Harjavallassa voi tankata vuonna 2024 luomuvetyä

Anonyymi

Harjavaltaan rakennetaan 70 miljoonan euron investoinnilla vihreän vedyn tuotantolaitos, jossa tuotetaan vetyä puhtaasta vedestä elektrolyysillä, jonka vaatima sähkö on uusiutuvaa. Osa tuotetusta vedystä aioataan lisäksi jatkojalostaa synteettisiksi hiilivedyiksi.

https://yle.fi/uutiset/3-12298263

15

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin, eli sama setti kuin mm. Lahteen, Keravalle ja Vantaalle suunnitelluissa laitoksissa.

      Tuotetaan ns. synteettistä metaania, jonka valmistukseen tarvitaan vetyä. Power-to-X = valmistetaan sähköenergian avulla vetyä, jota käytetään raaka-aineena öljyä korvaavien polttoaineiden tai vaikka muovin raaka-aineiden valmistuksessa. Vaikasti käsiteltävää ja räjähdysvaarallista vetyä ei kukaan ole ottamassa käyttöön liikennepolttoaineena.

      https://www.hs.fi/talous/art-2000008550094.html

      https://yle.fi/uutiset/3-12265099

      https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/

      Tätä vetytalous tarkoittaa. Vetypommiautot ovat so last season

      https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere

      • Anonyymi

        Tuotetaan myös, ei ainoastaan. Metaani on vain yksi jatkojaloste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuotetaan myös, ei ainoastaan. Metaani on vain yksi jatkojaloste.

        Vety lienee heidän päätuotteensa, koska muuten olisi vähän outoa kutsua laitosta vetytehtaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety lienee heidän päätuotteensa, koska muuten olisi vähän outoa kutsua laitosta vetytehtaaksi.

        Vety on vain raaka-aine. Liian vaikeaa varastoida -> energiavarastona käytetään synteettistä metaania. Jota poltetaan maakaasun sijaan kobivoimalaitoiksissa talven kulutushuippujen aikana. Tai myydään autojen polttoaineeksi.

        Vedylle ei ole käyttökohteita eikä jakeluverkkoja. Joten se siitä.

        Metanointiprosessin hukkalämpö tuutataan kaukolämpöverkkoon. Metanointiin tarvittava CO2 kaapataan voimalan piipusta, mikä pienentää voimalan CO2 päästöjä ja päästömaksuja.

        Periaatteessa sama setti kaikissa kolmessa hankkeessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety on vain raaka-aine. Liian vaikeaa varastoida -> energiavarastona käytetään synteettistä metaania. Jota poltetaan maakaasun sijaan kobivoimalaitoiksissa talven kulutushuippujen aikana. Tai myydään autojen polttoaineeksi.

        Vedylle ei ole käyttökohteita eikä jakeluverkkoja. Joten se siitä.

        Metanointiprosessin hukkalämpö tuutataan kaukolämpöverkkoon. Metanointiin tarvittava CO2 kaapataan voimalan piipusta, mikä pienentää voimalan CO2 päästöjä ja päästömaksuja.

        Periaatteessa sama setti kaikissa kolmessa hankkeessa.

        Hmm, luin jostain että maakaasuputken voisi pienellä vaivalla muuttaa vetyputkeksi. Kaasukin on räjähtävää.


    • Anonyymi

      Juu, kaikki se vety menee hyötyajoneuvoihin, kuten busseihin ja jakeluautoihin, heti kun sellaisia liikenteeseen tulee. Pikkuautot saavat tankata sähköä.

      • Anonyymi

        Samaa vetytankkausasemaa voivat käyttää myös henkilöautot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa vetytankkausasemaa voivat käyttää myös henkilöautot.

        Suomessa 0 tankkausasemaa, 2 oli. Ei ole enää.

