Sähköautot ja niiden akut kestävät loputtomasti

Anonyymi

SUOMESSA Model S on toiminut usein myös taksiautona, ja auton alkuperäisillä ajoakustoilla on ajettu ongelmitta yli 600 000, jopa noin 800 000 kilometriä. Tämä tieto yhdistettynä pian kymmenvuotiaiden autoyksilöiden olemassaoloon hälventää pahimpia pelkoja sähköautojen kestävyydestä, niin iän kuin ajomääränkin suhteen.

Ei ole siis erityinen ihme, että Toyota antaa tänä vuonna Suomeen tulevalle bZ4X-täyssähkömallilleen parhaimmillaan miljoonan kilometrin akkutakuun. Sähköautot saattavat osoittautua jopa ongelmattomammiksi kuin jotkin polttomoottoriautosisarensa.

https://www.is.fi/autot/art-2000008534288.html

34

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kestäähän sähköauto kilometrejä, jos ne ajaa hyvin lyhyessä ajassa. Keskimääräisen suomalaisautoilijan ajosuorite kuitenkin on 14 000km vuodessa, ja sillä saa puolta miljoonaa kilometriä ajaa varsin kauan. Kun muistetaan, että akun kapasiteetti putoaa vääjäämättä jopa 4% vuodessa ajoi sillä tai ei, päästään tulokseen että polttomoottoriauto saattaa sittenkin olla pitkäikäisempi. Minulla on 22-vuotias polttomoottoriauto, jolla on ajettu 315 000km ja toimintasäde on edelleen jokseenkin yhtä pitkä kuin uutena. Mikä sähköauto tulee kykenemään samaan?

      • Anonyymi

        Polttomoottori on vaatinut hirveän määrän huoltoa sekä korjausta kestääkseen tuon ajan ja matkan. Olet lisäksi valehtelija, sähköauton akun kapasiteetti ei putoa lähimainkaan 4 % vuodessa, vaan tutkitusti alle 2 %, ja ne kestävät heittämällä yli 30 vuotta. Lisäksi akkuteknologia jatkaa kehittymistään, polttomoottorien vain huonontuessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottori on vaatinut hirveän määrän huoltoa sekä korjausta kestääkseen tuon ajan ja matkan. Olet lisäksi valehtelija, sähköauton akun kapasiteetti ei putoa lähimainkaan 4 % vuodessa, vaan tutkitusti alle 2 %, ja ne kestävät heittämällä yli 30 vuotta. Lisäksi akkuteknologia jatkaa kehittymistään, polttomoottorien vain huonontuessa.

        Nuo tutkimukset ovat puhdasta paskaa, koska todellisuudessa 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa harvemmin on edes 70% kapasiteetista jäljellä vaikka ajokilometrejä on alle 100 tkm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo tutkimukset ovat puhdasta paskaa, koska todellisuudessa 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa harvemmin on edes 70% kapasiteetista jäljellä vaikka ajokilometrejä on alle 100 tkm.

        No laitas nyt sitten jotain tutkimusta väitteesi tueksi että 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa suurimmassa osassa on alle 70% kapasiteettia jäljellä. Itse puhut vain täyttä jaskaa kun et voi sietää sähköautoja. Jos tuo väite pitäisi paikkansa, niin ei autokauppiaat suostu ostamaan 10v vanhoja sähköautoja, koska eivät saisi niitä eteenpäin myydyksi.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18917997/geotabin-tutkimuksen-mukaan-nykyaikaisen-sahkoauton-akun-kapasiteetti-heikkenee-vain-18--vuodessa-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No laitas nyt sitten jotain tutkimusta väitteesi tueksi että 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa suurimmassa osassa on alle 70% kapasiteettia jäljellä. Itse puhut vain täyttä jaskaa kun et voi sietää sähköautoja. Jos tuo väite pitäisi paikkansa, niin ei autokauppiaat suostu ostamaan 10v vanhoja sähköautoja, koska eivät saisi niitä eteenpäin myydyksi.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18917997/geotabin-tutkimuksen-mukaan-nykyaikaisen-sahkoauton-akun-kapasiteetti-heikkenee-vain-18--vuodessa-

        Riittää, että katsoo nettiauton Nissan Leafien ilmoituksiin ja niissä auton kojetauluun. Suurimmassa osassa vanhoja Leafeja on alle 70% varausta jäljellä ja silti kilometrejä melko vähän, koska kyseessä oli lähinnä kaupunkiauto. Osassa vanhoja Leafeja koko akku on vaihdettu.

