Ikuinen ongelma, kärryn valot.

Anonyymi

Auton peräkärryn valot ei toimi tai toimii miten sattuu. Pistoketta nitkuttelemalla palaa ihan sattumanvaraisesti mikä valo milloinkin tai sitten ei pala.
Kytkennät pitäisi olla oikein ja kärryn liitokset puhdistin vetämällä koko hoidon pystyasentoon. Maadoitus tulee yhteen pisteeseen joka lampulta, mutta pitäisikö vielä yksi johto vetää kärryn kiinnityskitaankin? Ottaako se sen kautta maadoitusta?

27

11166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pistoketta nitkuttelemalla?


      Kertoo jo että tarvitset laittaa sähköt kuntoon, käydä läpi. Entä jos tiukkaat pinnit, niitä voi levittää


      Uuden kunnollisen laadukkaan pistokkeen ja rasian autoon. Minä käytän tiettyä mallia jossa alukuorinen, pistoke on aina kumilla kiinni rasiassa että ei johdo vedä ja ajettaessa tärise.

      Kärryn pistokkeesta pitää lähteä johdot suojattuna valoille ei teräviin reunoihin.

    • Anonyymi

      Kun pistokkeen työntää keväisin ensi kertaa kiinni auton perään, niin todennäköisesti on ongelmia ja jossakin linjassa on katkoksia. MUTTA
      Kun suihkauttaa molempiin kytkettäviin puoliskoihin CRC tai WD-40 ainetta, niin eipä ole ongelmaa koko ajokauden aikana. Tämän oppii helposti kantapään kautta.
      Sitten vanhana saattaa tuo pistoke olla sen verran löysä, että voi joutua pikku meisselillä vähän raottamaan noita pistokkeen piikkejä leveämmäksi.

    • Anonyymi

      Sen jälkeen, kun kiinnitin kärryn johdot pistokkeeseen juottamalla, ei ole ollut ongelmia.

      • Anonyymi

        Nykyään on auton puoleisessa rasiassa sitten vielä se pikkunamikka, joka kytkee auton takasumuvalon toimimasta, kun laitetaan kärryn tms pistoke rasiaan. Ja sitten ei auton takasumuvalo toimi, kun sekin systeemi jumii siihen asentoon kuin olisi peräkärryn pistoke paikallaan. Onnetonta tekniikkaa, vaikka ihminen on kyennyt käymään kuussa, se ei ole kyennyt tekemään luotettavaa sähkösysteemiä auton peräkärryn liittämiseksi autoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään on auton puoleisessa rasiassa sitten vielä se pikkunamikka, joka kytkee auton takasumuvalon toimimasta, kun laitetaan kärryn tms pistoke rasiaan. Ja sitten ei auton takasumuvalo toimi, kun sekin systeemi jumii siihen asentoon kuin olisi peräkärryn pistoke paikallaan. Onnetonta tekniikkaa, vaikka ihminen on kyennyt käymään kuussa, se ei ole kyennyt tekemään luotettavaa sähkösysteemiä auton peräkärryn liittämiseksi autoon.

        No eihän kuulapää vetokoukku ole hyvä alunperinkään.
        Siihenkin on paljon parempia systeemejä nykyisin.
        Tässä hyvä https://youtu.be/BmNqKrEFq8U


    • Anonyymi

      itsellä kärry lähinnä seisoo pihassa. Pidän pistokkeen runkoputken sisällä sateelta suojassa. Ehkä vielä parempi olisi pistää siihen muovipussi kumilenkillä sen jälkeen kun on suihkaissut sprayöljyä kontakteihin.

    • Anonyymi

      Sinä tarvitset laittaa sähkön kunnossa.

    • Anonyymi

      Aika paskoja joo nämä kärryn töpselit ja pistorasiat. Alumiinikuorisissa on taas ongelmana hapettuminen vaikka muuten lujempia ovatkin. Uusissa autoissa on johdotukset auton takaosaan tehty muutenkin naurettavilla pinta-aloilla säästösyistä niin ei niistä oikein riitä tehot peräkärryn hehkulanka polttimoille. Tiiviimpi kansi pitäisi olla pistorasiassa ja joku tiivis suojus pistokkeessa.
      Kuparitahna niissä piikeissä auttaa myös.

    • Anonyymi

      Peräkärryn sähköjen maadoitus tulee omana kaapelinaan ja pistokkeen napana. Maadoitus ei tule vetokytkimen kautta.

    • Anonyymi

      Likaiset tai ruostuneet liittimet?

    • Anonyymi

      > Sinä tarvitset laittaa sähkön kunnossa.

      Useille suomen kielen kirjoittaminen on hankalaa, ja oikein kirjoittaminen on vielä hankalampaa. On kuitenkin hyvä, jos autossa ja kärryssä sähköt ovat kunnossa.

      Sinä siis tarvitset laittaa viat olemattomiksi.

