Mikähän noista vaihtoehdoista olisi järkevin?
Onko kulutuksessa tai kestävyydessä suuria eroja?
Entä osien saanti ja hinnat?
Riittääkö 2-litrasessa teho ja vääntö?
Onko perusvarustelussa ollut eri moottoriversioiden välillä eroja?
520, 523 vai 528 - vm -96-99
16
3290
Vastaukset
- piisaa
Kannattaa ottaa pienin kone. Säästää polttoainekuluissa ja vakuutusmaksuissa sievoisen summan. Isommissa on myös tehoja ja niitä on käytetty, myös osat on pienempikoneiseen halvempia.
Riippuu mitä hakee mutta kaksilitrainenkin on tehokas pata.- kannata ottaa
pienintä mallia. Polttoainetta 520i ei kuluta sen vähemmän kuin 523i tai 528i, koska vääntöä on tosi vähän, jolloin joutuu polkemaan enemmän.
- pemareissa
kannata ottaa kirjoitti:
pienintä mallia. Polttoainetta 520i ei kuluta sen vähemmän kuin 523i tai 528i, koska vääntöä on tosi vähän, jolloin joutuu polkemaan enemmän.
520i: 150hv@5800 190Nm@3500
523i: 170hv@5500 245Nm@3500
528i: 193hv@5500 280Nm@3500
Kulutuslukemia ei löytynyt kuin Miles/gallon,
mutta pieniä on erot!
520i: 31,0 mpg
523i: 28,8 mpg
528i: 28,5 mpg
- ketku
523 oli TMn testissä koeajossa muistaakseni, lukase se ensin.
Ei kannata tuijottaa pelkkiä tehoja. Esim. vanha 525 samanpainoisena menee jotain 9.5 sekunttia 0-100km/h samalla 170hv teholla, kun taas tuo 523nen meni TMn testissä 8.1s. Vääntöeroa on jonkin verran, ja liekkö voimansiirron häviöitä parannettu.
Kulutus oli muistaakseni niin maltillinen, etten usko 2 litrasen menevän yhtään vähemmällä, koska suurinosa kulutuksesta kertyy auton "suuresta" painosta. - BMW Power
Kun E39 tuli markkinoille lueskelin aktiivisesti sakalaisia autolehtia.
Silloin muistaaksni AMS:ssä oli laaja artikkeli missä verrattiin kaikkia E39 malleja keskenään.
Lehden valinta oli silloin 523i joka oli lehden mielestä viisain ostos.
Vuosi taisi olla 1996.
Tämän jälkeen maailman autolehdistö valitsi E39 Bemarin maailman parhaaksi autoksi monta vuotta peräkkäin kunnes uusi S Mersu tuli markkinoille joskus vuoden 1999 mailla ja otti Bemarin paikan. Mese oli ja on tosin lähes tuplasti kalliimpi. - järkevin
Siinä on riittävä määrä tehoa, ja kulutus on pienin tuosta kolmikosta. 523i:n oikeat tehot kun ovat n 180hv ja jopa yli, siksi suorituskyky on numeroiden mukaan parempi kuin mitä voisi olettaa.
- Oldschool
Eikö muuten moottorin kokokin ole todellisuudessa mallimerkinnästä poiketen 2,5l eikä suinkaan 2,3l? Sinäänsä sillä ei ole tietty väliä, mutta valottaa kyllä miksi autossa on suorituskykyä enemmän kuin äkkiseltään luulisi :)
- BMW Power
Oldschool kirjoitti:
Eikö muuten moottorin kokokin ole todellisuudessa mallimerkinnästä poiketen 2,5l eikä suinkaan 2,3l? Sinäänsä sillä ei ole tietty väliä, mutta valottaa kyllä miksi autossa on suorituskykyä enemmän kuin äkkiseltään luulisi :)
523i:n kone on todellakin 2,5 litrainen.
Kuten myös uudessa E60 523i -05! - merkkiuskollinen
Eräs englantilainen autolehti halusi testata teholastuja ja valitsi testaukseen 523i moottorin. Toimittajat mittasivat ensin lähtötehot ja yllätys oli melkoinen, kun koneesta lähti 182 pollea laukkaan!
