Urautuminen on kiihtynyt vilkasliikenteisillä teillä jo viranomaisia ihmetyttävää tahtia. Vilkasliikenteisten teiden asfaltin uusiminen syö pääosan liikenneviraston noin 120 miljoonan euron vuotuisesta päällystysrahasta.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/30/nastat-urauttavat-teita-ennatystahtia
Tien pinnan kulumista mitataan jyrsimällä jyrsimillä graniittilaattaa. "Tienpitäjät eivät kuitenkaan Kurun graniittia edes tunne. Ruotsissa on verrattu Suomessa hyväksyttyjä renkaita ja teiden todellista kulumaa, ja huomattu, että se ei korreloi. "
Eli "tieystävälliset" nastajyrsimet ovatkin todellisuudessa pahoja tieverkon tuhoajia. On vaan Nokia yms. lobbarit saaneet läpi virheellisiä tuloksia antavan testimenetelmän. Samaan tapaan kuin VAGniikan maailman testit on viritetty suosimaan nastajyrsimiä. Onnettomuustilastothan kertovat toisenlaista tarinaa - kuolonkolareissa nastajyrsimet ovat yliedustettuina.
Jyrsimien syntilistalle pitää lisätä myös oktomurske. Tätä jakohihnojen tuhoajaa käytetään, koska se on niitä harvoja materiaaleja, mitkä jotenkuten kestävät nastajyrsimiä. Jos jyrsijöitä olisi vähemmän, ei oktomursketta tarvittaisi ja asvaltissa voisi käyttää hienorakeisempaa kiviainesta muutenkin tai jopa huokostettuja (vettä läpäiseviä yms laatuja) = vähemmän rengasmelua, parempi kitka, vähemmän lätäköitä....
Eikä keväisin tarvitsisi levittää suolaliuosta nastapölyn sidonnan merkeissä aina jonnekin toukokuun alulle asti.
Jyrsinhuijaus
2
115
Vastaukset
- Anonyymi
Suolaliuosta levitetään siksi, että sillä torjutaan liukkautta. Kitkarenkaiden heikoin kohtahan on nimenomaan liukas tienpinta. Suolaa levitetään ylivoimaisesti eniten juuri Helsingissä ja pk-seudulla, jossa kitkarenkaiden osuus on suurin.
Suolalla sulatettu märkä tienpinta on erittäin altis myös nastojen kuluttavalle vaikutukselle. Ja mitä vanhemmat nastarenkaat, sitä suurempi on suolatun asfaltin kuluminen.
Liukkauden torjuntaa voidaan käytännössä tehdä vain suolaamalla tai nastarenkailla. Molemmissa on haittansa, mutta ympäristön ja tieinfran, siltojen, jne kannalta suolaus on huikeasti haitallisempaa. Myös huimasti kalliimpaakin ajan kuluessa. - Anonyymi
Tähään aikaan vuodesta huomattu asfaltin kuluminen urille kun ei ole ajettu metriäkään nastoilla. Oiskohan vika rajussa kilpailutuksessa että kuka tekee halvimmalla. Tulee ajan kkanssa kalliiksi kun tienpinta ei kestä. Asfalttifirmojen lompaakko ainakin paisuu kun samat työt tehdään kohta uudestaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465397Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5561957Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens781125Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77973
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53951- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748