have a nice day

Sunnuntai-iltapäivä erään eteläsuomalaisen kaupungin pientaloalueella joskus 70-luvun alkupuolella. Tasakattoisen tiilitalon pihalla perheen isä pesee hellästi vasta hankkimaansa Saabia. Sisällä hänen teini-ikäiset lapsensa lojuvat omassa huoneessa, jota somistavat Marimekon kukka verhot, paperinen pallovalaisin ja yukka-palmu. Lipaston laatikkoon on liimattu pyöreä keltainen tarra, jossa on kaksi silmää, naurava suu, sekä teksti " have a nice day"
Pöydällä olevan suosikin välistä on irroitettu Donny Osmondsin jättijuliste joka on kiinnitetty sinitarralla seinään. Sanyon kasettisoittimesta huojuu ilmoille musiikkia....

Höpsis.. eihän se näin mennyt. Me asuttiin kerrostalossa ja terrorisoitiin kaverien kanssa A-rappua. Isällä oli Taunus, sellainen tyyppiä ikivanha. Sisko tykkäsi Somerjoesta ja Hectorista , kun ne lauloi suomeksi. Molempien kuvat oli saksittu jostain APU lehdestä ja teipattu seinään.

Minulla taas oli Easy rides juliste, juuri se sama, jossa Fonda ja Hopper makeen näköisinä ajelevat prätkillä, tiedätte kyllä mitä tarkoitan. Olin siitä aikoinaan hiton ylpeä:)

Meillä ei ollut omaa soitinta, sen aika tuli paljon myöhemmin.
Kirjastossa käytiin kuuntelemassa ganesien roadrunner levyä, vuosi taisi olla jotain 75. Myöhemmin ymmärsin ettei solisti osannut englantia, mitäs sen oli väliä enhän osannut minäkään.

Näin se aika vain vierähtää..:)

Milläs julisteilla teidän seinät oli verhoiltu ja mitä musiikkia tuli kuunneltua?

28

1248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maron*

oli rautaa, ja rakastin sitä pitkää pipopäätä yli kaiken, nimeä en edes enää muista. Olin kuitenkin vakuuttunut siitä että jonakin päivänä hänet kohtaisin ja niin me eläisimme onnellisena elämämme loppuun asti. Niin olin 12 vuotias ja NIIN rakastunut:) Ah noita aikoja:)))

• Monkeesista en muista kuin sen tv-sarjan. Mutta oli heillä joitain hitti biisejäkin. Minulla meni ohi koko bändi.

• maron*
        Waffen-ss kirjoitti:

Monkeesista en muista kuin sen tv-sarjan. Mutta oli heillä joitain hitti biisejäkin. Minulla meni ohi koko bändi.

soitetaan radiossa, ja edelleen ne ovat mielestäni ihan hyviä. Kappaleiden nimiä en edes muista, mutta aina kun kuulen, tulee se lapsuus 60 luvulla mieleen. Nostalgisia kipaleta. Rauli Baddingista pidin myös ja pidän edelleen , musiikkimaku ei ole paljon muuttunut, mutta kuuntelen kyllä mielelläni myös klassista ja jazzia. Oikeastaan maku on laidasta laitaan. No kamarimusiikki ei oikein uppoa, se täytyy myöntää.

• yopollo

Joskus 50/60-luvun vaihteessa kaivelin radiosta kanaalin merirosvoasemia, sieltä mm. muistan Alma Coganin, sitten tuli Rolling Stones, Yardbirds, Cream, Hendrix ja sitten se Jimin kuollessa vain jotenkin lopahti.

Tympäännyin ja siirryin klassisen kuuntelijaksi.

• Toi Alma Cogan olikin ihan outo tapaus minulle. Muut onkin tuttua ja turvallista kamaa.

• yopollo
        Waffen-ss kirjoitti:

Toi Alma Cogan olikin ihan outo tapaus minulle. Muut onkin tuttua ja turvallista kamaa.

oli aikanaan Tennesee Waltz, variantti siitä.

• manchester

...soi mm. Deep Purple, ELO, Led Zeppelin ja niin soi muuten usein vieläkin. Julisteita en muistaakseni huoneeseen liimaillut, mutta pyrkimys samanlaiseen lookiin rokkareiden kanssa oli kyllä erityisen vahva :)

• Kovin tuntuu olevan raskaamman musiikin ihalijoita enemmänkin. Kait se kuului aikakauteen.

Tosta lookista tuli mieleen. Kaverini isoveli pääsi käymään tanskassa just 70 luvun alussa. Viikonlopun se siellä vain oli.
        Mutta palatessaan (ympäripäisään) ei osannut muuta kuin tanskan kieltä. Ihmetystä herätti myös reisulta ostetut housut. Levee lahkeiset tottakai, mutta sillä oli vielä somisteena lahkeissa keltaiset isot tähdet.
        Siinä riitti meille ihmettelemistä. Kai joku oli kateellinenkin:)

• Jermu

soi sex-pistols, Ramones ja loppupuolella U2 yms.
      Jag har talat!

