Brittitutkimus: Joidenkin sähköautojen akun elinikä on vain noin 8 vuotta

Anonyymi-ap

Jotkut akkutakuut sallivat akkukapasiteetin laskevan jopa 70% asti ennen kuin takuu korvaa. Huolestuttavaa tässä on se että tuo 70% asti heikkenemisen jälkeen akun kunto voi romahtaa jopa nopeammin:

" Olemme havainneet, että akun kunnon laskiessa noin 70 prosenttiin alkuperäisestä varauksesta, se alkaa heikkenemään aiempaa nopeammin, sanoo Silver Power Systemsin projektipäällikkö Liam Mifsud Autocarille."

Jotain esimerkkejä
-"Tesla Model S -mallien akut olivat kuluneet 4,5 vuoden jälkeen keskimäärin 10 prosenttia." eli akku vaihtokunnossa keskimäärin 13,5v ikäisenä
-"Nissan Leaf -yksilöiden keskimääräinen akun kuluminen kuuden vuoden jälkeen oli 23 prosenttia" eli akku vaihtokunnossa jo 8v jälkeen

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/93f915b9-08c8-4570-994d-b131ee48a0c1
Tämä on hieman huolestuttavaa niin käytettyjen ostajien kuin autojen arvonsäilymisen kannalta.

117

2849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei taida edes ilmastolle olla hyväksi tuollainen, huomioiden akunvalmistuksen päästöt

      • Anonyymi

        otain esimerkkejä
        -"Tesla Model S -mallien akut olivat kuluneet 4,5 vuoden jälkeen keskimäärin 10 prosenttia." eli akku vaihtokunnossa keskimäärin 13,5v ikäisenä
        -"Nissan Leaf -yksilöiden keskimääräinen akun kuluminen kuuden vuoden jälkeen oli 23 prosenttia" eli akku vaihtokunnossa jo 8v jälkeen

        eli kukaan uskalla ostaa käytettyä E autoa

        tuliko markkinoinnissa jotai virhettä?


      • Anonyymi

        KETJUN ALOITUYKSEN LINKKI ON IKIVANHA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KETJUN ALOITUYKSEN LINKKI ON IKIVANHA.

        Prrovokaattorit eivät löydä uudempia, tuossahan tämä oma tutkiva journalisti testasi sitä SOH testilaitetta ja totesi 15v. vanhassa 24 KWh 170000 ajetussa Leafissa oli vielä 84%, oli aivan keskimääräisellä laskukäyrällä. Uusin provoilijoita vähemmän kiinnostanut. Melkein miljoona moottoria vaarassa hajota heti luovutuksessa ja 20000 on lauennutkin 200000 on vaihtokunnossa. Lyö kirkkaasti toisen laatuihmeen Toyotan 800km. kirkkaasti. Viime viikonloppuna paloi 15 polttomoottoriautoa ja ainakin yksi oli luotettava Toyota itsehinkkaava hybridi farmari ja vielä taksi. Vaarantaa matkustajat.
        PS (ei tarkoita perussuomalaisi, vaan post scriptum)
        15 vuoden jälkeen Nyky 80 kwh akussa 0lisi vielä 70 kwh.


    • Anonyymi

      "-"Tesla Model S -mallien akut olivat kuluneet 4,5 vuoden jälkeen keskimäärin 10 prosenttia." eli akku vaihtokunnossa keskimäärin 13,5v ikäisenä"

      Mistä tuo 13,5v on repäisty? Ei akut happane lineaarisesti, vaan suurin heikkenemä on ensimmäisenä vuotena, puolet siitä toisena, jne. Jos käppyrää piirtää, jossain 30 vuoden kohdalla olisi vaihtokunnossa.

      Mutta se tietysti nähdään silloin. Akun hajoaminen on melko harvinaista ollut ainakin tähän saakka.

      • Anonyymi

        Tuossa uutisessahan sanotaan että heikkeneminen kiihtyy iän myötä, esim kun kapasiteetti pudonnut 70%iin, alkaa nopea romahdus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa uutisessahan sanotaan että heikkeneminen kiihtyy iän myötä, esim kun kapasiteetti pudonnut 70%iin, alkaa nopea romahdus.

        En tiedä itkeäkö vai nauraa. Ymmärrätkö lukemaasi lainkaan?

        Siihen, että akku on 70% kohdalla, kestää tyypillisesti 20-30 vuotta. Osa akuista simahtaa aiemmin, osa kestää tuotakin pidempään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä itkeäkö vai nauraa. Ymmärrätkö lukemaasi lainkaan?

        Siihen, että akku on 70% kohdalla, kestää tyypillisesti 20-30 vuotta. Osa akuista simahtaa aiemmin, osa kestää tuotakin pidempään.

        Ymmärrätkö lukemaasi lainkaan?

        Uutisessahan sanotaan että esim Nissanissa jo 8v jälkeen ja Teslassa 13,5v jälkeen 70% jäljellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä itkeäkö vai nauraa. Ymmärrätkö lukemaasi lainkaan?

        Siihen, että akku on 70% kohdalla, kestää tyypillisesti 20-30 vuotta. Osa akuista simahtaa aiemmin, osa kestää tuotakin pidempään.

        Mikään akku ei kestä kymmeniä vuosia, max ikä on yleensä 8 - 10 v. Sen jälkeen kapasiteetti on niin heikko, ettei se autokäyttöön pohjoisissa oloissa kelpaa ja se on samalla auton käyttöikä. Vanhaan autoon ei kannata sijoittaa enää suuria summia.

        Polttomoottoriauto poistuu liikenteestä keskimäärin 20 vuoden ikäisenä. Sähköauto puolta nopeammin, ei kovin ympäristöystävällistä ja pääomakulut on järjettömät vähemmän ajavalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään akku ei kestä kymmeniä vuosia, max ikä on yleensä 8 - 10 v. Sen jälkeen kapasiteetti on niin heikko, ettei se autokäyttöön pohjoisissa oloissa kelpaa ja se on samalla auton käyttöikä. Vanhaan autoon ei kannata sijoittaa enää suuria summia.

        Polttomoottoriauto poistuu liikenteestä keskimäärin 20 vuoden ikäisenä. Sähköauto puolta nopeammin, ei kovin ympäristöystävällistä ja pääomakulut on järjettömät vähemmän ajavalle.

        Varmaan upea tunne lähteä vaihtamaan sähköautoa jossa on 80 % kunnossa oleva akku. Vaihtohyvitys ykköstonneja. Uusi akku 20.000-30.000 e. Ihmisen viimeisillä matkoilla on aina polttomoottoriauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä itkeäkö vai nauraa. Ymmärrätkö lukemaasi lainkaan?

        Siihen, että akku on 70% kohdalla, kestää tyypillisesti 20-30 vuotta. Osa akuista simahtaa aiemmin, osa kestää tuotakin pidempään.

        Tuo on VALE. Monessa 10 vuotta vanhassa Leafissa on akkukapasiteetti laskenut tuohon 70 prosenttiin, joissakin jopa alemmas. Ja koska noissa ei uutenakaan toimintasäde kovin kummoinen ollut, on selvää että noilla lukemilla auto on jo normaalikäyttöön kelpaamaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrätkö lukemaasi lainkaan?

        Uutisessahan sanotaan että esim Nissanissa jo 8v jälkeen ja Teslassa 13,5v jälkeen 70% jäljellä.

