Camber kulman mittaus

Anonyymi

Kuinka mitataan Camber kulma?
Iskunvaimentimen alapään kiinnityksessä on abt 3 mm säätövara.
Säätö itsessään on helppo, mutta kuinka se mitataan?
Se siis voi muuttua iskunvaimentimia vaihdettaessa.

13

1435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      sen voi mitata vaikka kulmamitalla.

      • Anonyymi

        OK, nyt on jo selvillä työkalu. Ollaan jo pitkällä, millaisella kulmamitalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK, nyt on jo selvillä työkalu. Ollaan jo pitkällä, millaisella kulmamitalla?

        Vaikuttaa siltä että on parasta viedä auto korjaamoon jossa mittaavat ja säätävät kulmat kohdilleen.


    • Anonyymi

      Hienoa. Ymmärrän nyt että auton voi viedä korjaamoon jossa voidaan mitata ja säätää kulmat.

      Kommentoinneista käy kuitenkin ilmi ettei kommentaattoreilla ole hajukaan mista on kysymys, saati miten se tehdään.

      Mutta kysymys kuuluu edelleen kuinka mitataan etupyörän Camber kulman suuruus?

      • Anonyymi

        Siellä korjaamossa on mittaamiseen tarkoitetut erikoistyökalut. Onko sinulla, vai miksi tietoa kaipaat ?


      • Anonyymi

        voit mitata camper kulman vaikka luotilankaa,rullamittaa ja laudan pätkää apuna käyttäen.toki helpoimmin ja tarkimman mittaus tuloksen saa kyseiseen mittaamiseen tarkoitetulla erikoistyökalulla,pyöränsuuntauslaitteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voit mitata camper kulman vaikka luotilankaa,rullamittaa ja laudan pätkää apuna käyttäen.toki helpoimmin ja tarkimman mittaus tuloksen saa kyseiseen mittaamiseen tarkoitetulla erikoistyökalulla,pyöränsuuntauslaitteella.

        Kamper kulma säädetään katsomalla siitä pyöreästa vatupassista.
        Jos kamperi etukulma on alempana väännetään tukijalkaa myötäpäivään.
        Nyt takakulma meni korkeammalle ja tarvii vääntää takakulman jalkaa myötäpäivään.

        Voidaan myös kääntää vastapäivään mutta siinä an vaikeutensa, varsinkin jos kyseessä on vanhempi Soliver, sensijaan Moza on helppo säätää.

        PS. don't go knocking if trailer is rocking.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä korjaamossa on mittaamiseen tarkoitetut erikoistyökalut. Onko sinulla, vai miksi tietoa kaipaat ?

        Nyt tuli selväksi miksi RKP jakaa Axel Freudenthal mitalia, Suomalaiset ovat alempi rotu.


      • Anonyymi

        Kysymys on uteliaisuutta.
        Korjaamolla on astraaali taikuri jolla on maagiset vekottimet joitä värkkäilemällä se voi ennustaa onko camber oikein vai väärin.
        Taikakaluissa on laserit viisareina ja teknisen näköiset tietokoneet.
        Laser keksittiin vuonna -62 eikä vissiin ennen sitä pystytty määrittelemään ko. kulmaa.
        Kysymys kuitenkin on yksikertaisesta maalaisjärjelläkin ymmärrettävatä asiasta.
        Onko pyörä linkussa sisäänpäin vai ulospäin.

        Siis miten mitataan camber kulma ilman taikakaluja?

        Ajogeometria ei kuitenkaan tarvitse sekunnin murto-osien tarkkuutta, koska se ajettaettaessa muuttuu hiukan.
        Pyörien ripustus kaikilta osin on joustavasti kiinnitetty joten se vaihtelee, lisäksi nivelten kuluminen muuttaa geometriaa vähä vähältä, joku perusasetus sillä kuitenkin on .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys on uteliaisuutta.
        Korjaamolla on astraaali taikuri jolla on maagiset vekottimet joitä värkkäilemällä se voi ennustaa onko camber oikein vai väärin.
        Taikakaluissa on laserit viisareina ja teknisen näköiset tietokoneet.
        Laser keksittiin vuonna -62 eikä vissiin ennen sitä pystytty määrittelemään ko. kulmaa.
        Kysymys kuitenkin on yksikertaisesta maalaisjärjelläkin ymmärrettävatä asiasta.
        Onko pyörä linkussa sisäänpäin vai ulospäin.

