Historiallinen päätös: Kivihiilen poltto loppuu Helsingissä jo vuonna 2024.
Kivihiili on vuosikymmeniä ollut pääkaupungille vakaa energianlähde.
Pienydinreaktoreiden rakentamista harkitaan, mutta sekin vasta kehitysasteella.
Helen on päättänyt sulkea myös Salmisaaren kivihiilivoimalan reilusti etuajassa. Kivihiilen korvaajia on kuitenkin julkistettu toistaiseksi vain Hanasaaren kivihiilivoimalan jättämän aukon korvaamiseksi.
Tänään Helsingin energiayhtiö Helen päätti, että Salmisaaren kivihiilivoimala suljetaan jo keväällä 2024. Edellinen takaraja oli vuosi 2029, joka johtui valtion päätöksestä kieltää kivihiilen poltto tämän vuosikymmenen jälkeen. Nyt aloite laitoksen sulkemisesta tuli yhtiön hallituksen ja toimivan johdon aloitteesta.
– Kivihiilen polttaminen on niin kallista, että se on vähän kuin seteleitä polttaisi. Ja kyllähän se sellainen mainehaitta on ollut. Siinä mielessä kivihiilen poltto on hauska lopettaa, ja nyt se oli myös taloudellisesti kannattavaa, sanoo Helenin hallituksen puheenjohtaja Osmo Soininvaara (vihr.).
Helsingin valtuusto määräsi vuonna 2015 yhtiön sulkemaan kaupungin toisen, eli Hanasaaren kivihiilivoimalan. Sen kattilat hiljenevät keväällä 2023.
Laitosten sulkemisen takia irtisanomisuhan alla arvioidaan olevan 288 henkilöä.
Teknisesti ottaen laitosten sulkeminen on huomattavasti helpompaa kuin niiden korvaajien rakentaminen. Tämä tekee Helenin tämän päivän päätöksestä erityisen mielenkiintoisen – jopa yllättävän. Helen julkaisemat uudet ja vihreämmät energialähteet eivät nimittäin riitä korvaamaan Salmisaaren lämmöntuotantoa.
Kivihiililaitosten myötä katoaa iso osa lämmöntuotannosta.
Kivihiililaitoksista luopuminen on Helsingille iso asia, sillä niillä voi tuottaa todella paljon lämpöä. Nollakeleillä melkein koko kaupungin voisi lämmittää pelkillä kivihiililaitoksilla.
Salmisaaren sulkeminen on jopa Hanasaarta suurempi asia, kun mukaan lasketaan suuren lämpöä ja sähköä tuottavan yhdistelmälaitoksen lisäksi myös vanhempi ja pienempi lämpökattila.
Jos Putinin hakkeen varaan jää, niin kovin on vihreillä heikot kantimet.
Putin porukka on nyt niin sotaisalla päällä, että tulee heille vuosien katkoksia jos alkavat sotimaan naapurimaitaan vastaan. Tulee sulkuja moniin asioihin mm tuonti Venäjältä.
Helsinki siirtymässä öljyyn ja maakaasuun lämmityksessä
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa452053En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311650Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141434Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 91291
- 121088
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7981- 81972
- 20959