Toimeksiantosopimuksen suostumukset?

Anonyymi

Asuntoa siis yritetään myydä. Allekirjoitin sähköisesti toimeksiantosopimuksen. Ennen allekirjoitusta lomakkeessa on pari rastitettavaa kohtaa:

"Annan suostumukseni siihen, että välitysliike saa lähettää minulle sähköistä suoramarkkinointia (esim. tekstiviesti, sähköposti)."

"Annan suostumukseni siihen, että välitysliike lähettää minulle, kaupan toiselle osapuolelle, isännöitsijälle, asiaan osalliselle pankille ja/tai viranomaiselle sähköpostitse henkilötunnukseni sisältäviä asiakirjoja. Henkilötunnuksen jakaminen näiden tahojen kanssa on välttämätöntä tunnistamisen varmistamiseksi. Olen tietoinen siitä, että sähköpostia ei lähetetä suojatussa yhteydessä eikä salattuna."

Laitoin rastit kyseisiin kohtiin, kun on pientä painetta saada asunto myydyksi, ja kun tuossa painokkaasti mainitaan että on välttämätöntä tunnistamisen varmistamiseksi käyttää henkilötunnusta. Allekirjoitin toimeksiantosopimuksen. Tulostin itselleni tuon sopimuksen.

Samana päivänä tulin katumapäälle, ja ajattelin, että otan toisen rastin pois. Mutta koneella huomasin, että kyseinen kohta ei ole enää edes näkyvissä! Mielestäni sopimuksessa pitäisi olla näkyvissä, jos on johonkin menettelyyn suostuttu tai sitten ei. Jos en olisi tulostanut allekirjoitettuani, niin ei nyt olisi mitään todistetta, että rastitin nuo kohdat. Ilmeisesti on haluttu välttää se, että noita kohtia jälkikäteen muuteltaisiin. Ja ymmärrän, ettei niitä voisi pidemmän ajan kuluessa enää muuttaakaan. En tiedä, voiko vielä?

Laitoin viestin välittäjälle, että haluan poistaa rastin tuosta kohdasta, jossa mainitaan että henkilötunnuksen sisältäviä asiakirjoja läheteltäisiin suojaamattomassa yhteydessä. En tiedä, onko mahdollista enää saada tuo rasti poistettua, mutta tuskin vielä mitään on ehditty tekemään tässä asiassa. Mietin, että mitähän henkilötunnuksen sisältäviä asiakirjoja voisi olla välttämätöntä lähetellä suojaamattomassa yhteydessä?

Muistan kyllä vuosien varrella, että on jossakin työpaikassa pyydetty lähettämään henkilötunnus sähköpostin välityksellä. Mutta yleensä ei ole mitenkään suositeltavaa tällaisia tietoja sähköpostilla laittaa.

Onko tietoa tai kokemuksia tällaisesta kohdasta toimeksiantosopimuksessa?

4

81

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Taidat olla 100 % periaatteen ihminen, joka tietää mokanneensa ja pahasti. Elämä valuu sorimen välitse kuin lämmin merivesi.

• Anonyymi

Tuo kohta on olemassa sitä varten, että välittäjä voi lähettää kauppakirjaluonnoksen sähköpostilla ostajalle, myyjälle ja pankeille. Kiinteistöjen osalta tuo on siinä mielessä turha, että tietosuojadirektiiviä ei niihin muutenkaan sovelleta.

• Anonyymi

Jos paperit tulevat etanapostissa, posti voi kadota ja tietosi joutua vääriin käsiin. Vaadi kirjattua kirjettä tai saantitodistuskirjettä, ellei kuriiri ole mahdollinen.

• Anonyymi

Ymmärränkö oikein, että olet allekirjoittanut sopimuksen, mutta olet tullut katumapäälle?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5604
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4940
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2834
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2384
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2078
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2038
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1621
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      26
      1582
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1509
    Aihe