Ex- BMW:lläni kisasin joskus T5 Volvon kanssa, ja kyllähän se ihmetyttä herätti, kun 523 pisti niin rajusti kampoihin ns. yli 200 heppaselle volvolle? (Mittarinopeus jäi kuitenkin 228 kilometriin tunnissa, joten en tiedä olisko Volvo vielä mennyt edelle - perässä se tuli kuitenkin kiitettävästi)
- Bmw540/-99
Suosittelen 528. Ainakaan omat kokemukseni 523 tehoista ei ollut lupaava. Kaverini toi saksasta 523(man.) vm98. Autoa on kiva ajaa, mutta suorituskyky on hiukan nuhainen(tuntuma) vaikka AutoMotorSportin testissä aikanaan 523(man.) luvattiin 0-100km 8.5 sec ja 227km/h niin ainakin kiihtyvyyden osalta epäilen, ettei pidä paikkaansa! Jonkun mainitsema arvo 0-100/8.1 on aivan "hatusta" vedetty. Automaatti jää selvästi manualin ajoista. Siksi suosittelen 528, mutta jollei teho ole tärkeätä niin sitten 520 käy hyvin.
Yleensä kannattaa varautus tuontiautoissa ja miksei Suomiautoissakin yllätyksiin auton huollossa!- ketku
>>Jonkun mainitsema arvo 0-100/8.1 on aivan "hatusta" vedetty.
Se hattu mistä lukeman vedin, oli TMn testi. Voit tarkistaa asian sieltä itsekkin.
Tosin ei 8.x sekunnin autot miltään super riuskoilta pitäisi tuntuakkaan. Sellainen tyypillisesti tuntuu siltä, että ohitus on aina vaivatonta, kiihtyy miellyttävästi täydessäkin lastissa jne. Minun ex jenkkilehmäkin meni tuohon aikaan 0-100km/h ihan mitatusti, ja ei se paljon 10s autoa ihmeemmältä tuntunut, kun vääntöä oli tasaisesti. (tätä kai tupla vanoskin lisää, ja poistaa samalla kiihtyvyyden tunnetta, kun kone ei koskaan kunnolla "herää"?) Tosin jos 10s auton kanssa otti kisaa, niin kyllä sen niin leikiten voitti ettei tosikaan. - Bmw540/-99
ketku kirjoitti:
>>Jonkun mainitsema arvo 0-100/8.1 on aivan "hatusta" vedetty.
Se hattu mistä lukeman vedin, oli TMn testi. Voit tarkistaa asian sieltä itsekkin.
Tosin ei 8.x sekunnin autot miltään super riuskoilta pitäisi tuntuakkaan. Sellainen tyypillisesti tuntuu siltä, että ohitus on aina vaivatonta, kiihtyy miellyttävästi täydessäkin lastissa jne. Minun ex jenkkilehmäkin meni tuohon aikaan 0-100km/h ihan mitatusti, ja ei se paljon 10s autoa ihmeemmältä tuntunut, kun vääntöä oli tasaisesti. (tätä kai tupla vanoskin lisää, ja poistaa samalla kiihtyvyyden tunnetta, kun kone ei koskaan kunnolla "herää"?) Tosin jos 10s auton kanssa otti kisaa, niin kyllä sen niin leikiten voitti ettei tosikaan."Se hattu mistä lukeman vedin, oli TMn testi. Voit tarkistaa asian sieltä itsekkin."
Niin ei sattus olemaan numeroa tiedossa kun kaverin tiedoissa ei sattunu olemaan tuollaista tietoa vaikka kaikki kaivoikin esiin....?
Sinällään epäilen tuota 8.1 sec arvoa 523 ei pitäisi teho/paino suhteella päästä moiseen arvoon. Automaatilla ei pääse edes lähelle. Ettei olisi käynyt niin, että luit TM:n testin, mutta muistit toka numeron väärin - sitä on itsekkin tapahtunut mulle vastaavassa tilanteessa. - rudenorth
Bmw540/-99 kirjoitti:
"Se hattu mistä lukeman vedin, oli TMn testi. Voit tarkistaa asian sieltä itsekkin."
Niin ei sattus olemaan numeroa tiedossa kun kaverin tiedoissa ei sattunu olemaan tuollaista tietoa vaikka kaikki kaivoikin esiin....?
