Oon ostamassa Johnssonin 120 heppasta perämoottoria.
Paljonko tuollaisesta kannattas maksaa? Paljo kuluttaa?? Tyyppivikoja??
Johnson 120hv -89
20
7686
Vastaukset
- Kuluttaa
Jos se on se v4, niin se kulutta paljon, painaa paljon. Melko kallis kunnostaa (osat).
Siitä särkyy perä ja ne leikkaa kiinni. Muuten varma peli.
mulla oli 90 hv malli. v4- $$$
Joo, V4. Oliko sulla kaikki nuo viat omassa koneessasi?? Paljonko kulutus tunnissa? Paljolla möit?
- jarih
on kyseessä jos leikkaa kiinni? Tuli myös ostettua Busteri, jossa tuli mukana Johnsonin V4 90. Siitä olin jotensakin käsityksessä ettei tuo väräruokainen ole, mutta mikä tästä tekee erityisen kiinnileikkaajan? Kulutuksesta ei ole mitään varmaa tietoa vielä, vähän ajettu vasta, mutta pitää laskeskella. Myyjän mukaan kulutus olisi noin litra merimailia kohden, tiedä sitten.
- $$$
Tässä kyseisessä moottorissa on VRO-tuorevoitelu otettu pois, vissiin se on ollu heikkokohta. V4 oon kuullu kehuttavan miellyttävästä käyntiäänestä.
- jarih
$$$ kirjoitti:
Tässä kyseisessä moottorissa on VRO-tuorevoitelu otettu pois, vissiin se on ollu heikkokohta. V4 oon kuullu kehuttavan miellyttävästä käyntiäänestä.
on todella miellyttävä. Lueskelin tuossa VRO:n toiminnasta ja testaamisesta Evinrude/Johnson Outboard Shop Manual -kirjasta. Hälytinsummerin toiminta pitäisi testata kauden alkaessa tai jokaisen 100 käyttötunnin jälkeen. Hälytyksiä on kolme eri tyyppiä:
- öljysäiliössä öljy vähissä
- öljyn saanti tyrehtynyt
- moottorin ylikuumeneminen
Manuaalissa kerrotaan kuinka jokainen noista voidaan turvallisesti testata. Myös öljypumpun muiden osien toiminnan tarkastamisesta ja testamisesta on selkeät maininnat. Taidampa tarkastaa omasta koneesta näiden toiminnan, ettei ilmene yllätyksiä. - HOj
jarih kirjoitti:
on todella miellyttävä. Lueskelin tuossa VRO:n toiminnasta ja testaamisesta Evinrude/Johnson Outboard Shop Manual -kirjasta. Hälytinsummerin toiminta pitäisi testata kauden alkaessa tai jokaisen 100 käyttötunnin jälkeen. Hälytyksiä on kolme eri tyyppiä:
- öljysäiliössä öljy vähissä
- öljyn saanti tyrehtynyt
- moottorin ylikuumeneminen
Manuaalissa kerrotaan kuinka jokainen noista voidaan turvallisesti testata. Myös öljypumpun muiden osien toiminnan tarkastamisesta ja testamisesta on selkeät maininnat. Taidampa tarkastaa omasta koneesta näiden toiminnan, ettei ilmene yllätyksiä.Itsellä -88 vuosimallin 110hp v4
VRO toimii edelleen, seuraan toki öljysäiliön toimintaa tarkasti. bensaan voi sekoittaa öljyt ja poistaa VRO.n toiminnasta jos epäilyttää moinen.
Tyyppivika, säilytyksen aikana starttimoottorin akselilla oleva hammaspyörä ruostuu helposti kiinni ja eipä keväällä starttaa kun hammaspyörä jumissa eikä nouse vauhtipyörälle, korjautuu vaseliinaamalla reilusti koko hammaspyörän seutu joka syksy.
Trimmi itsellä mennyt 2 kertaa, osia saa mastertechmarine.com verkkokaupasta floridasta.
Bensaa syö sen litran mailille. Riippuu potkurista. - $$$
HOj kirjoitti:
Itsellä -88 vuosimallin 110hp v4
VRO toimii edelleen, seuraan toki öljysäiliön toimintaa tarkasti. bensaan voi sekoittaa öljyt ja poistaa VRO.n toiminnasta jos epäilyttää moinen.
Tyyppivika, säilytyksen aikana starttimoottorin akselilla oleva hammaspyörä ruostuu helposti kiinni ja eipä keväällä starttaa kun hammaspyörä jumissa eikä nouse vauhtipyörälle, korjautuu vaseliinaamalla reilusti koko hammaspyörän seutu joka syksy.
Trimmi itsellä mennyt 2 kertaa, osia saa mastertechmarine.com verkkokaupasta floridasta.
