Voiko alkoholista

jpntar

parantua ilman ammattilaisten apua?? Ja, mikä on liikaa..Tästä aiheesta on puhuttu ja puhutaan paljon. Aihe on monelle kipeä ja arka, mutta onko siitä kirjoittaminen täällä palstalla kuitenkin monelle helpotuskin..Asia halutaan ehkä unohtaa mielestä..

80

3578

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nöötota

jaa´a enpä tiiä tarkemmin selevittää, ko en oo alakomahoolia maistanu koskaa... mutta mää sanoisin että kannattaa hakea apua lääkäriltä!

• jpntar

paikkansa ettet ole maistanut..??...vaikea uskoa! Ettet vain narraa...

• bluepoem

Ongelmana alkoholi on niin moni ilmeinen että siihen tuskin voi vastata.

Ongelmat ovat usein heijastusvaikutuksia joita ei edes tiedosteta haitoiksi.

Itsellänikin voitaisiin katsoa olevan erään typpinen alkoholi ongelma;
      Juon ehkä 4 - 6 kertaa vuodessa itseni humaltilaan asi, se on varmasti naurettavan vähän keskiarvoissa. Mutta minulle se on hyvin vaarallista, siksi se on ongelma.
      Pääsääntöisesti masennun, koen niin voimakasta moraalista krapulaa että itsetuo ajatukset kumpuuaa tajuntaan koko seuraavan viikon.
      Sitä vain ihmettelen että mikä se sitten pistää minutkin aina uudestaan kuitenkin nuo vähäiset kerrat juomaan.
      Minä ainenkin olisin onnellisempi jos voisin jättää nuo harvatkin humaltumiset kokonaa.
      Saunakaljan juon joka lauantai.

Siis alkoholi ongelma ei ole kiinni määristä eikä edes käyttökertojen määrästä vaan, siitä kuinka se ihmiseen vaikuttaa, parantaako vai huonontaako alkoholin käyttö elämänlaatua.

"parantumiseen" voi tarvita ammattiapua,,mutta kaverit, elämäntilanteen hallinta jkms. on paljon ratkaisevampaa.Ammatti apu auttaa mutta ei ole patenttiratkaisu.

80-luvulla olin liki suurkuluttaja, ja se homma saatiin hallintaan ihan muuttamalla elämän tilannetta.

Tää aihe josta vois kirjoitaa vain liian pitkästi joten lopetan sanoihin.
      Kannattaa olla itselle reilu, vaikka kaikki ei aina näytäkään ONGELMALTA.

• Tapsako

hyvä mielipide ja havainto. Eiköhän perusteta kansanliike, että kun menivät ja laskivat viinan hintaa niin koko kansa vaan lopettaa protestiksi alkoholin käytön kokonaan? Sillä ilmaisesta ja halvasta viinastahan ne ongelmat kumpuaa.

• jpntar
        Tapsako kirjoitti:

hyvä mielipide ja havainto. Eiköhän perusteta kansanliike, että kun menivät ja laskivat viinan hintaa niin koko kansa vaan lopettaa protestiksi alkoholin käytön kokonaan? Sillä ilmaisesta ja halvasta viinastahan ne ongelmat kumpuaa.

kumpuaa...ja kasvaa...

• jpntar

ettei ammattiapu ole patenttiratkaisu...ja, että oma tilanteesi parantui elämäntilannettasi muuttamalla. Eikö jokainen ole kuitenkin tässä tilanteessakin erilainen..kaikkiin ei sovi sama "lääkityskään"..Alkoholismi on sairaus siinä, missä joku muukin. Se "kumpuaa" kyllä syvemmältä, ja kuten kirjoitit sitä voidaan parantaa muuttamalla elämäntilannetta..mutta viina ei "iske" kynsiään vahvoihin vai, pitääkö paikkansa?? Kuitenkin se on kuin syöpäkasvain joka leviää..??

• bluepoem
        jpntar kirjoitti:

ettei ammattiapu ole patenttiratkaisu...ja, että oma tilanteesi parantui elämäntilannettasi muuttamalla. Eikö jokainen ole kuitenkin tässä tilanteessakin erilainen..kaikkiin ei sovi sama "lääkityskään"..Alkoholismi on sairaus siinä, missä joku muukin. Se "kumpuaa" kyllä syvemmältä, ja kuten kirjoitit sitä voidaan parantaa muuttamalla elämäntilannetta..mutta viina ei "iske" kynsiään vahvoihin vai, pitääkö paikkansa?? Kuitenkin se on kuin syöpäkasvain joka leviää..??

Ammatti apu ei ole sellainen patenttiratkaisu että se kaikki parantaisi,
        ja niin kuin jo viestiketjussa hyvin todetaan, osa liiallisesta käytöstä ei ole alkohlismin fysio- tai psykölogista lajia. Vaan ihan tavallista sosiaalisissa tilanteissa lisääntyvää alkohlin käyttöä. Valheellisesti sanotaankin että se on sitä normaali käyttöä.

Uskon itse ja toivon mahdolisimman monelle sitä että, saisi alkoholin käytön semmoiseen muotoon että siitä ei kärsi itse eikä lähimmäiset.

Vahva,,, en oikeen tiedä mitä se tässä tarkoitaa mutta sen tiedän että (kovat, isot ja ehkä myös vahvat pojat) hekin kärsivät alkohismista.
        Teerveen itsetunnon omaavat ehkä harvemmin.

• jpntar
        bluepoem kirjoitti:

ja niin kuin jo viestiketjussa hyvin todetaan, osa liiallisesta käytöstä ei ole alkohlismin fysio- tai psykölogista lajia. Vaan ihan tavallista sosiaalisissa tilanteissa lisääntyvää alkohlin käyttöä. Valheellisesti sanotaankin että se on sitä normaali käyttöä.

Uskon itse ja toivon mahdolisimman monelle sitä että, saisi alkoholin käytön semmoiseen muotoon että siitä ei kärsi itse eikä lähimmäiset.

Vahva,,, en oikeen tiedä mitä se tässä tarkoitaa mutta sen tiedän että (kovat, isot ja ehkä myös vahvat pojat) hekin kärsivät alkohismista.

juontaa kuin juontaakin juurensa jo kaukaa..??

• PalNia
        bluepoem kirjoitti:

mieltymykset, halu paeta arjesta, rentoutua......on paljon eri syitä, mitkä vaikuttavat alkoholismin puhkeamiseen. Japanitar tuossa kirjoittikin että mieltyminen itsehakeutuvaan humalatilaan voi juontaa hyvinkin varhaisesta nuoruudesta.

"Teerveen itsetunnon omaavat ehkä harvemmin."
        Viimeinen lauseesi pani miettimään.....voinko olla liian terve.;))))

• bluepoem
        PalNia kirjoitti:

mieltymykset, halu paeta arjesta, rentoutua......on paljon eri syitä, mitkä vaikuttavat alkoholismin puhkeamiseen. Japanitar tuossa kirjoittikin että mieltyminen itsehakeutuvaan humalatilaan voi juontaa hyvinkin varhaisesta nuoruudesta.

"Teerveen itsetunnon omaavat ehkä harvemmin."
        Viimeinen lauseesi pani miettimään.....voinko olla liian terve.;))))

kukas sitä nyt liian terve ;)

Mutta kiva jos olet tasapainossa itsesi kanssa.