• Ai, alikansimies jermu on digannut punkkia!:)

Muistan kans, kun yhtenä kesänä kolahti Ebba Groni ja Dead Kenedys.

• Murkkuikäisenä mun seinällä oli kuvia Irwinistä, Dannystä ja Kirkasta. Ne tais olla yhtä suuria idoleja mulle kuin Antti Tuisku nykyään pikkuteineille.
      Myös Rauli Badding Somerjoki viehätti ja kuuntelen sitä vieläkin. Tapasin hänet myös täällä Helsingissä 70-luvun puolivälissä yksin istumassa eräässä porttikongissa.

Sitten oli paljon näitä pitkätukkaisia pörröpäitä, Uriah Heeppejä, CCR, Albert Hammond ja muitakin joita en nyt tähän hätään muista.

Kirjastossa kävin minäkin noita kuuntelemassa.

Lisäksi keräsin kaikenlaisia prätkäaiheisia kuvia seinälle.

• Jermu

joo, ei sitten yhtään naureta...

• Jermu kirjoitti:

joo, ei sitten yhtään naureta...

naurat kuitenkin, että irwinin ja dänin vani oon...Haluutko nauraa lisää, myös Frederikin vani oon ollu.

• Jermu
        Mariet kirjoitti:

naurat kuitenkin, että irwinin ja dänin vani oon...Haluutko nauraa lisää, myös Frederikin vani oon ollu.

joskus pitää jaksaa yrittää ymmärtääkin...Danny, Reetu...Just niin. Tästä tulee vielä piiiiiitkä päivä. Kjäh !
        Mites sulla muuten, kaikki OK?

• Jermu kirjoitti:

joskus pitää jaksaa yrittää ymmärtääkin...Danny, Reetu...Just niin. Tästä tulee vielä piiiiiitkä päivä. Kjäh !
        Mites sulla muuten, kaikki OK?

kaikki ok. Mullon vapaapäivä ja käväisin just kampaajalla ja nyt lähden kaupungille. Jotain kevätkivaa pitää käydä ostamassa.

Voi sinnuu, piiitkä päiväkö tulee, kiltti yrität olla kun minunkin virheitä jaksat ymmärtää. kjäh.

• Jermu
        Mariet kirjoitti:

kaikki ok. Mullon vapaapäivä ja käväisin just kampaajalla ja nyt lähden kaupungille. Jotain kevätkivaa pitää käydä ostamassa.

Voi sinnuu, piiitkä päiväkö tulee, kiltti yrität olla kun minunkin virheitä jaksat ymmärtää. kjäh.

No kyllä sä varmaan jymmärsit mun kiusan. Mä olen tällä viikolla kaikille pikkuisen ilkeä, ettei tule sanomista ylläpidolta pehmoilusta...Kjäh.
        Mä sain sellaisen projektin, että "Jermu on sitten tasapuolisen ilkeä kaikille ja katsellaan mitä siitä seuraa.."
        No mä sitten kysyin, että mites se muuttaa mun tavallista toimintaa täällä palstalla....?
        Mä ajattelin aloittaa mun kevätpäivän Pizza à la Documentolla, mutta kepappirulla lepakkokastikkeella saattaa olla se tän päivän juttu.

• miullakin

fanitin(ihailin) just noita heppuja!
        Dannyyn olin jopa *rakastunut*..ohoi :DDD

• Jermu kirjoitti:

No kyllä sä varmaan jymmärsit mun kiusan. Mä olen tällä viikolla kaikille pikkuisen ilkeä, ettei tule sanomista ylläpidolta pehmoilusta...Kjäh.
        Mä sain sellaisen projektin, että "Jermu on sitten tasapuolisen ilkeä kaikille ja katsellaan mitä siitä seuraa.."
        No mä sitten kysyin, että mites se muuttaa mun tavallista toimintaa täällä palstalla....?
        Mä ajattelin aloittaa mun kevätpäivän Pizza à la Documentolla, mutta kepappirulla lepakkokastikkeella saattaa olla se tän päivän juttu.

Mukavaa kun muistit mullekin olla pikkusen ilkeä.

Vai sisälsi sun kevätpäivä kepappia lepakkokastikkeella, yäk yäk. Ajattele nyt vähän tämänkin luolan lepakoita. Minkälaista kastiketta meistäkin tulisi... yöks...

• miullakin kirjoitti:

fanitin(ihailin) just noita heppuja!
        Dannyyn olin jopa *rakastunut*..ohoi :DDD

Kyllä minun on nyt kans ihan pakko tunnustaa että taisin minäkin olla teini-idoliini rakastunut, siis Dannyyn. Koskaan en livenä häntä nähnyt, mutta tuo salarakkaus roihui, heh.