        Tuo Geotabin "tutkimus" on huijausta.


      • Anonyymi

        Ei kuuna päivänä sähköllä kuljeta niin pitkään kuin sähköposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottori on vaatinut hirveän määrän huoltoa sekä korjausta kestääkseen tuon ajan ja matkan. Olet lisäksi valehtelija, sähköauton akun kapasiteetti ei putoa lähimainkaan 4 % vuodessa, vaan tutkitusti alle 2 %, ja ne kestävät heittämällä yli 30 vuotta. Lisäksi akkuteknologia jatkaa kehittymistään, polttomoottorien vain huonontuessa.

        Meillä ei kyllä Hyundai kestänyt kuin100 000 km ja akkujen hinta oli enemmän kuin auton,,,eli ajan dieselillä.


    • Anonyymi

      Sähköautot ja niiden akut kestävät loputtomasti.

      • Anonyymi

        Käyttäjän kannalta aika loputtomasti. Varsinkin jos vertaa polttoleluihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttäjän kannalta aika loputtomasti. Varsinkin jos vertaa polttoleluihin.

        Akustot kestävät elämänsä loppuun asti !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akustot kestävät elämänsä loppuun asti !

        Sitten lasku onkin 50000€ !
        Sanoisin, että myyjälle onkin hyvä kauppa !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten lasku onkin 50000€ !
        Sanoisin, että myyjälle onkin hyvä kauppa !

        Onko sinulla varaa ylipäänsä autoon minkä akku maksaisi 50ke?

        Jos ei niin miksi asia on sinulle ongelma?

        Tavallisiin perhesähköautoihin uusi akku maksaa töineen 20ke ja vaihtoakku 10ke. Akun korjaus sitten taas 5ke. Nämä voi tulla eteen 8..10 vuoden jälkeen kun akkutakuu on ohi.

        Mutta turha näitä toistella. Nämä trollit ovat vain joko kaikkea uutta pelkääviä luolamiehiä tai kiukuttelijoita tai putinin trolleja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla varaa ylipäänsä autoon minkä akku maksaisi 50ke?

        Jos ei niin miksi asia on sinulle ongelma?

        Tavallisiin perhesähköautoihin uusi akku maksaa töineen 20ke ja vaihtoakku 10ke. Akun korjaus sitten taas 5ke. Nämä voi tulla eteen 8..10 vuoden jälkeen kun akkutakuu on ohi.

        Mutta turha näitä toistella. Nämä trollit ovat vain joko kaikkea uutta pelkääviä luolamiehiä tai kiukuttelijoita tai putinin trolleja.

        Mitä pelkäämistä sähköautossa muka on? Sähköautoon ei vain siirrytä, koska ne ovat edelleen useimpien ihmisten kannalta sekä huonompia että kalliimpia kuin polttikset.

        Eikä uuteen tekniikkaan vain siirrytä vain koska se on uutta tekniikkaa. Uuden tekniikan pitää olla parempaa kuin nykyinen tekniikka ja siitä pitää olla jotain hyötyä. Muuten siirtyminen on järjettömän typerää. Itse en pidä valtaosaa älylaitteista tarpeettomina ja useimmista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Valot, ovilukot, pesukoneet, jääkaapit jne eivät tarvitse yhtään älyä ja älykellotkin ovat turhia kertakäyttöleluja.

        Jatkuvasti uutta tekniikkaa ostavat ovat aivottomia idiootteja. Varsinkin jos ostaa tekniikkaa, joka ei vielä toimi kunnolla ja maksaa paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä pelkäämistä sähköautossa muka on? Sähköautoon ei vain siirrytä, koska ne ovat edelleen useimpien ihmisten kannalta sekä huonompia että kalliimpia kuin polttikset.

