Perustuslakivaliokunnan lausuntoluonnoksen mukaan erityisesti maakuntien valtiolta saama sosiaali- ja terveyspalveluiden rahoitus on riittämätön, jos sote-uudistus toteutetaan hallituksen esityksen mukaisesti. Lausuntoluonnoksen mukaan se muodostaa uhkan kansalaisten perusoikeuksien turvaamiselle.
Valiokunta toteaakin lausuntoluonnoksessaan pitävänsä sote-palveluja koskevaa maakuntien rahoitussääntelyä perustuslain vastaisena.
Valiokunnan kanta käy ilmi Ilta-Sanomien haltuunsa saamasta lausuntoluonnoksen osasta. Se on päivätty tiistaille 22. toukokuuta. Valiokunnan lopullinen lausunto valmistuu näillä näkymin ensi viikolla. Luonnos voi vielä muuttua ennen lopullista lausuntoa, ja keskustelut sen sisällöstä ovat edelleen käynnissä.
Luonnoksen mukaan olisi perustuslain vastaista säätää julkisen vallan turvaamisvelvollisuuden kannalta välttämättömät maakuntien rahoituksen määräytymisperusteet tasolle, jolla ”ne tiedetään etukäteen suurella todennäköisyydellä selvästi riittämättömiksi”. Eli toisin sanoen hallitus on luonnoksen mukaan esittämässä sote-palveluihin liian vähän rahaa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000005695632.html
Nyt sitten samoin eväin uusi yritys ja läpi meni. Nyt ei nämä vanhat kiusanneet, kun lakia tulkitsi komukat itse.
Näin 2018 kun komukat sai soten kaadettua
5
138
Vastaukset
- Anonyymi
Kun sosialistit ja komukat pääsi häsläämään, he sai pitkitettyä yli ajan.
Kiuru ja tuo kommari oli pääosassa.
https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000005693631.html - Anonyymi
Lestakepulien sote sai kaatuakin, varsinkin kun täystuho Juha-Lesta Sipilä oli siinä mukana.
"Taksiuudistus" opetti paljon.- Anonyymi
Nythän on sama sote, nytkö sullekkin sitten passaa ?
Äänestää rätkäytetty jo tässä on keskiviikkona. Kepulaiset tulee valtaosiin maakuntia pääpäsmäreiksi, varmaan harmittaa kommari uunoa, joka persunakin esiintyy. Anonyymi kirjoitti:
Nythän on sama sote, nytkö sullekkin sitten passaa ?
Äänestää rätkäytetty jo tässä on keskiviikkona. Kepulaiset tulee valtaosiin maakuntia pääpäsmäreiksi, varmaan harmittaa kommari uunoa, joka persunakin esiintyy.Ei tämä nykyinen ole samanlainen kuin Sipilän hallituksen ehdottama ratkaisu. Nykyisestä puuttuu valinnanvapaus, jonka takia perustuslakivaliokunta Sipilän ehdotuksen hylkäsi. Lisäksi nykyiseen ratkaisuun lisättiin hyvinvointialueita ja Helsinkiä varten luotiin aivan erillinen hallintoratkaisu.
- Anonyymi
Kiuru oli joka mutkassa sitä kaatamassa, eli demarien ei kannata mennä äänestämään.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565310Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212347- 1111572
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2271524- 931467
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681165Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91133Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi2881078- 721047