Perävälityksen tuumintaa jenkki farkussa

Anonyymi-ap

On 2.73 se yleinen ja 5l kasi kiertämässä kardaania th200 r4. Oikein sielun silmin tuntuu miten vaihteistossa on hyvät välitykset ,ei mikään ultra pitkä' 1 vaihde ja perään heti sopiva 2 ja 3 on hyvä ja ylivaihde tuntuu juuri hyvältä mutta ehdottomasti liian harva on perävälitys 2.73. Paras vääntöä momentti ilmoittaa internetti olevan 346nm 1600rpm. Onko 100kmh ja 1600rpm oikea haettu välitys vai tiheämpi? nyt 100kmh on 1416 rpm ja kun vastamäki alkaa vaihtuu 3 liian herkästi puhumattakaan että ajelee jossain 85kmh nopeuksia. Moottori on kiva ja sopiva ja välityksen tihennyksellä varmuudella jopa pirteyden tunnetta tulee nyt hitusen turhan arvokkaaseen nopeuden nousuun. Minkään valtakunnan virityksiä koneeseen ei tehdä muuta kuin k&n suodatin ja yli-ilma pumppu laitteisto poisteaan tarpeettomana ja autotehtaan huijauksena ja eipä sillä ole saaste määrään mitään vaikutustakaan. Muuten vaan hyvässä kunnossa pidetään ja jaetaan hiukan 10-13 l sataselle vievää autoa. Mutta se perävälityksen fiksu arvo olisi mikä sillä tämä nykyinen ei ole millään mittapuulla oikea on varmuudella koettu. Hetkittäin tuntuu että ei des paljoa tarttisi olla tuota 47kmh 3 vaihdeta paljoakaan pidempi mutta on se hitaasti pyörivä v8 ääni kesällä matkavauhdissa vaan hienompi ja ei kolmosella tule paljon ajettua. Kompromissiä ja sen kokemusperäisesti kokeneet kertokoon. 4 vaihde on muuten 70,6 kmh 1000rpm varmaan iha kiva jos olisi 12l kone.

3

584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen vaihtanut 1991 5.0 th700 capriceen 2.56-->3.42 väiltyksen. Sama ongelma oli minullakin 10 vuotta sitten.
      Ehdottomasti kannattaa. Jaksaa kulkea loiviin vastamäkiin ylivaihteella eikä pudota heti 3 :sta. Auto lähtee kiihtymään paikaltaan paljon "kevyemmin" pintakaasullakin.
      Kierrokset kasvaa matka-ajossa niin vähän, että kulutus on käytännössä sama kuin ennenkin. Kuitenkin kone (nokka-akseli) pääsee jo vetoalueelle.
      Suosittelen vielä yhtä pykälää tiuhempaa eli 3.73:1 välitystä perään. Ylivaihde pudottaa kyllä kierrokset riittävän alas maantiellä.
      Minulla on toisessa autossa 3,55:1 välitys ja 3 vaihdetta automaatissa. Silläkin ajaa maantiellä vielä hyvin.
      Nuo kakkosella alkavat perät on suunniteltu 55 mailin vauhtiin mahdollisimman pienellä kulutuksella loikkari päällä tasaiselle ja suoralle maantielle. Aavikolle. Ne ei ole millään mittarilla Suomessa hyviä.

    • Anonyymi

      TH200 R4 ja TH 700 R4 laatikoita ei voi suoraan vertailla kun on eri välityssuhteet laatikossa. En nyt luinko overdrive palstalta ne arvot. Capriseissa on ilmeisesti useissa 2.73 välitys ja luettua taas varmaankin overdrive palstalta että periin 2.73 ei mene kuin 3.08 perävälitys joka voikin jo olla sopiva välitys tihennys. Miten hankala on uuden välityksen teko ns ammattimieheltä irralliseen perään?

      • Anonyymi

        Kukahan oikeasti osaa rakentaa tuommoisen välityksen muutoksen oikein vaasan seutuvilla?
        3,08 riittäisi 2000kg farmarin todennäköisesti kun tasamaalla ajellaan liian harvan 2,73 tilalle. 3 vaihteella ei tule kyllä ajeltua yhtään jos nopeus on maastoon sopivaa eli jossain 75km/h ihan maksimi nopeus pikku D llä. Ei jaksa kuunnella nopeasti pyörivää V8 konetta niin hitaassa nopeudessa ja jotain 1600rpm on silloin kierrokset mutta vetoahan on sillon hyvin. Ei jaksa loivaankaan mäkeen mennä ylivaihteella ja tuntuisi että vain hiukan kierroksia lisää menisi lukkoturbiini kytkeytyneenä mäet. Satasen nopeudessa 1600rpm on ok sillä kaikki melut on silloin kasvaneet ja tehoakin tarvitaan ilmanvastukseen. Eli 2,73 > 3,08 on hyvä muunnos näin ajatellen ei kiihdyttely käyttöön.Itse vaihteistoonko pitää myös vaihtaa nopeusmittaria varten jotain ratasta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4657
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2661
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2314
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1571
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1360
    10. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      15
      1306
    Aihe