• MysNa

Minä olen tainnut tästä aiheesta jo paasata palstalla tarpeeksi, joten jätä areenan muille :)

Mukavaa päivää Sinulle! Tällä sataa :(

• tuffe

Mysna paasannut??? Näkis vaan... ;)))

Täälläkin sataa, on muuten Esterin päivä (-:)

• jpntar

toitottaminen ei varmaankaan olisi koskaan liikaa??? Kuten alussa kirjoitinkin moni haluaa unohtaa kaiken, mutta eikö saman asian läpikäyneistä voi olla myös apua jollekkin toiselle :)

• MysNa
        tuffe kirjoitti:

Mysna paasannut??? Näkis vaan... ;)))

Täälläkin sataa, on muuten Esterin päivä (-:)

tänään omana päivänään! On siinäkin muuten sanonta, että sataa ku Esterin per.....ä! Mitähän sekin tarkottaa?

Kyllä olen viinasta ja sen kiroista paasannut ja mielipidettäni näkösälle tunkenut :) Sitä vaan tarttuu aina niin helposti aiheeseen joka läheltä liippaa. Uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja ja ja

• tuffe
        MysNa kirjoitti:

tänään omana päivänään! On siinäkin muuten sanonta, että sataa ku Esterin per.....ä! Mitähän sekin tarkottaa?

Kyllä olen viinasta ja sen kiroista paasannut ja mielipidettäni näkösälle tunkenut :) Sitä vaan tarttuu aina niin helposti aiheeseen joka läheltä liippaa. Uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja ja ja

huomannut... olen varmaan nukkunut silloin kun olet paasannut :) Mutta hyvä jos joku toinenkin paasaa, mun ei tarvi nähdä kuin sanan "ero" ja hanskat tärisee :( vielä jos samassa kirjoituksessa on "helppo" niin johan... tulkkauskin menee täysin oman mieleni mukaan ;) Siis sun viinajutut (oho ;)) on sunnuntaikoululaisen siihen verrattuna... Sitä paitsi, voi siitä olla jollekulle hyötyäkin lukea sinun kokemuksista.

• MysNa
        jpntar kirjoitti:

toitottaminen ei varmaankaan olisi koskaan liikaa??? Kuten alussa kirjoitinkin moni haluaa unohtaa kaiken, mutta eikö saman asian läpikäyneistä voi olla myös apua jollekkin toiselle :)

että aiheesta ei voi liikkaa keskustella. Ja avun tarvitsijoita niin ongelmaisissa kuin läheisissä riittää.

Itselläni vaan on niin vankka asenne asiaan, ettei se ehkä ole ihan oikea tie muille :)
        Kun avioliitostanin lähdin tein jälkeenpäin paljon töitä - siis puhuin ja luin, jotta ymmärtäisin mistä juomisessa oikein on kysymys ja minkälaiseksi itse läheisenä olin tullut.

• jpntar
        MysNa kirjoitti:

että aiheesta ei voi liikkaa keskustella. Ja avun tarvitsijoita niin ongelmaisissa kuin läheisissä riittää.

Itselläni vaan on niin vankka asenne asiaan, ettei se ehkä ole ihan oikea tie muille :)
        Kun avioliitostanin lähdin tein jälkeenpäin paljon töitä - siis puhuin ja luin, jotta ymmärtäisin mistä juomisessa oikein on kysymys ja minkälaiseksi itse läheisenä olin tullut.

sanoa nyt, mitä opit tuosta ajasta? Mitä se aika sinulle antoi näin perästä päin ajateltuna?? Mitä opit?

• MysNa
        jpntar kirjoitti:

sanoa nyt, mitä opit tuosta ajasta? Mitä se aika sinulle antoi näin perästä päin ajateltuna?? Mitä opit?

paljon nöyryyttä, koska oli lopulta uskottava ettei minulla todellakaan ole keinoja auttaa toista, kun ei hän itse ongelmaansa näe!

Nöyrtyä ja pysyä kuitenkin itse vahvana... siinäpä haaste.

siltä ajalta on myös tämä mottoni :)

Tarvitsen
        - tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa
        - rohkeutta muuttaa mitkä voin
        - ja viisautta erottaa nämä toisistaan.

• jpntar
        MysNa kirjoitti:

paljon nöyryyttä, koska oli lopulta uskottava ettei minulla todellakaan ole keinoja auttaa toista, kun ei hän itse ongelmaansa näe!

Nöyrtyä ja pysyä kuitenkin itse vahvana... siinäpä haaste.

siltä ajalta on myös tämä mottoni :)

Tarvitsen
        - tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa
        - rohkeutta muuttaa mitkä voin
        - ja viisautta erottaa nämä toisistaan.

opettaa"...joskus vaikeimman kautta, mutta silloin se oppi menee perille..Ja, kiitos niistä ihanista kuvista, Mysna:))) Oikea aarteen olette saaneet..sinä ja B.....:)

• MysNa
        tuffe kirjoitti:

huomannut... olen varmaan nukkunut silloin kun olet paasannut :) Mutta hyvä jos joku toinenkin paasaa, mun ei tarvi nähdä kuin sanan "ero" ja hanskat tärisee :( vielä jos samassa kirjoituksessa on "helppo" niin johan... tulkkauskin menee täysin oman mieleni mukaan ;) Siis sun viinajutut (oho ;)) on sunnuntaikoululaisen siihen verrattuna... Sitä paitsi, voi siitä olla jollekulle hyötyäkin lukea sinun kokemuksista.

monikaan huomaa, kun tuolla ketjujen syvyyksissä paasaa ja jupisee :))

Mutta on se tuffe niin, että hyvä se on täällä paasata ja antaa hanskojen täristä vaan kun siltä tuntuu, ettei useimmin palstaamme Marttakerhoksi mainita!

Että sanotaan vaan helvete reilusti, kun siltä tuntuu :D

• MysNa
        jpntar kirjoitti:

opettaa"...joskus vaikeimman kautta, mutta silloin se oppi menee perille..Ja, kiitos niistä ihanista kuvista, Mysna:))) Oikea aarteen olette saaneet..sinä ja B.....:)

hienoa, että tulivat perille!

Kun jälkeenpäin sitä aikaa miettii, niin siitä kyllä oppi todella paljon. Ja itselleen positiivista se mitä aika antoi oman henkisen kasvun tielle.

• Tapsako

toki voi. Miksi ei voi? Itsekkin vaan aikoinani päätin että se kuppi joka mulle oli varattu näissä tämän elämän pippaloissa, meni tyhjäksi.
      Ja aina vaan helpompaa se on kun ajattelee joka kerran kun mieli alkaa tekemään "sitä huomista päivää" Mulla toimi tosi hyvin ja uskoisin että kannattaa muidenkin kokeilla.
      Eli korostakaa ajatuksissanne selvinpäin olon hyviä puolia ja pelätkää krapulan mukanaan tuomaa n. viikon kestävää aineenvaihdunnan häiriötä ja lievää myrkytystilaa elimistössänne.
      Tervettä elämäntapaa kun ei voi ostaa...

• Pirre*

sanottu, että vain "äkänen akka, jumala ta AA voi alkoholistin pelastaa", allekirjoitan tuon väittämän täysin.

• bluepoem

kukas sä noista kolmesta oot "äkänen akka" "jumala" vai "AA"

;))))

• jpntar

voisi pelastaa hukkuvan!!!!!????? Onko se naisen tehtävä...vaimon..????

