Mitä koneita teillä oli kässässä käytettävissä

Anonyymi

Sorry, kun tuli aihe vähän nopeasti, mutta vaivaa kovasti ja ois kiva kun kertositte. Meillä oli vannesaha, oikohöylä, tasohöylä ja pari sorvia. Jälkeenpäin olen ihmetellyt ettei ollut minkäänlaista sirkeliä, katkaisu tai halkaisu. Olen kuullut että myöhemmin hommattiin. Toinen asia ettei ollut mitään jyrsinkonetta. Ei edes kädessä pidettävää, vaikka se on aika perus. Metallipuolella oli kaasu, puikko ja Mig hitsauskoneet. Levyn käsittelykoneet. Sitten oli katkaisusaha, sorvi ja pari penkkihiomakonetta. Sitä ihmettelin ettei ollut metallijyrsintä mutta sen sijaan iki vanha metallihöylä, jommosia en kyllä nykyisin enää oo nähny, vaan kaikki tehdään juuri jyrsillä. Kertokaa mieluummin yläkoulusta, vaikka saahan sitä alakoulustakin kertoo, vaikka ne kässän luokat oli aika askeettisia. eli alakoulu sanan varsinaisessa merkityksessä.

5

58

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei ollut kuin ompelukone.

• En kyllä muista mitä oli. Vannesaha, oikohöylä, tasohöylä, pöytäsirkeli, sorvi nyt ainakin. Hitsauskoneet, joista vain puikkoa käytin. Oisko ollu vielä jotain? Hmm. Siitä on ikuisuus kun olin koulussa.

• Jaa en kyllä muista..Kukapa noita muistiin pistää...

• Anonyymi

Ai yläasteella. Oli siellä sirkkelit ja kaikki koneet mitä puutöissä tarvittiin. Itse olen kirvesmies ammatiltani ja koneet on tuttuja.

• Anonyymi

Meillä oli muuten erikseen opettaja metallille ja erikseen puulle. Ja ompeluopettajia oli kaksi. Että aika monta. Paitsi ennen kun talossa toimi kansalaiskoulu, niin opettajia oli vieläkin enemmän. Alakoulussa yksi luokanopettajista hoiti puu kässän. ja ompeluopettaja kävi koululla tiistaisin ja torstaisin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6133
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3396
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3315
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      265
      2052
    9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1636
    10. 6
      1398
    Aihe