Vanne jumissa

Anonyymi-ap

Talvirenksitten vaihto oli taas yhtä työtä ja tuskaa. Kaikki pultit irti, mutta vanne ei lähde pois. Lekalla lähti mutta piti lyödä tosi lujaa. Tietty lankunpätkä välissä. Jossain oli ohje että Yritä täristää vannetta pulttipyssyllä. Mitäs tämä täristäminen tapahtuu???

38

631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      vanteen tulee kiristää päätä. jätä nyt sosialisti se renkaanvaihto jollekkin joka sen osaa. tapat reppanu vielä jonkun

      • Anonyymi

        Mitä sosialismi tähän kuuluu, porvari?


      • Anonyymi

        Kirjoitustaito olisi sinulle eduksi.


      • Anonyymi

        Renkaat on vaihdettu. Etkö osaa lukea?????


      • Anonyymi

        Ei kaikki ole yhtä hölmöjä,kuin sinä.


    • Anonyymi

      Kannattaa puhdistaa vanne ja pyörän napa hyvin niiltä kodin mistä ne ottaa kiinnitoisiinsa ja varsinkin se keskireikä ja napa. Kunnolla jollain metalliharjalla ja sitten ohut silpaisu jotain sopivaa tahnaa väliin, niin seuraava kerta on helpompi.

    • Anonyymi

      Laita nyt CRC:tä väliin.

    • Anonyymi

      Pultit löysälle ja kovaa ajoa. Yleensä 100 metriä riittää.

      • Anonyymi

        Joojoojooo. Kiitti vastauksista. Renkaat on vaihdettu. Kysyin(vastaisuuden varalle) että miten tuo vanteen täristäminen pulttipyssyllä olisi tapahtunut ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joojoojooo. Kiitti vastauksista. Renkaat on vaihdettu. Kysyin(vastaisuuden varalle) että miten tuo vanteen täristäminen pulttipyssyllä olisi tapahtunut ???

        Eikö kuitenkin kannattaisi korjata itse ongelma?
        Vanteen keskireikä on hiukan liian pieni ja siksi hirttää kiinni pyörän napaan.
        Jos ei muuta välinettä ole, lainaa joltakin porakone ja osta siihen muutaman euron läpylaikka sellaista kokoa että se mahtuu vanteen keskireikään. Sitten vähän hiot reikää isommaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kuitenkin kannattaisi korjata itse ongelma?
        Vanteen keskireikä on hiukan liian pieni ja siksi hirttää kiinni pyörän napaan.
        Jos ei muuta välinettä ole, lainaa joltakin porakone ja osta siihen muutaman euron läpylaikka sellaista kokoa että se mahtuu vanteen keskireikään. Sitten vähän hiot reikää isommaksi.

        Tuohan oli mitä typerin neuvo. Ei se reikä ole liian tiukka, mutta auton alla ollessaan vanne ja napa hapettuu kiinni toisiinsa ja siksi jokin jäykkä tahna joka on tarkoitettu juuri tuollaiseen käyttöön estää kiinni hapettumisen.
        esim:
        https://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/CRC-Ceramic-Paste-Keraaminen-tahna-100-g


    • Anonyymi

      Lankunpätkällä huitaisen renkaaseen sisäpuolelta niin helposti lähtee.

      • Anonyymi

        Ei välttämättä helposti, mutta kun aikansa hakkaa....
        Kannattaisi käyttää tuossa yllä kerrottua pastaa ihan senkin takia jos vaikka tulee rengasrikko ja haluaa vaihtaa renkaan tienpäällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä helposti, mutta kun aikansa hakkaa....
        Kannattaisi käyttää tuossa yllä kerrottua pastaa ihan senkin takia jos vaikka tulee rengasrikko ja haluaa vaihtaa renkaan tienpäällä.

