Näitä kirjoituksia lukiessa tulee ihmeteltyä keskustelun rengaskeskustelun tasoa. Teema menee suurin piirtein seuraavan kaavan mukaan. Kun valitsee sen kumisaapastehtaan renkaan niin se on aina ja kaikkialla paras tai onhan se testattu jonkin lehden toimesta, niin... Toki onhan se jossain olosuhteissa tai tilanteissa varmasti optimaalisin.
Yksittäisen keskustelijoiden havainnot todistetaan vääräksi, kun lehtitestissä oli näin. Harvoin kukaan pohtii mikä merkitys ominaisuuksiin on renkaan kuviolla, materiaalilla, runkorankenteella, geometrialla, profiilisuhteella tai esim. pyörimissuunnalla. Sitten on vielä auton alustarakenne ja sen jousituksen sekä alustarakenteen geometrialla omat vaikutuksensa.
Suomalaisen yleisesti hyväksymät testit tehdään yleensä kiiloitetulla luisteluradalla, vaikka lähes kaikki ajavat rouhitulla asfaltilla. Siinä kohahko nastarengas voittaa oikeastaan piikkien lukumäärällä. Kesärenkaat testataan jossain euroopan sileäasfalttisella testiradalla, vaikka meillä ajetaan uraisilla pikiteillä ja onhan tässä merkitystä rengasäänimittauksissa, vaikkei tulos ole mitenkään vertailukelpoinen paikallisiin olosuhteisiin.
Märkäpito on näissä renkaissa erittäin tärkeä ominaisuus ja pehmeällä kumilla sen saavuttaakin, mutta vesiliirtoa mikä tehdään kuviolla ei oikeastaan edes huomioida, vaikka sen luulis olevan ykkökriteereitä kesän syvissä urissa vesisateella.
Rengaskeskustelun tasosta
9
173
Vastaukset
- Anonyymi
Yksittäisten henkilöjen havainnot ongelmallisia monesta syystä:
-usein vertaillaan siihen edelliseen 10v vanhaan malliin
-tai sitten vertaillaan toiseen perheen autoon joka ihan eri malli ja rengaskokokin usein eri
-aina on se tarve perustella omaa valintaa
Rengastestien jäät vastaa ihan oikeaa liikennettä pahimmissa paikoissa, luulisi että viime päivinä tämän on hyvin huomannut. Ei se lohduta että kikta pitää 99% ajosta riittävän hyvin sitten kun auto romuna sen 1% jään takia. - Anonyymi
Kuinka paljon voikaan suomalainen autoilija pelätä jäätä? Onneksi on kohta taas kevät ja voi huokaista helpotuksesta.
- Anonyymi
Nokian talvirengas mielestäni tosi hyvä pidoleen vaikka ois vanhempikin. Kiina renkaista ei voi sanoa samaa.
- Anonyymi
Talvirenkaat ovat kovempaa kumia kuin kesärenkaat, joiden pito tehdään kumin pehmeydellä eikä lamelleilla.
- Anonyymi
Väärin. Talvirenkaat ovat lamellien lisäksi pehmeämpää silica seosta. Kesärenkaat talvipakkasilla olisivat älyttömän kovia.
- Anonyymi
Rengastesteissä on oleellista, että se on toistettavissa täsmälleen samanlaisissa olosuhteissa. Muuten tuloksiin vaikuttaa liikaa olosuhde ja siksi jää on sileä, koska röpöä ei voi vakoioda samaksi kaikille jne..
- Anonyymi
Sileä jää on hankalin olosuhde. Jos pitää sileällä niin röpelölläkin pärjää. Turhaa ajanhukkaa testata röpelöolosuhteissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sileä jää on hankalin olosuhde. Jos pitää sileällä niin röpelölläkin pärjää. Turhaa ajanhukkaa testata röpelöolosuhteissa.
Kuka tietää mitä merkinnät renkaassa merkitsevät . Ensin 0208920 ja sen alla 0214030 S2WR2 ja toisaalla 1317 ???
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka tietää mitä merkinnät renkaassa merkitsevät . Ensin 0208920 ja sen alla 0214030 S2WR2 ja toisaalla 1317 ???
Etsi googlesta, sieltä löytyy kaikki oleellinen rengasmerkinnöistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224824- 203905
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4082524- 272291
- 342114
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391979- 371928
- 151798
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191537- 121461