SUOMESSA Model S on toiminut usein myös taksiautona, ja auton alkuperäisillä ajoakustoilla on ajettu ongelmitta yli 600 000, jopa noin 800 000 kilometriä. Tämä tieto yhdistettynä pian kymmenvuotiaiden autoyksilöiden olemassaoloon hälventää pahimpia pelkoja sähköautojen kestävyydestä, niin iän kuin ajomääränkin suhteen.
Ei ole siis erityinen ihme, että Toyota antaa tänä vuonna Suomeen tulevalle bZ4X-täyssähkömallilleen parhaimmillaan miljoonan kilometrin akkutakuun. Sähköautot saattavat osoittautua jopa ongelmattomammiksi kuin jotkin polttomoottoriautosisarensa.
https://www.is.fi/autot/art-2000008534288.html
Sähköautot ja niiden akut kestävät loputtomasti
34
309
Vastaukset
- Anonyymi
Kestäähän sähköauto kilometrejä, jos ne ajaa hyvin lyhyessä ajassa. Keskimääräisen suomalaisautoilijan ajosuorite kuitenkin on 14 000km vuodessa, ja sillä saa puolta miljoonaa kilometriä ajaa varsin kauan. Kun muistetaan, että akun kapasiteetti putoaa vääjäämättä jopa 4% vuodessa ajoi sillä tai ei, päästään tulokseen että polttomoottoriauto saattaa sittenkin olla pitkäikäisempi. Minulla on 22-vuotias polttomoottoriauto, jolla on ajettu 315 000km ja toimintasäde on edelleen jokseenkin yhtä pitkä kuin uutena. Mikä sähköauto tulee kykenemään samaan?
- Anonyymi
Polttomoottori on vaatinut hirveän määrän huoltoa sekä korjausta kestääkseen tuon ajan ja matkan. Olet lisäksi valehtelija, sähköauton akun kapasiteetti ei putoa lähimainkaan 4 % vuodessa, vaan tutkitusti alle 2 %, ja ne kestävät heittämällä yli 30 vuotta. Lisäksi akkuteknologia jatkaa kehittymistään, polttomoottorien vain huonontuessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottori on vaatinut hirveän määrän huoltoa sekä korjausta kestääkseen tuon ajan ja matkan. Olet lisäksi valehtelija, sähköauton akun kapasiteetti ei putoa lähimainkaan 4 % vuodessa, vaan tutkitusti alle 2 %, ja ne kestävät heittämällä yli 30 vuotta. Lisäksi akkuteknologia jatkaa kehittymistään, polttomoottorien vain huonontuessa.
Nuo tutkimukset ovat puhdasta paskaa, koska todellisuudessa 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa harvemmin on edes 70% kapasiteetista jäljellä vaikka ajokilometrejä on alle 100 tkm.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo tutkimukset ovat puhdasta paskaa, koska todellisuudessa 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa harvemmin on edes 70% kapasiteetista jäljellä vaikka ajokilometrejä on alle 100 tkm.
No laitas nyt sitten jotain tutkimusta väitteesi tueksi että 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa suurimmassa osassa on alle 70% kapasiteettia jäljellä. Itse puhut vain täyttä jaskaa kun et voi sietää sähköautoja. Jos tuo väite pitäisi paikkansa, niin ei autokauppiaat suostu ostamaan 10v vanhoja sähköautoja, koska eivät saisi niitä eteenpäin myydyksi.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18917997/geotabin-tutkimuksen-mukaan-nykyaikaisen-sahkoauton-akun-kapasiteetti-heikkenee-vain-18--vuodessa- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No laitas nyt sitten jotain tutkimusta väitteesi tueksi että 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa suurimmassa osassa on alle 70% kapasiteettia jäljellä. Itse puhut vain täyttä jaskaa kun et voi sietää sähköautoja. Jos tuo väite pitäisi paikkansa, niin ei autokauppiaat suostu ostamaan 10v vanhoja sähköautoja, koska eivät saisi niitä eteenpäin myydyksi.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18917997/geotabin-tutkimuksen-mukaan-nykyaikaisen-sahkoauton-akun-kapasiteetti-heikkenee-vain-18--vuodessa-Riittää, että katsoo nettiauton Nissan Leafien ilmoituksiin ja niissä auton kojetauluun. Suurimmassa osassa vanhoja Leafeja on alle 70% varausta jäljellä ja silti kilometrejä melko vähän, koska kyseessä oli lähinnä kaupunkiauto. Osassa vanhoja Leafeja koko akku on vaihdettu.
Tuo Geotabin "tutkimus" on huijausta. - Anonyymi
Ei kuuna päivänä sähköllä kuljeta niin pitkään kuin sähköposti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottori on vaatinut hirveän määrän huoltoa sekä korjausta kestääkseen tuon ajan ja matkan. Olet lisäksi valehtelija, sähköauton akun kapasiteetti ei putoa lähimainkaan 4 % vuodessa, vaan tutkitusti alle 2 %, ja ne kestävät heittämällä yli 30 vuotta. Lisäksi akkuteknologia jatkaa kehittymistään, polttomoottorien vain huonontuessa.
Meillä ei kyllä Hyundai kestänyt kuin100 000 km ja akkujen hinta oli enemmän kuin auton,,,eli ajan dieselillä.
- Anonyymi
Sähköautot ja niiden akut kestävät loputtomasti.
- Anonyymi
Käyttäjän kannalta aika loputtomasti. Varsinkin jos vertaa polttoleluihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käyttäjän kannalta aika loputtomasti. Varsinkin jos vertaa polttoleluihin.
Akustot kestävät elämänsä loppuun asti !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akustot kestävät elämänsä loppuun asti !
Sitten lasku onkin 50000€ !
Sanoisin, että myyjälle onkin hyvä kauppa ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten lasku onkin 50000€ !
Sanoisin, että myyjälle onkin hyvä kauppa !Onko sinulla varaa ylipäänsä autoon minkä akku maksaisi 50ke?
Jos ei niin miksi asia on sinulle ongelma?
Tavallisiin perhesähköautoihin uusi akku maksaa töineen 20ke ja vaihtoakku 10ke. Akun korjaus sitten taas 5ke. Nämä voi tulla eteen 8..10 vuoden jälkeen kun akkutakuu on ohi.
Mutta turha näitä toistella. Nämä trollit ovat vain joko kaikkea uutta pelkääviä luolamiehiä tai kiukuttelijoita tai putinin trolleja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinulla varaa ylipäänsä autoon minkä akku maksaisi 50ke?
Jos ei niin miksi asia on sinulle ongelma?
Tavallisiin perhesähköautoihin uusi akku maksaa töineen 20ke ja vaihtoakku 10ke. Akun korjaus sitten taas 5ke. Nämä voi tulla eteen 8..10 vuoden jälkeen kun akkutakuu on ohi.
Mutta turha näitä toistella. Nämä trollit ovat vain joko kaikkea uutta pelkääviä luolamiehiä tai kiukuttelijoita tai putinin trolleja.Mitä pelkäämistä sähköautossa muka on? Sähköautoon ei vain siirrytä, koska ne ovat edelleen useimpien ihmisten kannalta sekä huonompia että kalliimpia kuin polttikset.
Eikä uuteen tekniikkaan vain siirrytä vain koska se on uutta tekniikkaa. Uuden tekniikan pitää olla parempaa kuin nykyinen tekniikka ja siitä pitää olla jotain hyötyä. Muuten siirtyminen on järjettömän typerää. Itse en pidä valtaosaa älylaitteista tarpeettomina ja useimmista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Valot, ovilukot, pesukoneet, jääkaapit jne eivät tarvitse yhtään älyä ja älykellotkin ovat turhia kertakäyttöleluja.
Jatkuvasti uutta tekniikkaa ostavat ovat aivottomia idiootteja. Varsinkin jos ostaa tekniikkaa, joka ei vielä toimi kunnolla ja maksaa paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä pelkäämistä sähköautossa muka on? Sähköautoon ei vain siirrytä, koska ne ovat edelleen useimpien ihmisten kannalta sekä huonompia että kalliimpia kuin polttikset.