• bluepoem
        jpntar kirjoitti:

ei se ole kirjaimellisesti naisen / vaimon tehtävä.. vaan se "äkänen akka" tarkoitaneen sellaista henkilöä alkoholistin elämässä joka jaksaa uskaltaa asettaa rajoja "sairaalle" ihmiselle.

tuon mainitun lauseen tasi sanoa; julkkislääkäri taipale, tai sitten kimmo "kilu" xxxxx joka vankilassa tuli uskoon, löysi vaimon, raitistui ja alkoi vankilalähetiksi.

Eli se on vähän eriasia kuin esm. alkaa "äidiksi" hoivaamaan alkohlismia. Alkohlismilla onkin yksi sellainen piirre että siihen sairastuvat ovat myös aika hyviä toisten hyväksikäyttäjiä. Muutta siitä ei ole kyse termissä "äkänen Akka"

Siksipä naisenkin elämässä voi olla se "äkänen akka"

• MysNa
        jpntar kirjoitti:

millään, vaikka olisi kuinka äkänen akka.
        Kyllä parantumisen tielle tarvitaan aina ensin se oma ymmärrys ongelmasta ja sitten tahto muutokseen - ja julmetun luja taho!

Pakko oli kuitenkin tulla vähän tähän kauhallaan hämmentämään :)))

• jpntar
        MysNa kirjoitti:

millään, vaikka olisi kuinka äkänen akka.
        Kyllä parantumisen tielle tarvitaan aina ensin se oma ymmärrys ongelmasta ja sitten tahto muutokseen - ja julmetun luja taho!

Pakko oli kuitenkin tulla vähän tähän kauhallaan hämmentämään :)))

vaan mukana...et ole liikaa! Tuo luja tahto tulee käsittääkseni kuvaan sitten, jos sairastuu johonkin johdannaiseen..Tuskinpa alkoholistilla voi sanoa olevan ymmärrystä ongelmastaan!??

• Pirre*
        bluepoem kirjoitti:

kukas sä noista kolmesta oot "äkänen akka" "jumala" vai "AA"

;))))

olisin ollut tuo äkänen akka..:)), tottakai!

• jpntar
        Pirre* kirjoitti:

olisin ollut tuo äkänen akka..:)), tottakai!

ressu tekisit sille alkoholistillesi ??? Tai, miten kestäisit...

• Pirre*
        jpntar kirjoitti:

ressu tekisit sille alkoholistillesi ??? Tai, miten kestäisit...

pois se minusta...
        Niin voihan se olla, jos vakavasti puhutaan, ettei siinä vaiheessa enää äkänen akkakaan mitään mahda, ainakin jos se puoliso (jos puhutaan puolisosta) on kerennyt jo alkoholisoitua, ehkä siinä harjoitteluvaiheessa paremminkin.

Minusta alkoholismi on pitkällä aikavälillä saatu riippuvuus, eli harjoitus tekee mestarin siinäkin lajissa.

Kyllä se alkoholistille täytyy tulla itselle se taju tilastaan, siinä ei auta muu kuin, joko antaa mennä hänen niin pohjalle ettei muuta vaihtoehtoa enää ole, kuin raitistuminen tai tuho.
        Ehkä häntä nyt ei hylätä tarvitse, mutta se on taas jokaisen voimavaroista kiinni kuinka jakssako tai haluaako jatkaa akoholistin kanssa elämäänsä, ei se helppoa ole sen tiedän.

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

pois se minusta...
        Niin voihan se olla, jos vakavasti puhutaan, ettei siinä vaiheessa enää äkänen akkakaan mitään mahda, ainakin jos se puoliso (jos puhutaan puolisosta) on kerennyt jo alkoholisoitua, ehkä siinä harjoitteluvaiheessa paremminkin.

Minusta alkoholismi on pitkällä aikavälillä saatu riippuvuus, eli harjoitus tekee mestarin siinäkin lajissa.

Kyllä se alkoholistille täytyy tulla itselle se taju tilastaan, siinä ei auta muu kuin, joko antaa mennä hänen niin pohjalle ettei muuta vaihtoehtoa enää ole, kuin raitistuminen tai tuho.
        Ehkä häntä nyt ei hylätä tarvitse, mutta se on taas jokaisen voimavaroista kiinni kuinka jakssako tai haluaako jatkaa akoholistin kanssa elämäänsä, ei se helppoa ole sen tiedän.

lisätä vielä, ettei minulla ole alkoholisoitunutta miestä, eli en voi sillä tavalla asettua alkoholisoituneen puolison asemaan, mutta lähipiirissä on ja on ollut tarpeeksi näyttöjä, ja voisinpa sanoa kohdaltani ettenpä ehkä jaksaisi..tai se on niin vaikeaa sanoa aamenen kanssa puoleen taikka toiseen..

• MysNa
        jpntar kirjoitti:

vaan mukana...et ole liikaa! Tuo luja tahto tulee käsittääkseni kuvaan sitten, jos sairastuu johonkin johdannaiseen..Tuskinpa alkoholistilla voi sanoa olevan ymmärrystä ongelmastaan!??

on, joka on lähtenyt parannuksen tielle?
        Tai ainakin on hakemassa ymmärtämystä asiaan ja ongelmaansa??

Taitaa vaan valitettavan usein olla niin, että lujat tahdot ja ymmärtämiset astuu kuvaan vasta sitten, kun on jo liian myöhäistä....?

• nannukkaN

On niin monta tapaa juoda.
      Pohjanmaan kautta, nautiskellen, kaikki kaapista mitä löytyy ja jatkoa seuraavana pv:nä jos rahat riittää.
      Siis, jos alkoholin nauttiminen ei häiritse sinua, kanssaihmisiäsi, eikä verota rahavarojasi, eikä aiheudu terveysongelmia, niin tuskin siitä mitään haittaa on.
      Itse käytän kohtuudella.
      Aina juon sen saunasiiderin saunapäivänä, rentouttaa mukavasti.
      Elikkä jokainen oman tapansa valitsee käyttää alkoholia:)))

• bluepoem

on vähän harhaan johtava tässä kun puhutaan alkoholismista..

Koska vain ne ihmiset jotka ovat täysin tasapainoisa ja tietoisia itsestään, voivat tehdä nitä päätöksiä. Siis mikään ei häsää heidän elämässä. Juomisen syyt on useimmiten (ei tietysti aina) niin henkistä laatua ja kumpuavat ihan eri vuosilta kuin se ääneen lausuttu syy.

JOten siis niitä ihmisiä jotka todella itse pättävät elämstän suhteestaan toisiin ihmisiin tai alkoholiin niitä on TODELLA VÄHÄN.

• nannukkaN
        bluepoem kirjoitti:

on vähän harhaan johtava tässä kun puhutaan alkoholismista..

Koska vain ne ihmiset jotka ovat täysin tasapainoisa ja tietoisia itsestään, voivat tehdä nitä päätöksiä. Siis mikään ei häsää heidän elämässä. Juomisen syyt on useimmiten (ei tietysti aina) niin henkistä laatua ja kumpuavat ihan eri vuosilta kuin se ääneen lausuttu syy.

JOten siis niitä ihmisiä jotka todella itse pättävät elämstän suhteestaan toisiin ihmisiin tai alkoholiin niitä on TODELLA VÄHÄN.

ei siinä ole mitään harhaanjohtavaa:)
        Kukakin käyttää alkoholia miten käyttää kerroin vain oman näkökantani asiaan:)
        Olen nähnyt niin läheltä alkoholisoituneita ihmisä ja sitten taas niitä sekakäyttäjiä ja taas no alkohol ja sitten ihan harkiten ottavia, niin että kontrolli pysyy.
        Minä itse voin juoda pullon ja jättää siihen, ei tuota ongelmia tai voi katsoa kun toiset vetää pään täyteen, sekään ei minulle tuota ongelmia, kuten sanoin kukakin tavallaan joipa sitten syystä kuin toisestakin.