Bensaa syö sen litran mailille. Riippuu potkurista.Paljonko trimmin laitto on tullu maksamaan. Antaako
trimmi ennusmerkkejä hajoamisesta? - kuluttaa
$$$ kirjoitti:
Joo, V4. Oliko sulla kaikki nuo viat omassa koneessasi?? Paljonko kulutus tunnissa? Paljolla möit?
Oli noi viat. Eli oli kallis kone.
Myin sen - alle 1000 e hintaan, korjattuna.
En saanut osakuluja takaisin...(jo vahtoperä oli kallis - männistä puhumattakaan....)
Kalliiksi tuli, mutta jonkun vuoden ajelinkin.
Liian painava se oli tarpeisiini.
Mutta aika yksinkertainen korjata. - jarih
HOj kirjoitti:
Itsellä -88 vuosimallin 110hp v4
VRO toimii edelleen, seuraan toki öljysäiliön toimintaa tarkasti. bensaan voi sekoittaa öljyt ja poistaa VRO.n toiminnasta jos epäilyttää moinen.
Tyyppivika, säilytyksen aikana starttimoottorin akselilla oleva hammaspyörä ruostuu helposti kiinni ja eipä keväällä starttaa kun hammaspyörä jumissa eikä nouse vauhtipyörälle, korjautuu vaseliinaamalla reilusti koko hammaspyörän seutu joka syksy.
Trimmi itsellä mennyt 2 kertaa, osia saa mastertechmarine.com verkkokaupasta floridasta.
Bensaa syö sen litran mailille. Riippuu potkurista.Manuaalin mukaan VRO:ta käytetään sen takia, jotta saadaan tyhjäkäynnille eri seos mitä suurille kierroksille ettei tulpat turhaan karstotu. Seos on tyhjäkäynnillä luokkaa 1,33% ja täysillä 2%. Kyllähän tässäkin mainitaan, että järjestelmän voi ottaa pois käytöstä jos siltä tuntuu.
Luulen etten omasta koneesta ota tuota pois käytöstä kun kerran toimii. Onpahan sitten "varalla" tämä keino jos tulee ongelmia nykyisen systeemin kanssa joskus tulevaisuudessa. Mulla motti on V4 90 hv ja vuosimallia 93. - jarih
$$$ kirjoitti:
Paljonko trimmin laitto on tullu maksamaan. Antaako
trimmi ennusmerkkejä hajoamisesta?trimmissä.. olisi mukava kuulla.. oliko sama ongelma molemmilla kerroilla?
- $$$
jarih kirjoitti:
Manuaalin mukaan VRO:ta käytetään sen takia, jotta saadaan tyhjäkäynnille eri seos mitä suurille kierroksille ettei tulpat turhaan karstotu. Seos on tyhjäkäynnillä luokkaa 1,33% ja täysillä 2%. Kyllähän tässäkin mainitaan, että järjestelmän voi ottaa pois käytöstä jos siltä tuntuu.
Luulen etten omasta koneesta ota tuota pois käytöstä kun kerran toimii. Onpahan sitten "varalla" tämä keino jos tulee ongelmia nykyisen systeemin kanssa joskus tulevaisuudessa. Mulla motti on V4 90 hv ja vuosimallia 93.Sulla ei tuo kone oo vielä kovin vanha, joten ei ehkä vielä tarvii VRO:ta poistaa. Mutta onhan se aina riski kiinnileikkautumiselle, ainakin näissä vanhemmissa. Hinta arvioita ei hirvesti oo tullu, joten tarjosin 1000€ ja sillä se lopulta lähti. Oon ihan tyytyväinen vaikka sillä ikää on, mutta jos vertaa noihin uusien hintoihin, niin huh huh...
- vanhois epävarmuudesta
$$$ kirjoitti:
Sulla ei tuo kone oo vielä kovin vanha, joten ei ehkä vielä tarvii VRO:ta poistaa. Mutta onhan se aina riski kiinnileikkautumiselle, ainakin näissä vanhemmissa. Hinta arvioita ei hirvesti oo tullu, joten tarjosin 1000€ ja sillä se lopulta lähti. Oon ihan tyytyväinen vaikka sillä ikää on, mutta jos vertaa noihin uusien hintoihin, niin huh huh...
uusis on käyttötunteja. vanhois on korjuutunteja.
- $$$
vanhois epävarmuudesta kirjoitti:
uusis on käyttötunteja. vanhois on korjuutunteja.
Köyhän ei paljoo tarvii miettiä jos uus maksaa yli 10000€ ja käytetyn saa tonnilla. Onhan se uusi aina uusi mutta onneksi te rahamiehet jätätte meille köyhemmille vanhat. Eiköhän tuolla jonkun tunnin ajele kun kyse on lähinnä huviajelusta. Keksin kyllä 9000€:lle muuta käyttöö jos sattuu joskus olemaan.
