Nyt se on todistettu myös käytännössä. Keveri suhasi sähköautolla alkuperäisellä akkupaketilla 1,2 miljoonaa kilometriä. Ei tarvitse enää tätäkään asiaa ihmetellä ettei ole oikean elämän kokemusta asiasta.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/mies-ajoi-teslallaan-yli-1-6-miljoonaa-kilometria-akku-kesti-hyvin-mutta-yksi-osa-hajosi-kahdeksan-kertaa/7b1cc4cc-3e25-4af1-baff-d11c0a67f92c
Sähköauton akut kestävät yli miljoona kilometriä
29
147
Vastaukset
- Anonyymi
Pitääkö sähköautolla ajaa kaikki työ-ja vapaa-ajatkin, sillä muuten ei tuollaisia määriä ehdi millään yksin ajaa. Keskinopeudella 60 km/h aikaa kuluisi 20000 tuntia, 8 tunnin työpäiviä 2500 kpl ja 250 päivän työvuosia 10 kpl.
Kyllä tuo 1,2 milj km sähköautolla on täyttä puppua!- Anonyymi
Tuon 1,2 miljoonaa voi ajaa lyhyessä ajassa tai pitkässä ajassa. Riippuu täysin siitä kuinka paljon kilometrejä päivässä tulee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuon 1,2 miljoonaa voi ajaa lyhyessä ajassa tai pitkässä ajassa. Riippuu täysin siitä kuinka paljon kilometrejä päivässä tulee.
Noin kolmessa vuodessa Suomessa ajettu Tesla taksilla 400 000km, joten täysin mahdollista tuo 1,2 miljoonaa kilometriä jos auto on koko ajan ajossa. Ja se kaikkein tärkein tekijä että ei ne akut kestä ja parissa vuodessa vaihdettava, niin kyllä monille 400 000km riittää auton eliniäksi hyvin ja tässä tapauksessa akku ei ole edes vaihtokunnossa.
https://www-teslarati-com.translate.goog/tesla-model-s-400k-km-250k-mi-7-percent-battery-degradation/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin kolmessa vuodessa Suomessa ajettu Tesla taksilla 400 000km, joten täysin mahdollista tuo 1,2 miljoonaa kilometriä jos auto on koko ajan ajossa. Ja se kaikkein tärkein tekijä että ei ne akut kestä ja parissa vuodessa vaihdettava, niin kyllä monille 400 000km riittää auton eliniäksi hyvin ja tässä tapauksessa akku ei ole edes vaihtokunnossa.
https://www-teslarati-com.translate.goog/tesla-model-s-400k-km-250k-mi-7-percent-battery-degradation/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wappKestäähän ne paljon polttiksia paremmin.
- Anonyymi
Kirjoituksesta voi ymmärtää että sähköautolla on ajettu 8 vuoden aikana 1,2 miljoonaa km. Tämähän ei ole ongelma, normaalit kansalaiset ajaa 10000_15000 km vuodessa.
Tuo 1,2 miljoonaa kilometriä kertyy mittariin kun auto on 100 vuotta vanha. Ajakaa ensin sillä samalla akulla keskimääräinen auton elinikä 22 vuotta ja kehukaa sitten, kilometreillä ei ole väliä.- Anonyymi
Akun eliniän määrittää melkein täysin lataussyklien määrä ja niiden "profiili". Aika ei juurikaan vaikuta akun kapasiteettiin. Sielä kun ei ole mitään jkoka "happanisi" itsestään ajan kanssa. Pelkitetysti voi sanoa että kaun kapasiteetin lasku on sidoksissa vain latausyklien määrään ja kuinka hyvin lataus/purkaiminen on hallittu.
Juuri tästä syystä autonakkuja ei koskaan ladata oikeasti täyteen tai pureta oikeasti tyhjäksi. Kun kuski näkee/käyttää akun kapasiteetin 0-100% niin oikeasti tuo kuskin käyttämä alue akun varauksesta on 10-90%. Tällä jatketaan akun käyttöikää niin että se normaalikäytössä on sen plus 20 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akun eliniän määrittää melkein täysin lataussyklien määrä ja niiden "profiili". Aika ei juurikaan vaikuta akun kapasiteettiin. Sielä kun ei ole mitään jkoka "happanisi" itsestään ajan kanssa. Pelkitetysti voi sanoa että kaun kapasiteetin lasku on sidoksissa vain latausyklien määrään ja kuinka hyvin lataus/purkaiminen on hallittu.