• bluepoem
    • PalNia

mikä kerta on liikaa? Ja yleensä mikä määrä on liikaa? Miksi yleensä ihminen ajautuu alkoholismin puolelle? Mitkä tekijät elämässä ajavat sinut tuolle tielle?
      Joudun usein keskustelemaan aiheesta selviytyjien ja vielä tuolta tieltä taistelevien kanssa. Monet turvautuvat juomiseen jonkun itselle kohdistuneen *epäonnistumisen* myötä. Silloinhan ihminen pakenee epäonnistunutta minäänsä *pulloon*. Rapulaisena kenties aloittaa uuden päivän taas alusta pakenemalla omiin *murheisiinsa*.
      On varmasti helpotusta täälläkin kirjoittaa, kokoontua omissa ryhmissä pohtimaan omia juomiseen laukaisevia pointteja.
      Omassa elämässäni ollut useita juomiseen laukaisevia *juttuja*, vaan ei ole mieleenikään tullut, että hakisin lohtua alkomahoolista.
      Toivon, että kirjoitukseni luo jollekin erilaisempaa selviytymismuotoa elämänsä vaikeuksista!!

• Kyllä voi, olen sen itse kokenut viitisentoista vuotta sitten. Itselläni auttoi elämäntilanteessa sattunut muutos. Mikä sitten on paljon? Kyllä alkoholista kärsivä ihminen itse tietää ottavansa liikaa. Todellinen ongelma on ennemminkin liian vähäinen tahto parantua. Jollekkin liika on eri määrä kuin toiselle. Varsinaisesti salakavalimpana aineena pidän olutta, niistä saunakaljoista kun tahtoo tulla jokapäiväisiä ja pullojen lukumäärä päivää kohti lisääntyy helposti. Monet kyllä tulevat riippuvaiseksi pelkistä väkevistäkin, mutta jos olvia pitää saada kun kirkkaampaa ei ole tarjolla, on tilanne tosi vakava. Kai holistillakin ainakin sairauden alkuvaiheessa on jonkinlainen ympäristön asettama moraalinen pidättyväisyys, ettei viitsi joka päivä kirkkaita ostaa kaupasta. Sensijaan oluen kohdalla tätä painetta ei ole.

• jpntar

on sitä, että siitä on haittaa esim. ympäristölle..perhe, läheiset..Kirjoitit miehenä tahdosta parantua......hm tahto parantua vähäinen...siinä se taitaa olla koko ydin!! Miksi siksi "pakkopaitaan" ja muka pakolla hoitoon?? Ei kai sinne kukaan mene, jos ei ole pakko ja halua parantua..

• tuffe

Toinen puoli, voiko lopettaa yhtään mitään (viinan juontia, tupakan poltto, lasten karkin näpistelyä ;)) ellei itse halua. Olen nähnyt suht' läheltä kun on pakotettu ammattilaisen luokse, ja onnistui se alkoholin nauttiminen antabuksen kerakin...

• nannukkaN

oikeassa, ei voi, kyllä se huumaavien nautitntoaineiden käytön lopettaminen joka suhteessa on käyttäjän korvienvälistä kiinni.

• blue-velvets

ALKOHOLIN "VAAROISTA"

Nykyään kun tupakka- askeissa on kaikenlaisia varoituksia, tulisi myös olutpulloihin lisätä seuraavat:

VAROITUS:
      Alkoholin käyttö saattaa saada sinut ihmettelemään, mihin helvettiin jätit alushoususi.

VAROITUS:
      Alkoholin käyttö saattaa saada sinut uskomaan, että kuiskaat, vaikket niin teekkään.

VAROITUS:
      Alkoholin käytöllä on suuri merkitys siinä, että näytät idiootilta tanssiessasi.

VAROITUS:
      Alkoholin käyttö saattaa saada sinut jankuttamaan kavereillesi, kuinka paljon heistä välität.

VAROITUS:
      Alkoholin käyttö saattaa saada sinut ajattelemaan, että osaat laulaa.

VAROITUS:
      Alkoholin käyttö saattaa saada sinut uskomaan, että ex- rakastettusi kuolee, ellet soita hänelle neljältä aamuyöllä.

VAROITUS:
      Alkoholin käyttö saattaa saada sinut luulemaan, että sinulla on ihmeellisiä Kung Fu- voimia, johtaen siihen, että tulet itse piestyksi.

VAROITUS:
      Alkoholin käyttö saattaa saada sinut pyörähtämään, aamulla herätessäsi ympäri ja näkemään, jotain todella kauheaa.

VAROITUS:
      Alkoholin käyttö on suurin syy selittämättömiin, asvaltti- ihottumiin otsassa ja polvissa.

VAROITUS:
      Alkoholin käyttö saattaa aiheuttaa harhaluulon, että olet kovempi, fiksumpi, nopeampi ja paremman näköinen kuin muut ihmiset.

VAROITUS:
      Alkoholin käyttö saattaa saada sinut luulemaan, että olet näkymätön.

VAROITUS:
      Alkoholin käyttö saattaa saada sinut uskomaan, että ihmiset nauravat kanssasi.

Mukavia terassikelejä odotellessa....

• Iiris

Monelle on ollut AA:n ryhmä suureksi avuksi. Uskoon tulo ja AA ovat varmimmat keinot, mutta nekään eivät tietenkään toimi ilman omaa päätöstä. Ja ainakin uskoon tulossa taidetaan tarvita vähän Jumalaakin.
        Toisaalta, moni on raitistunut sitä rataa, että läheinen ihminen, elämäntoveri, on mennyt Al-Anon ryhmään ja saanut sieltä uutta vinkkiä elää omaa elämäänsä, lakata paapomasta juoppoa ja haukkumastakin häntä. Alkoholiongelmainen on alkanut sitten ihmetellä, ihanko itse on kaikki vastuu otettava ja jotenkin järki on palannut.

• jpntar
        Iiris kirjoitti:

Monelle on ollut AA:n ryhmä suureksi avuksi. Uskoon tulo ja AA ovat varmimmat keinot, mutta nekään eivät tietenkään toimi ilman omaa päätöstä. Ja ainakin uskoon tulossa taidetaan tarvita vähän Jumalaakin.
        Toisaalta, moni on raitistunut sitä rataa, että läheinen ihminen, elämäntoveri, on mennyt Al-Anon ryhmään ja saanut sieltä uutta vinkkiä elää omaa elämäänsä, lakata paapomasta juoppoa ja haukkumastakin häntä. Alkoholiongelmainen on alkanut sitten ihmetellä, ihanko itse on kaikki vastuu otettava ja jotenkin järki on palannut.

onkin! Moni paapova valitsee itselleen ns. heikomman kaverin..joo, tämä on muuten tutkittu juttu! Ja niin kauan kuin jaksaa paapoa ja hössöttää juopon perässä, on juopon "hyvä" juodakin...joku pitää häntä silmällä koko ajan:)Tätä varmaan Iiriskin tarkoitti!

• nannukkaN

oli hyvä:)))))

• Mörökölli

täydellistä alkoholistia ei pelasta mikään muu kuin kuolema ja helvetin kova oma tahto raitistua. Ja se helvetin kova tahto saa hakeutumaan hoitoon ja kaikkiin siihen liittyvien tukien piiriin. Ja silloinkaan ei kaikki ole vielä päivän selvää.

• jpntar

helvetin kova tahto voi johtua myös uudesta rakkaasta...vai, mitä mieltä Mörökölli?? Kirjoitit tuista...tarkennatko, mitkä siihen piiriin kuuluvat..?

• vio-letti

Minun perheestäni/suvustani löytyy aika liuta näitä ensiksimainitsemiasi, siis kuoleman kautta pelastuneita. Meidän suvun kirouksena on sellainen periytyvä alkoholismi, jonka kyllä näkee "jalkaterän asennosta" jo hyvin nuorena. Nyt ovat kaikki alkoholistit perheestäni ja melkein kaikki suvustanikin kuolleet, jotkut hyvinkin nuorena.

Siis alkoholismi sairautena on hyvin vakava ja johtaa useimmiten ennenaikaiseen kuolemaan hoitamattomana. Enkä tosiaankaan tiedä mitään muuta sairautta, joka tuottaisi niin paljon tuskaa perheille, kuin alkoholismi. No, ehkä psyykkiset sairaudet, mutta ne kulkevat usein käsikädessä nämä kaksi.

Itse kuulun juuri niihin ylikunnollisiin ja olen tasan tarkkaan varonut, ettei omat lapseni koskaan joutuisi näkemään ja kärsimään siitä mistä itse jouduin kärsimään lapsena. Siinä kyllä onnistuinkin.

Itse olen saanut paljon apua Al-anon ryhmästä jossa olen näitä vanhoja haavoja saanut parannella, vaikka siitä on vuosikymmeniä kun minun "omat alkoholistit" jättivät tämän maallisen elämän. Olen iäti kiitollinen niille ihanille ihmisille jotka ymmärryksellään autoivat minua kerran, kun minulla oli tosi vaikeaa muistojeni kanssa.

Rakkautta on paljon tässä maailmassa, jos sitä vain osaa pyytää. Sen olen oppinut.

• Mörökölli
        jpntar kirjoitti:

helvetin kova tahto voi johtua myös uudesta rakkaasta...vai, mitä mieltä Mörökölli?? Kirjoitit tuista...tarkennatko, mitkä siihen piiriin kuuluvat..?

... edes tuostakaan, mutta saattaapa joillakin ollakin. Enempi uskon, että tahdon saa aikaan perinpohjainen kyllästyminen omaan juomiseen ja jonkinlainen herääminen mahdollisuuteen raitistua.

Täydellisellä alkoholistilla tarkoitan henkilö, jota eivät ole mitkään ulkoiset uhkatekijätkään raitistaneet vaan kaikki on juotu. Ja kaikki tarkoittaa mm. työpaikka ja ihmissuhteita. Monesti on nuo katkolla pitkän, pitkän aikaa ja kaikenlaisia varoituksia tippunut. Mutta viinan juonti ei vaan lopu.

• Mörökölli
        vio-letti kirjoitti:

Minun perheestäni/suvustani löytyy aika liuta näitä ensiksimainitsemiasi, siis kuoleman kautta pelastuneita. Meidän suvun kirouksena on sellainen periytyvä alkoholismi, jonka kyllä näkee "jalkaterän asennosta" jo hyvin nuorena. Nyt ovat kaikki alkoholistit perheestäni ja melkein kaikki suvustanikin kuolleet, jotkut hyvinkin nuorena.

Siis alkoholismi sairautena on hyvin vakava ja johtaa useimmiten ennenaikaiseen kuolemaan hoitamattomana. Enkä tosiaankaan tiedä mitään muuta sairautta, joka tuottaisi niin paljon tuskaa perheille, kuin alkoholismi. No, ehkä psyykkiset sairaudet, mutta ne kulkevat usein käsikädessä nämä kaksi.

Itse kuulun juuri niihin ylikunnollisiin ja olen tasan tarkkaan varonut, ettei omat lapseni koskaan joutuisi näkemään ja kärsimään siitä mistä itse jouduin kärsimään lapsena. Siinä kyllä onnistuinkin.

Itse olen saanut paljon apua Al-anon ryhmästä jossa olen näitä vanhoja haavoja saanut parannella, vaikka siitä on vuosikymmeniä kun minun "omat alkoholistit" jättivät tämän maallisen elämän. Olen iäti kiitollinen niille ihanille ihmisille jotka ymmärryksellään autoivat minua kerran, kun minulla oli tosi vaikeaa muistojeni kanssa.

Rakkautta on paljon tässä maailmassa, jos sitä vain osaa pyytää. Sen olen oppinut.

"Siis alkoholismi sairautena on hyvin vakava ja johtaa useimmiten ennenaikaiseen kuolemaan hoitamattomana. Enkä tosiaankaan tiedä mitään muuta sairautta, joka tuottaisi niin paljon tuskaa perheille, kuin alkoholismi. No, ehkä psyykkiset sairaudet, mutta ne kulkevat usein käsikädessä nämä kaksi."

Kommentti: Allekirjoitan joka sanasi. Itse näin myös läheltä, miten kävi. Ihan ydinperheessä ei ollut alkoholismia, mutta niin lähellä... Piti nähdä ja kanssaelää ennen kuin minulle selvisi käytännössä, mitä todellinen alkoholismi on. Ja tämä tapahtui aikuisena.

• jpntar
        vio-letti kirjoitti:

Al-Anon sinulle opetti eniten?? Saako olla utelias..Oliko miehesi kenties alkoholisti...

• jpntar
        Mörökölli kirjoitti:

"Siis alkoholismi sairautena on hyvin vakava ja johtaa useimmiten ennenaikaiseen kuolemaan hoitamattomana. Enkä tosiaankaan tiedä mitään muuta sairautta, joka tuottaisi niin paljon tuskaa perheille, kuin alkoholismi. No, ehkä psyykkiset sairaudet, mutta ne kulkevat usein käsikädessä nämä kaksi."

Kommentti: Allekirjoitan joka sanasi. Itse näin myös läheltä, miten kävi. Ihan ydinperheessä ei ollut alkoholismia, mutta niin lähellä... Piti nähdä ja kanssaelää ennen kuin minulle selvisi käytännössä, mitä todellinen alkoholismi on. Ja tämä tapahtui aikuisena.

Meneekö alkoholismi suvussa?? Miten äiti voi kasvattaa omat lapsensa siitä pois?

• vio-letti
        jpntar kirjoitti:

Al-Anon sinulle opetti eniten?? Saako olla utelias..Oliko miehesi kenties alkoholisti...

Al-anon ja sen ihmiset opettivat minulle mitä tosi ihmisrakkaus on.

En ole koskaan aikuisena elänyt alkoholistin kanssa, minusta ei siihen olisi. Lapsuudenkodissani ja suvussani oli/on alkoholismi ollut suuri ongelma. Niitä alkoholin aiheuttamia vammoja kävin sitten siellä Al-anonissa parantelemassa vuosia sen jälkeen että viimeinenkin oman ydinperheeni alkoholisti oli haudassa. Sain tosiaan tuskaani, - sillä tuskaa se oli -, parhaan mahdollisen avun ja nyt olen täysin tervehtynyt. Suosittelen koko sydämmestäni sitä, koska siellä olevat ihmiset ymmärtävät mitä se viina-helvetti on. (Lähisuvustani viina on vienyt hautaan hyvän matkan toistakymmentä ihmistä.)

