Tappavat jyrsimet

Anonyymi-ap

19

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vanhaa tietoa nastarenkaista: Mökkireissut talvisella erittäin liukkaalla mökkitiellä onnistuvat ilman ongelmia. Kitkarenkailla ei mökille pääsisi ja 5 km matka talvella jalkaisin kantamuksien kanssa ei houkuttele.

    • Anonyymi

      Ei sulla olisi vanhempia juttuja ja linkkejä?

    • Anonyymi

      Tutkimus ja tilasto ja emävale, vai miten se menikään. Onnettomuustietoinstituutti (hahah mikä sana) esittääkin, että kuolemaan johtaneet onnettomuudet analysoitaisiin tapauskohtaisesti.
      "Siinä on epävarmuustekijä, jos katsellaan pelkästään tilastollisesti. Sieltä jää selkeitä huomioita tekemättä".

    • Anonyymi

      Tuohan on jo vanha juttu. Ja moneen kertaan täälläkin kommentoitu ja spekuloitu.

      Jo silloin jäi vähän tutkimatta, miksi näin on. Tuossakin tutkimuksessahan tuli kyllä selväksi, että nastarenkaat ovat ylivoimaiset pidon osalta liukkailla kelillä.

      Syyksi arveltiin mm että kitkoilla ajavat kokeneemmat kuljettajat ja paremmissa olosuhteissa.
      Ja varmasti myös se selvästi ’keskimääräistä taitavampi kuljettaja’, joiksi n 80% suomalaisista itsensä mieltää, ymmärtää sekin, ettei vähäinen liukkaankelin kokemus muutu paremmaksi, jos vaihtaisi alle kitkarenkaat. Tai että taitavan kuskin taidot katoaisivat, jos vaihtaa pidoltaan ylivoimaisiin nastarenkaisiin. Toisin sanoen renkaat ei vaikuta kuljettajan ajotaitoon.
      Ymmärtäähän?

    • Anonyymi

      Olen kerran ajanut ojaan ja silloin oli nastarenkaat ja jäinen polanne. Puski risteyksestä pehmeään hankeen ja sudittelemalla irti. Siis yhtäkkiä ei pitänytkään ja heti ojassa.

      Nykykitkarenkailla tuntuma on parempi eikä tule yllätyksiä ja varsinkin vauhdikkaassa ajossa nautinto.

      • Anonyymi

        Eihän mitkään renkaat estä ojaan ajamista. Kyllä syypää löytyy ratin takaa.
        Nastat vain ovat liukkaalla pitokyvyltään ylivoimaiset kitkoihin verrattuna, mutta ei nekään pysty estämään kuljettajan mokia.


    • Anonyymi

      Ehkä kitkoilla ajajat ajelevat varovaisemmin ja nastafiilit vetää kesänopeuksilla mutkaan?

      • Anonyymi

        Täytyy sanoa, että eurokitkoilla tulee ajettua monista ropistelijoista ohi. Jostain syystä nastoilla ei tunnuta pääsevän edes sitä sallittua nopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy sanoa, että eurokitkoilla tulee ajettua monista ropistelijoista ohi. Jostain syystä nastoilla ei tunnuta pääsevän edes sitä sallittua nopeutta.

        Eurokitkat ovat käytännössä sadekelin renkaat. Toimivat hyvin sulalla ja märällä tiellä….
        Liukkailla jäisillä teillä niistä ei ole mihinkään talvirengaskitkoihin verrattuna, saati nastarenkaisiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy sanoa, että eurokitkoilla tulee ajettua monista ropistelijoista ohi. Jostain syystä nastoilla ei tunnuta pääsevän edes sitä sallittua nopeutta.

        Kuljettaja säätää vauhdin, ei renkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy sanoa, että eurokitkoilla tulee ajettua monista ropistelijoista ohi. Jostain syystä nastoilla ei tunnuta pääsevän edes sitä sallittua nopeutta.

        Tuo on sitä nuoruuden uhmaa ja tyhmyyttä, kyllä se varmasti kolahtaa ja toivottavasti järki palaa päähän.


    • Anonyymi

      Kitkarenkailla ajaa keskimäärin paremmat ja kokeneet kuskit.

      • Anonyymi

        Johtuiskohan siitä että kitkoillla ajetaan enemmän taajamissa eikä lähdetä huonolla kelillä maantielle.


      • Anonyymi

        Näin varmaankin. Uskotaan omiin kykyihin selvitä heikommillakin talvirenkailla. Hyvä huomata sekin, ettei ’paremmuus ja kokemus häviä, jos siirtyy parempiin talvitenkaisiin,

        Mitäpä luulet tapahtuvan, jos ne vähemmän taitavat, epävarmemmat ja kokemattomammat siirtyvät nadtoista kitkoihin, tulisiko heistä sitten ’parempis ja kokeneempia’ kuljettajia?


      • Anonyymi

        Suomalaisistahan yli 80% katsoo kuuluvansa noihin keskimääräistä parempiin kuljettajiin. Silti nastoilla tiettävästi ajaa n 80% kuljettajista.
        Jokin ei väitteessäsi nyt täsmää…


    • Anonyymi

      Kitkarenkaita on vähän ja pitäisikö vertailu tehdä hieman laajemmin esim asioihin vaikuttaa paljon miten ,missä, ajetaanko renkaat loppuun mm määrät ja monta muuta asiaa vaikuttaa lopputulokseen. Muuttumaton tieto on edelleen että märkään jäähän tunkeutuva piikki pitää ja jään päällä liukuva kitkarengas on liukas. Ei sille saa millään tilastolla mitään! Jäisillä vuorilla kiipeilevillä on pitkäpiikkiset kengät eikä kitkapohjia ja miksihän? Tuo vertaus toimii myös autonrenkaisiin. Vuorikiipeiliällä on pitkät piikit että lumi joka jää kengän ja pohjan väliin vaatii pitkät piikit. Autoissa ei tarvita pitkiä piikkejä kun tiet aurataan ja vuorten rinteitä ei aurata. Kovalla pakkas lumitiellä kitkarengas uutena toimii hyvin aivan kuin nastarengaskin. Etelän kehä kolme sisällä se alue joka on elinkelvotonta vapaudesta ja rauhasta pitävälle ihmiselle sinne suolan sekaan voi kitka toimia ihan kelvosti. Turhia kitkaspede julkaisuja kun tulee autottomilta vihreiltä liian usein.

      • Anonyymi

        Nyt on peräkammarinpoika päästänyt suustaan totuuden. Arvostakaamme sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on peräkammarinpoika päästänyt suustaan totuuden. Arvostakaamme sitä.

        No Helsingissä ei taida peräkammareita asunnoissa olla, kun hintataso on sellainen, ettei ylimääräisiä huoneita ole varaa hankkia. Ei 60 neliön isossa perheasunnoissa moiseen ylellisyyteen ole varaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No Helsingissä ei taida peräkammareita asunnoissa olla, kun hintataso on sellainen, ettei ylimääräisiä huoneita ole varaa hankkia. Ei 60 neliön isossa perheasunnoissa moiseen ylellisyyteen ole varaa.

        Helsingissä peräkammaripojat asuu asuntoloissa eikä heillä varmastikaan ole autoja, joten tämä iänikuinen nasta-kitkakeskustelu ei heitä liikauta mitenkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5377
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      556
      1947
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1120
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      973
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe