EU:ssa direktiiveineen on tahtotila vetytalouden ja sen kehittämisen suhteen varsin laaja-alaisesti.
Alstom on jo melko pitkään kehittänyt vety-junaa, joka on yksi osa tuota EU:n vetytalouteen ohjaavaa poloitiikkaa yhtenä osana vihreämpää energiataloutta, vaikka vedyllä on toki edelleen kehittymiselle tilaa ... paitsi jos tuo Oulun https://yle.fi/uutiset/3-12135362 aurinkoteknologia realisoituisi joskus tulevaisuudessa ;-)
2021 - "Alstom's Coradia iLint hydrogen train runs for the first time in France"
"This presentation is part of the national energy transition ambition, which aims to reduce greenhouse gas emissions and noise in transport, a challenge supported by the French government through its Hydrogen Plan, initiated in 2018. "
- https://www.alstom.com/press-releases-news/2021/9/alstoms-coradia-ilint-hydrogen-train-runs-first-time-france
2021 - "Alstom enhances its expertise in hydrogen with the acquisition of Helion Hydrogen Power"
- https://www.alstom.com/press-releases-news/2021/4/alstom-enhances-its-expertise-hydrogen-acquisition-helion-hydrogen-power
2018 - "Polttokennoilla varustettu Alstom Coradia iLint – korvaako vety dieselin veturissa?"
"Uuden junan hintaa ei kerrottu ilman tarjouspyyntöä, mutta uuden polttokennotekniikan kalliimpi hinta alittaa joka tapauksessa radan sähköistämisen hinnan ja elinkaarikustannuksen kerrotaan alittavan dieseljunan."
- https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/polttokennoilla-varustettu-alstom-coradia-ilint-korvaako-vety-dieselin-veturissa/
;-)
Alstom - Vety-juna
4
73
Vastaukset
- Anonyymi
Ratojen sähköistäminen on kallista puuhaa ja jatkuva huolto maksaa myös.
Vetyjuna olisi oikein hyvä vaihtoehto, jos sitä vetyä pitää liikenteessä polttaa.- Anonyymi
Vaan kun ei ole sitä puhdasta vetyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaan kun ei ole sitä puhdasta vetyä.
Ei olekkaan, mutta vetyuskovaisten mukaan 2023 täällä ajellaan vetyhenkilöautoilla.
Sen takia kirjoitin, että vetyjuna olisi hyvä vaihtoehto ratojen sähköistämiselle.
Vedyllä on huono hyötysuhde sähköön verrattuna, mutta sähköradan investointi- ja ylläpitökustannukset kaventaa sitä hyötysuhdetta niin paljon, että joillain rataosuuksilla vetyjuna voisi olla kilpailukykyinen vaihtoehto.
Ekana pitää ratkaista se vihreän vedyn tuotantopulma ja sen jälkeen jakaa vetyä sinne, jossa siitä on suurin kokonaishyöty.
Henkilöautoliikenne ei ole sen listan kärjessä.
- Anonyymi
Nykyisillä valmistustavoilla, eli maakaasusta, on vedyn valmistus varsin saastuttavaa ja 99% käytetystä vedystä tehdään maakaasusta joten siinä ei paljon auta jos ajaessa pakoputkesta tulee pelkkää vettä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225234- 254398
- 282541
- 342264
- 372008
- 151928
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191617- 121541
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211277Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101194