää se alennetaan
- kardinaalien kardaani
Paavi ostaa nahkaliivit ja Harley Davidsonin. Hän kuulemma lähtee Tanjan kanssa reissaamaan pitkin etelä-Eurooppaa kesällä. Sauli taas kiipeää tolppaan ja Matti rakentaa grillikatoksen.
- tosiaan
jos tätä juttua on uskominen..
http://www.kansanuutiset.fi/ulkomaat.htm#2604 - Nina
Paavin historiassa on huonoja aikoja. Hänen nuoruutensa ja aikuisikänsä Hitlerin Saksassa Hitler-jugendissa ja Saksalaisena sotilaana, ei todellakaan tee minuun vaikutusta Paavina.
Paavin pitäisi mielestäni edustaa puhtautta, mutta hän on enemmänkin pyrkyri.
Edesmennyt Paavi vietti natsien leireillä ja hyvä ihminen hän oli ja sai katolisten kiitoksen.
Tälle Paaville en anna muuta kuin halveksunnan. - Nimetön
Mihis se edellinen hävis? Paljon noilla on peruspalkka? Tarvitaanko tohon yliopistotutkinto vai riittääkö ammatillinen?
- paroni von Münchhasen
vaaditaan tohtorintunkinto teologiasta. Palkasta en tiedä, mutta muut edut on tosi hyvät. Työsuhdeaunto Rooman keskustassa ja auto ja autonkuljettaja, ruoka ja vaatteet talonpuoolesta. Miinuksena on se, että pitää elää selibaatissa ja pukeutua hassusti. Myöskään eläkkeelle ei pääse ja pitää ravata kokoajan kaiken maailman kissanristiäisissä.
- Nimekäs
Ihan hyvä asia, että ei ole "uudistusmielinen", koska katolisen kirkon(kin) pitäisi noudattaa Jumalan sääntöjä eikä ihmisten. Toisin sanoen kaikki abortit sun muut on Raamatun (Jumalan) vastaisia ja uskontojen tarkoitushan on palvoa Jumalaa, eikä ihmistä.
Jopa tällainen agnostikko ymmärtää näin yksinkertaisen, mutta tärkeän asian.
Ketjusta on poistettu 68 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394903Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6594088Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732281Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162047MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401848- 961686
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671431OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301198- 941134
- 871121