        Nettiautossa joku yrittää myydä 12-vuotiasta Leafia, jonka akun kuntoisuus on 6/12 eli eikös se tarkoita osapuilleen että 50% akkukapasiteetista on jäljellä, eli akku on jo ylittänyt vaihtorajan reippaasti ja auto on siis käytännössä käyttökelvoton. Silti myyjä kehtaa pyytää vielä 4000 €!
        Toisaalta 5950 € hintaan on myytävänä myös sellainen yksilö, joka on vuotta nuorempi mutta enemmän ajettu, akun kuntoisuus on siinä vielä 11/12 eli vielä ihan käyttökelpoinen. Hinnassa on yllättävän pieni ero siihen nähden että kuntoero on dramaattinen.
        Sähköauton akun kuluminen on täysin tuuripeliä, iästä ja ajokilometreistä ei voi päätellä yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on VALE. Monessa 10 vuotta vanhassa Leafissa on akkukapasiteetti laskenut tuohon 70 prosenttiin, joissakin jopa alemmas. Ja koska noissa ei uutenakaan toimintasäde kovin kummoinen ollut, on selvää että noilla lukemilla auto on jo normaalikäyttöön kelpaamaton.

        Eikös ekan generaation Leaffin ilmajäähdytetyissä akuissa ollut tyyppivikana että muutama kenno pilaantuu nopeammin jäähdytysmenetelmän takia ja akku romahtaa nopeammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä itkeäkö vai nauraa. Ymmärrätkö lukemaasi lainkaan?

        Siihen, että akku on 70% kohdalla, kestää tyypillisesti 20-30 vuotta. Osa akuista simahtaa aiemmin, osa kestää tuotakin pidempään.

        ”Siihen, että akku on 70% kohdalla, kestää tyypillisesti 20-30 vuotta. Osa akuista simahtaa aiemmin, osa kestää tuotakin pidempään.”

        Ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Nyt on jo nähty runsaasti esimerkkejä, että akut, joiden kapasiteetti on vajonnut 70 prosenttiin ja jopa alle, ovat tyypillisesti tehneet sen noin 12-14 vuodessa.


    • Anonyymi

      Käytetty sähköauto tulee olemaan ongelma akkutakuun loppumisen jälkeen ja oikeastaan jo ennen sitä. Autosta pitää hankkiutua eroon viimeistään siinä vaiheessa kun akkutakuuta on pari vuotta jäljellä jos haluaa jonkinlaisen hyvityksen. Toisaalta sellaisen auton ostaminen jossa on pari vuotta akkutakuuta jäljellä on sitten iso riski kun oman käytön jälkeen sitä takuuta ei enää ole.
      Käytettyjä autoja ostetaan vain sen vuoksi ettei ole varaa uuteen niin silloin käytetyn ostajalla ei ole myöskään varaa maksaa auton hintaista akunvaihtoa.
      Tästä tulee se ongelma, että jos akulle ei luvata takuuta niin kauppa ei käy käytetyillä.
      Netti on jo täynnä vanhoja sähköautoja joita ei haluta ostaa. Kuluttajat eivät ole tyhmiä.
      Kaikilla valmistajilla on huonosti mietitty konsepti joka kusee lopulta omaan nilkkaan.
      Vaikea myydä niitä uusiakaan autoja kun käytetystä ei voi hyvittää kun kierrätysmaksun.

      • Anonyymi

        Täysin typerää lässytystä ja hysteriaa. Faktat eivät tue sepustustasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin typerää lässytystä ja hysteriaa. Faktat eivät tue sepustustasi.

        Ne jotka ostavat sähköautoja niillä on rahaa vaihtaa sähköautoa vaikka 3-v välein. Silloin on aivan yhdentekevää kestääkö akku 5 vain 8-vuotta. Se on seuraavan omistaja ongelma.
        Taviksella ei ole varaa moiseen ökyilyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne jotka ostavat sähköautoja niillä on rahaa vaihtaa sähköautoa vaikka 3-v välein. Silloin on aivan yhdentekevää kestääkö akku 5 vain 8-vuotta. Se on seuraavan omistaja ongelma.
        Taviksella ei ole varaa moiseen ökyilyyn.

        Kyllä tuo vaikuttaa koko ketjuun kun käytännössä muutaman vuoden vanhat autot ei enää käy kaupaksi. Huokutus sähköautoiluun laskee kun nurkat täynnä vanhoja jotka ei mene kaupaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin typerää lässytystä ja hysteriaa. Faktat eivät tue sepustustasi.

        Tesloja on jo räjäytelty alle 10 ikäisinä, kun uuden akun hinta on mitä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesloja on jo räjäytelty alle 10 ikäisinä, kun uuden akun hinta on mitä on.

        Mikähän Tesla on räjäytetty? Tarkoitatko sen yhden Teslan Suomessa, mistä täysin toimiva akku ja tekniikka siirrettiin ensiksi mersuun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän Tesla on räjäytetty? Tarkoitatko sen yhden Teslan Suomessa, mistä täysin toimiva akku ja tekniikka siirrettiin ensiksi mersuun?

        On niitä räjäytetty. Tässä yksi tapaus
        https://www.youtube.com/watch?v=7_9aVzf5fC4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niitä räjäytetty. Tässä yksi tapaus
        https://www.youtube.com/watch?v=7_9aVzf5fC4

        Tuossa juuri se, josta tekniikka elää yhä edelleen mersussa. Akku voimansiirto.

        Dynamiitillä räjäytettiin vain pari sataa kiloa Teslan peltiä.


    • Anonyymi

      Tehtaiden pitäisi tulla ulos selkeämmin akkujen korjauskustannuksissa. Moduleita voi vaihtaa ja moduleita voi jopa korjata.
      Eipä lehdetkään kyllä ole ottaneet akkujen korjausta ja modulien vaihtoa esille.
      Tietämättömyys tästä asiasta näkyy pelkona kuten tässäkin ketjussa.

      • Anonyymi

        En ostaisi käytettyä bensa-autoakaan jos ainoa mahdollinen korjaus olisi aina koko moottorin vaihto.


      • Anonyymi

        Moduleiden vaihdosta ja korjauksesta joskus puhutaan . Onko yhtään videota kyseisetä korjauksesta ?


    • Anonyymi

      On niitä muitakin tutkimuksia että pitäisi akun kestää päälle 400 000km ja 80% kapasiteettiä jäljellä. Olosuhteet, miten ladataan, käyttö, akkukemia, ilmalämpöpumppu (vähentää syklejä), jäähdytys, säilytys (oikea varaus) jne. vaikuttavat paljon tulokseen mitä kyseinen akkuyksilö lopulta kestää. Voi niitä akkuja hajota aivan yllättäen harvoja kappaleita kuten voi hajota aivan yllättäen polttomoottoreita ja niiden automaattivaihteistojakin, joiden korjaaminen voi olla todella kallista.

      https://liikkeessa.autokeskus.fi/s%C3%A4hk%C3%B6auton-akun-kestosta

      https://tekniikanmaailma.fi/sahkoauton-akun-vaihtaminen/

      https://www.hedinautomotive.fi/greendrive/sahkoauton-elinkaari/

      https://www.autoala.fi/files/348/Laurell_Eemi_Tayssahkoautojen_ajoakkujen_kestoikatutkimus_5.11.2021.pdf

      • Anonyymi

        "On niitä muitakin tutkimuksia että pitäisi akun kestää päälle 400 000km ja 80% kapasiteettiä jäljellä. Olosuhteet, miten ladataan, käyttö, akkukemia, ilmalämpöpumppu (vähentää syklejä), jäähdytys, säilytys (oikea varaus) jne. vaikuttavat paljon tulokseen mitä kyseinen akkuyksilö lopulta kestää. "

        Patteriautoilu tietää paljon ongelma- ja hankaluuselementtejä ja se on melkein kuin kulutuseletroniikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On niitä muitakin tutkimuksia että pitäisi akun kestää päälle 400 000km ja 80% kapasiteettiä jäljellä. Olosuhteet, miten ladataan, käyttö, akkukemia, ilmalämpöpumppu (vähentää syklejä), jäähdytys, säilytys (oikea varaus) jne. vaikuttavat paljon tulokseen mitä kyseinen akkuyksilö lopulta kestää. "

        Patteriautoilu tietää paljon ongelma- ja hankaluuselementtejä ja se on melkein kuin kulutuseletroniikka.