        Vetyautoja on museossa jo 2 kpl Vanhempi vuodelta 1927 ja uudempi polttokennovehje 2000-luvulta. Vety on kirjaimellisesti museokamaa. Power-to-X on nykypäivää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa vetytankkausasemaa voivat käyttää myös henkilöautot.

        Ei voi! Henkilöautot tarvitsevat 700bar:iin paineistetun vedyn. Sellaista ei ole suunnitelmissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi! Henkilöautot tarvitsevat 700bar:iin paineistetun vedyn. Sellaista ei ole suunnitelmissa.

        No ei ole suunnitelmissa 350 bar tankkausasemia raskaalle kalustollekaan. Suomeen tyrkytettiin vetybusseja jo toistakymmentä vuotta sitten. Tätä varten Woikoski ne tankkausasemat rakensi. Silloin puhuttiin, että kiinassa aletaan tekemään vetybusseja valtavat määrät. Teknavin koeajosta käy ilmi, ettei Mirain tankkaus onnistunut Suomessa, koska auto tarvi 700 bar ja silloin vielä toiminnassa ollut Woikosken asema oli 350 bar mallia.

        Sähköbusseja Kiinasta Suomeen tuodaan. On tuotu jo monta vuotta.

        Kuorma-autoissa sähkökäyttöisyys lapsen kengissä. Siksi niihin sovitellaan paineistettua metaania (jakelukuorma-autot) ja nesteytettyä metaania (rahtiliikenne). Nesteytetyn metaanin jakeluasemia rakennettiin viime vuonna 6 lisää ja kaikki nämä voimalaitoksen kylkeen tulevat metanointilaitokset on tarkoitettu tuottamaan metaania pääasiassa raskaan liikenteen tarpeisiin. Sen lisäks, että tekevät metaania varastoon talven kulutushuippuja varten. Isot määrät on pakko nesteyttää varastointia varten, joten nestemetaanin jakelu kuorma-autoille on helppo toteuttaa siinä sivussa. Ja kaasumaisen tavaranhan saa aikaan kaappaamalla hyötykäyttöön nestevarastosta haihtuvan metaanin.

        Näissä hankkeissa yhdistellään monia tekniikoita ja tarpeita, joten kannattavuus on ihan eri tasolla kuin poltettaessas hurja määrä (55-70 kWh) sähköä pelkän vedyn tuottamiseen. Kas kun se vety pitää myydä tappiolla - on muutoin liian kallista biokaasuun/metaaniin verrattuna.


    • Anonyymi

      Ja taaskaan ei tuosta liikene pihaustakaan vetyautoihin.
      Eikö olekin raskasta yrittää nostaa vetyautoa kun ei ole mitään mahdollisuutta sen tulemiseen 15 vuoteen.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vety on pahimman luokan viherpesua. On olevinaan päästötön, vaikka Saksan, USA ja Japanin kaltaisissa maissa valmistus elektrolyysillä tuottaa liki 25 kg CO2 päästön vetykiloa kohti. Kas kun energiaa kuluu 55 kWh/kg ja sähkön tuotanto tupruttaa 400-500 g CO2 per kWh.

        Japanin tavoitteena laskea päästöt 350 g/kWh tasolle 2030 mennessä.

        Ja kun vetypommiauto kuluttaa reilun kilon per 100 km.....


    • Anonyymi

      Kun puhutaan vedystä, ihan sama missä muodossa, niin se on Terolle vain ja ainoastaan vetyhenkilöauton polttoaine.
      Pieni on reikä, mistä Tero maailmaa katselee.

    • Anonyymi

      Enersense tekee eikä melua. Hallitus meluaa kuplassaan. Kerää pisteet muitten suorituksista.
      Enersense on yrityksenä luonut kansallisesti hyödyllisen strategian, jota se toteuttaa johdonmukaisesti vaiheesta seuraavaan.
      Onnittelut yrityksen johdolle saavutuksista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4677
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2681
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2324
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1380
    10. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      17
      1364
    Aihe