        Eikä uuteen tekniikkaan vain siirrytä vain koska se on uutta tekniikkaa. Uuden tekniikan pitää olla parempaa kuin nykyinen tekniikka ja siitä pitää olla jotain hyötyä. Muuten siirtyminen on järjettömän typerää. Itse en pidä valtaosaa älylaitteista tarpeettomina ja useimmista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Valot, ovilukot, pesukoneet, jääkaapit jne eivät tarvitse yhtään älyä ja älykellotkin ovat turhia kertakäyttöleluja.

        Jatkuvasti uutta tekniikkaa ostavat ovat aivottomia idiootteja. Varsinkin jos ostaa tekniikkaa, joka ei vielä toimi kunnolla ja maksaa paljon.

        Sinä olet aivoton idiootti kun et ymmärrä miksi polttomoottoreista on pakko luopua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet aivoton idiootti kun et ymmärrä miksi polttomoottoreista on pakko luopua.

        Polttomoottoreista ei ole koskaan pakko luopua eikä siihen ole mitään syytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akustot kestävät elämänsä loppuun asti !

        Ja joskus loppu tulee aiemmin ja toisinaan vähän kauemmin.
        Mutta yleensä ne ei vielä kyllä kestä.


    • Anonyymi

      Polttolelupojalta pääsee taas itku.

      • Anonyymi

        Mutta, ei se sähköauton akusto ole edelleenkään muuttunut pienemmäksi ja halvemmaksi ?
        Akuston vaihto maksaa edelleen 15000-40000€ ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta, ei se sähköauton akusto ole edelleenkään muuttunut pienemmäksi ja halvemmaksi ?
        Akuston vaihto maksaa edelleen 15000-40000€ ?

        Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !

        Muuten electric car on järjetön riski !


    • Anonyymi

      Sähköauton moottoritkin kestävät auton iän, ellei auton ikää halua pidentää ja silloin ajomoottoreita voi kulua 2-4 kpl. Näin autolla ajavat kirjoittavat kokemuksinaan.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      600tkm ja keskimääräisellä 14tkm ajosuoritteella akku kestää 42 vuotta. Miljoonan kilometrin akkutakuulla ja 14tkm ajosuoritteella akku kestää 71 vuotta eli vanhemmalta lapsille ja ehkä vielä lapsenlapsille.

      On aivan varma että Toyota ei tuollaista takuuta anna ellei heillä ole faktaa siitä että akku on käytännössä ikuinen auton näkökulmasta. Jos muut valmistajat seuraavat perässä niin koko keskustelu akkujen kestävyydestä voidaan lopettaa täysin turhana.

      Ne harvat akut mitkä joudutaan vaihtamaan tai korjaamaan takuun aikana ovat selvästi niin pieni kustannus valmistajille, että se ei vaikuta autojen valmistukseen kannattavuteen käytännössä mitenkään. Sitten on vain kysymys mitä jatkokäyttöä akuille voidaan löytää kun auto hajoaa ympäriltä. Edes Suomessa hyvin harvalla autolla ajetaan 40 vuotta puhumattakaan 70 vuodesta.

      • Anonyymi

        Akuilla on se jännä ominaisuus, että niiden varaus tippuu vaikka autolla ei ajaisi. Joten akku tuhoutuu alle 20 vuodessa täysin riippumatta kilometrien määrästä.

        Nuo väitteet siitä, että akut kestäisi noin kauan on naurettavan typerää paskaa ja siitä ei ole vielä mitään todistetta.

        Ja kummallista kyllä suuressa osassa noin 10 vuotta vanhoja sähköautoja on vaihdettu akku tai akkuvarausta on jäljellä alle 70%. Myös noin 100 tkm ajoilla. Jopa vanhoissa Tesloissa on ohjelmallisesti hidastettu pikalatausta jotta akku ei tuhoutuisi ennen takuuajan päättymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akuilla on se jännä ominaisuus, että niiden varaus tippuu vaikka autolla ei ajaisi. Joten akku tuhoutuu alle 20 vuodessa täysin riippumatta kilometrien määrästä.