Nämä "tavalliset ihmiset" eivät siitä mitään käsitä eikä sitä voi heiltä vaatiakkaan. Ihminenhän voi ymmärtää oikeastaan vain sen, mitä on itse kokenyt, eikä aina sitäkään.

• Mörökölli
        jpntar kirjoitti:

Meneekö alkoholismi suvussa?? Miten äiti voi kasvattaa omat lapsensa siitä pois?

Kyllähän suvussa kulkevaa alkoholisismia on, se on tutkittua faktaa. Mutta sitten on tietysti sitä sosiaalisesti periytyvää, jossa kasvetaan alkoholimyönteisessä perheessä: säännöllistä, näkyvää käyttöä, jossa myös kaikki juhlatilaisuudet vietetään sen voimalla.

Ja sitten vielä on se ryhmä, joka ei ole kumpikaan noista vaan ihminen ajautuu vakikäyttäjäksi ja siitä vuosikymmenten saatossa alkoholistiksi tai sitten ei.

"Miten äiti voi kasvattaa omat lapsensa siitä pois?"

Vastaus: Tuhannen taalan kysymys, johon ei ole vastausta. Voi vain yrittää. Ja isän pitää olla siinä mukana.

Itse mietin sitä aikoinani, koska oli sitä ongelmakäytön näkymää lähelläni. Prosessi pitää aloittaa ennen kuin edes ongelmaa on, se ajatusmalli. Aloitin itsestäni. Lapsien ollessa pieniä, en juonut edes saunakaljaa heidän nähtensä, etteivät he totu siihen, että saunaan kuuluu alkoholijuomaa. Pääasiallisesti alkoholia oli yleensäkään tarjolla vain juhlissa ja sitä otettiin hillitysti. Vasta kun lapset menivät nukkumaan, avattiin terävät ja pidin huolen, ettei niitä juotu niin, että alkoi örvellys. Tottahan tarjosin kevyttä juomaa joskus muulloinkin ja itsekin otin, mutta se kohtuus ja se käytös.

Koetin välittää sen kuvan, ettei alkoholi kuulu arkipäivään vain juhlaan eikä välttämättä siihenkään. Tämä ei ollut pelkkää näytelmää, sillä perheessäni ei yhdessä olo rakennu viinaksien ympärille.

• Mörökölli
        vio-letti kirjoitti:

Al-anon ja sen ihmiset opettivat minulle mitä tosi ihmisrakkaus on.

En ole koskaan aikuisena elänyt alkoholistin kanssa, minusta ei siihen olisi. Lapsuudenkodissani ja suvussani oli/on alkoholismi ollut suuri ongelma. Niitä alkoholin aiheuttamia vammoja kävin sitten siellä Al-anonissa parantelemassa vuosia sen jälkeen että viimeinenkin oman ydinperheeni alkoholisti oli haudassa. Sain tosiaan tuskaani, - sillä tuskaa se oli -, parhaan mahdollisen avun ja nyt olen täysin tervehtynyt. Suosittelen koko sydämmestäni sitä, koska siellä olevat ihmiset ymmärtävät mitä se viina-helvetti on. (Lähisuvustani viina on vienyt hautaan hyvän matkan toistakymmentä ihmistä.)

Nämä "tavalliset ihmiset" eivät siitä mitään käsitä eikä sitä voi heiltä vaatiakkaan. Ihminenhän voi ymmärtää oikeastaan vain sen, mitä on itse kokenyt, eikä aina sitäkään.

sanan varsinaisessa merkityksessä, mitä on alkoholismi ja tunnet sen monet erityispiirteet. Olen onneksi paljon kokemattomampi sinuun verrattuna.

Tv:sta tulee juuri samaa aihetta...

• jpntar
        Mörökölli kirjoitti:

sanan varsinaisessa merkityksessä, mitä on alkoholismi ja tunnet sen monet erityispiirteet. Olen onneksi paljon kokemattomampi sinuun verrattuna.

Tv:sta tulee juuri samaa aihetta...

tiedosta, sieltä tuli hyvä ohjelma meidän nuorten alkoholikäyttäytymisestä..Vanhemmilla on tuonkin ohjelman mukaan se suurin vastuu! Hyssälä ei tullut edes haastateltavaksi..hänhän se juuri ajoi alkoholiveronkin ajamista läpi..!!

• sinkku55

parantua ilman ammatti sapua jos on kova tahto ja halu.Tiedän muutaman sellaisen joka on parantunut omalla itsekurilla ja kovalla tahdolla.

• jpntar

mutta uskon, kun sanot, että tiedät tapauksia...Mikä niissä on ollut se syy parantua..??

• sinkku55
        jpntar kirjoitti:

mutta uskon, kun sanot, että tiedät tapauksia...Mikä niissä on ollut se syy parantua..??

oli niin voimakas,että mies katsoi parhaaksi lopettaa juomisen,muuten se oisi menettänyt tämän naisen ja sitä se ei halunut.
        On ollut jo yli kymmenen vuotta juomatta ja ovat edelleen yhdessä onnellisia.
        Toinen tapaus on se että oma isä oli alkoholisti,mut se sairastuija lopetti juomisen. Eli sen jälkeen vielä 29 vuotta,muuten olisi kuollut paljon,paljon aiemmin.Huom kumpikin omasta tahdosta.
        Mut nythän on kaikenlaisia hoito muotoja jos todella haluaa irti alkoholista.

• Mörökölli
        sinkku55 kirjoitti:

oli niin voimakas,että mies katsoi parhaaksi lopettaa juomisen,muuten se oisi menettänyt tämän naisen ja sitä se ei halunut.
        On ollut jo yli kymmenen vuotta juomatta ja ovat edelleen yhdessä onnellisia.
        Toinen tapaus on se että oma isä oli alkoholisti,mut se sairastuija lopetti juomisen. Eli sen jälkeen vielä 29 vuotta,muuten olisi kuollut paljon,paljon aiemmin.Huom kumpikin omasta tahdosta.
        Mut nythän on kaikenlaisia hoito muotoja jos todella haluaa irti alkoholista.

ennekin, nimen omaan tuo usko ja rakkaus ovat kimmoke raitistua, iinpisteet. Mutta silloin on oma tahto raitistumiseen ollut niin voimakas, että rakkaus on ollut se valopilkku, joka antaa uskoa raitistumisen mahdollisutteen. Sairaus taas pelästyttää (kuoleman pelko) ja pysäyttää miettimään.

Mutta tiedän tapauksia, että maksa on ollut ihan kaputt maksakirroosin takia, mutta juomisen himo suurempi kuin kuoleman pelko.

• vio-letti
        Mörökölli kirjoitti:

ennekin, nimen omaan tuo usko ja rakkaus ovat kimmoke raitistua, iinpisteet. Mutta silloin on oma tahto raitistumiseen ollut niin voimakas, että rakkaus on ollut se valopilkku, joka antaa uskoa raitistumisen mahdollisutteen. Sairaus taas pelästyttää (kuoleman pelko) ja pysäyttää miettimään.

Mutta tiedän tapauksia, että maksa on ollut ihan kaputt maksakirroosin takia, mutta juomisen himo suurempi kuin kuoleman pelko.

Tähän täytyy kertoa tämmöinen aurinkoinen juttu. Olin sairaanhoitajana kirurgisella osastolla ja haimatulehduspotilaat olivat meillä kirurgilla. No, minulla oli aina semmoinen erikoissuhde näihin ryyppyveikkoihin ja tapani oli jutella heille vakavasti siitä, että seuraava kerta saattaa maksaa heidän elämän.

