Sähköauton akut kestävät yli miljoona kilometriä

Anonyymi

29

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitääkö sähköautolla ajaa kaikki työ-ja vapaa-ajatkin, sillä muuten ei tuollaisia määriä ehdi millään yksin ajaa. Keskinopeudella 60 km/h aikaa kuluisi 20000 tuntia, 8 tunnin työpäiviä 2500 kpl ja 250 päivän työvuosia 10 kpl.
      Kyllä tuo 1,2 milj km sähköautolla on täyttä puppua!

      • Anonyymi

        Tuon 1,2 miljoonaa voi ajaa lyhyessä ajassa tai pitkässä ajassa. Riippuu täysin siitä kuinka paljon kilometrejä päivässä tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon 1,2 miljoonaa voi ajaa lyhyessä ajassa tai pitkässä ajassa. Riippuu täysin siitä kuinka paljon kilometrejä päivässä tulee.

        Noin kolmessa vuodessa Suomessa ajettu Tesla taksilla 400 000km, joten täysin mahdollista tuo 1,2 miljoonaa kilometriä jos auto on koko ajan ajossa. Ja se kaikkein tärkein tekijä että ei ne akut kestä ja parissa vuodessa vaihdettava, niin kyllä monille 400 000km riittää auton eliniäksi hyvin ja tässä tapauksessa akku ei ole edes vaihtokunnossa.

        https://www-teslarati-com.translate.goog/tesla-model-s-400k-km-250k-mi-7-percent-battery-degradation/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin kolmessa vuodessa Suomessa ajettu Tesla taksilla 400 000km, joten täysin mahdollista tuo 1,2 miljoonaa kilometriä jos auto on koko ajan ajossa. Ja se kaikkein tärkein tekijä että ei ne akut kestä ja parissa vuodessa vaihdettava, niin kyllä monille 400 000km riittää auton eliniäksi hyvin ja tässä tapauksessa akku ei ole edes vaihtokunnossa.

        https://www-teslarati-com.translate.goog/tesla-model-s-400k-km-250k-mi-7-percent-battery-degradation/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        Kestäähän ne paljon polttiksia paremmin.


    • Anonyymi

      Kirjoituksesta voi ymmärtää että sähköautolla on ajettu 8 vuoden aikana 1,2 miljoonaa km. Tämähän ei ole ongelma, normaalit kansalaiset ajaa 10000_15000 km vuodessa.
      Tuo 1,2 miljoonaa kilometriä kertyy mittariin kun auto on 100 vuotta vanha. Ajakaa ensin sillä samalla akulla keskimääräinen auton elinikä 22 vuotta ja kehukaa sitten, kilometreillä ei ole väliä.

      • Anonyymi

        Akun eliniän määrittää melkein täysin lataussyklien määrä ja niiden "profiili". Aika ei juurikaan vaikuta akun kapasiteettiin. Sielä kun ei ole mitään jkoka "happanisi" itsestään ajan kanssa. Pelkitetysti voi sanoa että kaun kapasiteetin lasku on sidoksissa vain latausyklien määrään ja kuinka hyvin lataus/purkaiminen on hallittu.
        Juuri tästä syystä autonakkuja ei koskaan ladata oikeasti täyteen tai pureta oikeasti tyhjäksi. Kun kuski näkee/käyttää akun kapasiteetin 0-100% niin oikeasti tuo kuskin käyttämä alue akun varauksesta on 10-90%. Tällä jatketaan akun käyttöikää niin että se normaalikäytössä on sen plus 20 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akun eliniän määrittää melkein täysin lataussyklien määrä ja niiden "profiili". Aika ei juurikaan vaikuta akun kapasiteettiin. Sielä kun ei ole mitään jkoka "happanisi" itsestään ajan kanssa. Pelkitetysti voi sanoa että kaun kapasiteetin lasku on sidoksissa vain latausyklien määrään ja kuinka hyvin lataus/purkaiminen on hallittu.
        Juuri tästä syystä autonakkuja ei koskaan ladata oikeasti täyteen tai pureta oikeasti tyhjäksi. Kun kuski näkee/käyttää akun kapasiteetin 0-100% niin oikeasti tuo kuskin käyttämä alue akun varauksesta on 10-90%. Tällä jatketaan akun käyttöikää niin että se normaalikäytössä on sen plus 20 vuotta.

        Sähköauton akku kestää siis 100 vuotta. Pelkään vaan että olosuhteet, kuten kylmä ilmasto aiheuttaa sen että akut ei kestä 20 vuotta. Kun sähköauton akku hyytyy ennenaikaisesti niin uuden akuston arvo voi olla reilusti autoa kalliimpi, joten sitä ei kannata vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton akku kestää siis 100 vuotta. Pelkään vaan että olosuhteet, kuten kylmä ilmasto aiheuttaa sen että akut ei kestä 20 vuotta. Kun sähköauton akku hyytyy ennenaikaisesti niin uuden akuston arvo voi olla reilusti autoa kalliimpi, joten sitä ei kannata vaihtaa.

        Jos jättää amatöörien mutun pois ja kuuntelee asiantuntijoita niin homma menee näin.
        Auton käyttöikä tulee loppuunsa joskus 15 vuotiaana ja se romutetaan.
        Akuissa on siinä kohtaa vielä niin paljon hönkää että ne myydään autoromikselta teollisuuteen sähköbuffereiksi.
        Täällä on näitä yli-ikäisten autojen tekohengittäjiä mutta maailmalla isossa kaavassa homma toimii vähän toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akun eliniän määrittää melkein täysin lataussyklien määrä ja niiden "profiili". Aika ei juurikaan vaikuta akun kapasiteettiin. Sielä kun ei ole mitään jkoka "happanisi" itsestään ajan kanssa. Pelkitetysti voi sanoa että kaun kapasiteetin lasku on sidoksissa vain latausyklien määrään ja kuinka hyvin lataus/purkaiminen on hallittu.
        Juuri tästä syystä autonakkuja ei koskaan ladata oikeasti täyteen tai pureta oikeasti tyhjäksi. Kun kuski näkee/käyttää akun kapasiteetin 0-100% niin oikeasti tuo kuskin käyttämä alue akun varauksesta on 10-90%. Tällä jatketaan akun käyttöikää niin että se normaalikäytössä on sen plus 20 vuotta.

        Litiumakut (joita nykyisin käytetään sähköautoissa) alkavat vanhenemaan heti valmistuksen jälkeen ja se menee loppuun vaikka ei käytettäisi koskaan. Jos autolla ajetaan nopeassa tahdissa kilometrejä kasaan, käytännössä akkua vanhentaa latauskertojen määrä (rajattu lukumäärä litiumakuilla). Tuollainen 1,2 miljoonaa kilometriä ei ole matka eikä mikään pitkänmatkan rahtia ajavalle kuorma-autolle. Ei siis ole mikään mahdottomuus että tuohon Teslaan on kertynyt tuollainen kilometrimäärä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litiumakut (joita nykyisin käytetään sähköautoissa) alkavat vanhenemaan heti valmistuksen jälkeen ja se menee loppuun vaikka ei käytettäisi koskaan. Jos autolla ajetaan nopeassa tahdissa kilometrejä kasaan, käytännössä akkua vanhentaa latauskertojen määrä (rajattu lukumäärä litiumakuilla). Tuollainen 1,2 miljoonaa kilometriä ei ole matka eikä mikään pitkänmatkan rahtia ajavalle kuorma-autolle. Ei siis ole mikään mahdottomuus että tuohon Teslaan on kertynyt tuollainen kilometrimäärä.

