Siis kaikissa tapauksissa. Ideana olisi ettei tarvitsisi opetella erikseen eri verbien imperfektejä.
I was -> I did be
I went to school -> I did go to school
I bought a moped -> I did buy a moped
Voiko englannin imperfektin korvata did + perusmuodolla?
6
70
Vastaukset
- Anonyymi
Taitaa toimia mutta siitä tulee vähän inttämisen makua. Paitsi tuo "I did be" ei kuulosta luontevalta, vaan pitäisi sanoa "I was" myös tässä painokkaassa versiossa, joka muuten didillä luodaan.
- Anonyymi
Ja did-sanan kanssa voi jäädä ikiluuppiin, koska sehän on do:n imperfekti.
I screwed up = I did screw up = I did do screw up = I did do do screw up = jne.
- Anonyymi
Joku englanninkielinen voisi ajatella, että noin puhuva haluaa jostakin syystä viestittää painokkaasti esim. seuraavia ajatuksia:
’Minä todella kävin koulua, en jättänyt sitä käymättä, vaan kävin kouluni loppuun. Ei se ollut minulle helppoa, mutta kyllä minä koulua kävin, pitkään ja hartaasti.’
Sama juttu mopedin ostamisen kanssa. ’Minä todella ostin mopedin, en saanut sitä lahjaksi, en vaihtanut enkä varastanut, vaan nimenomaan ostin.’ - Anonyymi
Näitä nerokkaita kielellisiä keksintöjä pälkähtelee koululaisten päähän aina aika ajoin. Omana kouluaikanani muuan kaveri ryhtyi käyttämään pelkästää saksan substantiivien diminutiivimuotoa. Miksikö? Ne kaikki ovat das-sukuisia...
- Anonyymi
Tuossa on tietty logiikka. Kielto- ja kysymyslauseet kun tuolla keinoin jo muodostetaankin imperfektissä: pääverbi infinitiivissä ja do (tai jokin modaalisista apuverbeistä) imperfektissä.
- Anonyymi
Haitta väärän viestin tuottavasta "inttämisestä" did - apuverbillä on suurempi kuin se vaivannäkö joka tarvitaan tavallisimpien epäsäännöllisten verbien taivutusten opetteluun ulkoa. Niitähän tarvitaan joka tapauksessa kielen ymmärtämiseen kun itse lukee tekstiä tai yrittää ymmärtää keskustelua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465377Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5561947Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771120Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77973
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748