Kerroin heille monta kertaa tästä omasta perheestäni jossa monet olivat ryypänneet itsensä kuoliaaksi ja isästäni, joka kuoli niin nuorena. Kerran sitten tuli yksi näistä kavereista takaisin osastolle erikseen minulle kertomaan, että hän juuri näiden juttujeni takia oli lakannut juomasta ja että hänen maksansa ja haimansa nyt oli oikein hyvässä kunnossa. Niin minä, kuin hänkin, tiesimme hyvin että minun juttuni olivat kirjaimellisesti pelastaneet hänen elämänsä.

Niin että paistaa se aurinko joskus risukasaan... :)

• Mörökölli
        vio-letti kirjoitti:

Tähän täytyy kertoa tämmöinen aurinkoinen juttu. Olin sairaanhoitajana kirurgisella osastolla ja haimatulehduspotilaat olivat meillä kirurgilla. No, minulla oli aina semmoinen erikoissuhde näihin ryyppyveikkoihin ja tapani oli jutella heille vakavasti siitä, että seuraava kerta saattaa maksaa heidän elämän.

Kerroin heille monta kertaa tästä omasta perheestäni jossa monet olivat ryypänneet itsensä kuoliaaksi ja isästäni, joka kuoli niin nuorena. Kerran sitten tuli yksi näistä kavereista takaisin osastolle erikseen minulle kertomaan, että hän juuri näiden juttujeni takia oli lakannut juomasta ja että hänen maksansa ja haimansa nyt oli oikein hyvässä kunnossa. Niin minä, kuin hänkin, tiesimme hyvin että minun juttuni olivat kirjaimellisesti pelastaneet hänen elämänsä.

sekä omakohtaista että ammatillista näkemystä. Molempi parempi. Siksi uskoi sinua kai se kaverikin.

• jpntar
        vio-letti kirjoitti:

asiasta paljon sinäkin..:) Itse elin kerran yli kymmenen vuotta sairaan ihmisen vierellä..ja tiedän, mitä alkoholi perheessä on!!! Työskentelen itsekin nyt nuorten ja perheitten parissa, ja kas kas alkoholi kuuluu osana siihenkin kaikkeen, mitä teen nyt! Siksi olen ollut kiinnostunut tästä aiheesta suunnattomasti koska tiedän, miltä tuntuu seistä sellaisen vierellä..se ei ole helppo juttu, mutta opettaa antamaan arvoa, että on itse terve!

• Mörökölli
        jpntar kirjoitti:

asiasta paljon sinäkin..:) Itse elin kerran yli kymmenen vuotta sairaan ihmisen vierellä..ja tiedän, mitä alkoholi perheessä on!!! Työskentelen itsekin nyt nuorten ja perheitten parissa, ja kas kas alkoholi kuuluu osana siihenkin kaikkeen, mitä teen nyt! Siksi olen ollut kiinnostunut tästä aiheesta suunnattomasti koska tiedän, miltä tuntuu seistä sellaisen vierellä..se ei ole helppo juttu, mutta opettaa antamaan arvoa, että on itse terve!

liiankin tutuksi ja olen menettänyt sille hyvin läheisiä ihmisiä ja muutaman vieraamman tiedän, mihin menehtyivät. Vasta kun läheltä näin, käsitin, mitä todellinen alkoholismi oikein tarkoittaa. Juoppo on juoppo, mutta että alkoholisti voi olla fiksu perheenäitikin ja oma läheinen. Ne kaikki juomiseen liittyvät lieveilmiöt, ne vasta kamaa katseltavaa on. Vieläkin ahdistaa kun ajattelee.

Ja nyt kun katsoo tätä viinalla läträilyä, nuorten ja vanhojen, siinä valossa, mitä asiasta tietää. Ja nuoret täällä netissäkin, esim. 24h:n palstoilla kertovat siitä helvetistä, mitä vanhempien juominen aiheuttaa. Ja nyt sitä ilolientä saa melkein ilmaiseksi. Kyllähän se katukuvassakin näkee.

Työtä olisi raittiusseuroille ja muille nuorisojärjestöille ja uutta asennetta pitäisi iskostaa sekä aikuisiin että lapsiin. Monet eivät tajua, että se oman mallin näyttäminen on ensimmäinen edellytys alkoholikasvatuksessa. Se pitää tiedostaa, että se kodin kuva ja suhtautumistapa alkoholiin vaikuttaa lapsiin.

• jpntar
        Mörökölli kirjoitti:

liiankin tutuksi ja olen menettänyt sille hyvin läheisiä ihmisiä ja muutaman vieraamman tiedän, mihin menehtyivät. Vasta kun läheltä näin, käsitin, mitä todellinen alkoholismi oikein tarkoittaa. Juoppo on juoppo, mutta että alkoholisti voi olla fiksu perheenäitikin ja oma läheinen. Ne kaikki juomiseen liittyvät lieveilmiöt, ne vasta kamaa katseltavaa on. Vieläkin ahdistaa kun ajattelee.

Ja nyt kun katsoo tätä viinalla läträilyä, nuorten ja vanhojen, siinä valossa, mitä asiasta tietää. Ja nuoret täällä netissäkin, esim. 24h:n palstoilla kertovat siitä helvetistä, mitä vanhempien juominen aiheuttaa. Ja nyt sitä ilolientä saa melkein ilmaiseksi. Kyllähän se katukuvassakin näkee.

Työtä olisi raittiusseuroille ja muille nuorisojärjestöille ja uutta asennetta pitäisi iskostaa sekä aikuisiin että lapsiin. Monet eivät tajua, että se oman mallin näyttäminen on ensimmäinen edellytys alkoholikasvatuksessa. Se pitää tiedostaa, että se kodin kuva ja suhtautumistapa alkoholiin vaikuttaa lapsiin.

toivottomalta, kun näkee nuoren tilanteen, ja tiedostaa kaiken, mitä siellä perheessä voi olla...Tyttärelläni on ystäväm jonka vanhemmat suoraan sanottuna heittävät ulos vkloppuisin, että saavat itse jäädä juomaan...:(((( Silmät ymmyrkäisinä tyttäreni ihmettelee minulle sitten, miten VOI olla tuollaista kotona...selitä siinä sitten..

• Mörökölli
        jpntar kirjoitti:

toivottomalta, kun näkee nuoren tilanteen, ja tiedostaa kaiken, mitä siellä perheessä voi olla...Tyttärelläni on ystäväm jonka vanhemmat suoraan sanottuna heittävät ulos vkloppuisin, että saavat itse jäädä juomaan...:(((( Silmät ymmyrkäisinä tyttäreni ihmettelee minulle sitten, miten VOI olla tuollaista kotona...selitä siinä sitten..

lapsiltani. Kerrankin ala-asteella tyttöni kertoi, kuinka jonkun vanhemmat olivat juopotelleet ja alkaneet puukkohippasille. Äiti oli joutunut sairaalaan ja lapset viety turvaan sossun toimesta.

Tyttäreni ei voinut millään ymmärtää, että isä voi lyödä äitiä puukolla. Miten se voi mennä niin, hän kysyi. Selitä sitä sitten vielä lapselle järkevästi... Selvästi huomasin, että lapsi yritti samalla myös varmistaa, ettei kotona voisi käydä samalla lailla. Lohdutin, ettei puukon heiluttelu ole tavallista käytöstä ja että meillä kyllä pysyvät veitset kaapissa ja hän voi huoletta nukkua.