        "Patteriautoilu tietää paljon ongelma- ja hankaluuselementtejä ja se on melkein kuin kulutuseletroniikka."

        Toisaalta verrattuna polttomoottoriautoihin todella vaivaton. Sähköauto pitää noista muuttujista itse automaattisesti huolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Patteriautoilu tietää paljon ongelma- ja hankaluuselementtejä ja se on melkein kuin kulutuseletroniikka."

        Toisaalta verrattuna polttomoottoriautoihin todella vaivaton. Sähköauto pitää noista muuttujista itse automaattisesti huolta.

        Amerikkalainen polttomoottoriautoilu on huoltovapaata. Vaihdetaan moottori 0-20000 miles. välein.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Iltapulun artikkeli ei ole dataa missään muodossa.


      • Anonyymi

        Laittamastasi linkistä kopioiua: "Nykyaikaisessa sähköautossa akku suunnitellaan kestämään koko ajoneuvon käyttöiän, joten erillistä mahdollisen akun vaihdon kustannusta ei liene mielekästä laskea muuten kuin esimerkkimielessä."

        Ts. sähköauton akusto on ns. huoltovapaa = akusto on kertakäyttöinen = auto on kertakäyttöinen = mitään arvoa -10 v vanhalla sähköautolla ei enää ole.


      • Anonyymi

        hih


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laittamastasi linkistä kopioiua: "Nykyaikaisessa sähköautossa akku suunnitellaan kestämään koko ajoneuvon käyttöiän, joten erillistä mahdollisen akun vaihdon kustannusta ei liene mielekästä laskea muuten kuin esimerkkimielessä."

        Ts. sähköauton akusto on ns. huoltovapaa = akusto on kertakäyttöinen = auto on kertakäyttöinen = mitään arvoa -10 v vanhalla sähköautolla ei enää ole.

        Ja lukemisen ymmärtämisessä suuria vaikeuksia?

        "Tähän mennessä sähköautojen akkujen on havaittu kestävän hämmästyttävän hyvin, Suomen Autoteknillisen Liiton asiantuntijat toteavat.

        Teoriassa akkujen kapasiteetin on arvioitu kestävän yli 1 800 000 kilometriä tai yli 5 000 latauskertaa. Suomalaisella taksi-Teslalla akku vikaantui 600 000 kilometrin kohdalla. Kyse ei ollut kapasiteetin putoamisesta, mutta vaihtoon meni kuitenkin ja takuun piikkiin. Jotkin Teslat ovat toki jo ylittäneet miljoonan mailin rajan ja kapasiteetin lasku on ollut 10 prosentin luokkaa. "

        Joten kyllä niillä akuilla pärjää helposti päälle 400 000km kun muutenkin sähköauto alkaa olla melko loppua alustaltaan ja koriltaan eikä akkua tarvitse vaihtaa. Mutta polttisuskovaiset haluavat vain uskoa toista pelkojensa takia eikä uskoa TUTKITTUUN TIETOON. Kun on jossain yksittäisiä akkuja hajonnut tai kapasiteetti voimakkaasti tippunut niin sitten uskotaan niitä shokkiuutisia mielummin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lukemisen ymmärtämisessä suuria vaikeuksia?

        "Tähän mennessä sähköautojen akkujen on havaittu kestävän hämmästyttävän hyvin, Suomen Autoteknillisen Liiton asiantuntijat toteavat.

        Teoriassa akkujen kapasiteetin on arvioitu kestävän yli 1 800 000 kilometriä tai yli 5 000 latauskertaa. Suomalaisella taksi-Teslalla akku vikaantui 600 000 kilometrin kohdalla. Kyse ei ollut kapasiteetin putoamisesta, mutta vaihtoon meni kuitenkin ja takuun piikkiin. Jotkin Teslat ovat toki jo ylittäneet miljoonan mailin rajan ja kapasiteetin lasku on ollut 10 prosentin luokkaa. "

        Joten kyllä niillä akuilla pärjää helposti päälle 400 000km kun muutenkin sähköauto alkaa olla melko loppua alustaltaan ja koriltaan eikä akkua tarvitse vaihtaa. Mutta polttisuskovaiset haluavat vain uskoa toista pelkojensa takia eikä uskoa TUTKITTUUN TIETOON. Kun on jossain yksittäisiä akkuja hajonnut tai kapasiteetti voimakkaasti tippunut niin sitten uskotaan niitä shokkiuutisia mielummin?

        ”Kun on jossain yksittäisiä akkuja hajonnut tai kapasiteetti voimakkaasti tippunut niin sitten uskotaan niitä shokkiuutisia mielummin?”

        Niitä yksittäisiä Nissan Leafin akustoja onkin sitten kummallisen paljon…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lukemisen ymmärtämisessä suuria vaikeuksia?

        "Tähän mennessä sähköautojen akkujen on havaittu kestävän hämmästyttävän hyvin, Suomen Autoteknillisen Liiton asiantuntijat toteavat.

        Teoriassa akkujen kapasiteetin on arvioitu kestävän yli 1 800 000 kilometriä tai yli 5 000 latauskertaa. Suomalaisella taksi-Teslalla akku vikaantui 600 000 kilometrin kohdalla. Kyse ei ollut kapasiteetin putoamisesta, mutta vaihtoon meni kuitenkin ja takuun piikkiin. Jotkin Teslat ovat toki jo ylittäneet miljoonan mailin rajan ja kapasiteetin lasku on ollut 10 prosentin luokkaa. "

        Joten kyllä niillä akuilla pärjää helposti päälle 400 000km kun muutenkin sähköauto alkaa olla melko loppua alustaltaan ja koriltaan eikä akkua tarvitse vaihtaa. Mutta polttisuskovaiset haluavat vain uskoa toista pelkojensa takia eikä uskoa TUTKITTUUN TIETOON. Kun on jossain yksittäisiä akkuja hajonnut tai kapasiteetti voimakkaasti tippunut niin sitten uskotaan niitä shokkiuutisia mielummin?

        Ajoakku pahentuu kahden eri mekanismin seurauksena. Käytön määrän ja ikääntymisen vuoksi. Molemmat nakertavat akkua. Puheet akun kestämästä 1,8 miljoonasta ajokilometrista ovat normaalielämässä mahdottomuuksia. Tilanne on sama kuin kännyköiden spekseissä. Puheajaksi ilmoitetaan jotain ja valmiusajaksi jotain muuta. Suuria tuntimääriä kummallekin. Käytännössä kumpikin kuluttaa akkua yhtä aikaa ja todelliseksi toiminta-ajaksi jää max 1-1,5 viikkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lukemisen ymmärtämisessä suuria vaikeuksia?

        "Tähän mennessä sähköautojen akkujen on havaittu kestävän hämmästyttävän hyvin, Suomen Autoteknillisen Liiton asiantuntijat toteavat.

