Suomen kieli pienellä, mutta Suomen kansa isolla?

Anonyymi

Olen tätä ihmetellyt jo kouluajoista: jos kirjoitetaan suomi, se tarkoittaa kieltä, jota Suomessa yleensä puhutaan, isolla kirjoitettuna se on maan nimi. Kun kirjoitetaan esimerkiksi Suomen kansa, käytetään isoa alkukirjainta, mutta hieman epäloogisesti kirjoitettaessa suomen kieli, käytetään pientä alkukirjainta. Molemmissa esimerkeissä sana "Suomi" tarkoittaa kuitenkin kansan tai kielen omistavan maan nimeä.

14

1270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tätä on avattu Kielikellossa Artikkeli 3/1989:

https://www.kielikello.fi/-/kielten-nimet

Lyhyesti: Monissa kielissä kielten nimet ovat erisnimiä ja siksi kirjoitetaan isolla. Suomessa vakiintuneen luokittelun mukaan kielten nimet ovat yleisnimiä joten niillä on siksi pieni alkukirjain.

• Anonyymi

> Molemmissa esimerkeissä sana "Suomi" tarkoittaa kuitenkin kansan tai kielen omistavan maan nimeä.

Eikä tarkoita vaan kun puhutaan kielestä tarkoitetaan kielen nimeä, ei maan nimeä.

• Anonyymi

Tarkoittaahan se maata jos kirjoitetaan Suomen kieli, jos halutaan puhua pelkästään kielestä nimellä niin olisi järkevintä kirjoittaa suomenkieli. Minua ei kiinnosta pätkääkään mitä mielivaltaisia sääntöjä jotkut ovat keksineet, onneksi kaikkia sääntöjä ei sääntöjen Suomessakaan tarvitse noudattaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoittaahan se maata jos kirjoitetaan Suomen kieli, jos halutaan puhua pelkästään kielestä nimellä niin olisi järkevintä kirjoittaa suomenkieli. Minua ei kiinnosta pätkääkään mitä mielivaltaisia sääntöjä jotkut ovat keksineet, onneksi kaikkia sääntöjä ei sääntöjen Suomessakaan tarvitse noudattaa.

Sama, kuin että nopeusrajoituskyltissä on pelkkä numero.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama, kuin että nopeusrajoituskyltissä on pelkkä numero.

Numerot ovat pelkkiä numeroita iässäkin, ajaa nopeudella mikä parhaalta tuntuu nuoruuden innolla.

• Anonyymi

Suomen kieli on vain synonyymi sanalle suomi merkityksessä kieli. Kyse ei ole Suomi nimisen valtion kielestä. Ei esimerkiksi ole mieltä sanoa belgian kieli.

• Anonyymi

No ei tosiaan, koska sellaista kieltä ei ole edes olemassa kuin belgian kieli.

• Anonyymi

Kai se voisi olla kyse myös Suomen valtion kielestä. Sanotaan vaikka että ruotsi on toinen virallinen Suomen kieli. Ehkä tuosta voisi luontevammankin esimerkin keksiä. Vähän tönköltä toki kuulostaa noin.

• Anonyymi

Voisiko ajatella, että suomen kieli on sanaliitto? Koska sanoja ei kielestä puhuttaessa voi irrottaa toisistaan, käytetään pientä alkukirjainta. Toisaalta on turha käyttää monimutkaista suomen kieli -ilmausta, kun voi käyttää helppoa sanaa suomi. Se ajaa saman asian ja siitä näkee kertavilkaisulla, että puhutaan kielestä eikä maasta.

- alkuperäinen aloittaja

• Anonyymi

Minä puolestani olen aina ihmetellyt, mikä kumma se suomi on, jonka kieltä puhun. Itse kirjoittaisin suomenkieli.

• Anonyymi

Varsinkin jos on tarve kertoa että on kyse kielestä niin suomenkieli on hyvä tapa, myöhemmin tai jos selviää asiayhteydestä niin voi kirjoittaa pelkkä suomi, taivutuksissa suomeksi jne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varsinkin jos on tarve kertoa että on kyse kielestä niin suomenkieli on hyvä tapa, myöhemmin tai jos selviää asiayhteydestä niin voi kirjoittaa pelkkä suomi, taivutuksissa suomeksi jne.

Sanan "suomenkieli" kirjoittaminen väärin yhteen tulee todennäköisest sekaannuksesta adjektiivin suomenkielinen kanssa. Suomen kieli kirjoitetaan erilleen, pienellä alkukirjaimenna (paitsi virkkeen alussa).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanan "suomenkieli" kirjoittaminen väärin yhteen tulee todennäköisest sekaannuksesta adjektiivin suomenkielinen kanssa. Suomen kieli kirjoitetaan erilleen, pienellä alkukirjaimenna (paitsi virkkeen alussa).

Tuo tulee erehdyksestä kun kirjoitetaan Suomen kielestä mikä on suomi. Yhdyssanaa ei kuulu taivuttaa, joten pitäisi taivuttaa suomikielen, mutta hyvin voi käyttää suomenkieli perusmuotonakin, paljon järkevämpi kuin erikseen jos halutaan sitä kieli sanaa käyttää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo tulee erehdyksestä kun kirjoitetaan Suomen kielestä mikä on suomi. Yhdyssanaa ei kuulu taivuttaa, joten pitäisi taivuttaa suomikielen, mutta hyvin voi käyttää suomenkieli perusmuotonakin, paljon järkevämpi kuin erikseen jos halutaan sitä kieli sanaa käyttää.

Typeriä ja tarpeettomia sääntöjä voi muuttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6925
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3908
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3280
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2662
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      37
      2092
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2047
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      39
      1980
    Aihe