• jpntar
        Mörökölli kirjoitti:

lapsiltani. Kerrankin ala-asteella tyttöni kertoi, kuinka jonkun vanhemmat olivat juopotelleet ja alkaneet puukkohippasille. Äiti oli joutunut sairaalaan ja lapset viety turvaan sossun toimesta.

Tyttäreni ei voinut millään ymmärtää, että isä voi lyödä äitiä puukolla. Miten se voi mennä niin, hän kysyi. Selitä sitä sitten vielä lapselle järkevästi... Selvästi huomasin, että lapsi yritti samalla myös varmistaa, ettei kotona voisi käydä samalla lailla. Lohdutin, ettei puukon heiluttelu ole tavallista käytöstä ja että meillä kyllä pysyvät veitset kaapissa ja hän voi huoletta nukkua.

meillä vanhemmilla olekin raskas ja vastuullinen tehtävä kasvattaa nykyaikana nuoristamme vastuullisia ja kunnollisia ihmisiä...:)

• vio-letti
        jpntar kirjoitti:

Jos olet onnistunut elämään alkoholistin kanssa, niin sittenhän sinä olet tehnyt jotain mihin minusta ei ikinä olisi!

Tiedän että monet, varsinkin naiset, jotka ovat kasvaneet alkoholistiperheessä, valitsevat puolisokseen alkoholistin. Sanotaan että he tuntevat olonsa kotoisaksi ja tutuksi. Itse halusin luoda ihan toisen sortin kotoisuutta omassa huushollissani.

Hienoa että autat nuoria joilla on vaikeaa. Sellaisia ihmisiä tarvitaan todella. :)

• jpntar
        vio-letti kirjoitti:

Jos olet onnistunut elämään alkoholistin kanssa, niin sittenhän sinä olet tehnyt jotain mihin minusta ei ikinä olisi!

Tiedän että monet, varsinkin naiset, jotka ovat kasvaneet alkoholistiperheessä, valitsevat puolisokseen alkoholistin. Sanotaan että he tuntevat olonsa kotoisaksi ja tutuksi. Itse halusin luoda ihan toisen sortin kotoisuutta omassa huushollissani.

Hienoa että autat nuoria joilla on vaikeaa. Sellaisia ihmisiä tarvitaan todella. :)

oma lapsuudenkotini oli lähes raivoraitis...mutta olen ajatellut näin perästä päin, että minun elämäntehtäväni on auttaa nyt muita selviämään siitä helvetistä, mitä alkoholi voi perheeseen tuoda!!!Enkä osaisi tehdä sitä ellei minua olisi opetettu...ellen olisi joutunut itse elämään siinä!!! Kiitos siitä tuonne yläkertaan..kaikesta huolimatta! Siitä on ollut apua:)

• vio-letti
        jpntar kirjoitti:

oma lapsuudenkotini oli lähes raivoraitis...mutta olen ajatellut näin perästä päin, että minun elämäntehtäväni on auttaa nyt muita selviämään siitä helvetistä, mitä alkoholi voi perheeseen tuoda!!!Enkä osaisi tehdä sitä ellei minua olisi opetettu...ellen olisi joutunut itse elämään siinä!!! Kiitos siitä tuonne yläkertaan..kaikesta huolimatta! Siitä on ollut apua:)

Joo, on tämä elämä niin viisaasti järjestetty, että koulutus annetaan siihen tehtävään, mikä on kullekin tarkoitettu. Mikään ei mene hukkaan.

Itse en antaisi pois mitään, mitä minulle on annettu. Aina ei heti tiedä eikä ymmärrä, miksi niitä "vaikeita kursseja" pitää käydä, mutta aika sen aina sitten näyttää, siitä voi olla varma...

Hyvä näin. :)

• jpntar
        vio-letti kirjoitti:

Joo, on tämä elämä niin viisaasti järjestetty, että koulutus annetaan siihen tehtävään, mikä on kullekin tarkoitettu. Mikään ei mene hukkaan.

Itse en antaisi pois mitään, mitä minulle on annettu. Aina ei heti tiedä eikä ymmärrä, miksi niitä "vaikeita kursseja" pitää käydä, mutta aika sen aina sitten näyttää, siitä voi olla varma...

Hyvä näin. :)

sinulle:)))

• vaikkapa

antabuskapselia jos tiedät että olet alkoholisoitunut.

=DW=

• asia ei ole arka enää, kun siitä on päässyt irti/eroon. 'Akuutissa' vaiheessa oli myös pari ystävää, joille jo silloin pystyi puhumaan.
      Ettei suurta intoa/tarvetta puhua asiasta nykyisin.
      Mitään kulissia ei tarvinnut ylläpitää, koska tottakai naapurit näkivät/tiesivät. Ja sukulaiset, mm. syystä, että koskaan ei päästy yhdessä minnekään, vaikka meno oli etukäteen sovittu.
      Eron jälkeen sain mm. parilta miehen sukulaiselta kommenttia: 'Kauan sä jaksoitkin'.
      Myöhemmin olen ollut häneen yhteydessä muutamia kertoja. Ainakaan vielä hän ei ole saanut apua myöskään uskonnosta, jota hiukan yrittänyt.
      Ammattiapu on usein 'katkolla' käyntiä, ainakin hänellä, ei ollut apua.
      Se vielä pitää sanoa, aivan oma mielipide tietysti, olettaisin, jottei täysin absolutisti, 'raivoraitis' nainen ikinä tutustuisi tuon kaltaiseen mieheen. Sen verran merkit olivat jo esillä, heti alussa.

• jpntar

oli juuri yksi niistä pahimmista, että kaikki vklopun suunnitelmat kariutuivat...kerta kerran perästä...Ei sitten enää voinut suunnitellakaan mitään...ja siitähän ei tule silloin enää yhtään mitään, jos kaikki vapaa-aka alkaa pyöriä pullon ympärillä!!! Itse olen ollut aina lähes absolutisti...

• raittiuden saanut

AA on auttanut monia. AA on miesten ja naisten toveriseura, johon ainoa pääsyvaatimus on halu lopettaa juominen. AA:ssa ei ole johtajia tai ammattiauttajia, alkoholia liikaa käyttäneet ihmiset kertovat kokemuksiaan miten ovat selvinneet - ja elämästä raittiina.

• kokenut

verrata vertaisapuunkin..helpompi sielläkin jutella, kun on saman kokeneita..

• jpntar

omainen on löytänyt myös helpotusta Al-Anon ryhmästä...

• On olemassa käsitys, jonka mukaan parin viikon lähes täydellinen hiilihydraatiton dieetti (alle 20g/vrk), voisi auttaa makean- ja viinanhimoisia alkuun tapojen muutoksessa, koska vähentävät "hinkua". Paljon ratkaiseekin jatko...

Itse uskon, että jos Jeppe juo ja kaverit kanssa, niin Jepen kannattaa olla erossa niistä kavereista, kunnes saa itsensä kunnolla kuiville.

Myöhemmin tulee vaihe, ettei Jeppe oikein jaksa katsella/kuunnella ketään humalaista iltatolkulla.

Jeppe löytää uusia ystäviä?

Kuluu aikaa, ja Jeppekin jaksaa katsella tuttuja humalikkoja ilman sisäistä ristivetoa?

• jpntar

huomio:)) Mekin silloin joskus kokeilimme juuri tätä hiilihydraatitonta..lähes..ruokavaliota, ja se auttoi pitkälle, mutta sitten tulikin vastaan komennustyö....ja se loppui siihen... koko yrittäminen...

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4973
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4209
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2087
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1473
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1193
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94