        Teoriassa akkujen kapasiteetin on arvioitu kestävän yli 1 800 000 kilometriä tai yli 5 000 latauskertaa. Suomalaisella taksi-Teslalla akku vikaantui 600 000 kilometrin kohdalla. Kyse ei ollut kapasiteetin putoamisesta, mutta vaihtoon meni kuitenkin ja takuun piikkiin. Jotkin Teslat ovat toki jo ylittäneet miljoonan mailin rajan ja kapasiteetin lasku on ollut 10 prosentin luokkaa. "

        Joten kyllä niillä akuilla pärjää helposti päälle 400 000km kun muutenkin sähköauto alkaa olla melko loppua alustaltaan ja koriltaan eikä akkua tarvitse vaihtaa. Mutta polttisuskovaiset haluavat vain uskoa toista pelkojensa takia eikä uskoa TUTKITTUUN TIETOON. Kun on jossain yksittäisiä akkuja hajonnut tai kapasiteetti voimakkaasti tippunut niin sitten uskotaan niitä shokkiuutisia mielummin?

        ”Kun on jossain yksittäisiä akkuja hajonnut tai kapasiteetti voimakkaasti tippunut niin sitten uskotaan niitä shokkiuutisia mielummin?”
        Aika paljon niitä ”yksittäisiä” on tuntunut olevan tuolla Nettiautossa myytävänä. Jos akkukapasiteetti jo reilun kymmenen vuoden ja reilun 100 000 km kohdalla on jo alle 70% niin ei kyllä millään voi uskoa että niillä voisi ajaa 400 000 km. Ei mitenkään.


    • Anonyymi

      Vetyauto vaikuttaa aina vaan järkevämmältä vaihtoehdolta. Å

    • Anonyymi

      Antaako energia ministeri akuille "lisä" takuut, valtion varoista??😛😛

    • Anonyymi

      🤭🤭🤭

    • Anonyymi

      Akut kestää hyvinä meidän ilmastossa, noin 5v.
      - sitten uusitaan, niin miten paljon uudet akut maksaa,
      tai siis paristot? Ja onko saatavilla?
      - Vai sähköauto hylätään, kun akku loppuu ?

      • Anonyymi

        On se ihanaa keksiä mutua ihan omasta päästä, kokemattomuuden syvällä rintaäänellä.

        Silti 10 vuotta vanhat laatuläppärit toimivat yhä, 7 vuotta vanha kännykkä pitää 80% latauksesta yhä.

        Kiinanihmeet ovat sitten tietenkin aivan eri asia. Tai jos sattuu olemaan idiootti, joka lataa akut yli 80-90% jatkuvasti (tai pitää laitteita 100% latauksessa päiväkaupalla) tai antaa akun mennä tyhjäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se ihanaa keksiä mutua ihan omasta päästä, kokemattomuuden syvällä rintaäänellä.

        Silti 10 vuotta vanhat laatuläppärit toimivat yhä, 7 vuotta vanha kännykkä pitää 80% latauksesta yhä.

        Kiinanihmeet ovat sitten tietenkin aivan eri asia. Tai jos sattuu olemaan idiootti, joka lataa akut yli 80-90% jatkuvasti (tai pitää laitteita 100% latauksessa päiväkaupalla) tai antaa akun mennä tyhjäksi.

        Suurin osa litium kennoista kylläkin tulee Kiinasta. Muistakseni bemarin ja Volkkarin kennot ainakin. Myös käytännössä Applen puhelimet tulee sieltä.

        Mitä mahdoit tarkoittaa kiinan ihmeillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se ihanaa keksiä mutua ihan omasta päästä, kokemattomuuden syvällä rintaäänellä.

        Silti 10 vuotta vanhat laatuläppärit toimivat yhä, 7 vuotta vanha kännykkä pitää 80% latauksesta yhä.

        Kiinanihmeet ovat sitten tietenkin aivan eri asia. Tai jos sattuu olemaan idiootti, joka lataa akut yli 80-90% jatkuvasti (tai pitää laitteita 100% latauksessa päiväkaupalla) tai antaa akun mennä tyhjäksi.

        Oma kokemus sähkölaitteitteiden akuista. Kun 80 % jäljellä niin akku on entinen. Sen jälkeen se tilttaa ihan koska vaan kelvottomaan kuntoon.


    • Anonyymi

      Itseasiassa korkea hinta käytettynä estää sähköautojen myynnin ja niiden lisääntymisen = ei ole ihmisiä jotka menee kauppaan ja ostaa 7 vuotiaan 200 000km ajetun auton, 20 000 eurolla. Eikä 15 000eur.

      Ja kun mukaan tulee vielä se pakollinen lataus ja pieni toimintamatka, eikä tietoa mitä joutuu maksamaan jos akku pitää korjata tai vaihtaa kennoja, tai ajomoottori. ( suurin osa suomalaisista ei ole koskaan laittanut auton korjaukseen tai huoltoon 4 numeroista summaa euroissa kertaakaan! mitä vanhempi auto ja edullisempi sitä pienemmät on huoltokulut ( näin ollut itsellä 1995 lähtien ja vielä isäni ostanut edullisia käytettyjä )

      Eli sähköautoissa useita isoja kysymysmerkkejä markkinoiden, käytettyjen hintojen käytettävyyden, mahdollisten korjaushintojen takia.

      • Anonyymi

        Ja mitä tulee akkuihin niin kaikki vikaantuu / huononee nopeammin vanhana, paljon käytettynä, kun kennoja on paljon niin ne ei pysy samassa kunnossa.

        Joissakin jännite voi mennä lähes nollaan. Antaako auto sitten vikatiedon tai estää lataamiset ?

        Mitä maksaa uusi kennosto / tai millainen paketti se on ja mitä muuta tarvitsee? Esim työkaluja tai mitä puretaan edestä, akun kuori voi olla todella tiukasti kiinni ja liimoilla, lähellä kennoja siellä muuta kasaus testaus.

        Kaikista voi päätellä mitä tapahtuu autolle ja korjauttaako tai korjaako joku niitä itse.

        Miten valmistaja yrittää venyttää että ei joutuisi maksamaan euroja akun huonontuessa, viilaako he raja-arvoja, puskuria jos tarkka omalla tahdolla oleva omistaja alkaakin ihmettelemään huonontunutta toimintamatkaa, km, automerkin edustajalla.

        ( raja arvojen puskurin muuttaminen kuluttaa varmasti nopeammin akun kennoja huonommaksi jos latausta viedään täydempään ja puretaan syvempään lähelle minimi arvoa )

        Ollut niin paljon erilaisia akkuja ja laitteita joissa nähnyt sen ja purkanut kuoret ja mitannut kennot. Monen kennon akuissa on yleensä 1-2 mennyt huonoksi ja jännite liian alhaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä tulee akkuihin niin kaikki vikaantuu / huononee nopeammin vanhana, paljon käytettynä, kun kennoja on paljon niin ne ei pysy samassa kunnossa.

        Joissakin jännite voi mennä lähes nollaan. Antaako auto sitten vikatiedon tai estää lataamiset ?

        Mitä maksaa uusi kennosto / tai millainen paketti se on ja mitä muuta tarvitsee? Esim työkaluja tai mitä puretaan edestä, akun kuori voi olla todella tiukasti kiinni ja liimoilla, lähellä kennoja siellä muuta kasaus testaus.

        Kaikista voi päätellä mitä tapahtuu autolle ja korjauttaako tai korjaako joku niitä itse.

        Miten valmistaja yrittää venyttää että ei joutuisi maksamaan euroja akun huonontuessa, viilaako he raja-arvoja, puskuria jos tarkka omalla tahdolla oleva omistaja alkaakin ihmettelemään huonontunutta toimintamatkaa, km, automerkin edustajalla.

        ( raja arvojen puskurin muuttaminen kuluttaa varmasti nopeammin akun kennoja huonommaksi jos latausta viedään täydempään ja puretaan syvempään lähelle minimi arvoa )

        Ollut niin paljon erilaisia akkuja ja laitteita joissa nähnyt sen ja purkanut kuoret ja mitannut kennot. Monen kennon akuissa on yleensä 1-2 mennyt huonoksi ja jännite liian alhaalla.