    • Anonyymi

      Sivuaa kysyjän ongelmaa..
      Miten on mahdollista kun takavaloissa on heikko maadoitus tai muuten huono kontakti. Mikä saa tuossa tilanteessa esim. parkit tai jarruvalot vilkkumaan vilkun tahdissa. Itse vilkkulamppu ei tuolloin vilku ja muitakin outoja oireita.
      Sanotaan usein että maadoitus on huono ja vikatilanteessa valot voivat palaa tai vilkkua miten tahansa. Selittäkää tämä miten joku voi maadoittaa jotain muuta kautta ?
      Korjannut olen usein tälläisia vikoja liitoksia läpikäymällä ja puhdistamalla. Mutta se miten em vika voi syntyä on jäänyt hämärän peittoon.
      Vanhemmissa pösöissä tuota ongelmaa ja muissakin.

      • Anonyymi

        Maadoituksessa häikkää, niinhän sitä usein sanotaan.
        Mutta tuohon hyvään kysymykseen haluaisin minäkin jonkun asiasta tosiaan ymmärtävän vastauksen! Sellaisen minkä maallikkokin ymmärtää.


      • Anonyymi

        Kyllä se on miinusjohdinvika. Virta kiertää silloin lampun yhteiseen runkokontaktiin, jossa pitäisi olla miinus. Jos siinä ei miinusta ole, jonkinlainen miinus löytyy jonkin lampun puolen kautta, jossa ei ole plusohjausta päällä. Miinuksen puute tekee esim. sen, että vilkku ja parkkivalot vilkuttaa vuorotellen.
        7- napaisessa liittimessä miinus on nastassa 3, yleensä valkoinen johdin.
        Pitäisi muistaa katsoa myös auton pistorasian puoli, onko siellä luotettava miinuskontakti nastaan 3. Jos se on otettu auton rungosta, niin pitäisi käyttää runkokontaktin rengasliittimessä tähtiprikkaa. Myös johdinliitoksissa pistokkeeseen olisi hyvä käyttää pääteholkkeja ja itse lampuissa laattaliitintä, rengasliitintä, tai muuta sopivaa liitintä.
        Tälläaisia olen tässä vuosien varrella korjaillut hyväntekeväisyystyönä hyvällä menestyksellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maadoituksessa häikkää, niinhän sitä usein sanotaan.
        Mutta tuohon hyvään kysymykseen haluaisin minäkin jonkun asiasta tosiaan ymmärtävän vastauksen! Sellaisen minkä maallikkokin ymmärtää.

        Katso edellisen viestin vastaukseni!


      • Anonyymi

        Kun lampussa oleva yhteinen miinus puuttuu, lamput kytkeytyvät sarjaan miinuskontaktinkautta ja jonkin lampun plus- puolelta löytyy miinusta sen verran, että lamput syttyy. Sarjakytkennässä kirkkaimmin palaa pienitehoisin lamppu. Auton pistorasian miinuskontakti pistorasian nastaan 3 pitäisi takistaa ja varsinkin auton puoli. Sinnehän voi vetää auton rungosta erillisen miinusjohtimen. Muista puhdistaa runkokontakti kunnolla ja jos mahdollista käyttää tähtiprikkaa ja rengasliitintä, niin kyllä se siitä korjaantuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on miinusjohdinvika. Virta kiertää silloin lampun yhteiseen runkokontaktiin, jossa pitäisi olla miinus. Jos siinä ei miinusta ole, jonkinlainen miinus löytyy jonkin lampun puolen kautta, jossa ei ole plusohjausta päällä. Miinuksen puute tekee esim. sen, että vilkku ja parkkivalot vilkuttaa vuorotellen.
        7- napaisessa liittimessä miinus on nastassa 3, yleensä valkoinen johdin.
        Pitäisi muistaa katsoa myös auton pistorasian puoli, onko siellä luotettava miinuskontakti nastaan 3. Jos se on otettu auton rungosta, niin pitäisi käyttää runkokontaktin rengasliittimessä tähtiprikkaa. Myös johdinliitoksissa pistokkeeseen olisi hyvä käyttää pääteholkkeja ja itse lampuissa laattaliitintä, rengasliitintä, tai muuta sopivaa liitintä.
        Tälläaisia olen tässä vuosien varrella korjaillut hyväntekeväisyystyönä hyvällä menestyksellä.

        Kirjoittaja sama. Onhan kuitenkin yksi mahdollisuus myös se, että miinus- johdin on lampun puoleisessa päässä väärässä paikassa. Senhän pitää olla molempien lamppujen runkokontaktissa ja pistokkeen puoleisessa päässä tietenkin nastassa 3. Auton pistorasian 3- nastaan menevän miinusjohtimen kunto ja kiinnitys pitäisi tarkistaa ehdottomasti. Miinusjohtimen vastuksenhan voi mitatakin pistotulpasta molempiin valaisimiin, kun irroittaa kaikki polttimot, jotta ne ei vaikuta mittaustulokseen. Vastuksenhan pitäisi olla lähellä nollaa.
        Ps. Auton puoleiseen päähän, pistorasian liittimeltä 3 olen joskus joutunut vetämään auton runkoon erillisen maadoitusjohtimen, jonka jälkeen valot on toimineet moitteettomasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun lampussa oleva yhteinen miinus puuttuu, lamput kytkeytyvät sarjaan miinuskontaktinkautta ja jonkin lampun plus- puolelta löytyy miinusta sen verran, että lamput syttyy. Sarjakytkennässä kirkkaimmin palaa pienitehoisin lamppu. Auton pistorasian miinuskontakti pistorasian nastaan 3 pitäisi takistaa ja varsinkin auton puoli. Sinnehän voi vetää auton rungosta erillisen miinusjohtimen. Muista puhdistaa runkokontakti kunnolla ja jos mahdollista käyttää tähtiprikkaa ja rengasliitintä, niin kyllä se siitä korjaantuu.

