Omistan 3,5 hv 4-tahtiperämoottorin ja olen käyttänyt sitä vuosia ilman, että venttilien välyksiä olisi kertaakaan säädetty. Käyntiääni on mielestäni muuttunut vähän, joten tuli mieleen, että olisivatko välykset liian isot. Paljonko tuollaisen pikkumoottorin venttiilinvälysren ylipäätään pitäisi olla? Moottori on merkiltään Tohatsu.
Pienmoottorin venttiilien säätö
7
1105
Vastaukset
- Anonyymi
Ohjekirjasta löytyy tuollaiset tiedot. Jos alkuperäistä ole tallella niin googlesta löytyy varmaankin PDF:nä. Oman moottorini venttiilinvälyksiä en ole koskaan tarkistanut. Aikanaan käytin sitä huollossa mutta epäilenpä ettei sielläkään vaivauduttu moista tarkistamaan.
- Anonyymi
Ei ole ohjekirjassa, pitää ostaa huolto/korjaus kirja.
Maahantuojalta saat myös vastauksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ohjekirjassa, pitää ostaa huolto/korjaus kirja.
Maahantuojalta saat myös vastauksen.Kyllä ainakin minun Yamahani ohjekirjasta löytyy nuo tiedot. Mutta KVG toimii myös...
- Anonyymi
En ole edes tiennyt, että noissa yksisylinterisissä pienmoottoreissa voi säätää venttiilejä. Onko joku säätänyt? Miten se tehdään?
- Anonyymi
Katoppa, onko niissä venttiileissä minkään valtakunnan säätöruuveja. Jos ei, niin sitten se on kertakäyttöinen rälläkkä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katoppa, onko niissä venttiileissä minkään valtakunnan säätöruuveja. Jos ei, niin sitten se on kertakäyttöinen rälläkkä.
Tai siinä on säätöpalat . Jos on ei kannata itse tehdä .
- Anonyymi
Tietysti niissä on joku säätö. Vaihtoehto olisi hydraulisesti säätyvät. Mahdotonta tehdä niin tarkoilla marginaaleilla, ettei säätöä tarvittaisi valmistusvaiheessa. Tarvitaanko pikkumoottorin eliniän aikana on toinen juttu.
Harvemmin venttiilivälyksissä on mitään oleellista säätötarvetta. Kokemusta ei pikkuperämoottoreiden säädöistä ole, mutta tarkistanut olen useista autoista 70-luvulta 90-luvulle (sen jälkeen ollut hydrauliset), mönkijästä, venedieseleistä jne. Joskus jotain pientä säätötarvetta on ollut, muttei koskaan merkittävää. Silloinkin huolto-ohjeen tarkistusväli on ylitetty reilusti.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467615
- 334203
- 573695
- 503180
- 172866
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons642541- 542398
- 512368
- 402339
- 162276