Baltian maissa on jo pitkään ollut työn alla pohjois-etelä suuntainen rautatieyhteys, joka on nimetty Rail Balticaksi. Tähän asti maiden välillä ei ole ollut suoraa yhteyttä Viron, Latvian ja Liettuan läpi ja esimerkiksi Tallinnan ja Riian välillä ei ole ollut mahdollista matkustaa junalla. Rail Baltica yhdistää Baltian maat eurooppalaiseen rataverkostoon Varsovassa, Puolassa EU1435 standardin mukaisella kiskotuksella. Rail Baltica:n tarkoitus on muun muassa tehostaa rahtikuljetuksia ja laskea kuljetuskustannuksia.
Siitä huolimatta. mitkä raideliikenneratkaisut Suomessa tehdään, vaikuttaa Rail Baltica Suomenkin tilanteeseen. Oletettavasti ainakin osa tavaraliikenteestä siirtyy kiskoille.
Rail Baltica projekti on tällä hetkellä menossa Latviassa, jossa työt alkavat ensi vuonna. Projekti etenee vaiheittain, jossa päätepiste on Ülemiste:n terminaali Tallinnassa. Suomeen on yhteys lautalla tai sitten mahdollisesti rakennettavan Helsinki - Tallinna tunnelin välityksellä.
Esittelyvideo Rail Baltica:sta, kannattaa kiinnittää huomio rahdin käsittelyyn:
https://www.youtube.com/watch?v=keDh68lHB-s
Toinenkin video, nämä videot on kuvattu Liettuassa, jossa rata on valmis:
https://www.youtube.com/watch?v=hLVsU3DcFbg
Videot ovat Liettuan kielellä, mutta ne ovat tekstitetty englanniksi. Niissä kohdissa, missä on jo valmiina 1520mm rata, asennetaan samoille pölkyille 1435mm raideleveys kaksoiskiskottamalla, kiskottamalla limittäin. Kaksoiskiskotusta näkyy ensimmäisellä videolla.
Jos Helsinki - Tallinna rautatietunneli rakennetaan, on Suomessakin mahdollista jatkaa 1435mm rataa samalla tekniikalla. Euroopan komissio on tehnyt esityksen eurooppalaisen raideverkoston rakentamisesta ja esityksessä edellytetään uusien rataosuuksien rakentamista eurooppalaisella raideleveydellä.
Rail Baltican vaikutus Suomeen
6
185
Vastaukset
- Anonyymi
Tässä vielä video Liettuasta, toimitusjohtaja Karolis Sankovski LTG Infrasta esittelee miten radalla toimitaan:
https://youtu.be/alwqjY5UnCE
Tarkoitus heillä on siirtää rahti kumipyöriltä raiteille, Puoliperävaunut (semi-trailer) laitetaan kulkemaan raiteilla. Palemonas:in intermodaalisella terminaalilla rahtia voidaan siirtää kuljetusmuodosta toiseen. Rail Baltica-projektin rakennustyöt ovat alkaneet Liettuassa 2019 ja nyt kiskotukset ovat saatu valmiiksi. Puoliperävaunujen kuljetusta raiteilla on jo kokeiltu. Kaupallinen rahtiliikenne alkaa joskus vuonna 2022. Suomalaisen rahtarin kannalta tämä tarkoittaa sitä, että kun Rail Baltica saapuu Tallinnaan, todennäköisesti osa Viron kautta kulkevasta rahtiliikenteestä on siirtynyt kulkemaan raiteilla ja rahtarit joutuvat hakemaan trailerinsa tai konttinsa Tallinnasta. - Anonyymi
Dieselin saatavuuden on oletettu hankaloituvan ja hinnan nousevan talvella 2022-2023.
Energiakriisi varmastikin vauhdittaa rahdin siirtymistä raiteille:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5852d25b-f580-418d-8683-f2f04609043f - Anonyymi
Rail Baltika valmistunee vuonna 2026. Toivottavasti ei myöhästy 14 vuotta niin kuin Olkiluoto 3.
- Anonyymi
Korjaan: valmistumisen tämän hetkinen tieto on vuonna 2030.
- Anonyymi
Tallinnasta Riikaan pääsee junalla Tarton ja Valgan kautta. Matka on pidempi kuin autolla Pärnun kautta.
- Anonyymi
Nyt se sitten nytkähti liikkeelle, ihan niinkuin ennakoin:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4248972d-dc33-47d6-b4ec-f30488ba21d1
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305740- 345203
- 292954
- 342424
- 372108
- 152058
- 351842
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191677- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons351594