- tarjolla tanssiravintolassa
$$$ kirjoitti:
Köyhän ei paljoo tarvii miettiä jos uus maksaa yli 10000€ ja käytetyn saa tonnilla. Onhan se uusi aina uusi mutta onneksi te rahamiehet jätätte meille köyhemmille vanhat. Eiköhän tuolla jonkun tunnin ajele kun kyse on lähinnä huviajelusta. Keksin kyllä 9000€:lle muuta käyttöö jos sattuu joskus olemaan.
Rikkaitten ex muijia on paljo tarjolla tanssibaareissa.
Ei vaan tollasesta vanhasta kävystä ole pALJO ILOA POIKAMIEHELLE... - HOj
jarih kirjoitti:
trimmissä.. olisi mukava kuulla.. oliko sama ongelma molemmilla kerroilla?
Hei
Trimmin sähkömoottori hyytyi molemmilla kerroilla, ensimmäinen moottori oli "suljettu" alkuperäinen joten sitä ei saanut korjattua kuin vähäksi aikaa purkamalla ja kasaamalla. Ostin sitten uuden joka pelasi 5 vuotta ja taas hyytyi.
En ole purkanut tuota toista moottoria, senkin saisi luultavasti vielä vuosiksi kuntoon jos purkaisi.
Luulisin että ainut vika on kiinni ruostumista, ei siinä mitään hiilien kulumista synny jos kymmeniä kertoja kesässä minuutti trimmataan moottorin kulmaa.
Kyseessä on hydrauliikkaöljyä pumppaava sähkömoottori ja mitään kuluvia osia tms. ei ole muuten tarvinnut vaihtaa, vain se moottori. - Käytön
HOj kirjoitti:
Hei
Trimmin sähkömoottori hyytyi molemmilla kerroilla, ensimmäinen moottori oli "suljettu" alkuperäinen joten sitä ei saanut korjattua kuin vähäksi aikaa purkamalla ja kasaamalla. Ostin sitten uuden joka pelasi 5 vuotta ja taas hyytyi.
En ole purkanut tuota toista moottoria, senkin saisi luultavasti vielä vuosiksi kuntoon jos purkaisi.
Luulisin että ainut vika on kiinni ruostumista, ei siinä mitään hiilien kulumista synny jos kymmeniä kertoja kesässä minuutti trimmataan moottorin kulmaa.
Kyseessä on hydrauliikkaöljyä pumppaava sähkömoottori ja mitään kuluvia osia tms. ei ole muuten tarvinnut vaihtaa, vain se moottori.puutetta,kun jumittaa.
- Mikä siinä
jarih kirjoitti:
Manuaalin mukaan VRO:ta käytetään sen takia, jotta saadaan tyhjäkäynnille eri seos mitä suurille kierroksille ettei tulpat turhaan karstotu. Seos on tyhjäkäynnillä luokkaa 1,33% ja täysillä 2%. Kyllähän tässäkin mainitaan, että järjestelmän voi ottaa pois käytöstä jos siltä tuntuu.
Luulen etten omasta koneesta ota tuota pois käytöstä kun kerran toimii. Onpahan sitten "varalla" tämä keino jos tulee ongelmia nykyisen systeemin kanssa joskus tulevaisuudessa. Mulla motti on V4 90 hv ja vuosimallia 93.VRO:ssa menee vikaan? kuluuko joku osa,vai jumiutuuko se muuten?
- männät kuluu - leikkaa....
Mikä siinä kirjoitti:
VRO:ssa menee vikaan? kuluuko joku osa,vai jumiutuuko se muuten?
Kyllä se muukin kuluminen johtaa siihen leikkaantumiseen ja laakerivaurioihin
- ohipuhallus yms. Ei se ole pitkäikäinen kone.
Männillä lienee aika pieni käyttötuntimäärä... siis ne pitäisi uusia useasti.
Vanhanaikaista usa-tekniikka se on. Materiaalit halpoja. Osienkin pitäisi olla halpoja.
Mutta meidän kauppiaskartelli pitää kaikki perämoottoriosat kalliina. - Anonyymi
90-115-140 V4 löytyy crossflow lohkolla joka on janoisen maineessa. (1700cc) Vanhat
120-140 V4 on looperlohkoilla joka onkin sitten jo ihan eri kone kokonaan. Nämä on niitä uusia ja hyviä, tulivat tuossa 40 vuotta sitten 80 luvun puolivälissä.
Ja vakiona jo huomattavasti taloudellisempia kuin vanhat crossflow lohkot.
120-140hp 1985-1987 looper = 1700cc
120-140hp 1988- looper = 2000cc
Huomio että nämä on tehty min 86 oktaaniselle. Puristussuhde on erittäin matala.
Tohon kaksilitraiseen kun laittaa 1.7 kannet niin toimii 98 oktaanisella tosi nasevasti.
- Anonyymi
Pari tonnia näyttää pyytävän 120 V4 -87
Itsellä Saman moinen.
Toiminut moitteettomasti.
Kulkee yli 40 solmua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 447306
- 324048
- 573575
- 503110
- 172796
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons492269- 512265
- 372258
- 432238
- 162226