Eikä uuteen tekniikkaan vain siirrytä vain koska se on uutta tekniikkaa. Uuden tekniikan pitää olla parempaa kuin nykyinen tekniikka ja siitä pitää olla jotain hyötyä. Muuten siirtyminen on järjettömän typerää. Itse en pidä valtaosaa älylaitteista tarpeettomina ja useimmista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Valot, ovilukot, pesukoneet, jääkaapit jne eivät tarvitse yhtään älyä ja älykellotkin ovat turhia kertakäyttöleluja.
Jatkuvasti uutta tekniikkaa ostavat ovat aivottomia idiootteja. Varsinkin jos ostaa tekniikkaa, joka ei vielä toimi kunnolla ja maksaa paljon.Sinä olet aivoton idiootti kun et ymmärrä miksi polttomoottoreista on pakko luopua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä olet aivoton idiootti kun et ymmärrä miksi polttomoottoreista on pakko luopua.
Polttomoottoreista ei ole koskaan pakko luopua eikä siihen ole mitään syytä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akustot kestävät elämänsä loppuun asti !
Ja joskus loppu tulee aiemmin ja toisinaan vähän kauemmin.
Mutta yleensä ne ei vielä kyllä kestä.
- Anonyymi
Polttolelupojalta pääsee taas itku.
- Anonyymi
Mutta, ei se sähköauton akusto ole edelleenkään muuttunut pienemmäksi ja halvemmaksi ?
Akuston vaihto maksaa edelleen 15000-40000€ ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta, ei se sähköauton akusto ole edelleenkään muuttunut pienemmäksi ja halvemmaksi ?
Akuston vaihto maksaa edelleen 15000-40000€ ?Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski !
- Anonyymi
Sähköauton moottoritkin kestävät auton iän, ellei auton ikää halua pidentää ja silloin ajomoottoreita voi kulua 2-4 kpl. Näin autolla ajavat kirjoittavat kokemuksinaan.
- Anonyymi
https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/14941477
Kuten tässä, vaihdettu sekä akku että moottori. Kilsat 175tkm ja oliko 224tkm toisessa...
Ei ne siis ole ikuisia
- Anonyymi
https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/14941477
Tässä esim Model S jossa sekä akku että moottori vaihdettu. - Anonyymi
600tkm ja keskimääräisellä 14tkm ajosuoritteella akku kestää 42 vuotta. Miljoonan kilometrin akkutakuulla ja 14tkm ajosuoritteella akku kestää 71 vuotta eli vanhemmalta lapsille ja ehkä vielä lapsenlapsille.
On aivan varma että Toyota ei tuollaista takuuta anna ellei heillä ole faktaa siitä että akku on käytännössä ikuinen auton näkökulmasta. Jos muut valmistajat seuraavat perässä niin koko keskustelu akkujen kestävyydestä voidaan lopettaa täysin turhana.
Ne harvat akut mitkä joudutaan vaihtamaan tai korjaamaan takuun aikana ovat selvästi niin pieni kustannus valmistajille, että se ei vaikuta autojen valmistukseen kannattavuteen käytännössä mitenkään. Sitten on vain kysymys mitä jatkokäyttöä akuille voidaan löytää kun auto hajoaa ympäriltä. Edes Suomessa hyvin harvalla autolla ajetaan 40 vuotta puhumattakaan 70 vuodesta.- Anonyymi
Akuilla on se jännä ominaisuus, että niiden varaus tippuu vaikka autolla ei ajaisi. Joten akku tuhoutuu alle 20 vuodessa täysin riippumatta kilometrien määrästä.
Nuo väitteet siitä, että akut kestäisi noin kauan on naurettavan typerää paskaa ja siitä ei ole vielä mitään todistetta.
Ja kummallista kyllä suuressa osassa noin 10 vuotta vanhoja sähköautoja on vaihdettu akku tai akkuvarausta on jäljellä alle 70%. Myös noin 100 tkm ajoilla. Jopa vanhoissa Tesloissa on ohjelmallisesti hidastettu pikalatausta jotta akku ei tuhoutuisi ennen takuuajan päättymistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akuilla on se jännä ominaisuus, että niiden varaus tippuu vaikka autolla ei ajaisi. Joten akku tuhoutuu alle 20 vuodessa täysin riippumatta kilometrien määrästä.
Nuo väitteet siitä, että akut kestäisi noin kauan on naurettavan typerää paskaa ja siitä ei ole vielä mitään todistetta.