Juuri tästä syystä autonakkuja ei koskaan ladata oikeasti täyteen tai pureta oikeasti tyhjäksi. Kun kuski näkee/käyttää akun kapasiteetin 0-100% niin oikeasti tuo kuskin käyttämä alue akun varauksesta on 10-90%. Tällä jatketaan akun käyttöikää niin että se normaalikäytössä on sen plus 20 vuotta.Sähköauton akku kestää siis 100 vuotta. Pelkään vaan että olosuhteet, kuten kylmä ilmasto aiheuttaa sen että akut ei kestä 20 vuotta. Kun sähköauton akku hyytyy ennenaikaisesti niin uuden akuston arvo voi olla reilusti autoa kalliimpi, joten sitä ei kannata vaihtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton akku kestää siis 100 vuotta. Pelkään vaan että olosuhteet, kuten kylmä ilmasto aiheuttaa sen että akut ei kestä 20 vuotta. Kun sähköauton akku hyytyy ennenaikaisesti niin uuden akuston arvo voi olla reilusti autoa kalliimpi, joten sitä ei kannata vaihtaa.
Jos jättää amatöörien mutun pois ja kuuntelee asiantuntijoita niin homma menee näin.
Auton käyttöikä tulee loppuunsa joskus 15 vuotiaana ja se romutetaan.
Akuissa on siinä kohtaa vielä niin paljon hönkää että ne myydään autoromikselta teollisuuteen sähköbuffereiksi.
Täällä on näitä yli-ikäisten autojen tekohengittäjiä mutta maailmalla isossa kaavassa homma toimii vähän toisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akun eliniän määrittää melkein täysin lataussyklien määrä ja niiden "profiili". Aika ei juurikaan vaikuta akun kapasiteettiin. Sielä kun ei ole mitään jkoka "happanisi" itsestään ajan kanssa. Pelkitetysti voi sanoa että kaun kapasiteetin lasku on sidoksissa vain latausyklien määrään ja kuinka hyvin lataus/purkaiminen on hallittu.
Juuri tästä syystä autonakkuja ei koskaan ladata oikeasti täyteen tai pureta oikeasti tyhjäksi. Kun kuski näkee/käyttää akun kapasiteetin 0-100% niin oikeasti tuo kuskin käyttämä alue akun varauksesta on 10-90%. Tällä jatketaan akun käyttöikää niin että se normaalikäytössä on sen plus 20 vuotta.Litiumakut (joita nykyisin käytetään sähköautoissa) alkavat vanhenemaan heti valmistuksen jälkeen ja se menee loppuun vaikka ei käytettäisi koskaan. Jos autolla ajetaan nopeassa tahdissa kilometrejä kasaan, käytännössä akkua vanhentaa latauskertojen määrä (rajattu lukumäärä litiumakuilla). Tuollainen 1,2 miljoonaa kilometriä ei ole matka eikä mikään pitkänmatkan rahtia ajavalle kuorma-autolle. Ei siis ole mikään mahdottomuus että tuohon Teslaan on kertynyt tuollainen kilometrimäärä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Litiumakut (joita nykyisin käytetään sähköautoissa) alkavat vanhenemaan heti valmistuksen jälkeen ja se menee loppuun vaikka ei käytettäisi koskaan. Jos autolla ajetaan nopeassa tahdissa kilometrejä kasaan, käytännössä akkua vanhentaa latauskertojen määrä (rajattu lukumäärä litiumakuilla). Tuollainen 1,2 miljoonaa kilometriä ei ole matka eikä mikään pitkänmatkan rahtia ajavalle kuorma-autolle. Ei siis ole mikään mahdottomuus että tuohon Teslaan on kertynyt tuollainen kilometrimäärä.
"Litiumakut (joita nykyisin käytetään sähköautoissa) alkavat vanhenemaan heti valmistuksen jälkeen ja se menee loppuun vaikka ei käytettäisi koskaan"
Autot on tehty ajettavaksi, ei seisomaan. Jos ottaa uuden polttiksen ja pistää sen talliin seisomaan viideksi vuodeksi niin se on kaput.