        Valmistajat tulevat huomaamaan aika nopeasti, että nykyisenlainen akkujärjestelmä ei toimi kuin muutaman vuoden ja sen jälkeen auton arvo tulee romahtamaan. Tämä vaikuttaa sitten myös uusien autojen haluttavuuteen. Pakko muuttaa jotain.
        Jos joku tekee auton missä akustoa voi uusia vaikka jollain motonen akuilla, niin sellainen varmaan kiinnostaa käytettynäkin.


    • Anonyymi

      Veikkaan että seuraavan 5-10v aikana voi tulla vielä paljon ikäviä uutisia akkujen kestosta, en uskaltaisi rahoja laittaa sähköautoon vielä

      • Anonyymi

        Olet selvästi keskituloinen järki-ihminen.


      • Anonyymi

        Käytettyä sähköautoa ei ole kenelläkään varaa ostaa.


      • Anonyymi

        Yksi iso akku tulee kyllä muuttumaan jossakin vaiheessa useaksi pienemmäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi iso akku tulee kyllä muuttumaan jossakin vaiheessa useaksi pienemmäksi.

        Ehkä näin, mutta paloturvallisuus edelleen ongelma ja tosiaan nykyautoissa puhutaan viisinumeroisista summista kun akku 8-10v jälkeen tulee elinikänsä päähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä näin, mutta paloturvallisuus edelleen ongelma ja tosiaan nykyautoissa puhutaan viisinumeroisista summista kun akku 8-10v jälkeen tulee elinikänsä päähän.

        Suomen autokanta nuorenee kun sähkis menee romutukseen 10 vuoden iässä. Tosin luulen, että kauppiaat on kohta ongelmissa noiden vanhojen sähköautojen kanssa.
        Kansalaiset tuskin tulevat ostamaan isoriskistä vanhaa autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen autokanta nuorenee kun sähkis menee romutukseen 10 vuoden iässä. Tosin luulen, että kauppiaat on kohta ongelmissa noiden vanhojen sähköautojen kanssa.
        Kansalaiset tuskin tulevat ostamaan isoriskistä vanhaa autoa.

        Tänään ostetut polttomoottoriautot menevät romutukseen 2030, koska käyttökulut ovat liian korkeat. Sähköautoilla ajetaan 20-30 vuotta helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään ostetut polttomoottoriautot menevät romutukseen 2030, koska käyttökulut ovat liian korkeat. Sähköautoilla ajetaan 20-30 vuotta helposti.

        Paras vale mitä olen sähköautoista kuullut. Luuletko tosissasi,että kukaan ostaa 10 vuotta vanhan sähköauton jossa epämääräisessä kunnossa oleva akku. Akun uusiminen maksaa auton hinnan. Tässä on oikeasti vain kaksi vanhemman sähköauton myyntiin jossa on akkutakuu loppunut, tai oikeastaan kolme.
        1. Myyjä antaavanhalle akulle takuun omallla riskillä ( en usko että tapahtuu)
        2. Akkujen hinnat alenee niin, että uusiminen järkihintaista ( ei tule tapahtumaan)
        3. vähän vanhemman sähköauton hinta romahtaa niin alas, että akun uusiminen voi olla jossakintapauksessa vaihtoehto. Vanhemman sähköauto hinta romahtaa joka tapauksessa koska kuluttajat eivät ole tyhmiä, eikä vanha auto ilman akkutakuuta käy kaupaksi kallilla hinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä näin, mutta paloturvallisuus edelleen ongelma ja tosiaan nykyautoissa puhutaan viisinumeroisista summista kun akku 8-10v jälkeen tulee elinikänsä päähän.

        Se tarkoittaa käytännössä aina romutusta. Auton elinkaari lyhenee huomattavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras vale mitä olen sähköautoista kuullut. Luuletko tosissasi,että kukaan ostaa 10 vuotta vanhan sähköauton jossa epämääräisessä kunnossa oleva akku. Akun uusiminen maksaa auton hinnan. Tässä on oikeasti vain kaksi vanhemman sähköauton myyntiin jossa on akkutakuu loppunut, tai oikeastaan kolme.
        1. Myyjä antaavanhalle akulle takuun omallla riskillä ( en usko että tapahtuu)
        2. Akkujen hinnat alenee niin, että uusiminen järkihintaista ( ei tule tapahtumaan)
        3. vähän vanhemman sähköauton hinta romahtaa niin alas, että akun uusiminen voi olla jossakintapauksessa vaihtoehto. Vanhemman sähköauto hinta romahtaa joka tapauksessa koska kuluttajat eivät ole tyhmiä, eikä vanha auto ilman akkutakuuta käy kaupaksi kallilla hinnalla.

        "Akun uusiminen maksaa auton hinnan"
        Maksaa jopa enemmän kuin 10 v vanhan auton hinta on, sillä uuden akuston hinta pyörii 20-30.000 eurossa. Käytännössä 10 v vanha keskihintainen sähköauto on ongelmajätettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään ostetut polttomoottoriautot menevät romutukseen 2030, koska käyttökulut ovat liian korkeat. Sähköautoilla ajetaan 20-30 vuotta helposti.

        ”Sähköautoilla ajetaan 20-30 vuotta helposti.”

        Uskon tuon vasta sitten, kun näen edelleen toimintakunnossa olevan 2012 mallisen Nissan Leafin vuonna 2032. En yhtään sikaisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Sähköautoilla ajetaan 20-30 vuotta helposti.”

        Uskon tuon vasta sitten, kun näen edelleen toimintakunnossa olevan 2012 mallisen Nissan Leafin vuonna 2032. En yhtään sikaisemmin.

        Jos 5-6 vanhoista sähköautoista menee jo ajoakustoja vaihtoon niin ei ole mitään syytä uskoa, että keskimäärin kestäisivät 20-30 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään ostetut polttomoottoriautot menevät romutukseen 2030, koska käyttökulut ovat liian korkeat. Sähköautoilla ajetaan 20-30 vuotta helposti.

        ”Sähköautoilla ajetaan 20-30 vuotta helposti.”

        Ehkä ensimmäiset 10 vuotta ajetaan helposti, mutta ne viimeiset vuodet sitten jo tosi vaikeasti, yhtämittaa lataillen ja olemattoman pieneksi kutistuneen toimintamatkan kanssa kärvistellen.
        30 vuotta vanha polttomoottoriauto kulkee tankillisella jokseenkin saman matkan kuin on kulkenut uutenakin.
        Siihen ei sähköauto pysty. (Ellei akkuja ole uusittu)


    • Anonyymi

      Joidenkin autojen moottorin elinikä on 40tkm (VAG nokkahihnaongelmat).

      Se että jonkun valmistajan akut ei kestä kuin 8v ilman korjaamista ei muuta kuviota miksikään. Sama pätee myös polttomoottoreihin ja vaihteistoihin. Yhdelläkin valmistajalla on ollut paljon ongelmia vaihteistojen kanssa. Se EI tarkoita että kaikki vaihteistot hajoaisi nopeasti.