        Okei. Kiitos vastauksista. Hankin ko pastan kun vaihdan keväällä kesärenkaat. Ja porakoneella en ala reikiä isontelemaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä helposti, mutta kun aikansa hakkaa....
        Kannattaisi käyttää tuossa yllä kerrottua pastaa ihan senkin takia jos vaikka tulee rengasrikko ja haluaa vaihtaa renkaan tienpäällä.

        Kyllä lähtee helposti, katsos kun tässä on ymmärrettävä vähän mistä kohdasta pientä voimaa kannattaa antaa.

        Sitä vanteen ja pyörannavan kitkapintaa ei todellakaan kannata mennä voitelemaan, tuo kohdistaa valtavat rasitukset pultteihin. Eräs konetekniikan diplomi-insinööri kertoi kerran että tätä käytettiin esimerkkinä heidän kursseillaan. Pultit ainoastaan painaa vannetta pyörännapaa vastaan, se mikä ajosuunnassa pitää vanteen paikallaa on navan ja vanteen välinen kitka, tällä tavalla pultteihin ei kohdistu niin valtavaa voimaa eivätkä vahingoitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei. Kiitos vastauksista. Hankin ko pastan kun vaihdan keväällä kesärenkaat. Ja porakoneella en ala reikiä isontelemaan

        Kannattaa toki tutkia onko siinä vanteen keskiosassa kolhuja jotka olisi hyvä hioa tasaiseksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä lähtee helposti, katsos kun tässä on ymmärrettävä vähän mistä kohdasta pientä voimaa kannattaa antaa.

        Sitä vanteen ja pyörannavan kitkapintaa ei todellakaan kannata mennä voitelemaan, tuo kohdistaa valtavat rasitukset pultteihin. Eräs konetekniikan diplomi-insinööri kertoi kerran että tätä käytettiin esimerkkinä heidän kursseillaan. Pultit ainoastaan painaa vannetta pyörännapaa vastaan, se mikä ajosuunnassa pitää vanteen paikallaa on navan ja vanteen välinen kitka, tällä tavalla pultteihin ei kohdistu niin valtavaa voimaa eivätkä vahingoitu.

        Vai että vanne hölskyy, jos keskireikä ei tiukka vaikka kartiomuttereilla kiinni. Enpä ole huomannut. Se heppoinen muovinen soviterengasko on asian pelastus. Metalli muovi rauta. Mikä pettää jos vanne kerran voi hölskyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä lähtee helposti, katsos kun tässä on ymmärrettävä vähän mistä kohdasta pientä voimaa kannattaa antaa.

        Sitä vanteen ja pyörannavan kitkapintaa ei todellakaan kannata mennä voitelemaan, tuo kohdistaa valtavat rasitukset pultteihin. Eräs konetekniikan diplomi-insinööri kertoi kerran että tätä käytettiin esimerkkinä heidän kursseillaan. Pultit ainoastaan painaa vannetta pyörännapaa vastaan, se mikä ajosuunnassa pitää vanteen paikallaa on navan ja vanteen välinen kitka, tällä tavalla pultteihin ei kohdistu niin valtavaa voimaa eivätkä vahingoitu.

        Aika monissa autoissa pultit keskittävät vanteen , keskireijän ollessa väljä . Kaikki nuo " valtavat voimat " välittyvät pulttien kautta . Jos auton vanne on 5 pultilla kiinni ja pulttikoko on 12 mm , niin teoreettinen pulttien katkeamiseen tarvittava voima on n. 35 tonnia / rengas . Se siitä .


    • Anonyymi

      Niin se vanteen keskiöreikä voidellaan. Sillä ei ole mitään tekemistä kitkan kanssa. Sitä tasopintaa ei voidella mitä vasten vanne puristuu.
      Voi pyhä yksinkertaisuus. Mistä näitä tolloja aina riittää.