Sama akuissa. Kun niillä ajaa niin homma toimi pitkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Litiumakut (joita nykyisin käytetään sähköautoissa) alkavat vanhenemaan heti valmistuksen jälkeen ja se menee loppuun vaikka ei käytettäisi koskaan. Jos autolla ajetaan nopeassa tahdissa kilometrejä kasaan, käytännössä akkua vanhentaa latauskertojen määrä (rajattu lukumäärä litiumakuilla). Tuollainen 1,2 miljoonaa kilometriä ei ole matka eikä mikään pitkänmatkan rahtia ajavalle kuorma-autolle. Ei siis ole mikään mahdottomuus että tuohon Teslaan on kertynyt tuollainen kilometrimäärä.
"Litiumakut (joita nykyisin käytetään sähköautoissa) alkavat vanhenemaan heti valmistuksen jälkeen ja se menee loppuun vaikka ei käytettäisi koskaan. "
Menee loppuun jossain vaiheessa mutta auton muut komponentit ovat käyttöikänsä lopussa ennen akkuja.
- Anonyymi
600 000km tämän Teslan akulla kunnes oli pakko vaihtaa. Kuitenkin moni tavis ei edes aja 400 000km kunnes ruosteen takia sähköauto on romutettava. Ajoakku voi siis kestää auton eliniän (noin 20v) vaikka varmasti maanantai kappaleitakin mahtuu mukaan.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-paljon-ajettuja-sahkoautoja-ei-ole-viela-paljon-liikenteessa-taksiyrittaja-ari-on-ajanut-teslalla-744-000-kilometria-tallaisia-mutkia-on-tullut-matkaan/58c83da9-1d51-418e-aa86-d1e70bda16a8- Anonyymi
Taatusti ei ollut ajettu tuota määrää -20 asteen pakkasessa! 😄
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taatusti ei ollut ajettu tuota määrää -20 asteen pakkasessa! 😄
Niinpä, maailmassa ei ole paikkaa etelämannerta lukuunottamatta, missä tuo olisi edes mahdollista. Muualla -20C päiviä on rajallisesti.
- Anonyymi
Mahdollistahan tuo on . Sähkömoottoreiden kesto on testattu vuosikymmeniä ja nekin pyörivät laakeroinnin kestoajan .
- Anonyymi
On ihan eri asia ajaa sähköautolla paljon lyhyellä ajalla, kuin vähän pidemmällä ajalla.
- Anonyymi
Jos sähköauton akussa ei ole pakkasen aikaan riittävästi virtaa niin se voi jäätyä. Kun akku pääsee jäätymään niin se on entinen. Esimerkiksi Ruotsissa Vw Id ohjekirjassa lukee että jos autoa seisotetaan 24 tuntia -30 asteen pakkasessa niin takuu ei korvaa vaurioita.
- Anonyymi
Todellinen ongelma on jossain -40C kohdalla. Akun terminen massa on niin suuri, että pitää olla -40C melkoisen pitkään — myös päivällä — ennen kuin näin käy.
- Anonyymi
Se VW, mitä muuta voisi odottaa kuin että pesevät kätensä. Ovat oppineet että helpommalla pääse kun pistää ohjeisiin tuollaisen ehdon niin ei tule joukkokanteita pohjoisemmassa Amerikassa.
- Anonyymi
Kannattaa katsoa nettiautosta noiden 10-15 kE maksavien leafien mittariston palkkeja. Alle satatonnia ajettuna akun kapasiteetista jäljellä 60%…
- Anonyymi
Ensimmäisten leaf akkutekniikka on aivan muuta kuin nykyään 2020-luvulla. Enkä kyllä usko että olisi vain 60% sillä siitä löytyisi paljon juttua Sähköauto Nyt facebook ryhmässä.
- Anonyymi
Taas perusteeton mainos.
Mitäs sanot, jos verkkovirtaa lataukseen ei enää saakaan, ja se on tässä maailmantilanteessa perin todennäköistä.
Sitäpaitse sähköautot on kaupunkilaisetn leluja,
Pian hölkytellään taas hevosilla.- Anonyymi
No olipa turhaa taas.
- Anonyymi
Sähköauton akut kestävät yli miljoona kilometriä.
- Anonyymi
Polttopelleä ahistaa kauheasti tämäkin fakta.
- Anonyymi
Polttoromujen moottorit alkavat hajoilemaan jo alle 100 tkm ajettuina...
- Anonyymi
Polttospeden pää ei kestä enää kauaa.
- Anonyymi
Mekaanista rasitusta ei ole havaittu akkuloissa ja jäähdytys turvaa juotokset.
- Anonyymi
Mekaanista rasitusta on lähinnä polttohärveleissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467565
- 334173
- 573685
- 503170
- 172856
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons572471- 542388
- 402329
- 452322
- 162266