        Siis miten mitataan camber kulma ilman taikakaluja?

        Ajogeometria ei kuitenkaan tarvitse sekunnin murto-osien tarkkuutta, koska se ajettaettaessa muuttuu hiukan.
        Pyörien ripustus kaikilta osin on joustavasti kiinnitetty joten se vaihtelee, lisäksi nivelten kuluminen muuttaa geometriaa vähä vähältä, joku perusasetus sillä kuitenkin on .

        Siis miten mitataan camber kulma ilman taikakaluja?-katso vaikka juutuupista video niin tiedät miten.


      • Anonyymi

        Liian työlästä selittää, vaikka itse tuon mittasin noin 40 v sitten kun olin vielä melkein PA.
        Vie korjaamoon. Siellä asentaja mittaa sen suit sait sitä varten tehdyillä laitteilla. Sitten säätää myös jos on tarvetta.
        Olen siis ammattikoulun käynyt asentaja, sen jälkeen 3 v asentajana ja taas 3 v koulua autoteknikoksi. Ja tosiaan, voi sen itsekin mitata ja kun osaa eliminoida virheet ja tekee huolellisesti, niin onnistuu. Aikaa kyllä menee kauan, mutta rahaa säästyy jonkin verran.
        Ja on liian työlästä opettaa alusta asti joten en ala siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian työlästä selittää, vaikka itse tuon mittasin noin 40 v sitten kun olin vielä melkein PA.
        Vie korjaamoon. Siellä asentaja mittaa sen suit sait sitä varten tehdyillä laitteilla. Sitten säätää myös jos on tarvetta.
        Olen siis ammattikoulun käynyt asentaja, sen jälkeen 3 v asentajana ja taas 3 v koulua autoteknikoksi. Ja tosiaan, voi sen itsekin mitata ja kun osaa eliminoida virheet ja tekee huolellisesti, niin onnistuu. Aikaa kyllä menee kauan, mutta rahaa säästyy jonkin verran.
        Ja on liian työlästä opettaa alusta asti joten en ala siihen.

        Kyseessä on siis S60 johon on vaihdettu iskarit.

        Camber kulma säädetään löysäämällä iskarin alempi kiinnityspultti.
        Nyt pyörää voi lonksauttaa hahlossa siten että se on linkussa sisään- tai ulospäin.
        Caberkulman suuruus on -0,3 astetta /- 0,9 astetta. ( .6...-1,2 astetta)
        Siis nimellisarvo arvo on linkussa yläreunasta sisällä.
        Kun kulma on oikea kiristetää iskarin pultti oikeaan momenttiin.

        Näin vaikeasta asiasta on kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on siis S60 johon on vaihdettu iskarit.

        Camber kulma säädetään löysäämällä iskarin alempi kiinnityspultti.
        Nyt pyörää voi lonksauttaa hahlossa siten että se on linkussa sisään- tai ulospäin.
        Caberkulman suuruus on -0,3 astetta /- 0,9 astetta. ( .6...-1,2 astetta)
        Siis nimellisarvo arvo on linkussa yläreunasta sisällä.
        Kun kulma on oikea kiristetää iskarin pultti oikeaan momenttiin.

        Näin vaikeasta asiasta on kysymys.

        Nettiä selaamalla löytyi optimiratkaisu jolla homma hoituu.
        Digitaalinen vatupassi, sillä on helppo mitata pyörän pystykallistuma.
        Toinen tärkeä mittaus auraus taas hoituu narulla ja metrimitalla.

        Narulla mittaus on tosi suosittu AUDI korjaamoilla ja harrastajilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7475
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4123
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3645
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3150
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2826
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      53
      2399
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2327
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      38
      2281
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2278
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2256
    Aihe