      • Anonyymi

        Ihan eri asia tuo jos jossain yksittäisessä polttomoottorissa on ollut ominaisuutena hajota pienillä kilometreillä. Kaikki nykyiset akut on aikalailla samanlaisia ja niissä on se ominaisuus kun ei ota enää latausta kunnolla vastaan niin akku on kohta entinen. Tämän on varmasti jokainen joka on käyttänyt akkulaitteita saanut käytännössä todeta.
        Kaikissa akkulaitteissani, joissa akkun kyky ottaa latausta on huonontunut on akku sen jälkeen ollut nopeasti käyttökelvoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan eri asia tuo jos jossain yksittäisessä polttomoottorissa on ollut ominaisuutena hajota pienillä kilometreillä. Kaikki nykyiset akut on aikalailla samanlaisia ja niissä on se ominaisuus kun ei ota enää latausta kunnolla vastaan niin akku on kohta entinen. Tämän on varmasti jokainen joka on käyttänyt akkulaitteita saanut käytännössä todeta.
        Kaikissa akkulaitteissani, joissa akkun kyky ottaa latausta on huonontunut on akku sen jälkeen ollut nopeasti käyttökelvoton.

        Voi olla melko mahdotonta myydä vanhaa autoa, jossa akkutakuu loppunut ja akun varauskyky alle 90 %.


      • Anonyymi

        VAG Skoda Superb 2.0 bensa 2011, mittarissa 270 tkm. Moottorin ainoat viat ovat kertaalleen vaihdetut sytytyspuolat ja vika bensaruiskun suuttimessa. Ei kuluta eikä vuoda öljyä.
        DSG vaihteisto toimii kuin uutena. Ehkä siksi, että olen vaidattanut vaihteistoöljyt 60 tkm välein.
        Jarrukilvet vaihdettu taakse ja uusittu käsijarrun vaijeri sekä takapyörien laakerit 200 tkm paikkeilla. Siinä kaikki viat. Kaikki nivelet ja iskarit alkuperäisiä. Normaalit, säännölliset määräaikaishuollot ovat riittäneet.
        Ollut minulla uudesta (8 tkm. esittelyauto) lähtien, enkä ole keksinyt syytä vaihtaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VAG Skoda Superb 2.0 bensa 2011, mittarissa 270 tkm. Moottorin ainoat viat ovat kertaalleen vaihdetut sytytyspuolat ja vika bensaruiskun suuttimessa. Ei kuluta eikä vuoda öljyä.
        DSG vaihteisto toimii kuin uutena. Ehkä siksi, että olen vaidattanut vaihteistoöljyt 60 tkm välein.
        Jarrukilvet vaihdettu taakse ja uusittu käsijarrun vaijeri sekä takapyörien laakerit 200 tkm paikkeilla. Siinä kaikki viat. Kaikki nivelet ja iskarit alkuperäisiä. Normaalit, säännölliset määräaikaishuollot ovat riittäneet.
        Ollut minulla uudesta (8 tkm. esittelyauto) lähtien, enkä ole keksinyt syytä vaihtaa...

        Tuollainen auto kanattaa aina itse ajaa loppuu. Myyntiä voi harkita kun molemmat renkaat loppu ja joku iso huolto edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla melko mahdotonta myydä vanhaa autoa, jossa akkutakuu loppunut ja akun varauskyky alle 90 %.

        Täysin mahdotonta ja asia ei muuksi muuttune. Jo pelkkä 8 v riittää, keskihintaisella sähköautolla ei sen jälkeen ole mitään arvoa.


    • Anonyymi

      Eipä näy nettiautossa vanhojen sähkärien hinnassa. Joutuu ensimmäisistäkin leafeista maksamaan lähes 10 000e vaikka pääsee enään noin 100km kesällä. Hurjissa hinnoissa sähkärit suhteessa käytettävyyteen vaikka akkutakuut loppunu. Ja nimenomaan autokauppiaiden hintoja jotka työkseen seuraavat ja asettavat hintoja tietäen millä hinnalla menee vielä kaupaksi.

      • Anonyymi

        Onhan noita myynnissä, toinen asia on se onko ostajia.


      • Anonyymi

        Noita on sähköautobuumissa otettu sisään hyvällä vaihtohinnalla kun mopo keuli ja kauppa kävi. Autokauppa ei oikein pysynyt kärryillä kun markkina sekosi nyt otetaan vähän kuraa pöksyyn. Kuluttajat alkavat olla pikkuhiljaa enemmän tietoisia vanhan sähköauton riskeistä, pikkuhiljaa niiden myynti sakkaa ja loppuu kokonaan. Nyt tätä vauhdittaa erityisesti se, että sähkön hinta harppoo ylöspäin.


      • Anonyymi

        Niitä 10 te Leafeja ostaa vain täysin ymmärtämätömät ihmiset.


    • Anonyymi

      Viili veikkaus, että kohta vanhat sähkärit siirtyy tuonne pelto tai asfalttikenttä myyntiin. Taitava nörtti koodaa akunnäyttämään hyväkuntoiselta.
      Ei taida olla vielä mitenkään määritelty kuinka kauan pitäisi kestää vaikka 9-vuotiasn auton akku jossa jäljellä 80% latauskykyä. Myyjillä on kuitenkin virhevastuu, joka tässä tapauksessa on vielä epäselvä ennen kuin ollaan oikeudessa puitu.
      Ensimmäiset ja innokkaimmat vanhan sähkärin ostajat maksaa oppirahat.

    • Anonyymi

      Hyvänä esimerkkinä toimii volkkarin TSI koneen ongelmat. Alkuun ongelmat eivät vaikuttaneet mitään. Vaihtohyvitykset oli samaa tasoa riippumatta missä, miten ja millä öljyillä huollettu. Sitten kun ongelma otti ison loikan ja paljon näkyvyyttä ruvettiin syynäämään suurennuslasin kanssa huoltoja ja käytettyjä öljyjä. Jos löytyi pienikin erehdys vaikkapa käytetyn öljyn luokituksessa niin auton arvo tipahti heti useilla tuhansilla, koska siinä on sitten riski, että kauppias maksaa omasta pussista korjauksen.

    • Anonyymi

      Ja itse aloitukseen ja mihin sanaan pitää kiinnittää huomiota: JOIDENKIN. Ei kaikkien.

      • Anonyymi

        Niin tuo 8v koski joitakin, ilmeisesti 10-12v on se yleisin ikä kun akku vaihtokunnossa kun katsoo artikkelin esimerkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tuo 8v koski joitakin, ilmeisesti 10-12v on se yleisin ikä kun akku vaihtokunnossa kun katsoo artikkelin esimerkkejä.

        Itse en uskaltaisi ostaa autoa jossa olisi vähemmän kuin 3 vuotta akkutakuuta jäljeljellä.


      • Anonyymi

        Jos on niin hyvä ennustaja, että tietää minkä auton akku kestää ja minkä ei niin ei tartte paljon töitä tehdä senkun ennustelee oikeita lottonumeroita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on niin hyvä ennustaja, että tietää minkä auton akku kestää ja minkä ei niin ei tartte paljon töitä tehdä senkun ennustelee oikeita lottonumeroita.

        10 v ja sähköauton akku on valmista kauraa. Siihen ei ennustajaeukkoja tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 v ja sähköauton akku on valmista kauraa. Siihen ei ennustajaeukkoja tarvita.

        Sitä ennen toimintasäde on hiipunut paljon uudesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä ennen toimintasäde on hiipunut paljon uudesta

        Näinhän se. Ei kestä kännynkään akut montaa vuotta hiipumatta ja 10 v kestävyys on utopiaa. Sama akkutekniikka kuin autoissa ja kumpaankaan akkua ei käytännössa kannata uusia.
        5 v vanhan, 50 te sähkiksen arvo lienee luokkaa 50 % hankintahinnasta.
        10 v päästä..? Romuarvo, jos akuston uusiminen maksaa 20-30 te?
        Ns. säästö taitaa huveta pääomakuluihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se. Ei kestä kännynkään akut montaa vuotta hiipumatta ja 10 v kestävyys on utopiaa. Sama akkutekniikka kuin autoissa ja kumpaankaan akkua ei käytännössa kannata uusia.
        5 v vanhan, 50 te sähkiksen arvo lienee luokkaa 50 % hankintahinnasta.
        10 v päästä..? Romuarvo, jos akuston uusiminen maksaa 20-30 te?
        Ns. säästö taitaa huveta pääomakuluihin.

