Tavaran liikuttamiseen pitkiä matkoja tarvitaan paljon energiaa. Kevyempää tavaraa varten voisi vielä akkurekat riittää kuljettaen kevyttä lastia vieden paljon tilaa esim. kengät, kevyet huonekalut, vaatteita jne. mutta raskaampaan tavaraan tarvitaan paljon energiaa jos pitää kuljettaa pitkiä matkoja esim. betonielementit, teräspalkit, tiililastit jne. jolloin tulevaisuudessa tarvitaan vetyrekkaa kunniahimoisten päästörajoitusten takia, jotta diesel rekat voitaisiin poistaa lopulta liikenteestä hiljakseen kun uusia ei saisi enään myydä ja vanhat vain pitäisi ajaa loppuun.
Joutuuko monen maan hallitukset antamaan POIKKEUSLUVAN RASKAIDEN lastien kuljettamiseen UUSILLA tiukoilla päästörajoitusten (adblue?) diesel rekoilla vielä vuonna 2040? Sen näkee sitten miten akkutekniikka ja vetytekniikka on kehittynyt.
Tässä videossa on mietteitä 6:30 kohdalta ongelmasta miksi akkurekat nykytekniikalla ei välttämättä sovellu RASKAIDEN lastien liikuttamiseen.
https://www.youtube.com/watch?v=pNgZ6xL_An4
Mutta sitten tulee se iso ongelma vetyrekoille kuten myös vetyhenkilöautoille. Vetyinfran kustannus myös raskaskalustolle tulee olemaan valtava kun niitä tankkausasemia pitäisi olla ihan etelästä pohjoiseen läpi suomen. Ei taida onnistua oikeassa elämässä ilman että merkittävästi joudutaan veroja nostamaan. Raskaskalusto käyttää 350bar painetta ja henkilöautot 700bar painetta, joten pitäisi raskaskalustolle rakentaa myös erikseen oma verkostonsa. Puhutaan helposti yli 10 MILJARDIN kustannuksesta... riippuen kuinka kattava verkostosta halutaan.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-
Hallitukset eivät sittenkään pysty luopumaan raskaskalusto dieseleistä?
7
120
Vastaukset
- Anonyymi
Pakkohan se on ja äkkiä keksiä, miten kansantaloutta pyörittävä dieseltekniikka korvataan, kun joku jonkun pankin ’asiantuntija’ vakavalla naamalla väittää viimeisen dieselauton myynnin tapahtuvan kahden vuoden päästä. No olemassaolevalla kalustolla kyllä pärjätään muutama vuosi, mutta kiire silti tulee.
- Anonyymi
Kaikki muut vaihtoehdot kuin diesel ovat
kerskakulutusta ja niin kalliita kuluttajille.
- Anonyymi
Tavaroiden ja ruuan kuljetusta valtateilla pitäisi saada junaraiteelle.
Helsingin nurkilta yhdistelmät ajaa jatkuvasti kuopioon ja junarata kulkee samaa reittiä.
Kevyempi sähköveturi ja vaunut- Anonyymi
Itsetarkoitushan tavaroiden kuljetus ei tietenkään ole. Ei vaan tavarat pitää saada asiakkaille ja vähittäiskauppoihin. Kovasti harvoin kiskot menevät tarkoituksenmmukaisesti tämän kannalta.
Olen kyllä aika vakuuttunut, että tavarantoimittajat haluavat kuljettaa tavaransa asiakkaille mahdollisimman joustavasti, nopeasti ja kustannustehokkaasti ja valitsevat sen mukaan kuljetustavan.
- Anonyymi
Kolhoosit täytyy sijoittaa näköjään lähelle asutuskeskusta jos alkaa happi loppumaan?🍌
- Anonyymi
Rekat ajavat jo nyt osin biodieselillä siirtyvät siihen kokonaan muutaman vuoden sisällä.
Sen valmistaminen ja käyttö Suomessa paikkaa sen missä diesel on parempi kuin sähkö. Maailman tappiin. - Anonyymi
Sähkörekat voi loistaa kohtuu lyhyillä vakioreiteillä raskaillakin kuormilla jos kummassakin päässä on sujuva lataus. Käytännössä tehtaan ja vakioasiakkaan välillä.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/maailman-raskain-sahkorekka-on-vakuuttava-naky-64-tonnia-ja-300-kwn-akut/d0f4b3cf-bc87-42b4-a5dc-35869a536cc3
https://www.volvotrucks.fi/fi-fi/trucks/trucks/volvo-fh/volvo-fh-electric.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305740- 345150
- 292944
- 342424
- 372098
- 152048
- 301768
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191667- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons361593