Allerginen kankaille ?

Köhijä

Terve, olen 23-vuotias mies, mullon astma ja olen allerginen pölylle ja jonkin verran kissoille ja koirille.

Onko tämä allergiaa vai mitä kun lakanat tuntuu käyvän heti henkeen kun käyn makuulle nukkumaan ? Olen yrittänyt eri kangasmateriaaleja tuloksetta. Lääkäri määräsi Aerius-lääkettä, josta tuntui hieman olevan apua. Joskus jotkut paidatkin käyvät henkeen.

Mutta voiskohan olla että olen puuvillalle allerginen, vai yliherkkä pölylle, kuten lääkäri meinasi ? Tuntuu että pitää useamman kerran viikossa putsata vuodevaatteita\imuroida huonetta.

Huoneessani on räppänä auki melkein aina, koska ilma tuntuu tukalalta, varsinkin jos pidän yhtäaikaa tietsikkaa ja telkkaria auki, puhumattakaan muista laitteista. Ne varmaankin kuumuttavat huonetta.

8

1219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -?-

Onko sinulla allergisille soveltuva tyyny ja peitto? Entä pesetkö lakanat hajusteettomalla pesuaineella?

• Nimetön

Se on joko Familonin tai Finlaysonin ontelokuitu peitto\patja. Herkkäihoisten pesuaineella enimmäkseen pesty, myös pelkällä vedellä kokeiltu pestä. Olen kokeillut käyttää saunassa, tuulettaa, imuroida ja silittää, mutta aina käy lakanat henkeen.

Tyynyt, peitto ja patja ei niinkään, mutta eihän ilman lakanoita viitti nukkua. Voihan se sitten olla että vuodevaatteissa ei ole mitään vikaa, vai onko niitä minkälaisia astmaatikoille, eikö ainakin allergiasuojan saa niihin ?

• xis

Mankeloi lakanat vielä silityksen jälkeen.

• Nimetön

Ei oo mankelia :)

• pirita

Kannattaa heittää peitto ja tyyny pesukoneeseen säännöllisin väliajoin. Olet varmaan huomannut niitä tuulettaessa, että mikä pölypilvi niistä lähtee.

Voit toki olla allerginen villalle ja jopa puuvillalle. Keinokuiduthan ovat melko pölyämättömiä, oletko kokeillut satiinivuodevaatteita? Niin ja sen petauspatjankin voi pestä, otat vain päällisen irti ja peset sen vielä erikseen.

Itse huomaan aina jos on vuodevaatteiden pesu ja tuuletus jääny vähemmälle, aamuyöstä herään aina hengenahdistukseen ja saan kipittää lääkekaapille imaisemaan hatsit astmapiipusta...ja olen myös allerginen pölylle ja eläimille.

Loppujen lopuksi uskon että ne oireesi eivät tule niistä lakanoista vaan peitosta ja tyynyistä, ne ovat kamalia pölynkerääjiä vanutäyteineen.

• Nimetön

Joo lääkettä kuluu mullakin joka aamu, sillä joka aamu ne perhanat käy henkeen. Satiini vai silkkiäkö se oli on kokeiltu, jopa pöytäliinakankaan tapaista itse ommeltu, mutta henkeen se kävi. Eikai se peitosta ja tyynyistä pöly tule lakanoiden läpi henkeen, vai ?

• pölyävää
        Nimetön kirjoitti:

Joo lääkettä kuluu mullakin joka aamu, sillä joka aamu ne perhanat käy henkeen. Satiini vai silkkiäkö se oli on kokeiltu, jopa pöytäliinakankaan tapaista itse ommeltu, mutta henkeen se kävi. Eikai se peitosta ja tyynyistä pöly tule lakanoiden läpi henkeen, vai ?

No ei sentään kaikkia petauspatjoja niin vaan voi pestä. Pölyt eivät minua haittaa mutta luen Hengitys-lehteä, kun olen astmaatikko. Siinä oli kerran siivoamisen ja pölysaneerauksen yhteydessä pesuaineista. Jäi mieleen, että pölyallergikon ei kannata käyttää pyykinpesussa huuhteluainetta, koska se pehmittää kuitua ja saa sen pölyämään. Muistelen, että jostain saa ostaa ainakin tyynynsuojuspusseja, joista ei tule pölyt läpi ja voi ottaa mukaan kun menee vieraaseen petiin. Mankelin sijasta silityskin on hyvä. Kyllä puuvillalakanan läpi tulee hajut tai pölyt. Ehkä Allergia- ja astmaliitosta voisi saada neuvoja. Vilkaisin sinne keskustelupalstalle, siellä oli joku saanut tietystä pesuaineesta apua vaatepölyn kukistamiseen.

• Marde123

Hei, Kannattaa kokeilla SleepAngel tyynyjä, peittoja ja patjoja. Ne toivat meidän perheeseen avun: tukkoisuusoireet ja kuorsaus loppuivat kuin seinään. Lisäksi sitä markkinoidaan "jos et huomaa ero saat rahasi takaisin" tyyppisesti, eli kannattaa ehdottomasti kokeilla!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7495
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4133
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3645
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3150
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2836
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      53
      2409
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2348
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      38