        "Sama akkutekniikka kuin autoissa ja kumpaankaan akkua ei käytännössa kannata uusia."

        Missä kännykässä on sähköautoja vastaava BMS, kennojen jäähdytys ja lämmitys, yms?

        Mitä kännykkää on pidetty niin, ettei akku ole käytännössä koskaan ollut 0% tai 100% enemmän kuin muutamia minuutteja harvakseltaan? Nuo tilanteet kuluttavat akkua suhteettoman paljon.

        Toisaalta 11 vuotta vanha läppäri toimii yhä kuin uusi, on vain valitettavasti hidas nykypäivän softille. Jos olet ostanut roskaa, oma ongelmasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sama akkutekniikka kuin autoissa ja kumpaankaan akkua ei käytännössa kannata uusia."

        Missä kännykässä on sähköautoja vastaava BMS, kennojen jäähdytys ja lämmitys, yms?

        Mitä kännykkää on pidetty niin, ettei akku ole käytännössä koskaan ollut 0% tai 100% enemmän kuin muutamia minuutteja harvakseltaan? Nuo tilanteet kuluttavat akkua suhteettoman paljon.

        Toisaalta 11 vuotta vanha läppäri toimii yhä kuin uusi, on vain valitettavasti hidas nykypäivän softille. Jos olet ostanut roskaa, oma ongelmasi.

        Kännykän yms. pienlaitteiden akut harvemmin vaativat jäähdytystä ja lämmitys hoituu vaikka povitaskussa.
        Laadukkaissa ja samoissa 18650 akuissa, joista säköautojen akustojakin tehdään, on sisään rakennettu suojapiiri. Esim. https://akkula.fi/tuote/18650-keeppower-panasonic-3600-mah-7a-li-ion-akku-37-v-suojapiirilla-button-top/
        Näitä suojapiirilla varustettuja olen pienlaitteissa enimmäkseen käyttänytkin. Esimerkkinä drone.

        Meidän 15 v vanha läppäri toimii myös (karttaplotterina veneessä), mutta akku on ollut entinen jo vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on niin hyvä ennustaja, että tietää minkä auton akku kestää ja minkä ei niin ei tartte paljon töitä tehdä senkun ennustelee oikeita lottonumeroita.

        Siinäpä se. Yli 10-vuotiaan sähköauton akku voi olla vielä joko lähes kunnossa, täysin loppu tai mitä tahansa siltä väliltä. Ajokilometreistä ei voi sähköauton kohdalla päätellä yhtään mitään, vaan se on täysin tuuripeliä. Sen verran rajua hajontaa tuntuu olevan käytettyjen sähköautojen akkujen kuntoisuuksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä se. Yli 10-vuotiaan sähköauton akku voi olla vielä joko lähes kunnossa, täysin loppu tai mitä tahansa siltä väliltä. Ajokilometreistä ei voi sähköauton kohdalla päätellä yhtään mitään, vaan se on täysin tuuripeliä. Sen verran rajua hajontaa tuntuu olevan käytettyjen sähköautojen akkujen kuntoisuuksissa.

        Eli AIVAN sama homma kuin polttomoottoriautoissa.


    • Anonyymi

      Akuista.
      Lehdessä oli juttu purjeveneestä, jossa apumoottori on sähkö.
      Moottorilla on ajettu n. 700NM/230h. Akut pitää uusia. 20kWh kapasiteetti Litium akkuja maksaa n. 15000€ . Veneeseen vaihdetaan diesel moottori, sähköllä ei ole varaa ajaa.

      • Anonyymi

        Aika vähän ajettuna akut loppu.


    • Anonyymi

      Miksi akku on käytännössä loppu, kun sen varauskyky on laskenut 70 %:iin. Siksi, että uuden akun koko varausaluetta ei käytetä koskaan hyödyksi. Käytössä alue voi olla esim vaikka 20 - 80 %. Kun varauskyky heikkenee varausaluetta laajennetaan vastaavasti. Akun oma diagnostiikka hoitaa tuon laajennuksen. Ei kuitenkaan voida mennä täysin 0 - 100 prosenttiin, sillä akku voisi tyhjänä vaurioitua esim jäätyä.

      • Anonyymi

        Vain uusia uskaltaa ostaa mutta jonkun pitäisi ne käytetytkin ostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain uusia uskaltaa ostaa mutta jonkun pitäisi ne käytetytkin ostaa.

        Siksi uuden ostaja ajaa kalliita kilometrejä ja vanhoista hyvitetään huonosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi uuden ostaja ajaa kalliita kilometrejä ja vanhoista hyvitetään huonosti.

        Jos olisin ostamassa käytettyä niin joku kirjallinen akkutakuu pitäisi saada muuten jäisi kaupat tekemättä. Taitaa kuitenkin olla vain valmistajan takuu nykyään.


    • Anonyymi

      ja vw laittaa miniakut skodiin ja audeihin myös-hih

      kestyää vielä vähemmän

    • Anonyymi

      Marin hallitus lupaa uuden akun kaikille.

      • Anonyymi

        Joo, otetaan vain taas miljardi velkaa kuten hallitustyttöset tähänkin asti.


    • Anonyymi

      Oli IS:ssä juttu sähköskootterista missä akku zippasi äkkiä ja tomintamatka tippui 100 km:stä 5 km

    • Anonyymi

      Eivät nuo mediat paljon huutele tästä akkujen latausominaisuudesta:
      https://dcenquirer.com/tesla-supercharger-winter-storm-freezing-temperatures/?utm_source=89382
      Suomessa on myös myynnissä autoja, joissa ei ole akuston esilämmitystä. Kun ajat sellaisen auton akun tyhjäksi, niin seuraavan kerran pääset lataamaan sitä, kun kevät lämmittää.
      Tesla vie 5-10 KWh akustosta pelkästään umpijäätyneen akun lämmittämiseen. Vasta sen jälkeen lataus alkaa ja vaikka käytössä on supercharger, niin ohjelmisto rajoittaa lataustehon aluksi 5 KW:iin. Tämä jo -10 asteen pakkasilla, jos auto on päässyt jäätymään.
      Seuratkaa netistä Jenkkien kokemusia, niin voitte välttyä monelta sudenkuopalta.

      • Anonyymi

        Tuo latauksen hitaus jos akku kovasti pakkasella on litium kemian ominaisuus.
        Tämän vuoksi käytännössä kaikissa sähköautoissa ja myös hyvissä plugareissa (kuten Tojo) on akun lämmitys. Se ei vaan kaikissa sähköautoissa lämmitä ajon aikana ennen pikalataustavaan vasta latauksessa.

        Litium akusta kyllä saa sähköä ilman lämmitystä hyvin -20 pakkasella joten ajamiseen ei juuri vaikuta. -30 lämpöiselläkin akulla ajaa mutta täyttä tehoa ei saa ulos.

        Kannattaa myös käyttää omaa päätä ja ehkä selvittää hiukan laajemmin miten asiat toimii kuten vaikka litium akkukemia.


    • Anonyymi

      Nyt kun sähköautobuumi alkaa jo hiipumaan, jää kauppaan ensimmäisenä käytetty sähköauto. Ei niitä akkuja huvita kenenkään uusia.

      • Anonyymi

        Minä luovuin polttiksista kun en halunnut muutaman vuoden välein vaihtaa uutta moottoria. Viimeksi kun joku ilmamääräanturi hajosi niin meni 6000e moottorin vaihtoon.