        On mahdollista sekin, että pistoke on työnnettu pistorasiaan puoli kierrosta väärässä asennossa, tai pistokepidike on pistokkeen runko-osassa puoli kierrosta väärässä kohdassa. Tämä näkyy niin, että suuntavalot vilkuttavat ristiin (miinusjohdin kytkeytyy jarruvalon nastaan, jonka kautta vilkut saa miinuksen auton jarruvalojen kautta).
        Pistokkeen nasta 1 pitää olla ylhäällä, kello kahdessatoista ja miinusnasta 3 noin kello 5:ssä.
        Yksi tällainen tapaus korjaantui pelkällä puhelinneuvonnalla!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun lampussa oleva yhteinen miinus puuttuu, lamput kytkeytyvät sarjaan miinuskontaktinkautta ja jonkin lampun plus- puolelta löytyy miinusta sen verran, että lamput syttyy. Sarjakytkennässä kirkkaimmin palaa pienitehoisin lamppu. Auton pistorasian miinuskontakti pistorasian nastaan 3 pitäisi takistaa ja varsinkin auton puoli. Sinnehän voi vetää auton rungosta erillisen miinusjohtimen. Muista puhdistaa runkokontakti kunnolla ja jos mahdollista käyttää tähtiprikkaa ja rengasliitintä, niin kyllä se siitä korjaantuu.

        Miinus kiertää auton miinuksesta auton parkki, vilkku ja jarruvalojen kautta peräkärryn edellä mainittujen lamppujen peräkärryn plus- puolen johtimien kautta peräkärryn vastaavien lamppujen kautta peräkärryn lamppujen yhteiseen metalliseen pidikkeeseen, josta takavalot saavat miinuksen.


    • Anonyymi

      Missäs ne oikeat autosähkömiehet nyssit on ?
      Vastausta odotellaan ...

      • Anonyymi

        Turuss.


    • Anonyymi

      Itelläkin oli alkoi kärrystä mennä sähköt vaikka ajoa on ollut vain jokunen kymmene kertaa ja nekin pääaisassa 5km päähän kaatopaikalle.

      Ongelma oli pistokkeessa. Johdot oli luokattoman huonosti ruuvattu paikoilleen ja mikä pahinta vedonpoistin oli ilmeisesti alusta asti liian löysällä. Mahdollisesti myös pistokkeen sisällä ei johtimet olleet riittävästi mutkalla. niillä pitää olla mahdollista liikkua ja joustaa jos se vedonpoistin ei täysin tapa kaikkea liikettä kaapelissa.
      TUon kun nakreteli uusiksi niin on toiminut loistavasti.

      Toinen asia on tietty se hapettuminen. Kun pistokkeen kasasin, suihkutin valkovasliinia spry pullosta pistokkeen sisään johtojen ruuviliittimiin.
      Lisäksi samaa vaseliinia pistokkeen nastoihin ja auton päähän.
      Auton päässä tietty on tulppa runkoliittimessä mutta jonkinlainen tulppa pitäisi olla myös siihen kärryn pistokkeeseen. Minulla ei ole mutta tungenkin sen pistokkeen aina aisan sisään sateelta suojaan. Sen pistokkeen voisi myös työntää muovipussiin ja kumilenkillä sulkien johdon ympäri.

      Koko jutun juoni on ennaltaehkäisy.

      • Anonyymi

        Pääteholkkeja olisi hyvä käyttää johtimien päissä, varsinkin, kun nykyisin johtimet ovat niin ohuet, että ne tahvat kääntyä ruuvia kiristettäessä ruuvin sivun!


    • Anonyymi

      Se maajohdin eli miinusjohdin pitää vetää kummankin puolen lamppujen runkokontaktista kärryn pistotulpan nastaan 3. Yleensä kaapelissa on valkoinen johdin sitä tarkoitusta varten ja kaikkein tärkein johdin.

    • Anonyymi

      Tuollaisessa tilanteessa on paras uusia se moninapapistoke ja käydä kaikki valot läpi että saavat kunnon kontaktin ja maata.

    • Anonyymi

      Jees. Sama vaiva. Jotenkin pinnit päässeet työntymään liian syvälle kärryn johdon päässä ja ei saanut kontaktia. Niitä kun vähän ruuvarilla ja sormilla veti ulospäin niin tsädääm valot toimi taas.

    • Anonyymi

      🙂‍↔️

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7565
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4173
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3685
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3170
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2856
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      57
      2471
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2388
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2329
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      45
      2322
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2266
    Aihe