Ja kummallista kyllä suuressa osassa noin 10 vuotta vanhoja sähköautoja on vaihdettu akku tai akkuvarausta on jäljellä alle 70%. Myös noin 100 tkm ajoilla. Jopa vanhoissa Tesloissa on ohjelmallisesti hidastettu pikalatausta jotta akku ei tuhoutuisi ennen takuuajan päättymistä.https://www.drive.com.au/caradvice/how-long-do-tesla-batteries-last/
An April 2024 report by British personal finance site NimbleFins gathered nine years of real-world data from Tesla owners and found that, on average, their cars lost about 1 per cent of their range yearly.
Tuon mukaan 9 vuoden aikana mitatusti akun kapasiteetti pieneni noin prosentin vuodessa eli 9 prosenttia yhteensä. Tuskin yhden seuraavan vuoden jälkeen kapasiteetti putoaa kerralla 20% tai ne päätyvät vaihtokuntoon.
Samasta artikkelista löytyy tietoa miten akkujen kapasiteetti pieneni ajetun matkan mukaan 200 tuhannen mailin eli 360 tuhannen kilometrin kohdalla kapasitteeti on selvästi vielä yli 80%.
Onko sinulla viittausta mistä löytyy todistettava tieto siitä että suurin osa akuista hajoaa 10 vuoteen mennessä tai niiden varaus on alle 70%? Jopa 100 tkm ajoilla. Kannattaa huomata että artikkelissa käytetty tosielämän data on Tesloista.
- Anonyymi
tuossa sulle teslaa...suolaa ,suolaa ,enemmän suolaa..
https://www.is.fi/autot/ - Anonyymi
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/428997e7-9dbf-4536-9b63-3fc73550e1de
Lee ajoi 33 kuukauden aikana 580 000 kilometriä. Se tarkoittaa kuukaudessa yli 17 500 kilometriä, joka on siis enemmän kuin keskimääräinen suomalainen ajaa koko vuoden aikana.
Leen ajoakun SoH-arvo oli yli 580 000 kilometrin jälkeen peräti 87,7 prosenttia. Kyseinen akku toimi siis vielä aivan erinomaisesti tässäkin vaiheessa.
Se on suorituksena huima tämän ajosuoritteen huomioiden. Lisäksi näin suuret ajomäärät lyhyessä ajassa ovat todennäköisesti vaatineet runsaasti pikalataamista, jonka pitäisi kuluttaa akkua vieläkin enemmän.
Tällaisten uutisten jälkeen nämä sähköautojen akut hajoavat heti muutaman ensimmäisen vuoden ja kymmenen tuhannen kilometrin jälkeen voi ohittaa naureskellen.- Anonyymi
Uskoo, ken haluaa. Joka päivä 600 km maassa, jossa yleisin nopeusrajoitus on 80 km/h ja jatkuvat ruuhkat.
- AnonyymiUUSI
Valehtelu sähköautoista on nyt keskittynyt niiden akkuihin.
- AnonyymiUUSI
No, mitäs niistä akuista valehdellaan ? Hintako ? No, joo jos sanotaan, että akuston vaihto maksaa 30000€, niin totta !
Se voi nimittäin maksaa 60 tonniakin !!
- AnonyymiUUSI
Miksi se Tojonkin miljoona kilometriä pitää ajaa alle 10 vuodessa? Kuka ajaa edes lähelle puolet. Taksitkin vaihtuvat uusiin alle 5 vuodessa. Vuonna 2022 VTT: n tutkimuksen mukaan taksiautojen keski-ikä oli n. 3,5 vuotta hieman maakunnasta riippuen.
https://cris.vtt.fi/en/publications/taksien-liikenneturvallisuus-tilastollinen-tarkastelu - AnonyymiUUSI
Montako korin, alustan ja tehoelektroniikan vaihtoa se Toyota vaatii 1000000 km matkalla?
- AnonyymiUUSI
Nettiautossa yksi yli 400000 km ajettu sähköauto, Tesla Model S.
- AnonyymiUUSI
Poikalapset pitäisi jo syntyessään tappaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod223994- 182996
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3882155Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391919- 271851
- 311727
- 321619
- 141367
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai681230- 121171