Nyt voisin rakastua vaikka Ricky Martiniin *huhheijaah*, se tanssiikin niin ihanasti. Ja olen hurahtanut noihin latinorytmeihin.

• merliNelli

vierii, haikeaksihan nämä muistelut vetää väkisinkin..:)
      BCR,Deep Purple,BoneyM, Osmonds ja tietysti Beatles..kotimaisista ehdoton oli Juice, Freemanin tandemi, Virve Rosti ja Taiska..

Julisteita tai pikemminkin pieniä kuvia leikeltiin aikakauslehdistä.Käytiin vanhuksilla kylässä ja sievästi ruinattiin vanhoja lehtiä.
      Nauhotettiin ikälopulla mankalla nuorten sävellahjasta hittejä ja pidettiin kotibileitä.

Tandemikin tehtiin yhdestä pyörästä laittamalla istuimen tilalle toinen ohjaustanko, toinen istiu tarakalla ja ohjasi kans...:DD
      Tuli kaahailtua kylänraitit ja varsinkin ojienpohjat:D

• Taiskan näin hiljattain esiintyvän telkussa. Muistini mukaan hän lopetti jo vuosia sitten laulu hommat.
        Olivat nyt kaivaneet hänet jostain esiin, laulu äänikin tuntui aikas heikolta.

• merliNelli
        Waffen-ss kirjoitti:

Taiskan näin hiljattain esiintyvän telkussa. Muistini mukaan hän lopetti jo vuosia sitten laulu hommat.
        Olivat nyt kaivaneet hänet jostain esiin, laulu äänikin tuntui aikas heikolta.

ikä tekee tehtävänsä, olkoon sitten julkkis tai tavallinen tallaaja.
        Etsiskelin yhteen aikaan divareista ja kirppareilta Taiskan kasetteja.Olisi ollut kiva kuunnella saisiko nykyään mitään tunteita aikaan.

Shadowsin vanhoja löysin, tuli mieleen ensimmäiset ihastukset, jotain liikahti...voi hyvänen aika, ihan tässä alkaa hempeäksi..:)

• taikanainen

CCR, Jimmy Henrix, Deep Purple, David Bovie, Alice Cooper ja tietysti Santana, KISS:in melodiset, Rollarit ah...

Suomalaisista Juice, Kirka, Danny, Kaseva, Hector....

En nyt muista lieneekö kaikki ollut 70 luvulla kuunneltua, osa varmaan meni jo 80luvun alkupuoleen, vaan hällä väliä, muistoja ne tuovat mieleen.

• manchester

..Deep Purple on ens kuussa Tuurissa ja Alice Cooper elokuussa T:reella :)

• taikis
        manchester kirjoitti:

..Deep Purple on ens kuussa Tuurissa ja Alice Cooper elokuussa T:reella :)

taitaa olla skorppari :))

• Ja minä kun luulin löytyvän edes yhden maininnan Dingosta. Mutta kun ei, niin ei.:)

• taikanainen
        Waffen-ss kirjoitti:

Ja minä kun luulin löytyvän edes yhden maininnan Dingosta. Mutta kun ei, niin ei.:)

taisit vallan kakarana pitää erästä :)) No juu,,kyllä se dingomuoti oli yhteen aikaan, huivi ranteeseen ja eikun kartsalle pörräämään...

• MillaN

...kun sain ensimmäiset korkeakantaiset saapikkaat, mikrot ja liivin. Polvet koukussa niillä saapikkailla kävelin, mutta olin minä hieno, voi jestas.

Pienessä mankassa soi Hurriganes, Black Sabbath, Kiss, CCR, Beatles, Hector, Kirka, Muska ja lukuisa joukko muita bändejä joiden nimiä en enää muistakaan tässä iässä.:D

Seinillä oli tietenkin Hurriganesin kuvia, itsepiirrettyjä pilakuvia julkkiksista, rakkausrunoja ja kuivatettu ruusukimppu rippijuhlista. Yhden julisteen kulmassa oli keltainen tarra jossa luki "Keep smile".

Kiltti olin, ainakin tokaluokkaan asti, jolloin pojat alkoivat kiusaamaan. Pahaiset vintiöt laittoivat tyttöjen kenkiä ikkunalaudoille ja karttakepillä työnsivät kauemmaksi ettemme niitä sieltä saaneet muuten kuin menemällä toiseen luokkaan. Muutaman kerran annettiin kunnon satinkuti pojille ja sitten istuttiin jälkkärissä...niin kiltti olin.

Naapurin setää kiusattiin laittamalla polkupyöriin pahvista räpätit ja eikun ajamaan naapurin makkarin ikkunan alle...ja kohta tuli äkkilähtö harjan kera...ihan silleen vähän ärsytettiin.

Että sellasta...kaikkee en kehtaakaan kertoa.:D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6763
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      674
      2932
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1270
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1261
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1235
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1144
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1130
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1110
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1012
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223