Jalkaterät puutuu

Anonyymi

Olen perusterve mies, 62 v. Ei ole mitään lääkitystä. Ongelmana on ollut parin viikon aikana se, että jalkateräni hieman puutuvat. Varpaat ovat aika kylmät ja tuntemus on kelju. Oire on samanlainen molemmissa jaloissa. Olen yrittänyt jumpata jalkoja, mutta en ole keksinyt liikettä, josta olisi hyötyä. Vaiva on poissa öisin, mutta alkaa taas, kun lähden aamulla liikkeelle. Veriarvoni ovat kunnossa, sydämessä ei ole vikaa. Onko ideoita?

7

889

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ääreishermosto, neuropatiat ? Selkä ?

• Anonyymi

Neuropatioita ei ole tutkittu. Selkä jonkin verran vaivaa. Sitä itse epäilen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Neuropatioita ei ole tutkittu. Selkä jonkin verran vaivaa. Sitä itse epäilen.

Selän jotkut vaivat voivat aiheuttaa alaraajojen puutumista. Esim. jos on vaikka joku hermo puristuksissa selässä.
        Iän myötä tulee kulumaa ja rappeumaa nikamiin, ja selkänikamat saattavat painua jopa kiinni toisiinsa, ja sinne on mahdollista hermon jäädä puristuksiin.

Neuropatioitakin on useampaa eri sorttia. Joissain oireet alkavat vain toispuoleisesti ja toisissa taas molemminpuolisesti.
        Joskus ensimmäisenä oireena voi tulla tunnetta ihan kuin olisi sukat jalassa, eli tuntohäiriötä ja puutumistakin.

Sanotaan, että silloin jalkojen tuntemukset saattavat johtua verenkierrosta, jos jalkojen kivut ja puutumisen tunne helpottaa kun jalkoja roikottaa sängyn laidalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Selän jotkut vaivat voivat aiheuttaa alaraajojen puutumista. Esim. jos on vaikka joku hermo puristuksissa selässä.
        Iän myötä tulee kulumaa ja rappeumaa nikamiin, ja selkänikamat saattavat painua jopa kiinni toisiinsa, ja sinne on mahdollista hermon jäädä puristuksiin.

Neuropatioitakin on useampaa eri sorttia. Joissain oireet alkavat vain toispuoleisesti ja toisissa taas molemminpuolisesti.
        Joskus ensimmäisenä oireena voi tulla tunnetta ihan kuin olisi sukat jalassa, eli tuntohäiriötä ja puutumistakin.

Sanotaan, että silloin jalkojen tuntemukset saattavat johtua verenkierrosta, jos jalkojen kivut ja puutumisen tunne helpottaa kun jalkoja roikottaa sängyn laidalta.

Kokeilin tuota jalkojen roikotusta, mutta en huomannu muutosta. Yöllä vaiva katoaa kokonaan tai lähes kokonaan. Aamulla pikku hiljaa alkaa taas tuntua. Tilasin itse verikokeet ja kaikki on kunnossa. B12, munuaiset, verensokeri jne. Menen huomenna lääkäriin. Sen jälkeen fysioterapiaan, jos ei muuta sovita.

• Anonyymi

Liikutko minkä verran päivittäin/säännöllisesti, esimerkiksi kävellen, pyörillen jne.?
      On hyvä liikkua.
      Tupakoitko? Jos tupakoit, niin lopeta.
      Onko ruokailusi terveellistä: kasviksia, vähärasvaisia tuotteita, kalaa, hedelmiä?
      Onko sinulla ylipainoa?

• Anonyymi

Liikun joka päivä, pääosin kävelyä. Ei ole ylipainoa. Ehkä hieman liikaa kuitenkin painoa vyötäröllä. En tupakoi, enkä käytä juuri ollenkaan alkoholia. Syön pääosin kasvisruokia ja kalaa. En syö punaista lihaa juuri ollenkaan. Kolestroli on aavistuksen verran huonolla puolella.

• Anonyymi

Olen nyt käynyt yhdellä maan parhaista kiropraktikoista. Selässä oli hoidettavaa ja paikkoja huollettiin. Ainakaan yhden kerran jälkeen toimenpiteet eivät vaikuttaneet jalkateriin. Etenkin jalkaterien pohjat kuten päkiät ovat hankalan tuntuisia. Kuin sukka olisi kurtussa. Jalkaterät tuntuvat myös viileiltä ja on kihelmöintiä joka tuntuu säärissäkin hieman. Aamulla vaiva on lähes pois. Mitään kipuja ei ole. Ei edes rasituksen jälkeen. Kävelin mm 1.000 askelta portaita varsin helposti.
      Verensokeri on kunnossa eli kyse tuskin on mistään diabetekseen liittyvästä. Kilpirauhanen on kunnossa, munuiaset ovat kunnossa, B12 vitamiiniarvo on ok. Mikään ei mielestäni viittaa esim. MS tautiin tai autoimmunisairauksiin. En tupakoi enkä käytä juuri yhtään alkoholia. Olen ihmeissäni tilanteesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      30
      4569
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      468
      1374
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1070
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      358
      991
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      903
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      891
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      830
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      794
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      45
      720
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      707
    Aihe