Reittilennon autopilotin asetukset ?

Anonyymi

Tulipahan vain mieleen matkustajakoneiden autopilotit ja niiden käyttö.

Asetetaanko autopilottiin matkakohteen lentokentän koordinaatit korkeuksineen valmiiksi jo lentoa valmistettaessa, vaikka toiselle mantereelle lennettäessä, eli ennen take offia vai vasta jossakin vaiheessa lennon aikana. Mutulla arvelisin ensimmäistä vaihtoehtoa.

Matkalentokorkeuteen saavuttaessahan autopilotti yleensä laiteetaan päälle. Tarvitseeko sen asetuksiin tehdä muutoksia lennon aikana.

Säilyykö asetetut lentokohde-speksit autopilotin muistissa, vakka kesken lennon siirtyisi jostakin syystä joksikin aikaa manuaaliohjaukseen, eli autopilotti on / off ja taas on.

Halutessaanhan autopilotti vien laskun loppuun saakka, eli ilmeisesti ei tarvitse huolehtia "mistään" kuten laipoista / laskusiivekkeistä, nopeudesta, korkeudesta tai laskutelineistä?

Manuaalissa laskutumisessa. Missä vaiheessa autopilotti otetaan pois päältä ja siirrytään manuaaliohjaukseen, finaalissa / loppusuoralla, korkeudessa ja etäisyydellä x.

Miten "rakettimoottorit" sammutetaan laskun jälkeen.

ps.

Ilmailu ja lentokoneet kiinnostaa.

Olisiko suositella joitakin hyviä koneiden manuaaleja, englanniksi sopii, ehkä: A320 & B747.

;-)

9

638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Miten "rakettimoottorit" sammutetaan laskun jälkeen".

      Millähän lentokoneilla tämä aloittaja oikein on matkustanut...? :O

      • Anonyymi

        Kai se haluaa Me163-pätevyyden.
        Tosin noissa ei tainnut olla autopilottia silloin kun minä niillä lensin.


      • Anonyymi

        "Millähän lentokoneilla tämä aloittaja oikein on matkustanut...? :O"

        Millähän luennan tajunnalla tosikkomielinen kommentoija on oikein varustettu, kun ei ymmärrä mitä merkitsee kun sana on tektiyhteydessään laitettu lainausmerkkeihin.

        Mutta luonnollisestikaan itse asiaan ei ollut mitään asiapitoista kommentoitavaa, mutta sehän kuuluu tuohon mielen moodiin.


    • Anonyymi

      Lennoille tehdään reittisuunnitelma koko matkalle joka syötetään FMC:hen eli flight management computeriin. Autopilotti seuraa FMC:n reittiä. Reittiä voi ihan vapaasti muuttaa kesken lennon jos lennonjohto antaa esim suoremmab reitin.

      Autopilotti kytketään normaalisti päälle hyvin pian koneen nousun jälkeen eli ei odotella matkalebtokorkeuteen nousemista. Laskut ainakin finskillä sorvataan yleensä käsin mutta silloinkin autopilotin kanssa tullaan melko matalalle. Mikäli näkyvyys on hyvin huono, lasku on tehtävä autopilotilla.

      Osta PC:lle lentosimu Microsoftin, sillä pääsee hyvinkin aidosti lentämään.

      • Anonyymi

        "Lennoille tehdään reittisuunnitelma koko matkalle joka syötetään FMC:hen eli flight management computeriin."

        Ok.

        Ilmailu kaikkineen on kiinnostava aihepiiri ja siitä tuli aikoinaan vuonna yksi ja kaksi jonkin verran luettua kun harkitsin lupakirjan hankkimista, mutta luovuin ajatuksesta koska mielekkääksi arvioimani minimi 50 lentotuntia per vuosi olisi ollut liian raskas kustannus kukkarolle. Sitten tuli testattua hetken aikaa hyppyhommia.

        Ainakin tuo nuorukainen on ilmailukiinnostuksessaan tehnyt varsin hyvin siihen perehtymisen.

        Mitähän manuaaleja hän on lukeneut / opiskellut, sillä kun tein hieman hakua, niin ei tullut vastaan ko. bookkeja.

        "15 year old student lands boeing 737-800 after training himself with dvd's, manuals & games"

        - https://www.youtube.com/watch?v=Up3m9etzz8k

        Lähtökohtaisesti ajattelin X-Planea silä se toimii myös Linuxilla, mutta en ole varma tuleeko mutkia matkaan lisälaitteiden yhteensopivuuden kanssa ... mutta ei tuo ex MS:n simukaan ole pois luvuista ... tai miksipä ei molemmat.

        Lukemani mukaan molemmissa simuissa kannattaa ostaa haluamansa koneet ihan erikseen tyyliin 747 tai A320, sillä ne ovat toiminnoiltaan täydempiä kuin softassa valmiina olevat.

        Mutta homma on muiden kiireiden ja aktiviteettien vuoksi ns. vaiheessa ja ajatuksena on vielä hommata / kasata sopiva rauta ihan vain simua varten erikseen.


    • Anonyymi

      AIRBUS on suomalaista suunnittelua, siivenkärki wingletteineen.
      Ranskan Toulousessa on tehtaat. Ohjaamotkin tehdään Ranskassa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7505
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4133
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3655
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3160
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2836
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      53
      2409
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2348
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2299
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2278
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2256
    Aihe