Sähköautojen akut kestävät auton koko käyttöiän

Anonyymi

Sähköautojen akut kestävät nykyisen tiedon valossa jopa ennakoitua paremmin.
Uuden sähköauton akustolle luvataan usein pitkä takuu, kuten 8 vuotta ja/tai 200 000 kilometriä. Akustoja on toistaiseksi vaihdettu hyvin vähän autoilijan kustannuksella, toteutuneiden hintojen ollessa muutamia tuhansia euroja.

Sähköautoja on ollut käytössä nykyisellä akkutekniikalla jo pitkään, jolloin akkujen kestävyydestä on saatu paljon käyttökokemusta. Esimerkiksi Teslan akut kestävät yli 500 000 km ajon, jonka jälkeen niiden kapasiteetista on yhä käytettävissä yli 80 %.

Käytetyt akut ovat myös rahanarvoisia, sillä niille löytyy jälkimarkkinat mm. energiavarastoina. Uuden akun hinta on kapasiteetista riippuen noin 2000 – 10 000 €.

64

689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        St1, Shell ja Toyota tekevät mitä vain, jotta tuo totuus pysyisi pimennossa.


      • Anonyymi

        Kyllä on polttospedeillä vaikeaa kun faktat ovat nämä.


    • "Akkujen hinnatkin vaihtelevat alle 10 000 eurosta 35 000 euroon." On asiantuntijoiden arvio akkujen hinnoista.

      • Anonyymi

        Kas, tulihan se trolli kolostaan. Kalleimmat akut maksavat 200€/kWh. Teslan akut pyörivät siinä 100€/kWh paikkeilla. Mukaanlukien kotelointi ja BMS. Joten kerrotko vielä missä autossa on 170-350 kWh:n akku, vai menetkö takaisin koloosi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kas, tulihan se trolli kolostaan. Kalleimmat akut maksavat 200€/kWh. Teslan akut pyörivät siinä 100€/kWh paikkeilla. Mukaanlukien kotelointi ja BMS. Joten kerrotko vielä missä autossa on 170-350 kWh:n akku, vai menetkö takaisin koloosi?

        Tuo linkkaamani kommentti oli seuraavien henkilöiden jutusta;
        "sähkötekniikan diplomi-insinööri ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä, SATL:n puheenjohtaja ja Taitotalon kehitysjohtaja Kari Kaihonen, Metropolian autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho, sähkö- ja hybridiajotekniikan kouluttaja ja asiantuntija Frans Malmari "
        Ehkä he ovat trolleja, en kuitenkaan usko...

        https://www.is.fi/autot/art-2000008074186.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas, tulihan se trolli kolostaan. Kalleimmat akut maksavat 200€/kWh. Teslan akut pyörivät siinä 100€/kWh paikkeilla. Mukaanlukien kotelointi ja BMS. Joten kerrotko vielä missä autossa on 170-350 kWh:n akku, vai menetkö takaisin koloosi?

        Aika paljon on sitten Mersun akussa kwh , kun kun akun vaihto maksaa 63 000 € . Tai sitten vaihtotyö on todella kallista .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika paljon on sitten Mersun akussa kwh , kun kun akun vaihto maksaa 63 000 € . Tai sitten vaihtotyö on todella kallista .

        Mikään mitä mainostetaan kokoajan ei myy koska se on huoma ja suunattu baan rikaille momimiljonääreille ja niile kokoomuslaislle jotka luulee olevansa eikauta baikka käyvätkin töissä joka päivä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika paljon on sitten Mersun akussa kwh , kun kun akun vaihto maksaa 63 000 € . Tai sitten vaihtotyö on todella kallista .

        Porsche Taycanin akun korjaus maksoi yli 80 000 euroa, Teslassakin jopa yli 15 000 euron korjauskustannukset


      • Anonyymi

        Halpaa kuin makkara, ja uudella akulla mennään taas 200 000 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halpaa kuin makkara, ja uudella akulla mennään taas 200 000 km.

        Akku kestää paljon yli 500.000 km.


    • Anonyymi

      Mitähän tuo valheellinen taistelu sähköakkuautoja vastaan hyödyttää? Se vain liaää akkuautojen suosioita kun valheet oiotaan ja tieto leviää.