Sinällään epäilen tuota 8.1 sec arvoa 523 ei pitäisi teho/paino suhteella päästä moiseen arvoon. Automaatilla ei pääse edes lähelle. Ettei olisi käynyt niin, että luit TM:n testin, mutta muistit toka numeron väärin - sitä on itsekkin tapahtunut mulle vastaavassa tilanteessa.se TM:n testissä kiihtyi 8.1sek sataseen. muistaakseni 96 tai 97 vuoden lehdessä se testi oli. Itse tilasin sen testin aikanaan kun ostin 523i mallin itselle. Siinä muistaakseni kehuttiin hyvää suorituskykyä ja koneen joustavuutta. Eikä kaverin 2.5T Volvo S80 automaatti pärjännyt bemarilleni ja volvon pitäis lähtee 8.5sek sataseen
- Bmw540/-99
rudenorth kirjoitti:
se TM:n testissä kiihtyi 8.1sek sataseen. muistaakseni 96 tai 97 vuoden lehdessä se testi oli. Itse tilasin sen testin aikanaan kun ostin 523i mallin itselle. Siinä muistaakseni kehuttiin hyvää suorituskykyä ja koneen joustavuutta. Eikä kaverin 2.5T Volvo S80 automaatti pärjännyt bemarilleni ja volvon pitäis lähtee 8.5sek sataseen
No se jää salaisuuden verhoon tuo "523" TM-testin tulos koska nro ei löytynyt.
Mutta kaverisi on ajajana, joko täysi tumpelo tai sitten Volvossa on ollut kuormaa koska mainitsemasi Volvon suorituskyky on ihan toista luokkaa kuin 523(Volvo S80 2.5T: man 7,3 s, aut 7,7 s)
http://www.volvocars.fi/Showroom/S80/Specifications/TechnicalSpecifications/ - rudenorth
Bmw540/-99 kirjoitti:
No se jää salaisuuden verhoon tuo "523" TM-testin tulos koska nro ei löytynyt.
Mutta kaverisi on ajajana, joko täysi tumpelo tai sitten Volvossa on ollut kuormaa koska mainitsemasi Volvon suorituskyky on ihan toista luokkaa kuin 523(Volvo S80 2.5T: man 7,3 s, aut 7,7 s)
http://www.volvocars.fi/Showroom/S80/Specifications/TechnicalSpecifications/TM:n numero 5/1996 niin siinä on se testi kun tuntuu olevan niin vaikeaa uskoa:) niin ja meillä molemmilla oli autossa neljän hengen kuorma kun kisoteltiin. Kaveri sano et kuormaa kun tulee niin volvo ei lähdekkään niin äkäsesti. En jaksa tästä asiasta kiistellä, itseasiassa minulle on yks vitun hailee paljoonko mun auto lähtee, mut tulipahan vaan puheeks:)
- Anonyymi
No moi.
Itselläni on vanha BMW 528i E39 1996. Eipä kehusskele autoni suorituskykyä. 0-100 7,5 seikkaa. Huippu nopeus on siinä 236 km tunnissa jota en ole kokeillut. Mutta hyvä sillä on kuitenkin ajaa eikä jää jalkoihin nykypäivänäkään. Ei ole kuin 193 heppa ja yksi putki pihalle. Itselläni ollut jo ylikymmenen bemarii ja tämä on kyllä paras ajettava ja äänellään hiljaisin.. Muuta hyvää siinä sitten ei olekaan. Ei nahka penkkejä ei sähköpenkkejä ei penkin lämmittimet ym. Sähkö peilit,sähkö ikkunat,luistonesto,aspekti jarrut,aut ilmastointi,tupakin sytytin. Eipä oikein muuta ookkaan. No radio mankka ja surkeat sellaiset. Kalliit osat ym. Oon BMW Hullu josko niin voisin itsestäni kuvailla. Mutta Mersu AMG olisi se minun unelmieni auto. Muttei oo vaan varaa siihen haaveileeni. Oisin tällä rahalla saanut Mersun, mut en tällä koneella. BMW on ihan sika hyvä kylläkin ajaa ja siksipä päädyin taas tähän merkkiin. Seuraava on ehdottomasti Mersu tietenkin. Eikä mikään Audi/ooppeli.... En halua satuttaa ketään ooppelin omistajia, mutta kuunnelkaa Helvetin Ooppeli kipale. No ihan hyvä auto se ooppeli on. Mulla ollut Opera vekra. En toivotaan BMW;tänä. Haukkuja otan mielellänikin vastaan... Kipale joku hovimuusikko Ilkka Ajetaan me Bemarilla.... Tavoitteena Mersu....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 396925
- 323908
- 453280
- 342844
- 162662
- 372228
- 162176
- 372092
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482047- 391980