        Nuo väitteet siitä, että akut kestäisi noin kauan on naurettavan typerää paskaa ja siitä ei ole vielä mitään todistetta.

        Ja kummallista kyllä suuressa osassa noin 10 vuotta vanhoja sähköautoja on vaihdettu akku tai akkuvarausta on jäljellä alle 70%. Myös noin 100 tkm ajoilla. Jopa vanhoissa Tesloissa on ohjelmallisesti hidastettu pikalatausta jotta akku ei tuhoutuisi ennen takuuajan päättymistä.

        https://www.drive.com.au/caradvice/how-long-do-tesla-batteries-last/

        An April 2024 report by British personal finance site NimbleFins gathered nine years of real-world data from Tesla owners and found that, on average, their cars lost about 1 per cent of their range yearly.

        Tuon mukaan 9 vuoden aikana mitatusti akun kapasiteetti pieneni noin prosentin vuodessa eli 9 prosenttia yhteensä. Tuskin yhden seuraavan vuoden jälkeen kapasiteetti putoaa kerralla 20% tai ne päätyvät vaihtokuntoon.

        Samasta artikkelista löytyy tietoa miten akkujen kapasiteetti pieneni ajetun matkan mukaan 200 tuhannen mailin eli 360 tuhannen kilometrin kohdalla kapasitteeti on selvästi vielä yli 80%.

        Onko sinulla viittausta mistä löytyy todistettava tieto siitä että suurin osa akuista hajoaa 10 vuoteen mennessä tai niiden varaus on alle 70%? Jopa 100 tkm ajoilla. Kannattaa huomata että artikkelissa käytetty tosielämän data on Tesloista.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/428997e7-9dbf-4536-9b63-3fc73550e1de

      Lee ajoi 33 kuukauden aikana 580 000 kilometriä. Se tarkoittaa kuukaudessa yli 17 500 kilometriä, joka on siis enemmän kuin keskimääräinen suomalainen ajaa koko vuoden aikana.

      Leen ajoakun SoH-arvo oli yli 580 000 kilometrin jälkeen peräti 87,7 prosenttia. Kyseinen akku toimi siis vielä aivan erinomaisesti tässäkin vaiheessa.

      Se on suorituksena huima tämän ajosuoritteen huomioiden. Lisäksi näin suuret ajomäärät lyhyessä ajassa ovat todennäköisesti vaatineet runsaasti pikalataamista, jonka pitäisi kuluttaa akkua vieläkin enemmän.

      Tällaisten uutisten jälkeen nämä sähköautojen akut hajoavat heti muutaman ensimmäisen vuoden ja kymmenen tuhannen kilometrin jälkeen voi ohittaa naureskellen.

      • Anonyymi

        Uskoo, ken haluaa. Joka päivä 600 km maassa, jossa yleisin nopeusrajoitus on 80 km/h ja jatkuvat ruuhkat.


    • Anonyymi
      UUSI

      Valehtelu sähköautoista on nyt keskittynyt niiden akkuihin.

      • Anonyymi
        UUSI

        No, mitäs niistä akuista valehdellaan ? Hintako ? No, joo jos sanotaan, että akuston vaihto maksaa 30000€, niin totta !
        Se voi nimittäin maksaa 60 tonniakin !!


    • Anonyymi
      UUSI
    • Anonyymi
      UUSI

      Montako korin, alustan ja tehoelektroniikan vaihtoa se Toyota vaatii 1000000 km matkalla?

    • Anonyymi
      UUSI

      Nettiautossa yksi yli 400000 km ajettu sähköauto, Tesla Model S.

    • Anonyymi
      UUSI

      Poikalapset pitäisi jo syntyessään tappaa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      3994
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      18
      2996
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      388
      2155
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1919
    5. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1851
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1727
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1619
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      14
      1367
    9. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      68
      1230
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1171
    Aihe