      • Missä on ollut valheita sähköautoja vastaan? Enemmän olen huomannut valheita sähköautojen puolesta.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Missä on ollut valheita sähköautoja vastaan? Enemmän olen huomannut valheita sähköautojen puolesta.

        Levität niitä ammatiksesi.


    • Anonyymi

      Nettiautossa on myynnissä tesloja 200tkm joissa, omistaja ilmoittaa että akku on uusittu. Ei ole edes 10v ikäisiä!

      Myös sähkömoottorieita uusittu noilla km

      Siinä se elinikä ja riskejä.



      Kävin juuri hakemassa puhtaan leiman 2003 bensa autoon jonka hinta uutena 19800eur. Tässä on vielä km 270 000km. Kaikki toimii

      • Anonyymi

        Juuri tätä rupesin itsekin ihmettelemään. Patteripetterit huutaa että akut kestää ikuisesti, nettiautossa suunnilleen joka toiseen on akkua vaihdettu takuuseen. Mistä tämä johtuu?


    • Anonyymi

      Harvinaisen totta. Sähköauton käyttöikä loppuu akun loppumiseen.

      • Anonyymi

        Tai ainakin vaihtaa omistajaa hyvissä ajoin ennen akun lopahtamista.


      • Anonyymi

        Jos se ei hajoa, niin hyvinkin voi kestää ns. loppuun asti.


    • Anonyymi

      Niin ne nyt historiatiedon valossa kestävät eikä asiassa ole mitään epäselvää.

      • Anonyymi

        Sähköauton akku kestää täsmälleen auton koko käyttöiän. Sähköautot nimittäin paalataan juuri sillä hetkellä, kun akku menee käyttökelvottomaksi. Käytännössä tämä tapahtuu 5 - 8 vuoden käytön jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton akku kestää täsmälleen auton koko käyttöiän. Sähköautot nimittäin paalataan juuri sillä hetkellä, kun akku menee käyttökelvottomaksi. Käytännössä tämä tapahtuu 5 - 8 vuoden käytön jälkeen.

        Kyllä, mutta valitettavasti tämä tosiasia ei vielä näy käytettyjen sähköautojen hinnoissa !

        Valtaosa ihmisistä ei asiaa hahmota !?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton akku kestää täsmälleen auton koko käyttöiän. Sähköautot nimittäin paalataan juuri sillä hetkellä, kun akku menee käyttökelvottomaksi. Käytännössä tämä tapahtuu 5 - 8 vuoden käytön jälkeen.

        Kohta on Kuusankoskella ruuhkaa sähköautojen romutuspisteessä.


    • Anonyymi

      Kosteus ja sen aiheuttama korroosio sekä säännöllinen pikalataus ovat akun pahin uhka. Suurin osa autoilijoista pärjää 3x16A laturilla.

    • Anonyymi

      Siis akkuhan voi kestää hyvällä tuurilla vaikka iäisyyden, mutta kapasiteetti voi lopussa olla enää alle 50% alkuperäisestä. Nykyaikaiset BMS eli akunhallintajärjestelmät estävät auton käytön, jos kapsu tippuu alle 70%, koska sellainen ei enää anna virtaa riittävästi kiihdyttämiseen pienellä lataustasolla ja on liikenteessä vaarallinen. Akun kestoikään voi vaikuttaa positiivisesti, kun välttää pikalataamista ja käyttää akun esilämmitystä aina alle +10C lämpötiloissa litiumkerrostumien välttämiseksi.

      • Anonyymi

        Parissa kymmenenssä vuodessa se kapasiteetti ei katoa mihinkään kertoo kokemus kymmeneltä vuodelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parissa kymmenenssä vuodessa se kapasiteetti ei katoa mihinkään kertoo kokemus kymmeneltä vuodelta.

        Hauska väite mutta ei kestä reality checkkausta.


    • Anonyymi

      Tietysti kestää koska uusiminen on niin kallista että kun akut on loppu niin romu pannaan paaliin.

      • Anonyymi

        Joo, sitten miljoonan kilsan kohdalla. Polttolelu menee paaliin 5 kertaa aikaisemmin.