        "Litiumakut (joita nykyisin käytetään sähköautoissa) alkavat vanhenemaan heti valmistuksen jälkeen ja se menee loppuun vaikka ei käytettäisi koskaan"

        Autot on tehty ajettavaksi, ei seisomaan. Jos ottaa uuden polttiksen ja pistää sen talliin seisomaan viideksi vuodeksi niin se on kaput.
        Sama akuissa. Kun niillä ajaa niin homma toimi pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litiumakut (joita nykyisin käytetään sähköautoissa) alkavat vanhenemaan heti valmistuksen jälkeen ja se menee loppuun vaikka ei käytettäisi koskaan. Jos autolla ajetaan nopeassa tahdissa kilometrejä kasaan, käytännössä akkua vanhentaa latauskertojen määrä (rajattu lukumäärä litiumakuilla). Tuollainen 1,2 miljoonaa kilometriä ei ole matka eikä mikään pitkänmatkan rahtia ajavalle kuorma-autolle. Ei siis ole mikään mahdottomuus että tuohon Teslaan on kertynyt tuollainen kilometrimäärä.

        "Litiumakut (joita nykyisin käytetään sähköautoissa) alkavat vanhenemaan heti valmistuksen jälkeen ja se menee loppuun vaikka ei käytettäisi koskaan. "

        Menee loppuun jossain vaiheessa mutta auton muut komponentit ovat käyttöikänsä lopussa ennen akkuja.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Taatusti ei ollut ajettu tuota määrää -20 asteen pakkasessa! 😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taatusti ei ollut ajettu tuota määrää -20 asteen pakkasessa! 😄

        Niinpä, maailmassa ei ole paikkaa etelämannerta lukuunottamatta, missä tuo olisi edes mahdollista. Muualla -20C päiviä on rajallisesti.


    • Anonyymi

      Mahdollistahan tuo on . Sähkömoottoreiden kesto on testattu vuosikymmeniä ja nekin pyörivät laakeroinnin kestoajan .

    • Anonyymi

      On ihan eri asia ajaa sähköautolla paljon lyhyellä ajalla, kuin vähän pidemmällä ajalla.

    • Anonyymi

      Jos sähköauton akussa ei ole pakkasen aikaan riittävästi virtaa niin se voi jäätyä. Kun akku pääsee jäätymään niin se on entinen. Esimerkiksi Ruotsissa Vw Id ohjekirjassa lukee että jos autoa seisotetaan 24 tuntia -30 asteen pakkasessa niin takuu ei korvaa vaurioita.

      • Anonyymi

        Todellinen ongelma on jossain -40C kohdalla. Akun terminen massa on niin suuri, että pitää olla -40C melkoisen pitkään — myös päivällä — ennen kuin näin käy.


      • Anonyymi

        Se VW, mitä muuta voisi odottaa kuin että pesevät kätensä. Ovat oppineet että helpommalla pääse kun pistää ohjeisiin tuollaisen ehdon niin ei tule joukkokanteita pohjoisemmassa Amerikassa.


    • Anonyymi

      Kannattaa katsoa nettiautosta noiden 10-15 kE maksavien leafien mittariston palkkeja. Alle satatonnia ajettuna akun kapasiteetista jäljellä 60%…

      • Anonyymi

        Ensimmäisten leaf akkutekniikka on aivan muuta kuin nykyään 2020-luvulla. Enkä kyllä usko että olisi vain 60% sillä siitä löytyisi paljon juttua Sähköauto Nyt facebook ryhmässä.


    • Anonyymi

      Taas perusteeton mainos.
      Mitäs sanot, jos verkkovirtaa lataukseen ei enää saakaan, ja se on tässä maailmantilanteessa perin todennäköistä.
      Sitäpaitse sähköautot on kaupunkilaisetn leluja,
      Pian hölkytellään taas hevosilla.

      • Anonyymi

        No olipa turhaa taas.


    • Anonyymi

      Sähköauton akut kestävät yli miljoona kilometriä.

      • Anonyymi

        Polttopelleä ahistaa kauheasti tämäkin fakta.


    • Anonyymi

      Polttoromujen moottorit alkavat hajoilemaan jo alle 100 tkm ajettuina...

    • Anonyymi

      Polttospeden pää ei kestä enää kauaa.

    • Anonyymi

      Mekaanista rasitusta ei ole havaittu akkuloissa ja jäähdytys turvaa juotokset.

      • Anonyymi

        Mekaanista rasitusta on lähinnä polttohärveleissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7565
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4173
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3685
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3170
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2856
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      57
      2471
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2388
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2329
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      45
      2322
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2266
    Aihe