        Näinhän sinä toimit eikö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä luovuin polttiksista kun en halunnut muutaman vuoden välein vaihtaa uutta moottoria. Viimeksi kun joku ilmamääräanturi hajosi niin meni 6000e moottorin vaihtoon.

        Näinhän sinä toimit eikö?

        Ilmamäärämittari maksaa autosta riippuen muutamasta kympistä ylöspäin. Sen takia ei tarvii moottoria vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä luovuin polttiksista kun en halunnut muutaman vuoden välein vaihtaa uutta moottoria. Viimeksi kun joku ilmamääräanturi hajosi niin meni 6000e moottorin vaihtoon.

        Näinhän sinä toimit eikö?

        No en tietenkään. Jos joku ilmamääräanturi tms. hajoaa, näen sen diagnostiikkaohjelmalla, osaan tilata uuden osan ja asentaa sen. Ja matka jatkuu.

        Jos sähköauto lakkaa toimimasta, en osaisi tehdä sille yhtikäs mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en tietenkään. Jos joku ilmamääräanturi tms. hajoaa, näen sen diagnostiikkaohjelmalla, osaan tilata uuden osan ja asentaa sen. Ja matka jatkuu.

        Jos sähköauto lakkaa toimimasta, en osaisi tehdä sille yhtikäs mitään.

        Näin tehdään.


    • Anonyymi

      Tuo kahdeksan vuotta on monen sähkiksen kohdalla yläkanttiin.

    • Anonyymi

      Huonoja ovat.

    • Anonyymi

      Käytetty sähköauto on suuri riski ostaa. Akkuun on voitu vaihtaa kennoja, ja loputkin kennot voivat olla tiensä päässä.

    • Anonyymi

      Uudemmat tutkimukset antavat ihan toisenlaisen tuloksen ja niissä puhutaan 20 vuoden käytöstä ilman merkittävää kapasiteetit laskua.
      Noissa vanhoissa tutkimuksissa perusteet ja olettamukset ovat olleet ihan vääriä ja siksi tulokset pahasti pielessä.

      • Anonyymi

        Noissa sinun "tutkimuksissasi" on kaikki pahasti pielessä.


      • Anonyymi

        Kuka tätä kertoo ? Hevosmiesten tietotoimisto ??


    • Anonyymi

      Sähköautomiesten kaava !

      Auton hinta mainoksessa 40000€ !

      Sitten auto ostoon ja maksetaan pankkilainalla !
      Sitten akusto kylmenee ja huolto sanoo, että ei mene takuuseen !?

      Ei muuta kuin pankkiin takaisin ottamaan uusi 40000€ laina !?

      Opetus ! Jäikö pienellä painettu lukematta takuuehdoista !?

      Ehkä, mutta pulma on se, että tuli ostettua väärän tyyppinen auto !?

      • Anonyymi

        Oletko oikeasti noin hölmö?


    • Anonyymi

      Sähköautot ja niiden akkujen teknologia kehittyy hyvin nopeasti. Tässä tilanteessa voi hyvin kysyä miten vertailukelposia ovat uusien autojen akut ja melkein 10 vuotta vanhojen autojen akut.

      • Anonyymi

        Niin kauan kun sähköauton lattia on kokonaan vuorattu akustolla, ei sähköautoa kannata omistaa !?
        Nimittäin siinä lattiassa on kiinni helposti 30000€ !!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kauan kun sähköauton lattia on kokonaan vuorattu akustolla, ei sähköautoa kannata omistaa !?
        Nimittäin siinä lattiassa on kiinni helposti 30000€ !!?

        Eikö autoa ajatella kokonaisuutena?
        Nyt on kuitenkin testattu ja tutkittu, että akusto kestää helposti 20 vuotta ja hyvin käytettynä paljon pidempään.
        Olet kovin nolo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö autoa ajatella kokonaisuutena?
        Nyt on kuitenkin testattu ja tutkittu, että akusto kestää helposti 20 vuotta ja hyvin käytettynä paljon pidempään.
        Olet kovin nolo.

        Ai, vetoatko edelleen noihin arvottomiin paskatutkimuksiin? Ei ole ainuttakaan todistetta, että akut kestäisivät yli 20 vuotta, koska noin kauan kestäneitä sähköautojakaan ei olemassa. Sen verran voi vain sanoa, että niissä harvoissa 10 vuotta kestäneissä sähköautoissa on yleensä noin 70% akkukapasiteetista jäljellä kilometreistä riippumatta. On 10 vuotta vanhoja sähköautoja joissa on 60-70% akkukapasiteetista jäljellä alle 100 tkm ajojen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, vetoatko edelleen noihin arvottomiin paskatutkimuksiin? Ei ole ainuttakaan todistetta, että akut kestäisivät yli 20 vuotta, koska noin kauan kestäneitä sähköautojakaan ei olemassa. Sen verran voi vain sanoa, että niissä harvoissa 10 vuotta kestäneissä sähköautoissa on yleensä noin 70% akkukapasiteetista jäljellä kilometreistä riippumatta. On 10 vuotta vanhoja sähköautoja joissa on 60-70% akkukapasiteetista jäljellä alle 100 tkm ajojen jälkeen.

        Lisään... Ja yhteenkään tutkimukseen joka on autoteollisuuden tekemä tai autoteollisuuden rahoittama ei voi luottaa. Autovalmistajat ovat valehtelijoita ja huijareita ja samaa huijausta on niiden tutkimuksetkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja yhteenkään tutkimukseen joka on autoteollisuuden tekemä tai autoteollisuuden rahoittama ei voi luottaa. Autovalmistajat ovat valehtelijoita ja huijareita ja samaa huijausta on niiden tutkimuksetkin.

        suomen ilmasto ja tiestö on ongelma akustoille ,urat täynnä vettä... kun näitä akkuja nyt on purettu videoilla niin kyllä niissä vaan kosteutta näkyy,,,otakkaa silmä käteen ja katsokaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        suomen ilmasto ja tiestö on ongelma akustoille ,urat täynnä vettä... kun näitä akkuja nyt on purettu videoilla niin kyllä niissä vaan kosteutta näkyy,,,otakkaa silmä käteen ja katsokaa..

        Jos edes olisi yhdekin niistä videoista katsonut niin tietäisit että se vesi ei ole tiestä sinne päätynyt vaan ilmassa olevaa kosteutta mikä kondensoituu akun vuoron petään lämmetessä ja jäähtyessä. On sitten valmistajasta kiinni miten se kosteus hoidetaan sieltä pois, aivan kuten plugarien moottoriöljyn seasta. On merkkejä kuten BMW joiden plugarien polttomoottoreista ruostuu jakopää tämän vuoksi ja sitten vaikka Tojotin missä ohjauselektroniikka huolehtii että polttista käytetään riittävästi kosteuden poistamiseksi.

        Se, että jossain autossa akuissa on ongelmia ei tarkoita että kaiksisa on.
        Eihän sekään etä Audin sähköautojen moottorit on korjauskelvottomia ja hajoavat 100tkm päästä tarkoita että muilla ei konsernimerkeillä olisi yhtä surkeita moottoreita.


    • Anonyymi

      Nykyisellä akustorakenteella sähköautoa ei kannata omistaa !!

      On liian riskialtista keskiluokkaiselle ostaa sähköauto jossa on rakenteensa vuoksi
      2x40000€ riski olemassa !?

      1. Auto maksaa 40000€
      2. Akuston uusinta maksaa toiset 40000€

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4374
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3495
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      405
      2357
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2041
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1974
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1959
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1754
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1618
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1407
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1311
    Aihe