Liian lyhyt sotilaslentäjäksi?

Anonyymi-ap

Olen 15- vuotias tyttö ja tulevaisuudessa haluaisin ryhtyä sotilaslentäjäksi. Luulisin, että täyttäisin muut fysiologiset kriteerit, paitsi pituuden. Pituutta minulla tällä hetkellä on n. 165 cm ja voi olla, että kasvaisin vielä lisääkin mutta luultavasti vain muutamia millimetrejä. Mittauksissa kai väliä on enemmänkin istuma- ja reidenpituudella, tosin arvelen että puutteita olisi silti, etenkin reiden pituudessa. Olisiko siis kenelläkään henkilökohtaisia kokemuksia tai ylipäätään tietoa asiasta?

6

514

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Asia selviää aikanaan,kun lähetät hakemuksen pääsykokeeseen.
      Tietysti voit selvittää asiaa jo nyt esimerkiksi Ilmavoimien esikunnasta,

• Ilmavoimat:

"Fysiologiset mitat:
      Paino 47-94 kg
      Istumapituus 81-98 cm ja reiden pituus 55-67 cm (mitataan valintojen aikana erityisellä mittalaitteella)."

Totuushan on, että yleisesti lyhyempi henkilö kestää enemmän g-voimia kuin pitkä, koska etäisyys sydämestä aivoihin on lyhyempi. 165-senttinen ei edes ole mitenkään lyhyt.

Niinpä Tom Cruise on uskottavmpi Top Gunin Maverickina kuin Jack Reacherina. ; )

• Anonyymi

Tuolta löytyy fyysisten mittojen lisäksi muutakin hyödyllistä tietoa sotilaslentäjäksi haluavalle mm. eri osa-alueiden valintapisteistä ja niiden karsivista alarajoista (löytyy sivun alaosan linkeistä):

https://intti.fi/lentajat?gclid=EAIaIQobChMI-YWHovr_-gIVBuqyCh3BzAYbEAAYASAAEgKCLvD_BwE

Myös kolmevuotinen ammatillinen tutkinto antaa hakuoikeuden, mutta käytännössä on hyvin vaikea päästä sisään ilmasotakouluun ilman lukiota. Eli ehdottomasti lukioon ja pitkä matematiikka, jos haluat tosissasi sotilaslentäjäksi. Lukiossa kannattaa panostaa äidinkieleen ja englantiin, sillä sotilaslentäjältä edellytetään hyvää suullista ja kirjallista ilmaisutaitoa molemmilla kielillä. Suomen ilmavoimissa hävittäjälaivueiden työkieli on englanti. Myös koulutusmateriaalista iso osa on englanninkielistä, esim. Hornet- koulutusmateriaali kokonaisuudessaan.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Mitä pienempi olet sitä pareempi.

• Anonyymi

Ei ehkä enää Hornettien aikana, mutta vielä Migien ja Drakenien aikana ison kaverin selän pituus oli liikaa hävittäjään. Silloin hävittäjälentäjät tuppasivat olemaan metri-heikkejä.
        Isommat olivat sitten tähtäreitä tai lensivät yhteyskoneita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6925
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3908
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3280
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2662
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      37
      2092
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2047
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      39
      1980
    Aihe