    • Anonyymi

      Akkutakuuseen vetoaminen on hupaisaa. Akkutakuu yleensä - mutta ei aina - korvaa vain akkuja jotka on oikosulussa. Akun kapasiteetin alenemaa ei yleensä korvata takuuseen. Hupiukot puhuvat 8 vuoden akkutakuusta. Kyllä vamistaja voi taata että akku toimii 8 vuoden ajan ja tekee korjaukset jos ei toimi. On kokonaan toinen juttu missä kunnossa akku on takuun päättymisen jälkeen. Jos 8-vuotiaassa akussa kapasiteettia on jäljellä vaikka 65 %, mikä on sähköauton jm-arvo, kun tiedetään että akun korjaaminen/uusaus maksaa kymmeniä tuhansia.

      • Anonyymi

        Käytettyjen autojen käyttötarkoitus myös muuttuu kun autoihin tulee ikää. Siis käytännössä voimakkaastikin heikentyneet akut pysyvät autoissa paalaukseen asti, mikäli halvoille työmatka-autoille ja kauppakasseille on tarpeeksi kysyntää. Noin 120 km kesärange, riittää talvellakin varmasti 25 km työmatka + 8 km kauppamatkaan, pakkasillakin.
        Pahempi homma sitten on, mikäli akkuja alkaa runsaasti vikaantumaan ajamisen estävällä tavalla jossain 10-15 vuotiaissa autoissa. No ehkä niihinkin kehitetään jotain kohtuuhintaista korjausvaihtoehtoa koko akkupaketin vaihdon sijaan, näyttää vain autonvalmistajat olevan tätä vaihtoehtoa jarruttamassa.


      • Anonyymi

        Akkutakuu tarkoittaa nimenomaan sitä, että kapasiteetti säilyy määritellyissä rajoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytettyjen autojen käyttötarkoitus myös muuttuu kun autoihin tulee ikää. Siis käytännössä voimakkaastikin heikentyneet akut pysyvät autoissa paalaukseen asti, mikäli halvoille työmatka-autoille ja kauppakasseille on tarpeeksi kysyntää. Noin 120 km kesärange, riittää talvellakin varmasti 25 km työmatka 8 km kauppamatkaan, pakkasillakin.
        Pahempi homma sitten on, mikäli akkuja alkaa runsaasti vikaantumaan ajamisen estävällä tavalla jossain 10-15 vuotiaissa autoissa. No ehkä niihinkin kehitetään jotain kohtuuhintaista korjausvaihtoehtoa koko akkupaketin vaihdon sijaan, näyttää vain autonvalmistajat olevan tätä vaihtoehtoa jarruttamassa.

        Kyllä nykyisillä edullisilla polttiksilla ajetaan suuriakin määriä, vaikka autoilla onkin jo paljon ikää. Millä nuo ajotarpeet hoidetaan vanhoilla sähkiksillä, jos akusta riittää virtaa vain 150 km?


    • Anonyymi

      Voi akku hyvinkin osoittautua uudeksi "katalysaattoriksi". Kun ensimmäiset katalysaattorilla varustetut autot tulivat suomen markkinoille, ennustettiin katalysaattoreille noin 80 000 -120 000 km kestävyyttä. Totuudeksi kuitenkin osoittautui, että ne kestävät auton iän, ellei käy tankkaamassa venäjällä tai kolhi auton pohjassa olevaa katalysaattoria kiveen.

      • Anonyymi

        Tyypillisesti kirjoittaja ei hahmota pulmaa !?

        Sähköauton akuston hinta on 10000-15000€ tai enemmän !!! Polttomoottorin katalysaattori ei maksa lähellekään tuota !?

        Fakta on se, että ennenkuin sähköauto romutetaan niin akuston vaihto on edessä !
        Kuka haluaa maksaa 15000€ remontin autoon jonka markkina-arvo on 10000€ ??

        Tämä tosiasia ei vielä näy käytettyjen sähköautojen hinnassa !!


    • Anonyymi

      Viikko sitten iltalehti uutisoi Jannesta joka oli ostanut 43,000 euron käytetyn Teslan. Puolen vuoden päästä akku söko ja akun vaihdon hinta 12,000 euroa. Vaikka Jannella oli ylimääräinen takuu niin myyjä ei suostunut maksamaan akun vaihdosta kuon vain puolet.
      Yli 10 vuotta vanhan sähköauton osto on valtava riski. Voi käydä niin että akun hinta on autoa arvokkaampi.
      Kun auto joudutaan romuttamaan ennen aikojaan niin auton elinkaari lyhenee ja ilmastonmuutos kiihtyy. Vanha polttomoottoriauto on sähköautoa turvallisempi ostos.

    • Anonyymi

      Kyllä noiden halpojen kinkkisähkisten kori ruostuu ennemmin kuin akku lopahtaa. Hesarissa oli MG koeajon yhteydessä kommentti auton ruostesuojauksesta.
      "Sen näkee tasan tarkkaan, miten tässä käy. Pari vuotta, niin alkaa tuosta kukkimaan, ja viisi vuotta, niin on ruostunut puhki.”

    • Anonyymi

      Pitää kyllä paikkansa. Koska useimmiten auton käyttöoikä on sama kuin akun käyttöikä. Uutisoitu Volvon ällistyttävän halpa yli 50te maksanut akunvaihto johtaa siihen että koko auton joutuu paalaamaan.

      • Anonyymi

        Koskee kaikkia sähköautoja ennemmin tai myöhemmin !


    • Anonyymi

      Sähköauto hankitaan max 3 vuoden käyttöä varten ja sitten vaihtoon.

      • Anonyymi

        Pulma on se, että akuston vaihtokustannukset eivät vielä näy käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnoissa !?

        Mutta, tulevat näkymään !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pulma on se, että akuston vaihtokustannukset eivät vielä näy käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnoissa !?

        Mutta, tulevat näkymään !!

        Ei ne näy kun niitä ei tarvitse vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne näy kun niitä ei tarvitse vaihtaa.

        ???????


      • Anonyymi

        Miksi sinä valehtelet?????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä valehtelet?????

        Kun ei ole muuta sanottavaa totuuden edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei ole muuta sanottavaa totuuden edessä.

        Silloin ei pitäisi kirjoittaa mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin ei pitäisi kirjoittaa mitään.

        Polttouuno kirkuu tuskasta.


    • Anonyymi

      Sähköautojen akut kestävät auton koko käyttöiän.

    • Anonyymi

      On se kumma kuinka täältä katoaa asiallista tekstiä.

      • Anonyymi

        Polttopellen trollailut kyllä pysyy.


    • Anonyymi

      Akun ikääntyessä kasvaa tulipaloriski. Heikkokuntoisista kennoista kun yritetään imeä nopeasti virtaa, ne menevät oikosulkuun ja lämpöryntäys käynnistyy. Akku on niin huono kuin sen heikoin lenkki ja yksi huono akkumoduuli, joista akkupaketti on kasattu, riittää että Battery Management System estää akun käytön.

      Pitkäikäisen akun salaisuus on yksinkertainen: älä tee kovia kiihdytyksiä, älä tee nopeita jarrutuksia, säilytä auto suojassa helteeltä ja pakkaselta, balansoi säännöllisesti ja toivo, että olet voittanut akkulotossa (eli valmistuslinjastolta autoosi päätynyt akku ei kärsi laatuvaihtelusta).

      • Anonyymi

        https://www.honestjohn.co.uk/the-latest-car-fire-statistics/

        Fewer than 500 EV battery fires have ever been verified globally, out of around 20 million EVs currently on the road worldwide.

        Maailmassa on 20 miljoonaa sähköautoa ja akkupaloja on raportoitu alle 500.

        Siis akkupalon todennäköisyys on noin 500 suhde 20 000 000.

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005700765.html

        Lottovoiton todennäköisyys on 1 suhde 18 643 560.

        Toisin sanoen akkupalon todennäköisyys ei ole kovin paljon suurempi kuin se että voittaisi 7 oikein lotossa.

        Näillä tilastotiedoilla en jäisi odottelemaan että akkupalo tai lottovoitto osuu omalle kohdalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.honestjohn.co.uk/the-latest-car-fire-statistics/

        Fewer than 500 EV battery fires have ever been verified globally, out of around 20 million EVs currently on the road worldwide.

        Maailmassa on 20 miljoonaa sähköautoa ja akkupaloja on raportoitu alle 500.

        Siis akkupalon todennäköisyys on noin 500 suhde 20 000 000.

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005700765.html

        Lottovoiton todennäköisyys on 1 suhde 18 643 560.

        Toisin sanoen akkupalon todennäköisyys ei ole kovin paljon suurempi kuin se että voittaisi 7 oikein lotossa.

        Näillä tilastotiedoilla en jäisi odottelemaan että akkupalo tai lottovoitto osuu omalle kohdalle.

        No enkös kirjoittanut että BMS yrittää parhaansa estääkseen sellaiseen tilanteeseen joutumisen, missä akkupalo pääsee syntymään? Siinä tilanteessa akku on jo vaihtokunnossa.


      • Anonyymi

        Ihan roskaa suollat. Rivakat kiihdytykset tekevät tutkimusten mukaan hyvää akulle.


    • Anonyymi

      Niin päin että sähköauto kestää akun eliniän. Akku kun simahtaa niin autolla ei enää ole mitään arvoa, ei rahallista eikä käyttöarvoa.

      • Anonyymi

        Juuri niin.

        "Sähköautojen akut kestävät auton koko käyttöiän"

        koska ajoakku määrää ja rajaa auton elinkaaren ja koska ajoakkua ei kannata uusia, joten akun välityksellä koko auto tuli elinkaarensa loppuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niin.

        "Sähköautojen akut kestävät auton koko käyttöiän"

        koska ajoakku määrää ja rajaa auton elinkaaren ja koska ajoakkua ei kannata uusia, joten akun välityksellä koko auto tuli elinkaarensa loppuun.

        Typerää sössötystä kun akut kestää miljoonan km.


    • Anonyymi

      Kylläpä polttopelleä hirveästi ahdistaa sähköautojen ylivertaisuus.

      • Anonyymi

        Kyllä se näin on, pellen polttoprutku on kohta arvoton.


    • Anonyymi

      Sähkömoottorit vaan ei kestä ja ne pitää uusia kun niihin ei saa laakereita
      https://youtu.be/yqeBVrwoETU

      Vai johtuuko tuo vain siitä että on VAG?

      • Anonyymi

        Ai sähkömoottorit ei kestä? Olet kyllä melkoinen pelle, Pitkälle yli 100 vuoden kokemuksella sähkömoottorit kestää paljon polttomoottoreita paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai sähkömoottorit ei kestä? Olet kyllä melkoinen pelle, Pitkälle yli 100 vuoden kokemuksella sähkömoottorit kestää paljon polttomoottoreita paremmin.

        Sähkömoottoreita riivaa laakerivauriot (mm. TM käyttötestissä ollut Datsun) sekä jäähdytysnestevuodot.


    • Anonyymi

      Tottakai akku kestää koko käyttöiän. Akku on patterivatkaimen kallein osa. Koko akun vaihto voi maksaa saman verran kuin uusi auto. Eli uusiminen ei ole ikinä kannattavaa - tehdään vain, jos valmistaja/maahantuoja maksaa viulut. Auton käyttöikä päättyy, kun akun kanssa tulee ongelmia.

      Kun vatkaimelle tulee ikää muutama vuosi, niin ei kannata enää edes korjata akkua, koska korjaushintakin on liian kallis suhteessa vatkaimen arvoon. Ja kun ei kannata korjata, on turhaa edes tutkia, voisiko korjata. Silkkaa säästöä, kun voi oikopäätä paalata kertakäyttölelun!

      Sähköautolun edelläkävijämaassa on tämä käytäntö ollut vallalla jo vuosia
      https://www.hs.fi/talous/art-2000009465046.html

      Polttomoottoriautojen keskimääräinen romutusikä on 21 vuotta. Tämä on autovalmistajille ongelma, koska on vaikeaa myydä uusia autoja, kun jengi ajelee tyytyväisinä vanhoilla ja luotettavilla polttomoottoriautoilla.

      Ratkaisuksi on keksitty patterivatkaimet sekä plugarit, joille jo 150 tkm on kova saavutus sekä polttomoottorin että akun keston kannalta. Päästään taas siihen ideaaliin, että auton käyttöikä jää alle 10 vuoteen.

      Sehän onkin jo havaittu, että vatkaimet ovat ympäristön kannalta huono ratkaisu. 600 kg enemmän massaa eikä tämä läski ole helposti kierrätettävää terästä. Valmistuksen ympäristövaikutukset paljon suuremmat ja lyhyempi käyttöikä. Käytönaikaiset päästöt vähän pienemmät täyssähköautoilla, mutta suurin osa sähköautoista on plugareita, joilla CO2 päästöt ihan samat kuin perinteisellä tekniikalla.

      Huijausta koko sähköistyminen.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5384
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4627
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2651
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2314
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1571
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1347
    10. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      15
      1276
    Aihe