      • Anonyymi

        Mulla vielä renkaanvaihto edessä ja sama ongelma ollut joka kerta. Auttaako jos kuumentaa esim hiustenkuivaajalla vai onko liian pienet lämmöt ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla vielä renkaanvaihto edessä ja sama ongelma ollut joka kerta. Auttaako jos kuumentaa esim hiustenkuivaajalla vai onko liian pienet lämmöt ???

        Eikö se ole helpointa lyödä vasaralla johonkin hyvään kohtaan keskivannetta niin pitäisi irrota


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se ole helpointa lyödä vasaralla johonkin hyvään kohtaan keskivannetta niin pitäisi irrota

        Niin teenkin mutta ei yleensä tahdo voimat riittää. Hirvittävää takomista ja viimeksi piti pyytää voimamies apuun ja ei irronnut silläkään helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin teenkin mutta ei yleensä tahdo voimat riittää. Hirvittävää takomista ja viimeksi piti pyytää voimamies apuun ja ei irronnut silläkään helposti.

        Kertokaa jos joku tietää, että onko mitään hyötyä lämmittää hiustenkuivaajalla???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertokaa jos joku tietää, että onko mitään hyötyä lämmittää hiustenkuivaajalla???

        Sellaista "jääkylmäävää" sprayta on kyllä josko se auttaisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista "jääkylmäävää" sprayta on kyllä josko se auttaisi

        Ei taida auttaa kylmät kun kyse on vanteen keskireiän jumittamisesta.


    • Anonyymi

      Painavalla vasaralla tai potkaisemalla renkaan sivuun ei ikinä vanteeseen ja kyllä lähtee.

      • Anonyymi

        Miksi ei vanteeseen?


      • Anonyymi

        Ei ainakaan vanteen reunaan kannata lyödä se keskisempi osa ei ole niin kriittinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan vanteen reunaan kannata lyödä se keskisempi osa ei ole niin kriittinen

        lankun pätkä väliin ja kunnolla lekaa, voi olla vannetta vasten kun on lankku välissä, harvoin pelkkää rengasta paukuttamalla irtoo jos on oikein tiukassa, rengas kun joustaa ja pehmentää iskun.


      • Anonyymi

        Ei aina potkiminen riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei vanteeseen?

        Tulee ikävä lommo...


    • Anonyymi

      Taitaa olla niin, ettei tarvikevanne ole sopiva vaan tarvii sovituskappaleen väliin.

      • Anonyymi

        Liittyykö asiaan ,iten?


    • Anonyymi

      Minulla on isohko kumivasara, äsken vaihdoin renkaat ja muutama kerta iskua vanteen reunoihin, niin irtoaa. Kätevä myös laittaa pölykapseleita, ne kestää kumivasaraa hyvin

      • Anonyymi

        Joskun tuo riittää, mutta ei aina ja pelkällä kumivasarallakin voi saada vanteen reunan lommolle jos lyö huolimattomasti. Eikö nuo kapselit mene paikoilleen ihan kämmenellä lyömällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskun tuo riittää, mutta ei aina ja pelkällä kumivasarallakin voi saada vanteen reunan lommolle jos lyö huolimattomasti. Eikö nuo kapselit mene paikoilleen ihan kämmenellä lyömällä?

        Ja kunnolla kun takoo niin voi pyöränlaakerikin ottaa itseensä.

        Miksei niitä pultteja/muttereita voi kääntää kierroksen löysälle ja ajaa sillä autolla pienen matkan mutkitellen. Lähtee vanne ihan varmasti irti tuon jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kunnolla kun takoo niin voi pyöränlaakerikin ottaa itseensä.

        Miksei niitä pultteja/muttereita voi kääntää kierroksen löysälle ja ajaa sillä autolla pienen matkan mutkitellen. Lähtee vanne ihan varmasti irti tuon jälkeen.

        Tulipa kerran eteen tapaus ettei tuokaan auttanut, vaan piti hakata pienellä lekalla renkaan takapuolelta ja tietenkin kakkosnelosen pätkä välissä ja sillä irtosi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5347
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      548
      1899
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1110
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe