Yle Klassisessa kuultiin Tauno Pylkkäsen vaikuttava impressionistinen orkesterirunoelma tai sävelruno Ultima Thule jota aikoinaan Erkki Länsiö suotta kritisoi vuosisadan vaihteen takapajuisesta impressionismista kokosävelaskeleineen, yläsävelsarjoineen ja puhallinsooloineen käyttäen siitä ivallista muunnosta Ultima tulee, niin että säveltäjä itse loukkaantui perin juurin ja kirjoitti pitkän puolustuspuheen lehteen. Itse en kuitenkaan pitempiä jaarittele ja totean vain että saatiinpahan kuullaksemme jälleen syvän musiikillisen elämyksen ja värikkään orkesterikylvyn tarjonnut ihka suomalainen hieno orkesteriteos. Kiitos siitä Ylelle.
Pylkkäsen Ultima Thule
Anonyymi
2
196
Vastaukset
- Anonyymi
Sitä minä ihmettelen miksei Yle klassisella voitaisi soittaa useamminkin tällaista vanhaa hyvää suomalaista taidemusiikkia joka on meidän kaikkien yhteistä ja arvokasta kulttuuriomaisuuttamme vaan tällaisia herkkupaloja tulee vain varsin harvakseltaan kyseisestä nettiradiosta jonka pääosan muodostaa ulkolainen musiikki.
- Anonyymi
Kuuntelin Ultima Thulea ällistyneenä monttu auki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117141- 954711
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista594667Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee503833- 513768
- 2153748
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san263323- 502703
- 372564
- 372272